Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 12:25

Går det att patcha lockdown-filen på en iPhone som nergraderats från 1.1.1 till 1.0.2?

Ska nu försöka aktivera/jailbreaka och sen låsa upp min 1.0.2 och sen uppdatera till 1.1.1 med iNdependence.

Har dock en fråga, vilken version av iTunes bör man använda? Har 7.4 idag och det finns väl en 7.4.2-uppdatering? Bör jag göra denna? Hittade ingen om detta i iNdependence-hjälpen.

Hittade själv:

Platforms and configurations known to work with iNdependence:

Intel Mac: Mac OS X 10.4.10 - Firmware 1.0, 1.0.1, 1.0.2, 1.1.1 - iTunes 7.3 to 7.4.2
PPC Mac: Mac OS X 10.4.10 - Firmware 1.0, 1.0.1, 1.0.2, 1.1.1 - iTunes 7.3 to 7.4.2

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-18 19:28
Ursprungligen av johan_fbg:

Ska nu försöka aktivera/jailbreaka och sen låsa upp min 1.0.2 och sen uppdatera till 1.1.1 med iNdependence.

Då går det så vitt jag vet inte att låsa upp den igen efter du uppgraderat till 1.1.1

Sim-upplås den inte som 1.0.2 utan gör det som 1.1.1 annars får du problem.

Ursprungligen av bonq:

Då går det så vitt jag vet inte att låsa upp den igen efter du uppgraderat till 1.1.1

Sim-upplås den inte som 1.0.2 utan gör det som 1.1.1 annars får du problem.

Självklart. Trots att man har koll på alla begrepp blandar man ihop de...

Håller på med iNdependence. Har gått bra att Aktivera och Jailbreaka. Nu när jag kommer till det enkla steget, SSH, så fungerar det inte.

Står "Error reading source file" och "Error writing /bin/sh to phone"

Testat att starta om både telefonen och iNdependence flera gånger. Några förslag?

Efter man skrivit här infinner sig ett slags lugn och man kommer på vad man ska göra... Nu löste det sig genom att jag laddade ner iNdependence på nytt.

Senast redigerat 2007-10-18 21:09
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-21 14:01

Lite förvirrad över alla inlägg och tips här. Jag har en iPhone 1.0.2 upplåst enligt guiden på modmyiphone.com. Finns det någon guide som beskriver hur man uppgraderar till 1.1.1?
Tack på förhand

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-21 14:26
Ursprungligen av tobot:

Lite förvirrad över alla inlägg och tips här. Jag har en iPhone 1.0.2 upplåst enligt guiden på modmyiphone.com. Finns det någon guide som beskriver hur man uppgraderar till 1.1.1?
Tack på förhand

Bra fråga!
Jag sitter här med massa tid över och känner mig modig att prova nåt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 14:45
Ursprungligen av tobot:

Lite förvirrad över alla inlägg och tips här. Jag har en iPhone 1.0.2 upplåst enligt guiden på modmyiphone.com. Finns det någon guide som beskriver hur man uppgraderar till 1.1.1?
Tack på förhand

Se mitt inlägg och svar till Baron i denna tråd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-22 13:21
Ursprungligen av Reisan:

Se mitt inlägg och svar till Baron i denna tråd.

Ok, så det finns inget sätt att köra 1.1.1 utan att pröjsa iPhoneSimFree?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 13:32
Ursprungligen av tobot:

Ok, så det finns inget sätt att köra 1.1.1 utan att pröjsa iPhoneSimFree?

Jo, det finns upplåsningsguider som är fria/gratis. Men hur pass bra de är, kan jag inte svara på. Det kommer att bli mer beprövat och säkrare i de fria guiderna. Precis som för 1.02 när den skulle fixas. Väntar du så blir det nog bra.

är det verkligen så att 1.1.1 är "upplåsbar" - så man även kan ringa på den med andra sim-kort?

Ursprungligen av el gringo:

är det verkligen så att 1.1.1 är "upplåsbar" - så man även kan ringa på den med andra sim-kort?

jajemensan :).

jag som gick iväg och köpte en 1.0.2 för 600 USD

så - nu kan man uppgradera till 1.1.1 utan att "skita på sig"?

Ursprungligen av el gringo:

så - nu kan man uppgradera till 1.1.1 utan att "skita på sig"?

Det skulle jag inte försöka mig på ännu om telefonen låstes upp med någon av de fria metoderna för 1.0.2, eftersom dessa metoder påstås skada delar av telefonens mjukvara (baseband och nvram) och behöver återställas fullständigt innan man ger sig på en uppgradering.

om man fått tag i en 1.0.2 iPhone idag, hur låser man lättast upp den utan att uppgradera den, bara låsa upp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 21:40
Ursprungligen av generuss:

om man fått tag i en 1.0.2 iPhone idag, hur låser man lättast upp den utan att uppgradera den, bara låsa upp?

www.freeouriphones.com har upplåsningsguider för både OSX och Windows. Dock kostar det ca 60 USD för upplåsningslicensen, SimFree. Vet ej om det finns guider för Windows när det gäller AnySim.

^^ med windows.

Är det någon här som att låst upp sin iPhone med anySIM i 1.0.2 och sedan uppdaterat den till 1.1.1 och då självklart blivit brickad?

