Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är inte Apple mer framgångsrika än vad de är?!?

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-04-10 22:04

Mmmmmmmm...

Måste du säga mmm hela tiden? Du vet att jag äääälskar choklad.

Ett stort problem som jag ser det är att man VERKLIGEN måste vilja ha en mac för att köpa den. Mac´en kräver omställning, en ganska stor plånbok och ett aktivt val från en köpare eftersom Mac´en trots allt inte finns överallt där PC´n finns, och där pecen finns får den oftast både mer utrymme och mer attention från butikspersonalen jämfört med Mac´en.

En PC kan man mer eller mindre slentrianköpa för den fungerar ju bara precis som man är van vid. En Mac har tonvis med fitjures som Apple inte lyfter fram tillräckligt - de tror att det räcker med att en dator ser bra ut så ska folk köpa den. Det kanske stämmer i vissa fall men den stora massan köper datorer som får jobbet gjort till ett pris de kan leva med - de skiter i hur datorn ser ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-10 22:30

Apple borde lära sig lite av Dell om hur man annonserar. Man ser Dells i och för sig oerhört fula och klumpigt gjorda annonser överallt. De är anskrämliga men säkerligen effektiva.

Apple måste annonsera mer i DN, SvD, i datorpressen och på stortavlor. Och varför inte blada in annonsbilagor i dagstidningarna?

Jag tror faktiskt att Apples reklam i stort bara funkar på de redan invigda. Hur många av de som går förbi Stureplan hajar att iMac´en faktiskt är en dator som går att köpa? Risken är att de allra flesta tänker; "Det var en stor reklamskylt!", "Det är ju den där roliga manicken på TV-reklamen!" och se´n blir det inte mer. Det funkar inget bra att köra imagereklam när ingen vet vad du säljer för produkt. BMW kan göra det för alla vet att det är en bil och vad man kan göra med en bil.

Dessutom är det skillnad på att synas och synas. Att Apple fläskar upp en stor skylt på Stureplan innebär inte att namnet Apple kommer blir "top of mind" hos de som ska köpa dator. Fråga vem som helst på sta´n om en tillverkare av datorer så blir nog svaret IBM, Compaq eller Dell. Tyvärr inte Apple. Apple måste synas i kvälls- och dagstidningarna, i fackpress (även PC-tidningar) samt ute på olika evenemang (d.v.s sponsring). Alltså där "vanligt folk" letar annonser. Runt Stureplan finns väl sveriges största koncentration av reklambyråer, och byråvärlden behöver knappast påminnas om att det finns en ny iMac.

När det gäller Mac´en som hemdator har den ett STORT minus - spelen. Om det blir tal om hem-PC i en barnfamilj så är det naturligtvis barnens behov som kommer att väga tyngst. Om 10-åriga Kalle då säger att familjen ska ha en PC så att han kan spela Counter Strike med polarna så blir det naturligtvis en PC i familjen. Att det sedan finns ett ganska stort spelutbud till Mac´en spelar ingen roll när Kalle kan kopiera 50 spel gratis av klasskompisarna. Detta är naturligtvis inget som någon PC-säljare vill (eller bör) prata högt om, men det är ett faktum.

En vild idé som dök upp vore att Apple SKÄNKTE bort X antal datorer till skolor (varför inte gamla iMac´ar om det finns några stående). Med datorerna skulle enklare utrustning för video- och bildredigering, samt musikskapande hänga med. På detta sätta skulle man få ungarna i tidig ålder att vänja sig vid Mac´en och vad man kan åstadkomma på den. Det skulle naturligtvis var en dyr grej att genomföra, men om 5-10 år när ungarna ska köpa egna datorer kommer Apple definitivt vara "top of mind". Dessutom skulle ungarna propagera för Mac om det ska skaffas dator hemma. Som sagt, en vild idé.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jazper:
Angående APPLEs priser så är de inte så höga sett till kvalitet prestanda & utrustning...

