Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 12:27
Ursprungligen av kentkent:

Tillkom det ingen moms vid införseln till Sverige?

Nej, den slank igenom.

När jag läst den här tråden och i andra forum har jag uppfattat det som att de flesta som har valt "gift $99" har sluppit moms.

Ursprungligen av bli:

Nej, den slank igenom.

När jag läst den här tråden och i andra forum har jag uppfattat det som att de flesta som har valt "gift $99" har sluppit moms.

Det verkar som ni som beställer genom I-O slipper momsen (FedEx) medan vi som fått den skickad med USPS/Posten har fått ett par hundringar fast det är identiska uppgifter. Posten som är nitiska eller FedEx som är slapphänta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-26 23:29
Ursprungligen av eckan:

ställde den här frågan innan men fick inget svar, men fick ni som köpt från international orders med hörlurar till er iPhone? det verkar som att telefonen inte kommer direkt från boxen utan bara telefonen med valda tillbehör.
Förlåt för att jag är otålig, men hade tänkt beställa telefonen i kväll och det hänger lite på om hörlurar skickas med eller inte! om inte, är det lätt att fixa hörlurar som passar iphone i sverige annars?

Jag köpte "International Worldphone" för två veckor sedan och fick den i originalkartong med alla tillbehör, men efter ett par dagar skaffade jag ett bättre headset, V-Moda Vibe Duo, på M-Store i Stockholm. Det som följer med iPhone funkar inte med mina öron...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-25 19:01
Ursprungligen av Sicken:

Du behöver inte oroa dig över säljaren. Jag har själv köpt 4 iPhones av h*n de senaste veckorna och allt har gått fint.

Antar att du betalade genom PayPal? Isf får du ett mejl med ett kolli-id som du kan söka med på USPS hemsida och senare på posten.se när paketet kommit till Sverige. Där brukar även finnas en direktlänk till trackingsidan i mejlet.

skönt att höra
jag har fått mejlet och stalkerkoden nu så det ska nog gå fint!

hur gjorde du med önskemål för frakten?
gift? annat värde? mp3, kamera, telefon?

och hur lång tid tog det från beställning till att du fick den?

Senast redigerat 2008-03-26 00:12
  • Medlem
  • 2008-03-26 16:33
Ursprungligen av ggustav:

skönt att höra
jag har fått mejlet och stalkerkoden nu så det ska nog gå fint!

hur gjorde du med önskemål för frakten?
gift? annat värde? mp3, kamera, telefon?

och hur lång tid tog det från beställning till att du fick den?

nå tips vad man ska skriva om man funderar på att köpa 5 telefoner?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-25 19:33

jag funderar på att göra som ggustav här ovan har gjort (köpa från ebay), men jag undrar hur stor är chansen att man får betala tull? Om det står att telefonen är upplåst i annonsen, funkar svenska sim-kort?

Tack för svar

Kompisen är över i NY just nu och skulle införskaffa en 8GB variant åt mig. Men det var totalslut på iPhones på 5th ave!!! Säljaren informerade snällt att garantin försvinner om man inte använder det medföljande SIM-kortet och var inte det minsta problematisk med att sälja till en svensk. Förutom då att de inte hade en enda iPhone i lager Det skulle komma in på fredag, så jag får hålla tummarna.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-03-27 13:50

Efter att ha läst igenom hela tråden beställde jag till slut från USA. Så nu delar jag med mig av min erfarenhet.

Jag beställde en 16gb från internationel orders torsdagen den 20/3 och fick telefonen hemlevererad med postens lastbil tisdag den 25/3 och då var det ju 4 påsk helgdagar där imellan.
Ingen tull eller moms. Valde "Declare my item as gift $" vilket kostade $16.24 extra".

Valde telefonen som hette International Worldphone för $549 det var den enda 16gb som jag hittade på deras sida. I rutan "Language Default Setting" valde jag Swedish. Men fick då någon skum version där det var Svenska på en del av iconerna och rubriker men så fort du bläddrar ner i menyerna så var det på franska (helt obegripligt att förstå). En kompis tog bort allt på telefonen och la in 1.1.4 och riktig svensk text version, ÅÄÖ och diverse bra och ha program.

Valde även till extra prylarna Protection Case:Black + $7.58 , Car Charger: + $7.58 och International Adapter:Europe + $9.74 men inget av ovan var något att ha, plastigt och billigt. Inget att lägga pengar. (Ska beställa Invisible Shield - iPhone för 260.00 kr från istuff istället).

Valde den billigaste frakten som fanns att tillgå (och även den snabbaste, 2 dygn) ca: $115.

Totalkostnad 4300 kr + 100 kr till min kompis som la ner över 1h på att rensa 1.1.3 och uppdatera till 1.1.4 och en "riktig" svensk version.

