Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av drasko:

Är också inne på International Orders, har en fråga bara. Om man tar försäkrar den "as a gift" slipper man momsen då?

Kanske, kanske inte... det beror på om den slinker igenom.
Skulle dom få för sig att kolla paketet så åker du på moms + tullavgifter.

Själv har jag min liggandes på Arlanda nu och jag hoppas att den smiter igenom obemärkt.

Sådär ja...
Nu ligger den hemma och trånar efter mig.
Känns ju jäkligt jobbigt att det är flera timmar kvar av jobb.

Enligt flickan så verkar jag ha slunkit igenom tullen så ingen moms eller tullavgift fick jag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-02-27 17:46

Det går inte att beställa en iPhone från apple.com om man bor i Sverige. Det går bara att beställa till amerikanska adresser. Jag undrar också om international orders, är det nån som beställt därifrån? hur gick det ? osv

  • Medlem
  • 2008-02-27 17:48

Hur mycket blir det totalt från international-orders för er som beställt inklusive frakt och eventuella tullavgifter samt moms? Köpte ni international iPhone för 499 dollar?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 18:03

Jag beställde från internationals-orders, en 16Gb iphone,

Det blev 599 Dollar plus 178 Dollar i frakt och andra kostnader, då tog jag att märka den som "Gift" och PRE-PAID customs and duties". Skickades med Fedex. Beställde en Torsdags natt och fick den på Tisdag.
(Tot 5120 Sek)
Man kan säkert ta den för ca: 78 dollar billigare utan "PRE-PAID customs and duties".
Men jag tog det för att vara säker.

Med en 8Gb iphon så blir det 100 dollar billigare.

Jag köpte min från international-orders.
en 8gb out of the box iphone skickad som gift och insured $99.

Allt som allt gick den på 3900:- skickades på torsdag och den kom med fedex bud på måndag morgon.
International orders är mycket bra och kan bara rekomenderas.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-03-21 18:19
Ursprungligen av Carlisle_united:

Jag köpte min från international-orders.
en 8gb out of the box iphone skickad som gift och insured $99.

Allt som allt gick den på 3900:- skickades på torsdag och den kom med fedex bud på måndag morgon.
International orders är mycket bra och kan bara rekomenderas.

En fråga angående upplåst telefon från international-orders; är det firmware 1.1.4 på den, alltså den senaste, och kommer telefonen jailbreakad med installern så att man kan installera program och sådant? Om den nu inte kommer med något mer än att den går att ringa med, kommer man kunna installera och fibbla med telefonen själv utan att förstöra något som international-orders har fixat åt en?

kort och gott, Innebär deras upplåsning detsamma som om jag hade låst upp den själv med ZiPhone och tryckt "do it all"?

Vad är skillnaden på "iPhone 8GB New" , "iPhone 8GB International Worldphone" och "Apple iPhone New in box". Priserna är 439$, 479$ och 499$. Vilken av de tre alternativen är det som ni har köpt och är mest prisvärt?

Senast redigerat 2008-03-21 19:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 20:21
Ursprungligen av eckan:

En fråga angående upplåst telefon från international-orders; är det firmware 1.1.4 på den, alltså den senaste, och kommer telefonen jailbreakad med installern så att man kan installera program och sådant? Om den nu inte kommer med något mer än att den går att ringa med, kommer man kunna installera och fibbla med telefonen själv utan att förstöra något som international-orders har fixat åt en?

kort och gott, Innebär deras upplåsning detsamma som om jag hade låst upp den själv med ZiPhone och tryckt "do it all"?

Vad är skillnaden på "iPhone 8GB New" , "iPhone 8GB International Worldphone" och "Apple iPhone New in box". Priserna är 439$, 479$ och 499$. Vilken av de tre alternativen är det som ni har köpt och är mest prisvärt?

Jag köpte en "16GB International Worldphone" från dem i förra veckan och det var 1.1.3 med BL 4.6 den hade. Det "internationella" var inte så anpassat för Sverige. Jag återställde den i Itunes till 1.1.4 och körde sedan iPlus 2.0b på den och installerade SwePhone. Den har fungerat helt problemfritt.