Det lustiga är att trots alla DELLs kostnadssparande åtgärder så kostar en DELL dator m. TFT , motsvarande iMAC 700 ungefär lika mycket , alltså runt 20.000:- Och då får man definitvt ingen cool design eller ett OS som är lika bra som OS X.

Alltså visar detta att Apple inte tar ut överpriser.

Men självklart vill man ju att allt ska kosta nästan gratis.

Jag tycker inte att problemet med Apples prispolicy är att de tar ut högre priser än konkurrenterna. Problemet är vad vi prosumers/proffs får ut av maskinerna (eftersom vi är ett proffsforum anser jag att det är mest intressant). För att köpa en uppgraderingsbar maskin med hög prestanda (inkl skärm) måste vi betala närmare 25 000 kr. För de med högre inkomster/företag så är dessa priser inget problem, något Apple är medvetna om och har en prissättning därefter. Problemet är att vi för samma summa får två PC som är lika uppgraderingsbara och till stor likvärdiga i prestanda. Det är ett problem som gör att många människor hellre köper just dessa två PC istället, nu när många anser att Windows är lika bra som Mac OS.

Problematiken ökar när vi ser på hur konsumentmarknaden ser ut, där styr i första hand prissättning för vad en hemanvändare skall lägga vantarna på. Övriga aspekter är så klart vad omgivningen har för datorer (så att man kan piratkopiera spel och program) och vad barnen har för datorer i skolan. Alla dessa faktorer gör att Apple har problem med att uppfylla sin dröm att det skall stå en Mac i åtminstone var tionde hem.

Scenario:

1. En person sitter hemma och tittar på teve och ser den lilla roliga vita datorn i en reklamfilm. "Den var häftig, jag funderar ju på att köpa en dator, den skulle vara fräck att ha på skrivbordet".

2. Personen beger sig till en mängd datoraffärer för att få se ett exemplar. Efter 3 dagars letande (om hon inte redan har gett upp) hittar personen en butik där det skyltas med "den där roliga datorn".

3. Två möjliga scener utspelar sig:

3.1 Datorn finns inte i butiken, för "Apple har inte kunnat skicka något skylt-ex, för de är slut".

3.2 Datorn finns, men när hon ser prislappen på 25 995 kr så går hon tvärs över gatan för att hitta något om kostar hälften så mycket...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Macen dyr men i regel prisvärd
Det är sant att iMacen är dyr. 20 000-25 000 kr är mycket pengar för en vanlig Svensson. Jag anser dock att man får ganska mycket för pengarna. En heldigital 15" TFT kostar c:a 8000 kr. Alltså pröjsar man runt en 12 000kr för en G4/700Mhz med Cd-brännare (typ som en Wintel PC). Frågan är vilka som vill ha en TFT-skärm. Personligen skulle jag hellre välja en FET CRT 19", samt bättre grafikkort o dyl. Men att säga att iMacen inte är prisvärd är fel. Den är VÄLDIGT prisvärd, om än dyr.

I teorin har du rätt, men vilken hemkonsument köper en 15" heldigital skärm för 8 000kr när de oftast köper en 19" skärm för 2 500 kr (själv köpte jag en för 2 000 kr).

Det är enkelt och bekvämt att med olika räkneexempel "bevisa" att Macen är prisvärd osv. Problemet är att för varje krona som priset överstiger "normen" (ca. 12 000 - 15000) så måste varje krona motiveras ordentligt för att det skall vara intressant för köp. "Varför betala 8 000 kr för en inbyggd skärm när jag kan få en betydligt större fristående för 2 500 kr???"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-11 10:03
Citat:

Jag tror faktiskt att Apples reklam i stort bara funkar på de redan invigda. Hur många av de som går förbi Stureplan hajar att iMac´en faktiskt är en dator som går att köpa? Risken är att de allra flesta tänker; "Det var en stor reklamskylt!", "Det är ju den där roliga manicken på TV-reklamen!" och se´n blir det inte mer. Det funkar inget bra att köra imagereklam när ingen vet vad du säljer för produkt. BMW kan göra det för alla vet att det är en bil och vad man kan göra med en bil.

