- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
- 2002-04-07 13:11
Under det senaste året har jag följt alla diskussioner kring svenska Apple i detta forum med intresse och förvånas över hur det verkar finnas ett "vattentätt skott" mellan konsumenter och företagsledning...och var återförsäljarna befinner sig blir jag liksom inte riktigt klok på. Jag har själv mycket små kunskaper om hur det hela fungerar , men att döma av det som skrivs här och det jag själv har upplevt ute i butik så verkar ju det inte riktigt klokt!!!
Jag skall försöka mig på en summering av läget som jag själv upplever det (rätta mig gärna om jag har fel ) -
- Apple tillverkar och säljer idag en av världens mest fräcka (snygga, smarta och konsumentvänliga) datorserier och har gjort så sedan ett femtontal år tillbaka.
- Apple har en mycket liten del av den totala datormarknaden, men är huvudsakligen starka inom den grafiska branschen, reklambyråer, TV- och mediastationer samt inom vissa skolor och andra utbildningsområden.
- Apple har alltid varit "egna" och gått sina slingrande vägar fram med ett eget operativsystem, som visserligen är genialt i vissa delar, men som också inte alltid har varit så kompatibelt med övriga datorvärlden (främst av politiska skäl).
- Apple är mycket duktiga på marknadsföring och formgivning av sina produkter....ja, kanske bäst i hela branschen. Däremot har man alltid haft problem med leveranser till kund i egenskap av ett litet företag med relativt stora framgångar.
-Apple har (och är) världsledande på att skapa konsument- och användarvänliga lösningar både på mjuk- och hårdvarusidan. Detta gäller i tillverkningsledet, men man har p.g.a. sin restriktiva försäljningspolitik varit betydligt sämre på att följa upp service och försälning i direktkontakt med kund.
-Apple har idag få egna försäljningsställen (endast i USA), men desstå fler andra återförsäljare med Mac som specialitet.
-I Sverige verkar de flesta Mac´ar säljas via nätet (är det någon som har aktuell statistik på detta?) - här finns ett antal serriösa återförsäljare med skapligt utbud av produkter och tillbehör, men man kan å andra sidan inte erbjuda speciellt mycket service och återuppföljning mot kund.
-På ren butiksnivå är det desstå skralare och i skrivande stund är det främst de "ledande" stormarknaderna som erbjuder någon form av Macförsäljning. Intresset hos dessa är minst sagt svalt då man inte anser att kundunderlaget är tillräckligt stort. Inte heller visar man intresse av att öka möjligheterna för dessa fantastiska produkter då man heller inte har aktivt support från svenska Apple (som det verkar). Personalen verkar heller inte vara utbildad på att kunna sälja dessa produkter under vettiga former. Det görs en del beundransvärda enskilda insatser från många håll att bryta denna trend. men med få undantag är försäljningen av Mac i Sverige ett skämt!
-Kritiken mot svenska Apple har varit konstant och ständigt återkommande, främst har detta gällt servicenivån och försäljningsstrategin gentemot kund. Apple visar svagt, om än t.o.m. dåligt, gehör mot kund. Man verkar immun mot kritik och visar ständigt upp brist på lyhördhet i alla dess former. Om detta är ett utslag av "toppstyrdhet" från USA eller brist på kompetent svensk ledning är fortfarande ett mysterium...
-Det förekommer ständigt höjda röster på att bättra på butiksledet och detta forum visar på många insiktsfulla idéer och viljor att göra någonting åt problemet. Men ingenting händer...och frustrationen växer i takt med att användarna sätter nya förhoppningar till det nya operativsystemet OS X.
- Det klassiska "kriget" mellan PC- och Macanvändare är idag rent formellt. Den sakliga argumentationen är oftast utbytt mot attityder och ihåliga plattityder. Den genomsnittlige användaren ser istället fördelarna med båda plattformarna och drömmer om en framtid med det bästa ifrån två världar. Mackonsumenten är dock mycket trogen och väljer oftast att kämpa för märkets övrlevnad (Davids kamp mot Goliath)...man har helt enkelt mer personliga band till sin dator och vad den symboliserar samt uträttar. De flesta användarna har dock inte en odelad positiv inställning till Apple och Mac, som tidigare var fallet....och detta kan härledas till ovan nämnda problem.
-Prestanda kontra pris har alltid varit föremål för het diskussion. Idag är fortfarande Macintoshdatorerna relativt högpresterande, men priserna för produkterna oftast ifrågasatt. Det känns för många som om man får betala ett extra pris för Apples "egensinnighet". Oftast ser man också priserna som ett hinder att sprida fler Mac´ar ut över världen...
-Apple brottas ständigt med vilket ben man skall stå på...privatkonsumenternas eller yrkesanvändarna. Idag har man en maskinpark som vänder sig till båda grupperna, men en prissättning som bara fungerar mot ena parten. Å andra sidan utvecklar man en användarvänlighet som istället tilltalar privatgruppen....paradoxen är total!
Jag dristar mig till att starta en egen tråd om detta då diskussionen går även utanför butiksledet och handlar om Apple generellt...
Vad tycker du?