är det inte dumt att betala 3900kr för en 8gb iphone från international-orders då man får en upplåst i sverige för 4500kr? jag menar man måste väl ändå köpa ett turbosim om man beställer den från international-orders och då har man ju överstigit summan man kan få en upplåst i sverige för?? eller tänker jag fel?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-28 19:01
Ursprungligen av dragonevo:

är det inte dumt att betala 3900kr för en 8gb iphone från international-orders då man får en upplåst i sverige för 4500kr? jag menar man måste väl ändå köpa ett turbosim om man beställer den från international-orders och då har man ju överstigit summan man kan få en upplåst i sverige för?? eller tänker jag fel?

Man behöver inte Turbo-sim el liknande längre. Ziphone <---

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-28 16:39

Hmm, jag tycker fortfarande inte att någon har förklarat hur det fungerar med international orders. Innebär det helt enkelt att ni känner någon i USA som skickar hem den hit, eller kan jag sköta allt det här från Sverige?
Ge mig en länk!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-28 19:03
Ursprungligen av tHorSeYE:

Hmm, jag tycker fortfarande inte att någon har förklarat hur det fungerar med international orders. Innebär det helt enkelt att ni känner någon i USA som skickar hem den hit, eller kan jag sköta allt det här från Sverige?
Ge mig en länk!

Som att handla på en vanlig nätbutik.
http://www.international-orders.com/

Jag beställde min iPhone 16 Gb (via international-orders) i tisdags kväll och fick den hemlevererad torsdag fm. Snacka om snabba leveranser. Den är här och den är precis som andra säger grymmmmmmm.

Senast redigerat 2008-02-29 22:13

köpte till slut

iPhone 8GB International Worldphone från intenational-orders betyder det att jan kan göra den direkt med mitt svenska kort?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-29 10:29
Ursprungligen av dragonevo:

köpte till slut

iPhone 8GB International Worldphone från intenational-orders betyder det att jan kan göra den direkt med mitt svenska kort?

Troligen, det står på deras hemsida att den är upplåst. Uppgradera inte till 1.1.4 i iTunes bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 09:01

Jag tolkar den här tråden som att de som nyligen beställt via international-orders.com är:
1) nöjda med varan de har fått?
2) nöjda med leveranstiden?
3) glada att de sluppit tullavgift (trots köp som gift = inte pre-paid tullavgift)?
4) glada att de kan använda telefon med svenskt sim-kort direkt ur lådan?

Är själv inne på att beställa en 16GB från dem. Ingår det en svensk "apple-adapter" till "strömklossen" eller får man med en konverter som man sätter mellan vägguttag och den amerikanska "strömklossen"?

Om man jämför priser med t.ex. en power seller på ebay så är dem ca $100 billigare än international-orders.com (med shipping). Varför ska man välja international-orders?

Vilken operatör använder ni? Är det Telia som rekommenderas i och med deras EDGE stöd? Har Telenor och kan inte byta (låst via jobbet), hur fungerar det med iPhone?

Senast redigerat 2008-03-01 09:42
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-01 14:19
Ursprungligen av henkebarn:

Men hur kan det komma sig att folk beställer från International Orders om det är så mycket billigare att göra det genom JetCarrier? Är det för lång väntetid? Är det svårt att låsa upp telefonen själv? Har förstått det som att ZiPhone gör det jätteenkelt!

Har kanske fel, men vad jag läst skickar AppleStore inte längre iväg några telefoner via JetCarrier. Att låsa upp telefonen är jätteenkelt.

Ursprungligen av odelsteken:

JÄr själv inne på att beställa en 16GB från dem. Ingår det en svensk "apple-adapter" till "strömklossen" eller får man med en konverter som man sätter mellan vägguttag och den amerikanska "strömklossen"?

Nej, men de säljer europaadapter för $6.

Ursprungligen av odelsteken:

Vilken operatör använder ni? Är det Telia som rekommenderas i och med deras EDGE stöd? Har Telenor och kan inte byta (låst via jobbet), hur fungerar det med iPhone?

Använder Halebop men ska byta till Telia. Halebop har visserligen EDGE, men har inga prisavtal på datatrafik utan det är 15 kr/MB som gäller (vilket är alldeles för dyrt).