Det tror jag också. Reklamen måste vara bred, inte smal. Apple måste slå sig in på företagen och hemmen igen med breda annonser i dagspressen och bilagor liknande Dells. Man kan tycka vad man vill om Dells datorer men deras reklamkampanjer rockar stenhårt. Apple borde lära sig att datorer inte är leksaker eller konstföremål - bara.

Citat:

Dessutom är det skillnad på att synas och synas. Att Apple fläskar upp en stor skylt på Stureplan innebär inte att namnet Apple kommer blir "top of mind" hos de som ska köpa dator. Fråga vem som helst på sta´n om en tillverkare av datorer så blir nog svaret IBM, Compaq eller Dell. Tyvärr inte Apple. Apple måste synas i kvälls- och dagstidningarna, i fackpress (även PC-tidningar) samt ute på olika evenemang (d.v.s sponsring). Alltså där "vanligt folk" letar annonser. Runt Stureplan finns väl sveriges största koncentration av reklambyråer, och byråvärlden behöver knappast påminnas om att det finns en ny iMac.

Jepp. Apples stora, fina annons på Stureplan är uppe i en vecka eller kanske två. Sedan tas den ner. Den kvarvarande effekten är nog minimal, som efter ett fyrverkeri. Marknadsföring bygger på upprepning, nötning, inlärning, det vet varenda niondeklassare. Det är liksom regel 1A på reklamskolan. Låt oss hoppas att Apples reklammakare minns det.

Citat:

När det gäller Mac´en som hemdator har den ett STORT minus - spelen. Om det blir tal om hem-PC i en barnfamilj så är det naturligtvis barnens behov som kommer att väga tyngst. Om 10-åriga Kalle då säger att familjen ska ha en PC så att han kan spela Counter Strike med polarna så blir det naturligtvis en PC i familjen. Att det sedan finns ett ganska stort spelutbud till Mac´en spelar ingen roll när Kalle kan kopiera 50 spel gratis av klasskompisarna. Detta är naturligtvis inget som någon PC-säljare vill (eller bör) prata högt om, men det är ett faktum.

Och därför bör Apple gå samman eller samarbeta med Sony, för PlayStation är det enda som kan rubba Windows som spelplattform. Men vem lyssnar på mig?

Citat:

En vild idé som dök upp vore att Apple SKÄNKTE bort X antal datorer till skolor (varför inte gamla iMac´ar om det finns några stående). Med datorerna skulle enklare utrustning för video- och bildredigering, samt musikskapande hänga med. På detta sätta skulle man få ungarna i tidig ålder att vänja sig vid Mac´en och vad man kan åstadkomma på den. Det skulle naturligtvis var en dyr grej att genomföra, men om 5-10 år när ungarna ska köpa egna datorer kommer Apple definitivt vara "top of mind". Dessutom skulle ungarna propagera för Mac om det ska skaffas dator hemma. Som sagt, en vild idé.

Steve Jobs försökte med det redan innan Macen lanserades i januari 1984. Han lobbade personligen för att Apple skulle får skattefrihet om de gav bort en massa datorer till skolorna i USA, men förslaget gick inte igenom. Nu tror jag att det vore mindre verkningsfullt.

Apple måste 1) sänka priset på samtliga produkter 2) släppa på prestigen och lansera produkter som är speciallt anpassade för företag.

[ 11 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Dock ska man komma ihåg att många nuförtiden anser att platta skärmar är bättre än CRT, trots prisskillnaden (delvis pga. alla positiva artiklar och hyllningar av LCD på senare tid).

Mycket har också att göra med säljaren i fråga så klart, det märker man inte minst på stora varuhus som CompUSA. En kund som är intresserad av att komma ut på Internet och syssla med enkel ordbehandling skickas inte till macavdelningen. Om inte kunden själv nämner Mac alltså. Majoriteten av säljarna rekommenderar PC (får sälja mycket extra som ger provision).

CompUSA må ha en någorlunda attraktiv macavdelning men kunskapen hos dem som jobbar där...

