Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Jag har bara pingat på en pc innan. Hur gör man i en mac?

Öppna Terminal och skriv:
ping din.iphones.ip.adress
När du är nöjd trycker du CTRL+C

Hjälp med att låsa upp

Hej,
Jag har gjort bort mig lite och uppdaterat programvaran på min iPhone. Känne mig fett dum! Har läst allt här om hur det skall gå till men är osäker. Ska jag vara ärlig så är jag inte så van att hacka och koda. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig mot ersättning? Vad jag kan se är ni några som lyckats efter att ha uppgraderat till 1.1.1


mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 14:12
Ursprungligen av raimondd:

Hej,
Jag har gjort bort mig lite och uppdaterat programvaran på min iPhone. Känne mig fett dum! Har läst allt här om hur det skall gå till men är osäker. Ska jag vara ärlig så är jag inte så van att hacka och koda. Någon som kan tänka sig att hjälpa mig mot ersättning? Vad jag kan se är ni några som lyckats efter att ha uppgraderat till 1.1.1


mvh

Hade du låst upp den innan, eller uppgraderade du din telefon "olåst"?

Var den olåst borde det vara lugnt. Har du en Mac så kan du ladda hem senaste iNdependence v1.2.3, då är det ganska enkelt. Har du PC blir det genast mkt krångligare.

Ursprungligen av Rig:

Hade du låst upp den innan, eller uppgraderade du din telefon "olåst"?

Var den olåst borde det vara lugnt. Har du en Mac så kan du ladda hem senaste iNdependence v1.2.3, då är det ganska enkelt. Har du PC blir det genast mkt krångligare.

Den var upplåst och fullt fungerande tills jag i stressen godkände en uppdatering av vad jag tänkte var iTunes.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 16:17
Ursprungligen av raimondd:

Den var upplåst och fullt fungerande tills jag i stressen godkände en uppdatering av vad jag tänkte var iTunes.....

Och då förmodar jag att du låst upp med iUnlock eller AnySIM v.1.02?

Då kan det vara lite jobbigt...

Har du tillgång till en Mac? Ladda isf ner iNdependence v.1.2.3 och testa följa den här guiden: http://www.freeouriphones.com/MacTutorial.html

Svaren till denna fråga finns säkert att rota fram ur forumet, men jag hittar ingen aktuell sammanfattning, så jag dristar mig att fråga ändå:

Alltså, om jag köper en amerikansk iPhone och låser upp den, alternativt en "färdigupplåst för svenska förhållanden" från International Orders, vad är det som funkar och inte funkar i dagsläget, med ett "vanligt" gsm-kort? Jag kollade in denna snutt på amerikanska Apple-sajten och blev sjukt sugen. Men fungerar allt detta på "svenska, upplåsta telefoner"?

Couldn't connect to SSH server

jag håller på att uppgradera min iPhone till 1.1.1 med simfree. Allt funkar klockret, aktivera, jailbreak och installera ssh. När jag ska lägga in simfree så säger iNdependence "Couldn't connect to SSH server. Ensure IP address is correct, phone is connected to a network, and SSH is installed correctly."
Jag har testat att installera om ssh tre gånger utan att få det att funka. Någon som har några förslag?

Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 21:57
Ursprungligen av Elfving:

jag håller på att uppgradera min iPhone till 1.1.1 med simfree. Allt funkar klockret, aktivera, jailbreak och installera ssh. När jag ska lägga in simfree så säger iNdependence "Couldn't connect to SSH server. Ensure IP address is correct, phone is connected to a network, and SSH is installed correctly."
Jag har testat att installera om ssh tre gånger utan att få det att funka. Någon som har några förslag?

Johan

Prova upprepande gånger att lägga in SimFree. Jag fick göra det flera gånger och till slut funka det.

När du ska köra SimFree i slutsteget, ifall det inte funkar, prova detta:

Notes about SimFree and possible Errors.

