Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är inte Apple mer framgångsrika än vad de är?!?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 13:11

Under det senaste året har jag följt alla diskussioner kring svenska Apple i detta forum med intresse och förvånas över hur det verkar finnas ett "vattentätt skott" mellan konsumenter och företagsledning...och var återförsäljarna befinner sig blir jag liksom inte riktigt klok på. Jag har själv mycket små kunskaper om hur det hela fungerar , men att döma av det som skrivs här och det jag själv har upplevt ute i butik så verkar ju det inte riktigt klokt!!!

Jag skall försöka mig på en summering av läget som jag själv upplever det (rätta mig gärna om jag har fel ) -

- Apple tillverkar och säljer idag en av världens mest fräcka (snygga, smarta och konsumentvänliga) datorserier och har gjort så sedan ett femtontal år tillbaka.

- Apple har en mycket liten del av den totala datormarknaden, men är huvudsakligen starka inom den grafiska branschen, reklambyråer, TV- och mediastationer samt inom vissa skolor och andra utbildningsområden.

- Apple har alltid varit "egna" och gått sina slingrande vägar fram med ett eget operativsystem, som visserligen är genialt i vissa delar, men som också inte alltid har varit så kompatibelt med övriga datorvärlden (främst av politiska skäl).

- Apple är mycket duktiga på marknadsföring och formgivning av sina produkter....ja, kanske bäst i hela branschen. Däremot har man alltid haft problem med leveranser till kund i egenskap av ett litet företag med relativt stora framgångar.

-Apple har (och är) världsledande på att skapa konsument- och användarvänliga lösningar både på mjuk- och hårdvarusidan. Detta gäller i tillverkningsledet, men man har p.g.a. sin restriktiva försäljningspolitik varit betydligt sämre på att följa upp service och försälning i direktkontakt med kund.

-Apple har idag få egna försäljningsställen (endast i USA), men desstå fler andra återförsäljare med Mac som specialitet.

-I Sverige verkar de flesta Mac´ar säljas via nätet (är det någon som har aktuell statistik på detta?) - här finns ett antal serriösa återförsäljare med skapligt utbud av produkter och tillbehör, men man kan å andra sidan inte erbjuda speciellt mycket service och återuppföljning mot kund.

-På ren butiksnivå är det desstå skralare och i skrivande stund är det främst de "ledande" stormarknaderna som erbjuder någon form av Macförsäljning. Intresset hos dessa är minst sagt svalt då man inte anser att kundunderlaget är tillräckligt stort. Inte heller visar man intresse av att öka möjligheterna för dessa fantastiska produkter då man heller inte har aktivt support från svenska Apple (som det verkar). Personalen verkar heller inte vara utbildad på att kunna sälja dessa produkter under vettiga former. Det görs en del beundransvärda enskilda insatser från många håll att bryta denna trend. men med få undantag är försäljningen av Mac i Sverige ett skämt!

-Kritiken mot svenska Apple har varit konstant och ständigt återkommande, främst har detta gällt servicenivån och försäljningsstrategin gentemot kund. Apple visar svagt, om än t.o.m. dåligt, gehör mot kund. Man verkar immun mot kritik och visar ständigt upp brist på lyhördhet i alla dess former. Om detta är ett utslag av "toppstyrdhet" från USA eller brist på kompetent svensk ledning är fortfarande ett mysterium...

-Det förekommer ständigt höjda röster på att bättra på butiksledet och detta forum visar på många insiktsfulla idéer och viljor att göra någonting åt problemet. Men ingenting händer...och frustrationen växer i takt med att användarna sätter nya förhoppningar till det nya operativsystemet OS X.

- Det klassiska "kriget" mellan PC- och Macanvändare är idag rent formellt. Den sakliga argumentationen är oftast utbytt mot attityder och ihåliga plattityder. Den genomsnittlige användaren ser istället fördelarna med båda plattformarna och drömmer om en framtid med det bästa ifrån två världar. Mackonsumenten är dock mycket trogen och väljer oftast att kämpa för märkets övrlevnad (Davids kamp mot Goliath)...man har helt enkelt mer personliga band till sin dator och vad den symboliserar samt uträttar. De flesta användarna har dock inte en odelad positiv inställning till Apple och Mac, som tidigare var fallet....och detta kan härledas till ovan nämnda problem.