Men skulle jag beställa en till idag så skulle jag be någon avlägsen släkting i USA köpa en på Apple store och skicka som gift med billigaste postpaketet och spara en 1000-lapp.

Tillägg 080428
Momsen kom med brev efter c:a 1 månad från FedEx och var på totalt 601:- (dvs moms + avgift + moms på moms). Jag som trodde jag klarat mig.

Ser på en kopia av fraktsedeln att värdet var skrivet till $299.

Senast redigerat 2008-04-28 10:59
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-27 18:18

om man vill tracka sin telefon på posten.se, är det bara att klistra in samma kod som man använder på usps?

Ursprungligen av ggustav:

om man vill tracka sin telefon på posten.se, är det bara att klistra in samma kod som man använder på usps?

Si Señor.

  • Medlem
  • 2008-03-27 18:43

Har en kompis som var inne på AppleStore i NY för 20 minuter sedan. Finns inga iPhones i lager. Slutsålt. Jag har dessvärre ingen uppgift om när de skulle få in nya.

Jag har inte följt ryktena runt att de är slut. Tyder det möjligen på en uppdatering inom väldigt kort?

polaren var inne tidigare i veckan o då sa de att det skulle komma in mer imorgon fredag.
Jag tror det finns i lager på at&t butikerna.
Tror att det taskiga lagret beror på den dåliga dollarkursen inget annat.

sitter på starbucks med min nya MacBook Air grymt fin e den (torsdag kväll) och har köpt fyra 8GB och två 16GB iPhones som skall tas med hem. Helt slut på iPhones på hela Manhattan - så jag åkte till Staten Island. Staten Island har gott om iPhones. Man får dock bara köpa en 16GB per person. Det tar cirka 1.5 timmar att ta sig till Apple store på Staten Island mall btw. ta färjan över och sedan buss 44a eller 94.

lycka till!

btw - AT&T går inte att köpa på.

Ursprungligen av macminimini:

polaren var inne tidigare i veckan o då sa de att det skulle komma in mer imorgon fredag.
Jag tror det finns i lager på at&t butikerna.
Tror att det taskiga lagret beror på den dåliga dollarkursen inget annat.

  • Medlem
  • 2008-03-28 13:50

bara så ni vet så brukar fedex skicka efterkrav för tull/moms typ 1 månad efter att man fått sitt paket. Så ni med telefoner från IO där värdet står 99 dollar får nog räkna med ett par hundralappar...

uppdatering!? låter soft i så fall anländer till NYC om en månad lite drygt och har tänkt inhandla en, hur lång tid brukar det ta innan uppdateringen går att hacka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 15:37

nu har min status varit "international dispach" ända sedan den 26 utan att mitt paket har registrerats på postens hemsida.. jag börjar känna mig lite orolig för att det har kommit bort, det tar väl ändå inte två dagar att korsa atlanten

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 17:25
Ursprungligen av ggustav:

nu har min status varit "international dispach" ända sedan den 26 utan att mitt paket har registrerats på postens hemsida.. jag börjar känna mig lite orolig för att det har kommit bort, det tar väl ändå inte två dagar att korsa atlanten

Den kan ha fastnat i tullen. Först efter att tullen har gått igenom paketet tar posten över.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 18:23
Ursprungligen av Robo-X:

Den kan ha fastnat i tullen. Först efter att tullen har gått igenom paketet tar posten över.

//Rob

Om du har otur så blev set båten

Hej idag har jag hackat 3 iphone's. Och på min första iPhone gjorde jag fel 4 gånger, men till slut fick jag igång den. Så de där snacket att den förstörs om man gör fel stämmer, där emit här den skriver om programet då kanske det inte så lämpligt att dra ut kabeln. Glömm inte att det är en hårdisk som går att fixa. Med andra ord så kan man rädda en död iPhone, jag kan dock inte men hur svårt kan det vara? Lixom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 21:15

Ni som befinner er i Stockholm eller andra städer, varför bekymra er så mycket över hur ni ska få hit en telefon från USA? Varför köper ni inte helt enkelt en telefon på blocket? Det finns hur många annonser som helst och en 8Gb får ni lätt under 4000 och en 16Gb för under 5000.

Ni slipper bekymra er för tull, moms eller att försändelsen försvinner. De allra, allra flesta som säljer på blocket är ärliga personer så var finns det att förlora?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-28 23:45

hejsan, så här ser det ut nu;

Här är din försändelse:
Beräknad leverans:
Tidigast 29 mar
28 mar kl 17:59
Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB

och jag undrar om det finns en liten chans att jag kan kan åka och hämta ut den i morgon?
även fast det är helg och så. Stället jag tänker hämta paketet ifrån ligger ca 45 minuter från arlanda om det skulle spela någon roll.