Mac?

Precis, macen är prisvärd för den som redan är invigd. För den som kan alla fördelar och redan har drösvis med erfarenheter och programvaror. Jag som konsument har inte råd att chansa på något som "mac-fanatikerna" tycker är bäst. Jag har inte råd att köpa en produkt som kostar dubbelt så mkt "bara för utseendet", jag vet ju inte skillnaden från att köpa en billigare maskin. Jag betalar inte dubbelt så mkt för att få en produkt jag tror är bättre bara för att den är dyrare.
Apples priser är alldeles för höga nu, speciellt om de ska inrikta sej till hemmanvändare, vilket de kanske borde sluta upp med. Skippa designen och alla små söta påhittiga lösningar. Lägg pengarna på datorkraften istället, tillverka rackbaserade supermonster och försök ta över de stora företagen istället för hemanvändarna. Då vill hemanvändarna efter ett tag ha samma lösningar som de har på jobbet - Apple säljer fler burkar.

[ 11 April 2002: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Apples priser är alldeles för höga nu, speciellt om de ska inrikta sej till hemmanvändare, vilket de kanske borde sluta upp med. Skippa designen och alla små söta påhittiga lösningar. Lägg pengarna på datorkraften istället, tillverka rackbaserade supermonster och försök ta över de stora företagen istället för hemanvändarna.

Jag hoppas att Apple också förstår problematiken med prissättningen (vilket de med största sannolikhet gör). Men om Apple ska satsa på hemmamarknaden, då måste priserna ner, och det radikalt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-11 13:17

Intressant att de flesta fokuserar på Macen som konsumentdator. Varför inte sälja in mer Macar som klienter på företag?
Många företag tror jag börjar bli jäkligt less på Microsofts operativsystem med licensprogram och ständiga säkerhetsproblem. Varför inte satsa på OS X som det säkraste klient/serveroperativet nu när man har chansen. Visa kompatibilitet med LINUX/HPUX/SUN/SGI servrar och skapa ett modernt och säkert(Windowsfritt)opensource företagssystem. Macen kan här göra mycket med sina sjyssta klientdatorer och alla applikationer som följer med över. LINUX har ju redan 10% av servermarknaden. Men LINUX har inte slagit på klientsidan pga för många olika varianter och avsaknaden av killer applications.

Det som behövs är det som saknas idag, stöd för Exchange (tyvärr, men nog ett krav) men det måste väl inte vara Outlook? Stöd för affärssystem samt andra applikationer som idag saknas på OS X tror jag dock är ett måste.

Vad gäller LCD så tror jag Apple gjort rätt fast priset blir högre, folk i allmänhet vill inte ha ett skrymmande CRT-åbäke utan hellre en elegant platt LCD. Men det gäller att ha rätt avvägning av merkostnaden för LCD-skärmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-11 13:36

Jag håller med. Om Apple sänker priserna och bygger lösningar för företag så kan de slå igenom med dunder och brak. Men då gäller det att verkligen satsa till 100 procent och att aldrig ge sig.

Citat:

Stöd för affärssystem samt andra applikationer som idag saknas på OS X tror jag dock är ett måste.

PeopleSoft är helt webbaserat - borsett från själva designverktyget - och bör fungera bra med X och även 9!

Finns det någon X-klient för Lotus Notes?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-11 13:59

Notes är i alla fall bekräftat för Mac. I övrigt är jag osäkerLotus Notes

Citat:

Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Varför inte sälja in mer Macar som klienter på företag?

Helt rätt !

Om företagen börjar med mac så kommer konsument också.

Hur många här sitter med mac hemma och pc ( endast ) på jobbet.
( jag gör det.. )

Tycker att apple kan dra ner på marknadsföringen mot konsment och satsa på företagen och de större återförsäljarna.

Apple måste få företagen att förstå att de kan spara enorma summor på support genom att gå över till Mac. Men det kräver långsiktigt planerande och några stenhårda år, frågan är om Apple skulle klara av det.