MAKE SURE YOU WIFI IS ENABLED AT ALL TIMES

If in the unlock process you get an error saying "unauthorised" then you can do this:

  1. Go to WiFi Settings,

  2. Find your Connection of your WiFi name

  3. Press the Arrow on the right

  4. Select Forget Network

  5. Scan the network again

  6. Connect to your WiFi again

  7. Try SimFree.app and it will work

  8. If that fails, Run SimFree without sim card in the phone.

Ursprungligen av Reisan:

Prova upprepande gånger att lägga in SimFree. Jag fick göra det flera gånger och till slut funka det.
[/LIST]

Det verkar inte hjälpa. Jag kommer inte åt den via ssh. I terminalen står det Connection refused

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 22:17
Ursprungligen av Elfving:

Det verkar inte hjälpa. Jag kommer inte åt den via ssh. I terminalen står det Connection refused

Jag bara ger gissningsförslag nu: Prova att stänga ner Independence och starta upp det igen och prova det igen. Om det inte funkar, prova att ta ut simkortet utan att stänga av iPhonen och prova att lägga in igen via Independence.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 22:19
Ursprungligen av Elfving:

Det verkar inte hjälpa. Jag kommer inte åt den via ssh. I terminalen står det Connection refused

Du är väl på sektion 2, steg 13 i freeouriphones-guiden, va?

Hur enkelt som helst!

Det tog en timma c:a sen var telefonen upplåst och klar.
Följ instruktionerna slaviskt, ha inte för bråttom.
Fungerar klockrent.

Här är länken: http://www.hacktheiphone.com/

Ursprungligen av aobelund:

Det tog en timma c:a sen var telefonen upplåst och klar.
Följ instruktionerna slaviskt, ha inte för bråttom.
Fungerar klockrent.

Här är länken: http://www.hacktheiphone.com/

Wow! Vilken toppen sida!
Rekommenderas varmt!
Tack Aobelund!

Mvh

Ursprungligen av aobelund:

Det tog en timma c:a sen var telefonen upplåst och klar.
Följ instruktionerna slaviskt, ha inte för bråttom.
Fungerar klockrent.

Här är länken: http://www.hacktheiphone.com/

Allt fungerar, men jag kan inte använda mitt telia sim? Några ideer?

Ursprungligen av Elfving:

jag håller på att uppgradera min iPhone till 1.1.1 med simfree. Allt funkar klockret, aktivera, jailbreak och installera ssh. När jag ska lägga in simfree så säger iNdependence "Couldn't connect to SSH server. Ensure IP address is correct, phone is connected to a network, and SSH is installed correctly."
Jag har testat att installera om ssh tre gånger utan att få det att funka. Någon som har några förslag?

Johan

Det brukar står något om att iNdepence kan korrigera felet själv.
Tryck på Yes istället för NO.
Har själv råkat ut för detta när jag har installerat simfree.

Ursprungligen av heiko:

Det brukar står något om att iNdepence kan korrigera felet själv.
Tryck på Yes istället för NO.
Har själv råkat ut för detta när jag har installerat simfree.

Nu fattar jag inte riktigt. Jag försöker att lägga över simfree under "Customize" fliken i iNdependence och det är då jag får felmeddelandet. Det enda jag kan trycka på är OK

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 22:39
Ursprungligen av Elfving:

Nu fattar jag inte riktigt. Jag försöker att lägga över simfree under "Customize" fliken i iNdependence och det är då jag får felmeddelandet. Det enda jag kan trycka på är OK

Ja, jag hade också samma problem. Det löste sig när jag provat typ 6-7 ggr.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag hade också samma problem. Det löste sig när jag provat typ 6-7 ggr.

Måste ha testat ca 20ggr nu och det funkar fortfarande inte.

Ursprungligen av Elfving:

Måste ha testat ca 20ggr nu och det funkar fortfarande inte.

Vet inte om du redan provat detta.

Stäng av iNpendence och plocka bort luren från dockan.
Sätt sedan tillbaks luren i dockan och drar igång iNpendence igen.

Ursprungligen av heiko:

Vet inte om du redan provat detta.

Stäng av iNpendence och plocka bort luren från dockan.
Sätt sedan tillbaks luren i dockan och drar igång iNpendence igen.

Det hade jag faktiskt inte testat, men inte heller det hjälpte.

Kan det vara något i mitt nätverk som ställer till det? Jag har läst att folk haft problem med tidigare iNdependence, eftersom programmet gjorde time out för snabbt, men att det nu är fixat i senaste versionen. Problemet är att jag kan ju inte ens ssh:a till telefonen via terminalen och det verkar ju personer med liknande problem kunnat göra.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har bara pingat på en pc innan. Hur gör man i en mac?