Ursprungligen av ggustav:

hejsan, så här ser det ut nu;

Här är din försändelse:
Beräknad leverans:
Tidigast 29 mar
28 mar kl 17:59
Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB

och jag undrar om det finns en liten chans att jag kan kan åka och hämta ut den i morgon?
även fast det är helg och så. Stället jag tänker hämta paketet ifrån ligger ca 45 minuter från arlanda om det skulle spela någon roll.

Nope tyvärr, tidigast måndag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-01 21:20

Ang kop av iPhone i USA

Hur funkar det om jag ska kopa en iPhone i USA med abonnemang. Maste man registrera sig pa Apple Store i affaren, sa att jag behover betala abonnemangskostnaden. Har hort att man bara betalar for telefonen i affaren och sedan registrerar man sig online. Stammar det? En kompis i NY som jag tankte be att kopa med en.

Tack pa forhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-02 08:51
Ursprungligen av hawkan:

Hur funkar det om jag ska kopa en iPhone i USA med abonnemang. Maste man registrera sig pa Apple Store i affaren, sa att jag behover betala abonnemangskostnaden. Har hort att man bara betalar for telefonen i affaren och sedan registrerar man sig online. Stammar det? En kompis i NY som jag tankte be att kopa med en.

Tack pa forhand!

Har du läst de andra 23 sidorna i just den här tråden?
Det sista stämmer, bara att köpa, vill du ha ett AT&T-abonnemang sköter du det via iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-03 10:11

Hej alla,
tänkte jag skulle dela med mig av mina erfarenheter lite. Jag beställde en 8Gb iPhone på ebay
sön den 23e mars. Det visade sig att killen inte hade några 8Gb som han kunde skicka direkt - men jag fick ett ganska bra pris på en 16Gb istället så det löste sig bra. Han skickade den med USPS i fredags 28/3 från Idaho och jag kunde hämta ut den på mitt utlämningsställe igår ( ons 2/4).

Kostnad:
16Gb upplåst ny iPhone: 550$ (ca 3300-3400sek)
Frakt: 50$ (ca 350sek)
Tyvärr fick jag betala moms (måste varit nåt mer också...) på strax över 1000sek vid utlämning
Väldigt nöjd med den än så länge

USPS

Out of Foreign Customs, April 01, 2008, 1:40 am
Into Foreign Customs, March 31, 2008, 8:05 pm
Arrived Abroad, March 31, 2008, 8:05 pm, SWEDEN
International Dispatch, March 29, 2008, 11:16 pm, SAN FRANCISCO
Processed, March 29, 2008, 11:16 pm, SAN FRANCISCO, CA 94128
Processed, March 28, 2008, 8:02 pm, SPOKANE, WA 99224
Electronic Shipping Info Received, March 28, 2008
Acceptance, March 28, 2008, 2:59 pm, MOSCOW, ID 83843

Posten.se

2 apr kl 17:28	KJA Tobakcenter, Försändelsen är överlämnad till mottagaren.
2 apr kl 09:18	KJA Tobakcenter, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
2 apr kl 08:01	Posten Företag Masthamnsgatan, Försändelsen är vidaresänd till mottagarens utlämningsställe.
2 apr kl 07:00	Posten Företag Masthamnsgatan, Försändelsen har ej kunnat delas ut. Försändelsen aviserad.
2 apr kl 07:20	Posten Företag Masthamnsgatan, Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
1 apr kl 01:40	Arlanda Inrikes, Försändelsen är vidaresänd inom Posten från utrikesterminal.
31 mar kl 23:40	Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
31 mar kl 20:05	Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
31 mar kl 20:05	Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering

Jag ser att de flesta köper sina iphones från I-O men efter att ha räknat på det ser jag att man får en iphone 16GB för 3996kr nu när kursen är på sex kronor dollarn. Så om en släkting åker över så kommer frågan fram om det kommer några extra kosrnader om man tar med den hem? Annars ser jag ingen anledning att handla på I-O/ ebay

Förutom att din släkting ska hitta en iPhone då. Turistställen som Manhattan är rensade på iPhones. Är själv en besviken beställare då en kompis nu är där och letar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-30 13:37

Min lur från IO kom till arlanda imorse och har status "Frisläppning av int. försändelse" Hoppas den inte blir liggandes där nu så jag kan få den imorgon eller tisdag... Någon som har erfarenhet från hur lång tid det brukar ta att tulla produkterna på Arlanda?

gick precis igenom Kastrup - ingen som stoppade mig där. brukar gå igenom tullen på kastrup 2-3 ggr/månad och har inte blivit stoppad på 2 år. btw - iphone på manhattan var väldigt svårt att få tag på. så vill man vara säker så får man ta sig till staten island. men som någon sa innan - iPhone finns ju på blocket...

Är det värt att köpa en 16GB iPhone nu från international-orders eller ska man vänta till 3G kommer?

Bevaka tråden