"Jag älskar Mac, men hatar Apple" - Okänd

Så illa är det väl inte riktigt, men jag älskar verkligen Mac (varför skulle jag annars tatuera in äpplet?). Men jag har ofta mycket svårt för Apples dåliga politik, företaget uppför sig pinsamt uselt många gånger.

Citat:

Skapades ursprungligen av: iBib:
Apple måste få företagen att förstå att de kan spara enorma summor på support genom att gå över till Mac. Men det kräver långsiktigt planerande och några stenhårda år, frågan är om Apple skulle klara av det.

"Jag älskar Mac, men hatar Apple" - Okänd

Så illa är det väl inte riktigt, men jag älskar verkligen Mac (varför skulle jag annars tatuera in äpplet?). Men jag har ofta mycket svårt för Apples dåliga politik, företaget uppför sig pinsamt uselt många gånger.

Apple är numer, på amerikanskt maner, hårt centralstyrt, en styrning som inte tar så stor hänsyn till att olika marknader har lite olika profil. Jag tror också att denna centralstyrning är förödande för de anställdas lojalitet.

Steve och hans närmaste har tagit en del underliga beslut under åren som jag tycker varit dödfödda redan från början. Trodde någon Macägare i Sverige någonsin på FlowerPower-macarna eller Blue Dalmatian-macarna skulle "slå"?

Uppsplittringen i marknadsföringen är också lite underlig och gör att Apple inte längre har ett tydligt budskap.

Å ena sidan vill Apple visa på den oerhörda enkelheten med Macen, och skapar diverse iProgram av relativt enkelt snitt, å andra sidan ska Macen vara en proffsmaskin för de allra mest krävande användarna.

Personligen tycker jag att "Think Different" har oerhört mer innehåll än den nyligen lanserade "Everything is easier on a Mac"

Det absolut mest lovande hos Apple idag är insikten om vikten att satsa på större företag, och nu har man också förutsättningarna med OS X, vi har ovan läst flera goda teorier om hur marknadsföring mot storföretag ger tydliga avtryck även hos hemanvändarna.

Syns och används Macen på stora företag, så är det en smal sak att få hemanvändare att anamma Macen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:

Personligen tycker jag att "Think Different" har oerhört mer innehåll än den nyligen lanserade "Everything is easier on a Mac"

Jag kan inte hålla med om ovanstående!
Jag tror att de flesta inte vill vara annorlunda, men däremot tror jag att de flesta tycker att det är för svårt att använda datorer (Wintel). Det är bra om Apple får fram budskapet att det faktiskt är enklare med en Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-11 19:40
Citat:

Syns och används Macen på stora företag, så är det en smal sak att få hemanvändare att anamma Macen.

Yep. Apple måste in på företagen igen, kosta vad det kosta vill. Som det är idag säger it-cheferna blankt nej.

"Mac? Vad är det för något?"

I deras ögon är Macen en paria, en udda dator som stör helhetsbilden, som ställer till det för servrar och nätverk. De tror inte att Macen funkar i en produktionsmiljö, att den är dyr, dålig och inkompatibel med NT/W2K.

Apple måste krossa dessa myter. NU!

Krossa myterna... ja det är bra, men forst: fixa bättre kompabilitet med NT/WIN2K. Eller styr upp en riktigt bra reklamkampanj.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 10:58
Citat:

Krossa myterna... ja det är bra, men forst: fixa bättre kompabilitet med NT/WIN2K. Eller styr upp en riktigt bra reklamkampanj.

Det ryktas som en stor kampanj i höst och vinter i Storbritannien, och i så fall kommer den säkerligen hit också.

Tillvarataga Os X

Är en relativt ny( 1 år) switcher med en G5 2.0, slutar aldrig att facineras av Os X, den kraftfulla datorn, och den formidabla kapaciteten för multitasking, inte mycket kan rubba Os X lugna och stabila funktionalitet . vore otroligt om Apple inte kunde utnyttja G4-processorn tillsammans med OsX. En sån fin kombination borde sälja som smör och få marknadsandelarna att skena uppåt ordentligt. Verkar dock som "it-föregångslandet" Sverige egentligen består av en himla massa amatörer som egentligen inte vet så mycket om datorer, utan bara låter sig matas med grejor som wintel tycker att man behöver. Finns det nåt land där dator/operativsystems-beståndet är så enkelspårigt som Sverige?