Att surfa via EDGE är precis vad tålamodet orkar med, att köra via vanlig GPRS skulle jag aldrig stå ut med i någon större utsträckning. Du får se till att hålla dig där det finns WLAN.

Ursprungligen av muskorv:

Har kanske fel, men vad jag läst skickar AppleStore inte längre iväg några telefoner via JetCarrier. Att låsa upp telefonen är jätteenkelt.

Meh, så kan de ju inte göra
Får googla lite om det. Är ju inte bra om det stämmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 20:01
Ursprungligen av muskorv:

Nej, men de säljer europaadapter för $6.

OK, men jag har en gammal strömkabel (från en Ipod Mini) liggandes. Den fungerar bra med min ipod touch, lär väl även fungera med iphone då? Annars kanske man kan använda samma duckhead (?) som har jag till min Macbook eller köpa ett World Travel Kit från Apple? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=984772&product_id=257813

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-01 21:34
Ursprungligen av odelsteken:

OK, men jag har en gammal strömkabel (från en Ipod Mini) liggandes. Den fungerar bra med min ipod touch, lär väl även fungera med iphone då? Annars kanske man kan använda samma duckhead (?) som har jag till min Macbook eller köpa ett World Travel Kit från Apple? http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=984772&product_id=257813

Kontakten till MacBookens laddare passar inte (om man inte moddar), iPhone-kontakten har en extra skåra. Däremot har jag läst att folk med framgång använt en helt vanlig elsladd av typen som t.ex. stereoapparater ibland använder.

Själv köpte jag adaptern från International-orders, ca 40 spänn känns ju inte som nåt att bråka om.

Skickar med en bild som förtydligande. Från vänster:
1. Europaadapter
2. Amerikansk strömplugg för iPhone-laddare
3. iPhone-laddare
4. Sladd till MacBook-laddare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 21:38
Ursprungligen av muskorv:

Kontakten till MacBookens laddare passar inte (om man inte moddar), iPhone-kontakten har en extra skåra. Däremot har jag läst att folk med framgång använt en helt vanlig elsladd av typen som t.ex. stereoapparater ibland använder.

Själv köpte jag adaptern från International-orders, ca 40 spänn känns ju inte som nåt att bråka om.

Skickar med en bild som förtydligande. Från vänster:
1. Europaadapter
2. Amerikansk strömplugg för iPhone-laddare
3. iPhone-laddare
4. Sladd till MacBook-laddare

Ok, tack för förklaringen och bilden. Skulle tro att min gamla Ipodladdare fungerar. nu ska jag bara våga mig på att beställa en iphone också.

Ursprungligen av odelsteken:

Ok, tack för förklaringen och bilden. Skulle tro att min gamla Ipodladdare fungerar. nu ska jag bara våga mig på att beställa en iphone också.

Jag känner likadant, har våndats fram och tillbaka länge nu. Har velat vänta tills den kom hit officiellt med tillhörande abbonemang, men nu har ju Telia ett ganska fördelaktigt prisavtal för datatrafik. Jag kanske får tummen ur nån gång under söndagen och beställer från International-Orders. Om man nu vågar får man hoppas att man slipper momsen bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 11:09
Ursprungligen av Sicken:

Jag känner likadant, har våndats fram och tillbaka länge nu. Har velat vänta tills den kom hit officiellt med tillhörande abbonemang, men nu har ju Telia ett ganska fördelaktigt prisavtal för datatrafik. Jag kanske får tummen ur nån gång under söndagen och beställer från International-Orders. Om man nu vågar får man hoppas att man slipper momsen bara...

Jag var på väg att beställa från International-Orders igår men tyckte det blev för dyrt. En 16GB utan några tillbehör och med billigaste fraktalternativet blev $763, dvs. ca 4700kr med morgonens dollarkurs. Det är att jämföra med ebay där man kan hitta en för ca $600 + frakt, som varierar mellan $35-60. Kolla den här säljare t.ex.
http://stores.ebay.com/westnorthwind98

Störigt är att min syster är i NYC just nu men när hon åkte hade jag inga tankar på att skaffa en iPhone innan den kom hit officiellt. :"> Har mailat henne men tror inte att hon läser av mailen. *hoppas*