-Prestanda kontra pris har alltid varit föremål för het diskussion. Idag är fortfarande Macintoshdatorerna relativt högpresterande, men priserna för produkterna oftast ifrågasatt. Det känns för många som om man får betala ett extra pris för Apples "egensinnighet". Oftast ser man också priserna som ett hinder att sprida fler Mac´ar ut över världen...

-Apple brottas ständigt med vilket ben man skall stå på...privatkonsumenternas eller yrkesanvändarna. Idag har man en maskinpark som vänder sig till båda grupperna, men en prissättning som bara fungerar mot ena parten. Å andra sidan utvecklar man en användarvänlighet som istället tilltalar privatgruppen....paradoxen är total!

Jag dristar mig till att starta en egen tråd om detta då diskussionen går även utanför butiksledet och handlar om Apple generellt...

Vad tycker du?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 13:22

Apple har dålig marknadsföring. Någon annan förklaring har jag inte. Produkterna är ju i absolut toppklass. Jag tror att Apple behöver få in nytt blod helt enkelt.

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Apple har en inkompetent ledning i Sverige och dålig marknadsföring. Någon annan förklaring har jag inte. Produkterna är ju i absolut toppklass. Jag tror att Apple behöver få in nytt blod helt enkelt.

Det här med marknadsföringen håller jag inte riktigt med om. Apple har visat en hel del iMac- och iPodreklam både i TV (MTV, Kanal5, ZTV, TV3 tror jag), haft reklamskyltar med iMac i anslutning till bussar, pendeltåg och tunnelbana (åtminstone i Storstockholm). Dessutom visade man upp nya iMacen vid Norrmalmstorg (vill jag minnas). Det är värre med återförsäljare och distribution. Och ledningen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-07 15:14
Citat:

Det här med marknadsföringen håller jag inte riktigt med om. Apple har visat en hel del iMac- och iPodreklam både i TV (MTV, Kanal5, ZTV, TV3 tror jag), haft reklamskyltar med iMac i anslutning till bussar, pendeltåg och tunnelbana (åtminstone i Storstockholm). Dessutom visade man upp nya iMacen vid Norrmalmstorg (vill jag minnas). Det är värre med återförsäljare och distribution. Och ledningen?

Det där om Apples svenska ledning redigerade jag bort. Kan inte uttala mig om den. Däremot vidhåller jag att marknadsföringen är usel. Reklamfilmer med en dator som rör sig i ett skyltfönster? Var är direktreklamen? Var är ibladningarna i DN och SvD? Var är annonserna i Aftonbladet och Expressen? Var är evenemangen? Lär av mästaren Dell!

iPod-reklam och reklam för nya iMac G4 är tämligen värdelös om dessa produkter inte finns ute i butikerna och om folk inte ens vet var pryttlarna går att få tag på.

Jo, Apple visade nya iMacen vid Norrmalmstorg - utomhus, under några dagar när det var snålblåst och regn! Inte särskilt intelligent. De borde istället ha hyrt ljusgården på NK, visat prylarna i Gallerian på Hamngatan, i Sturegallerian och kanske i Fältöversten.

Kom igen nu Oscar Bjers och Apple! Tänk lite. Använd era grå celler.

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

- Användare ser reklam för en Apple-produkt och tycker den ser lovande ut.
- Användare talar med kompis som kör PC och får svaret ´Näe mac suger ju!!´
- Användare köper PC istället

Så här fungerar det i regel tyvärr.

Jag har dock märkt att i de kretsar jag umgås så har Macen stigit enormt i status efter OS X och iPod till exempel. Många hardcore linux/unix killar verkar digga idén med ett GUI som faktiskt är snyggt.