Vilken gammal tråd du hittat. Själv trodde jag att Sverige hade en stor Mac-andel. Hur är de egentligen?

Det jag funderar över är varför Apple inte har större marknads andel än ynka 2-3%!
Dell fanns inte, var väl inte ens påtänkt under Apples glada dagar ( 80 - talet ). Under 80 –talet var Apples datorer överlägsna Pc med Windows med hästlängder?
Först med windows 2000 blir windows någorlunda bra men det är i december 1999.
Hur kunde Dell bli så stora medan Apple blev allt mindre och Mindre ända tills det nästan var konkurshotat åren 1996 -1997 innan Steve kom tillbaks till Apple.
Vad har Apple gjort för fel så att de inte blev större, medan vad har Dell gjort som har varit så lyckat att de är en av världens största märkes dator företag?

Ursprungligen av Hunter78:

Det jag funderar över är varför Apple inte har större marknads andel än ynka 2-3%!
Dell fanns inte, var väl inte ens påtänkt under Apples glada dagar ( 80 - talet ). Under 80 –talet var Apples datorer överlägsna Pc med Windows med hästlängder?
Först med windows 2000 blir windows någorlunda bra men det är i december 1999.
Hur kunde Dell bli så stora medan Apple blev allt mindre och Mindre ända tills det nästan var konkurshotat åren 1996 -1997 innan Steve kom tillbaks till Apple.
Vad har Apple gjort för fel så att de inte blev större, medan vad har Dell gjort som har varit så lyckat att de är en av världens största märkes dator företag?

Varför säljer BMW bara en miljon bilar när Toyota säljer över åtta miljoner?

Med samma argumentation är ju Toyota mycket bättre än BMW eftersom dom säljer så många fler.
Varför köpa en BMW M5 när man kan åka Toyota Prius

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 12:07

Tja toyota envisas inte med bakhjuls drift i varje modell. BMW gör fina motorcyklar.
cykel, motorcykel = bakhjulsdrift
Bil = fyrhjulsdrift/framhjulsdrift i budget version.

Men så vitt jag vet säljer Audi ändå mindre än Toyota, Toyota har ju även cyklar i programmet det har inte Audi.

Ursprungligen av juanito:

. . . Toyota har ju även cyklar i programmet det har inte Audi.

Inte för att jag håller med om metaforen med cykeltillverkning, men Audi snickrar faktiskt ihop en och annan hoj också...

Du älskar dessa diskussioner Hunter

Ursprungligen av Björnström:

Du älskar dessa diskussioner Hunter

Nja nu vill jag bara tänka tiden mellan 1980 -> 1998 och inte dagens situation!
För idag börjar Apple att röra på sig, hoppas jag!
Tanken jag vill ägna tid åt är följande!

Under 1980 - talet var situationen mellan Apple och Pc världen följande
1) Apple hade den största marknadsandel samt var i princip ledande inom samtliga områden inom datavärlden.
2) I dag är den situation omvänd mellan Macen och Pc, Hur lyckades man att välta Apple!

Apple har varit världsledande på alla dator områden under 80 talet, medan nu har man kanske mer uppfinningar än konkurrenterna men knappast ledande på datorstandarden, det är Pc.

Idag ser många Apple som en extrem nisch produkt ( lite kult känsla över Apple och Steve ) där man försöker att informellt slå ut Windows med hjälp av en allians med linux världen.
Os X är ju en annan dialekt ( ursprungs språket är Unix).

Hur kommer det sig att när man var som störrst att man inte kämpade mot windows då speciellt när windows verkligen var rent skräpp jämfört med idag. Då hade man både pengar och anledning till att kämpa mot Bill och microsoft! Apple lede den tekniska revolutionen då vilket hade underlättat kampen plus att man var en säker standard ( Alltså under 80 talet ).

