Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 12:21

Överföringen av filerna sker med den medföljande sladden och lämplig SFtp-programvara. CyberDuck eller liknande.
Det finns inget annat sätt att komma åt filsysyemet i telefonen om man ska modda det själv.
WiFi behövs om man ska använda Installer.app och installera småprogram på den.
Apple kan modda och uppdatera via iTunes, men det ska man som sagt vara försiktig med. Ser man inte upp så kan telefonen bli oanvändbar. I alla fall i nuläget.

WiFi är ju bra att ha tillgång till om man ska mejla och surfa och inte betala dyrt för EDGE eller GPRS. Det finns gott om öppna nätverk lite här och där också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-06 12:25
Ursprungligen av Konrad:

Överföringen av filerna sker med den medföljande sladden och lämplig SFtp-programvara. CyberDuck eller liknande.
Det finns inget annat sätt att komma åt filsysyemet i telefonen om man ska modda det själv.
WiFi behövs om man ska använda Installer.app och installera småprogram på den.
Apple kan modda och uppdatera via iTunes, men det ska man som sagt vara försiktig med. Ser man inte upp så kan telefonen bli oanvändbar. I alla fall i nuläget.

WiFi är ju bra att ha tillgång till om man ska mejla och surfa och inte betala dyrt för EDGE eller GPRS. Det finns gott om öppna nätverk lite här och där också.

Ok, det ska inte vara några problem eftersom jag har möjlighet till trådlöst internet hemma. Ja, en del caféer och andra allmänna platser har ju öppen wlan. Så det är gött.

Ursprungligen av Konrad:

Överföringen av filerna sker med den medföljande sladden och lämplig SFtp-programvara. CyberDuck eller liknande.
Det finns inget annat sätt att komma åt filsysyemet i telefonen om man ska modda det själv.

Nej nej nej. Du har tyvärr fått det mesta om bakfoten.

Man använder WiFi för att ansluta till telefonen när man ska överföra filer direkt till filsystemet (via SFTP) eller om man vill gå in med kommandoraden (via SSH) för att t.ex. ändra root-lösenord (vilket man verkligen bör göra om man inte slår av SSH-accessen). Man ansluter INTE via USB för dessa ändamål.

Om man läser guiden på ModMyiPhone så framgår detta mycket klart och tydligt. Det är ju det WiFi-tilldelade IP-nummer man ansluter till och det tilldelas inga IP-nummer via USB, eller hur?

Ursprungligen av Adrian B:

Man använder WiFi för att ansluta till telefonen när man ska överföra filer direkt till filsystemet (via SFTP) eller om man vill gå in med kommandoraden (via SSH) för att t.ex. ändra root-lösenord (vilket man verkligen bör göra om man inte slår av SSH-accessen). Man ansluter INTE via USB för dessa ändamål.

Jag har strul med mitt trådlösa här hemma, så när jag behöver skriva filer till iPhone så kopplar jag in sladden till datorn och skriver in filerna via iFuntastic...

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har strul med mitt trådlösa här hemma, så när jag behöver skriva filer till iPhone så kopplar jag in sladden till datorn och skriver in filerna via iFuntastic...

iFuntastic är ett program som enligt mig förstör iPhonen, lägger in onödiga filer och annat tjafs bara för att personen inte vet hur iPhonen funkar, rekommenderar inte det programmet.

Ursprungligen av wunderbaren:

iFuntastic är ett program som enligt mig förstör iPhonen, lägger in onödiga filer och annat tjafs bara för att personen inte vet hur iPhonen funkar, rekommenderar inte det programmet.

Vad är det för onödiga filer som den skriver till iPhone?

Jag vet hur iPhone fungerar, och jag har kopplat upp mig till den via SFTP många gånger, men eftersom mitt trådlösa inte vill fungera längre så måste jag köra med den här lösningen. Har du något annat förslag så är jag idel öra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 16:51

Hej!
Jag sitter och försöker låsa upp min iPhone, men det fungerar inte! Jag följer denna guide http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1 och min telefon hade ett serienummer på 7S738.. så jag antog att det var FW 1.0.2, därför hoppade jag över steg 1 i guiden. Nu när jag kör iNdependence och ska välja 1.0.2 restore filen så står det " Error entering recovery mode". Vad ska jag göra och vad gör jag för fel?