Som jag ser det är det huvudsakliga problemet detta:

Om en person vill ha en enkel dator att surfa med som ser snygg ut, säg en ny iMac 700 - kostar det minst 20´000:-. Du kan få en schysst ´motsvarande´ PC för 8´000-15´000 tusen. Man kan säga att iMacen försöker vara budget och lyxdator på samma gång och det slutar med att den är ingetdera.

Hos Dell får du en Celeron 1.1GHz/128mb/20gb/nätverskort/harmon kardon högtalare/mus/15" TFT för 14.000:-. Detta är råfakta - ska man få folk att köpa Mac måste man ha argument som väger så tunga som 6000:- mer. Då tänker personen som ska köpa ´Men barnen vill ju ha PC eftersom då finns det mycket spel att köpa och deras kompisar har ju PC´.

Då får man tänka på att (enligt mig) har Apples produktlinje och tillgängliga mjukvara aldrig varit starkare än idag. Ni behöver inte förklara för MIG varför man ska köpa en Mac, det är slutkunden ni ska övertyga. Och de kan vara ganska svårnådda då 95% av marknaden säger åt dem att de ska köpa PC istället.

Att Apple sen försöker vara både likadana och annorlunda på samma gång är ett till problem. Jag tror faktiskt de hade klarat sig bättre om vanligt folk på stan hade insett att det faktiskt bara är en dator som alla andra, och inte en mycket annorlunda maskin som inte är kompatibelt med något annat - som väldigt många faktiskt tror.

Sålänge som branschfolket skriver såhär om Apple lär de inte komma någonvart...

• Oregistrerad
  • 2002-04-07 17:56

- Pc´n är billigare och mer uppgraderingsbar... I alla fall icke märkesburkar.

- Grannen och kompisen samt arbetsplatsen har PC...

- Det finns betydligt fler spel som är billigare och lättåtkomligare till PC.

Vad köper man som okunnig/nybörjare, en dyr Mac som ingen vet eller fattar något av???

Eller en PC!!!

Macen vänder sig till dom som är design och stilmedvetna. En datorernas Bang & Olofsen, för kreativa människor med sådana aspirationer, som dessutom är villiga att betala för detta.

Att Mac överhuvudtaget existerar är ett MIRAKEL, som jag är OERHÖRT tacksam för. Apple gör nämligen datorvärldens trevligaste och snyggaste hård och mjukvara. Jag älskar min Mac, men jag inser dess begränsningar.

Macen är inte för alla... Det är inte heller Bang & Olofsen, mfl. Alla nya användare välkomnas dock varmt, jag konverterade nyss en kompis som köpte en iMac G4. Det var inte lätt, men den nya iMacen är extremt läcker.

PS: Han äger dessutom en Bang & Olofsen TV

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: MrT:
Att Mac överhuvudtaget existerar är ett MIRAKEL....... Jag älskar min Mac

- 10 BUDORD NU I FÖRNYAD SKEPNAD

1. Du skall inte ha andra pc vid sidan av din mac
2. Du skall inte missbruka Steve Jobs, din övergurus, namn
3. Tänk på att hålla alla 365 macdagarna heliga.
4. Visa lika aktning även för Apple "Lisa" och Powerbook Titanium
5. Du skall inte slå sönder din mac
6. Du skall inte konvertera till Wintels värld
7. Du skall inte stjäla en PC
8. Du skall inte snacka skit om din nästas mac
9. Du skall inte ha begär till din nästas PC
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustrus PC eller hans slavs PC eller hans slavinnas PC eller hans oxes PC eller hans åsnas PC eller något annat PC-liknade som tillhör din nästa.

Oops.. förlåt Gud - ta inte detta personligt, men det är väl ingen som har copywrite på ursprungstexten va ?

Olle

• Medlem
  • 2002-04-07 18:26

Moses® Inc.

• Oregistrerad
  • 2002-04-07 18:35
Citat:

Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
[b] - 10 BUDORD NU I FÖRNYAD SKEPNAD

Oops.. förlåt Gud - ta inte detta personligt, men det är väl ingen som har copywrite på ursprungstexten va ?

Helt rätt analys, det har liksom blivit lite religion med Macen!