Frågan är också, kan man då använda iPhoneSimFree i 1.1.1 och låsa upp den utan problem?

wunderbaren Är det någon här som att låst upp sin iPhone med anySIM i 1.0.2 och sedan uppdaterat den till 1.1.1 och då självklart blivit brickad?

Frågan är också, kan man då använda iPhoneSimFree i 1.1.1 och låsa upp den utan problem?

Jag har inte gjort det men jag har läst ipsf guiden.. och det är ju precis vad man gör på steg 3..

Sen så fattar jag itne exakt men då börjar man om när telefonen är Brickad?! .. eller?

Jag låste upp den med anySIM i 1.0.2 och sedan uppdaterade och då blev den brickad, men nu använder jag 1.1.1, och allt funkar utom att ringa då, har installerat iPhoneSimFree och funderar på att köpa en licens, men isåfall vill jag INTE nergradera den, men alla guider säger att man måste det. Men varför ska man det egentligen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 16:21
Ursprungligen av wunderbaren:

Jag låste upp den med anySIM i 1.0.2 och sedan uppdaterade och då blev den brickad, men nu använder jag 1.1.1, och allt funkar utom att ringa då, har installerat iPhoneSimFree och funderar på att köpa en licens, men isåfall vill jag INTE nergradera den, men alla guider säger att man måste det. Men varför ska man det egentligen?

Hittar inte guiden just nu, men som jag förstod det så nergraderar man i ett av stegen för att sedan uppgradera till 1.1.1 och det hela ska funka med IPSF. Både med en virgin och en lur som är "fulupplåst" med iUnlock, AnySim o dyl.

Ursprungligen av MinMac:

Hittar inte guiden just nu, men som jag förstod det så nergraderar man i ett av stegen för att sedan uppgradera till 1.1.1 och det hela ska funka med IPSF. Både med en virgin och en lur som är "fulupplåst" med iUnlock, AnySim o dyl.

Ja, och jag förstår faktist inte varför. Det är ju fortfarande samma baseband som används, och jag kan köra program på min 1.1.1, har SSH på den och den är jailbreakad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-23 16:27
Ursprungligen av wunderbaren:

Ja, och jag förstår faktist inte varför. Det är ju fortfarande samma baseband som används, och jag kan köra program på min 1.1.1, har SSH på den och den är jailbreakad.

Hur som är IPSF enda vägen till en Simfri telefon för folk i din situation, men DevTeam borde ha en gratislösning på G snart. Märkligt att det dröjer så, men som jag förstått det så lägger de just nu mest krut på iPod Touch.

Ursprungligen av MinMac:

Hur som är IPSF enda vägen till en Simfri telefon för folk i din situation, men DevTeam borde ha en gratislösning på G snart. Märkligt att det dröjer så, men som jag förstått det så lägger de just nu mest krut på iPod Touch.

anySIM finns redan till 1.1.1, men inte om man har använt den sen tidigare.

ÄNTLIGEN!!!! Som jag har hållit på.
Det gick bara inte att få ssh att funka via iNdependence. Lösningen var att installera BSD och OpenSSH via installer.

Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 22:37
Ursprungligen av Elfving:

ÄNTLIGEN!!!! Som jag har hållit på.
Det gick bara inte att få ssh att funka via iNdependence. Lösningen var att installera BSD och OpenSSH via installer.

Johan

Jag fick också igång min SSH, genom att använda Independence senaste version 1.2.5 och göra om freeouriphones-guiden.

Ursprungligen av Reisan:

Jag fick också igång min SSH, genom att använda Independence senaste version 1.2.5 och göra om freeouriphones-guiden.

Också? Jag testade det men fick inte det att funka. Installerade SSH via apptapp installer och då funkade det.
Verkar dock som jag tagit ut segern lite i förskott. När jag skulle aktivera 1.1.1 så funkar det inte. iNdependence vill att jag nedgraderar till 1.0.2, så det håller jag på med nu. Inte hela världen om det inte funkar. Jag får väl köra 1.0.2 om det ska vara på det viset.

Jag tror att jag skulle klara av att rabbla freouriphones guide utantill om någon väckte mig mitt i natten, så många gånger har jag kört igenom den.
ja ja, alltid lär man sig nått.

Johan

Ursprungligen av Elfving:

Också? Jag testade det men fick inte det att funka. Installerade SSH via apptapp installer och då funkade det.
Verkar dock som jag tagit ut segern lite i förskott. När jag skulle aktivera 1.1.1 så funkar det inte. iNdependence vill att jag nedgraderar till 1.0.2, så det håller jag på med nu. Inte hela världen om det inte funkar. Jag får väl köra 1.0.2 om det ska vara på det viset.

Jag tror att jag skulle klara av att rabbla freouriphones guide utantill om någon väckte mig mitt i natten, så många gånger har jag kört igenom den.
ja ja, alltid lär man sig nått.

Johan

Provade nya versionen utav iNdependce och det fungerade utmärkt.

Har mailat och frågat om man verkligen måste nergradera, återkommer med svar.

nej det måste du itne? .. var fan la jag länken.. aja finns en länk tuikll hur man gör steg för steg och du använder ju ipsf om du vill ha 1.1.1? ..

Bevaka tråden