Jo, jag har varit inne på ebay en hel del, men många säljare, bl.a. den som du länkar till, har ganska specifika önskemål om att first-time-buyers (som jag) måste be om lov för att ens få bjuda på varan. Om de skämtar eller menar fullt allvar har jag ingen aning om. Sen finns är det ju momsen man riskerar att åka på, som jag vet ska betalas enligt lag men ändå :). Om nu inte säljaren är villig att skriva ner värdet och skicka iPhone som en gift.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 14:24
Ursprungligen av Sicken:

Jo, jag har varit inne på ebay en hel del, men många säljare, bl.a. den som du länkar till, har ganska specifika önskemål om att first-time-buyers (som jag) måste be om lov för att ens få bjuda på varan. Om de skämtar eller menar fullt allvar har jag ingen aning om. Sen finns är det ju momsen man riskerar att åka på, som jag vet ska betalas enligt lag men ändå :). Om nu inte säljaren är villig att skriva ner värdet och skicka iPhone som en gift.

Det fina med den säljaren jag länkade till är att han erbjuder tre tjänster vid leverans:
1) kan skickas som gift (och därmed radikalt minska risken för moms & tullavgift)
2) kan ange att varans värde är från $99
3) kan ange att det är en mp3spelare, digital kamera eller mobiltelefon som skickas

Dessutom verkar det vara lika stor/liten chans att åka på moms & tullavgift om man köper via international-orders.com. De erbjuder ju liknande möjligheter att justera vad som står som innehåll och värde. Skillnaden är att de använder FedEx och ebaysäljaren oftast kör med USPS.

Anyway, att säljaren vill att nya ebay:ers ska kontakta honom innan är samma som att du vill att säljaren ska ha hög positiv feedback, dvs. säkerheten till en bra affär. Om du kontaktar honom kommer han säkert vilja ha din mailadress för att genom PayPal kolla så att du är en "Verified PayPal user", dvs. att du genom PayPal har verifierat att din leveransadress är samma adress som ditt kreditkort är registrerat på. Bli alltså inte bortskrämd av detta, se det som en positiv sak istället - det gör jag!

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-03-02 17:54
Ursprungligen av Sicken:

Jo, jag har varit inne på ebay en hel del, men många säljare, bl.a. den som du länkar till, har ganska specifika önskemål om att first-time-buyers (som jag) måste be om lov för att ens få bjuda på varan. Om de skämtar eller menar fullt allvar har jag ingen aning om. Sen finns är det ju momsen man riskerar att åka på, som jag vet ska betalas enligt lag men ändå :). Om nu inte säljaren är villig att skriva ner värdet och skicka iPhone som en gift.

Jag har köpt en av en annan eBay-säljare, som accepterade mina 0 feedback-poäng. Om jag nu inte blir scammad kan du få hans användarnamn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 20:19
Ursprungligen av keetz:

Jag har köpt en av en annan eBay-säljare, som accepterade mina 0 feedback-poäng. Om jag nu inte blir scammad kan du få hans användarnamn

Vad fick du betala och vad gick frakten på? Kan vara intressant att veta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 01:18

Beställde precis en från ebay, $664 (4202kr med PayPal) inklusive USPS Express frakt (3-5 dagar) med insurance.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270215989959

Nu är det bara att beställa ett Telia abonnemang medan jag väntar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-03 11:32

odelsteken:

Håll oss underrättade hur det har gått med din vunna auktion. är själv intresserad av ett ebay köp snart.

Vill vet hur lång tid det tar innan den kommer till dig, och vad du valde för fraktsätt( om du specar hela varans pris eller satte den som "gift") och om du råkade ut för tullen i sverige.

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 12:39
Ursprungligen av azon:

odelsteken:

Håll oss underrättade hur det har gått med din vunna auktion. är själv intresserad av ett ebay köp snart.

Vill vet hur lång tid det tar innan den kommer till dig, och vad du valde för fraktsätt( om du specar hela varans pris eller satte den som "gift") och om du råkade ut för tullen i sverige.

Tack

Will do!

Jag valde att få den skickad som gift med ett värde av $99. Angav också att innehållet skulle vara mp3spelare. Leveranstiden beräknas vara 3-5 arbetsdagar så med lite tur har jag den innan helgen.

Bevaka tråden