Jag vill dock se mig själv mera som allmäntroende, än som totalitär militant Macfanatiker

Samtidigt inser jag att jag är fullständigt Macberoende, antagligen helt utan återvändo... Ännu ett ett hopplöst fall således

[ 07 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Clavius & Mats den kritik ni riktar mot APPLE är berättigad till viss del , men jag har några invändningar.

Till att börja med så kan man ju konstatera att Apple faktiskt gjort fräcka & konsumentvänliga datorer i nästan 25 år.Viss kom Macintosh 1984 men APPLE hade ju åstadkommit en hel del innan dess. Apple II t.ex.

Apple skiljer sig inte ifrån de flesta andra datortillverkare vad gäller support och kunduppföljning , denna skall till största delen skötas av återförsäljaren inte av APPLE direkt , just genom detta skapas en bra relation. Tyvärr funkar inte alltid detta vilket leder till missnöjda kunder och dålig PR.

Svaret på varför stormarknaderna inte är så intresserade av att sälja Macar är enkelt , alldeles för dålig avans jämfört med att sälja end of the line PCs vars tillverkare dessutom ofta ger stormarknadernas säljare kick backs & provision.
Dessutom strular PCs mer vilket ger extra möjligheter till ytterligare förtjänst , vissa stormarknader säljer till och med kom igång garanti för 995:- Vilket innebär att de installerar OS & program på PCn ock kontrollerar att den fungerar , vilket tydligen många PC-konsumenter tydligen inte själva klarar.

Angående APPLEs priser så är de inte så höga sett till kvalitet prestanda & utrustning.
Att jämföra med DELL är inte så smart eftersom DELL till skillnad från APPLE säljer direkt , DELL har heller ingen egen forskning eller utvecklingsavdelning och utvecklar inte heller sin egen mjukvara.DELL har heller inget lager och väntetiden på DELL datorer är tydligen ganska lång.Flera storföretag har t.o.m. avbeställt mängder av DELL datorer p.g.a för lång leveranstid. DELL biter sig tydligen i svansen i sin jakt på att tjäna pengar.

Det lustiga är att trots alla DELLs kostnadssparande åtgärder så kostar en DELL dator m. TFT , motsvarande iMAC 700 ungefär lika mycket , alltså runt 20.000:- Och då får man definitvt ingen cool design eller ett OS som är lika bra som OS X.

Alltså visar detta att Apple inte tar ut överpriser.

Men självklart vill man ju att allt ska kosta nästan gratis.

P.S..
Apple är inget "litet företag" Apple är ett av världens största datorföretag.
Att de har problem med att leverera sina produkter beror bl.a på att de sålt sina egna fabriker och att de därför lagt ut macproduktionen på fabriker som inte lyckats hålla utlovad tillverkningstakt. Dessutom så fördröjer ju Apples/Jobs hemlighetsmakeri produktionen ytterligare , men samtidigt så höjs efterfrågan p.g.a detta.

• Medlem
  • 2002-04-08 02:33

En förstagångsköpare har inte en pejl på vad en Mac är.. Han köper en Pc därför att han har en sådan på jobbet, svågern har en pc och han tog datorkörkort (windowskörkortet) på en pc. Dessutom var personalköpet från jobbet bara Pc.. sugigt men sant...

Datavdelningen slåss med näbbar och klor för att håla mac från företagen, dom behöver ju ingen support. Jag har sett macinstallationer på 150 maccar som adminisreras av en halvtidstjänst.

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 03:11
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jazper:
Angående APPLEs priser så är de inte så höga sett till kvalitet prestanda & utrustning.

DELL till skillnad från APPLE säljer direkt , DELL har heller ingen egen forskning eller utvecklingsavdelning och utvecklar inte heller sin egen mjukvara.DELL har heller inget lager och väntetiden på DELL datorer är tydligen ganska lång.

Jaha... Höga priser, allt är relativt.

Det beror på vad man är villig att betala för. I apples fall betalar man både för mjukvaruutvecklingen, samt pruduktutveckling, och numera även för extrem design.