Kanske man kan avvända samma gamla knep som fick en att bli liten till att bli stor igen!

Tillägg :

Samma situation är det nu mot microsoft, Apple har sedan 1998 fört ett informellt korståg mot PC – Windows ( Microsoft ), det ser man om man tittar på alla keynote som Apple har haft.

I dagens situation har IBM ( Som fick microsoft att bli den gigant det är idag ) sålt av sin pc division till något koreanskt företag.
Sedan har Apple fått stor hjälp av Linux användarna som har lyckats att få Asien och flera Europeiska länder och deras myndigheter att hoppa av Windows världen och gå över till linux världen. Trots allt detta har man inte skadat Microsofts speciellt mycket ( om man tittar på marknadsandelar ca 5 - 10 % ) i förlust för Microsoft. Microsoft har haft ca 97 – 98 % av den totala väldsmarknaden til dagens ca 90%  94%. Sedan kan siffrorna variera något pgav om man tittar specifikt på någon produkt kan det skilja sig något!

Är en revolution på väg eller?

Senast redigerat 2004-12-21 12:49
  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 12:55

Tanken jag vill ägna tid åt är följande!

Okey...

Under 1980 - talet var situationen mellan Apple och Pc världen följande
1) Apple hade den största marknadsandel samt var i princip ledande inom samtliga områden inom datavärlden.
2) I dag är den situation omvänd mellan Macen och Pc, Hur lyckades man att välta Apple!

Så var inte situationen ex.v. i sverige.
IT-verksamheten i företag styrdes antingen utifrån ett stordatorperspektiv eller från ett dos-perspektiv.
När stordatorer blev "out of fashion" så blev dos-perspektivet kvar.
Mac fanns som (väl fungerande) öar, men såga "alltid" med oförstående på. När sedan Win95 och NT4, som var så bra, kom så fasades Mac:ar ut (inte drivet av användarna direkt).

Apple har varit världsledande på alla dator områden under 80 talet, medan nu har man kanske mer uppfinningar än konkurrenterna men knappast ledande på datorstandarden, det är Pc.

Apple var inte världsledande mer då än nu, utan bara användbara...
"Datorstandard" kan man ju verkligen undra vad det är? Förklara gärna...

Idag ser många Apple som en extrem nisch produkt ( lite kult känsla över Apple och Steve ) där man försöker att informellt slå ut Windows med hjälp av en allians med linux världen.
Os X är ju en annan dialekt ( ursprungs språket är Unix).

Knappast ett initierat perspektiv utan snarare ett "har läst pezeföralla i många år" -perspektiv.
Apple/Mac är mer spritt och använt i fler sammanhang nu än någonsin.
På de ställen där man var stora på tidigt nittiotal (layout, ljud och för UNIX inom ex.v akademisk värld) är man alltjämt stora, och iom att *nix fått mer acceptans och spridning kommer OS X in på fler områden.
(Linux är inte *nix och har aldrig varit utan något som bara liknar till idén)

Hur kommer det sig att när man var som störrst att man inte kämpade mot windows då speciellt när windows verkligen var rent skräpp jämfört med idag. Då hade man både pengar och anledning till att kämpa mot Bill och microsoft! Apple lede den tekniska revolutionen då vilket hade underlättat kampen plus att man var en säker standard ( Alltså under 80 talet ).

Win är alltjämt skräp men då liksom nu var det tillräckligt bra för att folk skulle stå ut. Därför så var det möjligt att föra in windows både här och var (sedan var Win lättare att skriva apps till på tidigt nittiotal, väl så viktigt när mycket skulel från terminalerna till skrivbordspezen).
Det var mycket tjafs mellan Apple och MS - men som alltid så kommer det inget vettigt ur "tjafs".

Kanske man kan avvända samma gamla knep som fick en att bli liten till att bli stor igen!

Först måste man nog begripa historien annars blir det bara som nynazisternas drömmar om karl den toftes tid....

Bevaka tråden