Ursprungligen av imported_Erika:

Hej!
Jag sitter och försöker låsa upp min iPhone, men det fungerar inte! Jag följer denna guide http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1 och min telefon hade ett serienummer på 7S738.. så jag antog att det var FW 1.0.2, därför hoppade jag över steg 1 i guiden. Nu när jag kör iNdependence och ska välja 1.0.2 restore filen så står det " Error entering recovery mode". Vad ska jag göra och vad gör jag för fel?

Flytta iNdependence till Programmappen annars prova flytta mappen med 1.0.2 filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 17:07
Ursprungligen av motif:

Flytta iNdependence till Programmappen annars prova flytta mappen med 1.0.2 filerna.

Fungerade inte, får fortfarande samma meddelande.

Det löste sig, tack motif

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-08 08:37
Ursprungligen av ztaafen:

Vad är det för onödiga filer som den skriver till iPhone?

Jag vet hur iPhone fungerar, och jag har kopplat upp mig till den via SFTP många gånger, men eftersom mitt trådlösa inte vill fungera längre så måste jag köra med den här lösningen. Har du något annat förslag så är jag idel öra.

Och...hur får man bort ifuntastic från iphonen?

Ursprungligen av knekor:

Och...hur får man bort ifuntastic från iphonen?

Det enda sättet jag fick bort det där h*lvetesprogrammet var genom att reseta hela telefonen, passade också på att ta bort det från min dator också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-07 02:01

Mm, ska bli kul att få anpassa (snart) min iPhone! Den beräknas komma på måndag eller tisdag. Wohoo! Hoppas det inte klyddar med det trådlösa bredbandet. Jag har redan nu bockat ur auto-update på min iTunes på datorn. Alldrig förr har det varit så långa dagar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-07 19:00

Hittade en fil som var mer menad för ändamålet. http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/Downgrade_from_1.1.1_to_1.0.2

Gick igenom steg 1-3 i http://modmyiphone.com/wiki/index.php/IPhone_unlock_OS_X_Part_1

Dock så fungerade min telefon direkt utan att behöva göra lockdown eller unlock.

Nu gjorde jag dem endå. Men skall telefonen fungera utan att man gör dessa 2 steg?

Senast redigerat 2007-10-07 20:54
  • Medlem
  • 2007-10-08 12:47

Någon som har koll på själva restore delen, var lite snabb såklart man missade göra detta innan man jailbreakade den. Hur är det med denna del, går det köra standard 1.02 som restore fil om något skulle gå fel i framtiden?

Ush va snabb man kan vara ibland...

  • Medlem
  • 2007-10-08 23:33

Har koll på detta nu så ni behöver inte svara...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 19:37

Jag har kommit till Part 3, Step 2 i upplåsningsguiden som ModMyIphone har.

Jag har anslutit till mitt trådlösa nätverk/bredband och gått in i Installer-ikonen. Men under Install i iPhonen är det tomt. Vad är fel?

Jag kan inte Refresh heller. Då får jag meddelande Refresh Failed, Could not connect o any source.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-09 19:47

Har du kollat så ditt trådlösa nätverk verkligen är anslutet till internet? För ditt felmeddelande får jag också när jag inte är ansluten via GPRS eller WIFI.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 20:57
Ursprungligen av NeoAP:

Har du kollat så ditt trådlösa nätverk verkligen är anslutet till internet? För ditt felmeddelande får jag också när jag inte är ansluten via GPRS eller WIFI.

Hm, jag har ett adsl-modem från Tele2 och där är trådlöst nätverk på den också. Jag använder kabel för att ansluta till internet på datorn. Och jag hade nätverkskabeln i när jag satte på airport i min dator och logga in med mitt WEP-nr som står på modemet.

Och efter en stund så sluta min trådbundna internet att fungera. Tydligen blev det någon krock... Kanske ska man inte ha i nätverkskabeln när man sätter igång airport och det trådlösa nätverket?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 22:18

Löste det nu med trådlöst internet via Tele2 adsl-modem

Fick dela ut min internet genom datorn. Systeminställningar > Fildelning
Och sen välja fliken Internet

Sen med inställningarna:
Internetdelning på: Ethernet (inbyggt)
Dela anslutning via: Ethernet (inbyggt)
Till datorer som använder:
Airport (ikryssat)

Sen markera Airport under "Till datorer som använder" och klicka sen på knappen Aiport-alternativ, skriv in ett namn på denna nätverksinställning och sen skriv in WEP-koden till adsl-modemet.