På PC sidan får man allt som oftast mera/kraftigare hårdvara för samma slant. Speciellt om man undviker "märkes PC". Att man sedan inte får en stabil burk som varken ser kul ut för ögat, eller är trevlig att använda är en annan sak. (smakfråga).

Alla människor bryr sig inte i dom uppenbara fördelar som vi har lärt oss att inse med Mac. I deras ögon är Macen en dyr udda fågel som innebär problem.

Vad gäller DELL så skall jag verkligen inte försvara dom men...

- Apple säljer också direkt, fast dom har kvar sina återförsäljare på nåder.
- Visst har DELL egen foskning och utvecklingsavdelning, kvaliten och omfattningen på den lämnar jag därhän.
- Nej helt rätt, ingen mjukvara, DULL kör Windowz.
- Varken APPLE eller DELL har ett lager. (mig veteligt?)
- Och väntetiden på DELL datorer, och APPLE datorer kan ibland vara ganska lång.

Således ganska lika företag... Nä jag vill inte ha en DELL... Fast om den kunde köra Mac OS??? (knappast)

[ 08 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-08 10:48

Två frågor:

Varför skriver somliga mindre nogaräknande personer företagsnamn som "Dell" och "Apple" med versaler som om de vore akronymer?

Varför särskrivs det så mycket? Folk skriver "Apple produkter" när "Apple-produkter" är det rätta?

Nu måste jag bara kasta mig in i denna tråd.

Nu när alla har spekulerat i vad orsaken till Apple´s "måttliga" framgång så tänkte jag berätta för er varför det är så.
Och detta är FAKTA !

Och jag tänker berätta det för er genom att först citera Echo and the bunnymen.

- "People are strange when you are a stranger, faces look ugly when you´re alone"

Och så ska jag ta ett kort utdrag ur bilbeln när jesus talar till gud om människorna som spikar upp honom på korset (jag har för mig att det var då han sa följande):

- "Fader fårlåt dom, för dom vet inte sitt eget bästa"

Kortfattat så är detta orsaken som ni söker!

- Slice -

• Medlem
  • 2002-04-08 11:37

-Echo and the bunnymen? Yeah, right.

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 11:59
Citat:

Skapades ursprungligen av: Rog:
jag aldrig har stött på någon Macanvändare som är lika fanatisk anhängare av Macen som många PC-användare är fanatiska Machatare (utan att veta vad dom hatar).

Precis... Folk hatar gärna det okända och udda. Det är samma syndrom som mobbing.

Jag tror att folk kanske resonerar lite så här: Få bort den där udda fågeln, har stör min världsuppfattning och mina självklara sanningar!

Men vi som själmedvetna macare vet redan att det inte existerar någon självklar sanning i något. Och jo, macfolk är trevligare och hjälpsammare (oftast).

• Medlem
  • Boston
  • 2002-04-08 12:03

För att gå tillbaka till marknadsföringen så ställer jag mig rätt tveksam... Visst, jag och alla andra här på forumet, redan macfrälsta, blir glada över att se mac-reklam. Men hur gör man för att sälja dom? De två kampanjer som går nu är iMac:en och iPod:en. I iMac-spottarna focuserar man helt på lådans design, jag kan hålla med om att den är lite revolutionerna och vansinnigt läcker men samtidigt förstår jag att man driver med Apple...

Det känns som om man glömmer bort anledningen till att köra mac, operativsystemet. Jag skulle vilja se kampanjen understödd av en en OsX-kampanj. Där tror jag man kan få folk att vilja byta system, både vanliga användare och teknikerna blir imponerade...

I övrigt väntar jag på total integration mot Windows-servrar, när användaren kan logga in på en NT-server och skriva ut utan problem finns det ingen anledning för systemadministratörerna att neka en anställd att köpa mac...

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 12:09
Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Varför skriver somliga mindre nogaräknande personer företagsnamn som "Dell" och "Apple" med versaler som om de vore akronymer?

Det såg bra ut i texten, och så fick man en visuell anknytning till varandra. :eek: Det skall aldrig upprepas mer, så det så... Ush och fy på mig!