1) Starta terminalen.

2) Skriv ping -c4 xxx där xxx är ip-numret man vill pinga

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-17 23:49

Tack superduperjacob och Adrian B. Jag prova att pinga via Terminalen i datorn och jag får svaret:

4 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

Detta kan inte vara bra... Kanske ska jag starta om datorn...

Edit: Nä, hjälpte inte att starta om datorn... Samma ping-meddelande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 08:28

Du har ju uppenbarligen problem med din nätverkskonfig. Det har inget med ssh att göra att du inte får det att fungera.

Gå in i din iPhone och dubbelkolla att det ipnummer du pingar är det som din iPhone faktiskt använder sig av. Sen får du kolla din dator och se så att den sitter på samma nät. På din PC skriver du ipconfig i command line. Under MAC vet jag inte, ifconfig -a kanske? Kolla så att IP-addresserna ligger inom samma range, och att både din iPhone och din dator använder samma gateway.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 12:45
Ursprungligen av Rig:

Du har ju uppenbarligen problem med din nätverkskonfig. Det har inget med ssh att göra att du inte får det att fungera.

Gå in i din iPhone och dubbelkolla att det ipnummer du pingar är det som din iPhone faktiskt använder sig av. Sen får du kolla din dator och se så att den sitter på samma nät. På din PC skriver du ipconfig i command line. Under MAC vet jag inte, ifconfig -a kanske? Kolla så att IP-addresserna ligger inom samma range, och att både din iPhone och din dator använder samma gateway.

Ja, jag ska ta och kolla igenom det här ordentligt ikväll. Tack för tipsen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-10-18 12:55
Ursprungligen av Reisan:

Ja, jag ska ta och kolla igenom det här ordentligt ikväll. Tack för tipsen.

Vissa gateways brukar inte köra trafik mellan datorerna, t.ex. iTunes utdelning funkade inte när jag körde trådlöst med en DLink gateway mellan Mac och PC, men sen när jag bytte hårdvara så funkade det. Du har säkert samma problem nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-18 15:08
Ursprungligen av Jetwash:

Vissa gateways brukar inte köra trafik mellan datorerna, t.ex. iTunes utdelning funkade inte när jag körde trådlöst med en DLink gateway mellan Mac och PC, men sen när jag bytte hårdvara så funkade det. Du har säkert samma problem nu.

Ok, bra att veta. Tack för tipset. Om jag inte reder ut det där hemma, så får jag kanske skaffa annan router, som ersätter den inbyggda som jag har i mitt ADSL-modem från Tele2.

Kan man låsa upp 1.1.1 på en windows dator? länk till guide?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 21:44
Ursprungligen av Powerslave91:

Kan man låsa upp 1.1.1 på en windows dator? länk till guide?

Kolla mitt svarsinlägg till en annan med liknande fråga, inlägg nr 355 i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-18 12:08

När man låst upp sin iPhone för sitt sim-kort, fungerar den då med alla simkort från samma operatör? Eller måste man låsa upp varje nytt simkort man sätter i telefonen även om det skulle vara t.ex. telia-sim allihopa?

Finns det någon metod att låsa upp mobilen så att den funkar med varje simkort från alla operatörer utan att man behöva aktivera/låsa upp flera gånger? IPSF?

International Orders säljer ju mobiler som är upplåsta för varje nät, vad använder de sig av för metod?

Ursprungligen av Wiii:

När man låst upp sin iPhone för sitt sim-kort, fungerar den då med alla simkort från samma operatör? Eller måste man låsa upp varje nytt simkort man sätter i telefonen även om det skulle vara t.ex. telia-sim allihopa?

Finns det någon metod att låsa upp mobilen så att den funkar med varje simkort från alla operatörer utan att man behöva aktivera/låsa upp flera gånger? IPSF?

International Orders säljer ju mobiler som är upplåsta för varje nät, vad använder de sig av för metod?

På FW 1.0.2 kan man patcha Lockdown filen/mappen så att man kan byta SIM-kort hur som helst.

Bevaka tråden