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 12:25
Citat:

Skapades ursprungligen av: Gurra:
I övrigt väntar jag på total integration mot Windows-servrar, när användaren kan logga in på en NT-server och skriva ut utan problem finns det ingen anledning för systemadministratörerna att neka en anställd att köpa mac...

Visst... Varför har Apple inte lyckats med detta ännu? Det är en självklarhet att en Mac måste fungera på samma sätt som en PC i ett nätverk. I alla fall om man vill sälja datorer till storföretag och institutioner.

Apropå hatande av produkter folk inte känner till: förutom Macen har jag problem med att min inställning till ryskt flyg ger en massa idiotiska kommentarer. Varje gång är det samma visa: de som klagar vet inte vad de talar om.

Mondo 65 skrev:

Citat:

iPod-reklam och reklam för nya iMac G4 är tämligen värdelös om dessa produkter inte finns ute i butikerna och om folk inte ens vet var pryttlarna går att få tag på.

Detta är väl ett distributionsproblem snarare än ett marknadsföringsproblem? Åtminstone enligt min definition

Gurra:

Citat:

För att gå tillbaka till marknadsföringen så ställer jag mig rätt tveksam... Visst, jag och alla andra här på forumet, redan macfrälsta, blir glada över att se mac-reklam. Men hur gör man för att sälja dom? De två kampanjer som går nu är iMac:en och iPod:en. I iMac-spottarna focuserar man helt på lådans design, jag kan hålla med om att den är lite revolutionerna och vansinnigt läcker men samtidigt förstår jag att man driver med Apple...

Det känns som om man glömmer bort anledningen till att köra mac, operativsystemet. Jag skulle vilja se kampanjen understödd av en en OsX-kampanj. Där tror jag man kan få folk att vilja byta system, både vanliga användare och teknikerna blir imponerade...

I TV-reklam är det lättare och mer effektivt att visa upp iMac och få folk att lyfta på ögonbrynen. Att göra en snygg och smart OS X-reklamfilm på 30 sekunder är lite svårare. Tänk också på att iMac är en produkt som är riktad till folk som vill ha en enkel, smidig och snygg dator snarare än de som redan är kunniga PC-användare.

Jag håller med om att en parallell OS X-kampanj i exempelvis dagspressen skulle vara ett bra dag. Det är lättare (tror jag) att berätta om egenskaperna i OS X i en helsidesannons än en TV-annons. Kanske kommer det nu när iMac-tillverkningen har fått fart? Eller i samband med OS X 10.2, som borde vara ute rätt snart?

• Medlem
  • 2002-04-08 12:50
Citat:

Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
min inställning till ryskt flyg ger en massa idiotiska kommentarer.

Konkordski! Bra mycket ballare än Concord.

• Medlem
  • 2002-04-08 12:56

Jag tycker Mac OS X har många egenskaper som lämpar sig ypperligt för TV-reklam. Mycket yta, med flygande fönster och transparens. Jag tror faktiskt att folk tycker det ser skojigt ut. Kolla in på vilket kontor som helst så får man se alla möjliga lustiga skrivbordsdekorationer, folk är intresserade av hur deras datorskrivbord ser ut. Windowblinds är urpopulärt och det finns hur många teman som helst till XP. Nu tycker jag förvisso inte att OS X är speciellt snyggt, men det finns det tillräckligt många andra som gör...

• Oregistrerad
  • 2002-04-08 13:23
Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Nu tycker jag förvisso inte att OS X är speciellt snyggt, men det finns det tillräckligt många andra som gör...

OS X har nog flippat lite väl mycket på fruktkakan!

Men en sak är säker, det ser inte gammalmodigt och förlegat ut i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-08 13:53

Jag tror det finns ett antal "fel" som Apple gör, eller snarare fel som gör att inte fler macar säljs:

Maskinerna finns inte i många butiker
Även om Apple visar mycket reklam på TV och i andra media så vet ingen var man köper maskinerna. Stormarknaderna skiter ganska mycket i Apple (till och från) ha man TUR kanske man kan hitta en iMac 350 här och där. Somliga aviker från detta.

Okunnighet
Folk i allmänhet vet väldigt lite om Mac. I och med MacOSX har vi taget ett enormt kliv frammåt anser jag. Folk som ser nya iMacen med MacOSX blir även de OFTAST intresserade - även inbitna unix/windows männskor. De skulle aldrig köpa en Apple dator (likså aldrig en DELL dator), men de förstår att systemet är bra.

Macen dyr men i regel prisvärd
Det är sant att iMacen är dyr. 20 000-25 000 kr är mycket pengar för en vanlig Svensson. Jag anser dock att man får ganska mycket för pengarna. En heldigital 15" TFT kostar c:a 8000 kr. Alltså pröjsar man runt en 12 000kr för en G4/700Mhz med Cd-brännare (typ som en Wintel PC). Frågan är vilka som vill ha en TFT-skärm. Personligen skulle jag hellre välja en FET CRT 19", samt bättre grafikkort o dyl. Men att säga att iMacen inte är prisvärd är fel. Den är VÄLDIGT prisvärd, om än dyr.

Det är här ett stort problem ligger för Apple. De har ingen BRA dator för c:a 12000 - 15 000 kr. Gamla iMacen i all ära - men en 500Mhz G3, 15" och ett väldigt gammla grafikkort är inget en konsumtet vill ha (ivf inget jag vill sälja till en kund).

Apple måste tänka som en konsument
Vad gör konsumenter? Jobbar lite på datorer, surfar lite på dator, spelar lite på datoer. Vad gör proffs? Jobbar mycket på sina datorer, surfar och mailar på sina datorer, spelar mindre på sina datorer. En hemdator bör ha specificationerna för detta. Det är MYCKET synd att nya iMacen inte finns i en version med ex. ett GeForce4MX tillval. TV-ut borde också finnas som val. Flera personer jag träffat i butiker vill göra deras nya mac till den "digitala hubben". Men finns inte möjlighet till surroundsound ljud, koppling till TV och bra grafikkort så är det svårt.

Något utöver det vanliga
Apple har detta, till viss del, i det dolda. MacOSX är grymt, iTunes, iMovie etc. är GRYMMA. Synd är det att folk missar detta. Det handlar mycket om hur man löser en uppgift på sin dator, men eftersom så lite folk ute i butiker känner till Macen/Apples underbara tänk så försvinner troligen en stor del av kunderna. Apple behöver något KILLER, helt utöver det vanliga, för att locka folk. Det är svårt att övertala någon att köpa en iMac för 20000:- för att skriva lite i Office och surfa lite med, när närmste försäljare försöker packa på den en Packard Bell för 12495 kr (typ). iMacen är utöver det vanliga, men dyr. Prisvärd, men dyr och vi är låsta i en dum situation.

Lösningar: Skulle Apple ha ett komplett G4, CRT-system för c:a 12 000 - 15 000 kr så skulle de nog sälja grymt mycket mer. Idag får du pröjsa runt 25 000 - 27 000 kr för det. Mycket synd!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-08 14:28

Håller med i mångt och mycket.

• Apple måste tydligt visa varför en Mac är ettbättreval rent tekniskt än en pc. Det räcker inte med att visa gulliga reklamfilmer med Macar som dansar.

• Utvecklarna av affärssystem, exempelvis Oracle och SAP, måste komma med klientprogram för Mac OS X.

• Macarna måste ner i pris!

• Mac OS X måste vara pluggkompatibelt med Windows NT och 2000 Server.

• Macarna måste ha högre prestanda än pc-burkar till samma pris.

[ 08 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 21:15
Citat:

Skapades ursprungligen av: - Slice -:
Och jag tänker berätta det för er genom att först citera Echo and the bunnymen. "People are strange when you are a stranger, faces look ugly when you´re alone"

Förihelvete - Slice -!
Inte fan e det Echo and the bunnymen! Det är the doors!

• Oregistrerad
  • 2002-04-10 21:19

Betamax till folket!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 21:50
Citat:

Förihelvete - Slice -!
Inte fan e det Echo and the bunnymen! Det är the doors!

Jo, Echo and the Bunnymen har också gjort den låten.

Bevaka tråden