In i Inställningar i iPhonen och sen WiFi och då kommer den att hitta det namn du gav nätverksinställningen ovan. Och då får du ange WEP-koden igen.

Och du kan ansluta till internet via WiFi!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-09 22:50

Gott att du fick det att fungera, men din lösning lät omständig. Synd att det alltid ska krångla när man har fått någon ny och rolig pryl

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 08:22

Får inte upp operatören i displayn på min upplåsta/anpassade iPhone

Jag har följt upplåsningsguiden på modmyiphone. Och det gick bra. Har även lagt in senaste SwePhone. Felfritt där med. Dock får jag inte upp min operatör i displayn.

Jag har ett 3G-kort med Tele2Comviq-abonnemang. Allt fungerar utom samtal in/ut. Och SMS har jag inte testat.

Vad kan vara fel eller inte inställt? Hilfa mig!

Edit: Kanske får jag göra om upplåsningen igen?

Senast redigerat 2007-10-10 09:20
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-10 09:25
Ursprungligen av Reisan:

Jag har följt upplåsningsguiden på modmyiphone. Och det gick bra. Har även lagt in senaste SwePhone. Felfritt där med. Dock får jag inte upp min operatör i displayn.

Jag har ett 3G-kort med Tele2Comviq-abonnemang. Allt fungerar utom samtal in/ut. Och SMS har jag inte testat.

Vad kan vara fel eller inte inställt? Hilfa mig!

Edit: Kanske får jag göra om upplåsningen igen?

Telefonen är väl inte 3g kompatibel?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 09:31
Ursprungligen av Sayoung:

Telefonen är väl inte 3g kompatibel?

Alla operatörer utom 3 ska fungera. Det ska fungera både med 2G- och 3G-kort.

Ursprungligen av Reisan:

Alla operatörer utom 3 ska fungera. Det ska fungera både med 2G- och 3G-kort.

Tror att ett kort måste vara kompatibelt med 2g annars fungerar det inte. Det är därför 3's kort inte fungerar eftersom de har renodlade 3g kort utan stöd för 2g.

Kanske kan vara samma för dig.

Jag skulle nog testa med något annat kort innan jag försökte "låsa upp" igen.
Verkar som om många fått problem då de gjort flera upplåsningsförsök.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 11:47
Ursprungligen av johnnie2times:

Tror att ett kort måste vara kompatibelt med 2g annars fungerar det inte. Det är därför 3's kort inte fungerar eftersom de har renodlade 3g kort utan stöd för 2g.

Kanske kan vara samma för dig.

Jag skulle nog testa med något annat kort innan jag försökte "låsa upp" igen.
Verkar som om många fått problem då de gjort flera upplåsningsförsök.

Bra tips! Ja, jag ska prova med ett annat SIM-kort/operatör innan jag gör om upplåsningen. Mitt kort är ett renodlat 3G-kort.

Ursprungligen av Reisan:

Bra tips! Ja, jag ska prova med ett annat SIM-kort/operatör innan jag gör om upplåsningen. Mitt kort är ett renodlat 3G-kort.

Jag trodde inte Tele2Comviq hade renodlade 3G kort. Testade mitt Tele2Comviq kort med 3G-logga på baksidan i en vanlig GSM telefon och det fungerade fint. Funderar dock fortfarande på att beställa ett renodlat GSM kort från dem för att vara på den säkra sidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 11:57
Ursprungligen av phindus:

Jag trodde inte Tele2Comviq hade renodlade 3G kort. Testade mitt Tele2Comviq kort med 3G-logga på baksidan i en vanlig GSM telefon och det fungerade fint. Funderar dock fortfarande på att beställa ett renodlat GSM kort från dem för att vara på den säkra sidan.

När jag skaffa Tele2Comviq-abonnemang, så fick jag ett 2G-kort. Som jag strax därpå fick bytat till ett 3G-kort. Eftersom min mobil var en 3G-telefon. Jag har också en 3G-logga på mitt kort. Dock trodde jag att man kunde växla i en mobiltelefon vilket den ska använda. T ex enbart 2G eller 3G eller båda.

Men jag ska prova ett annat kort iaf.

Ursprungligen av Reisan:

När jag skaffa Tele2Comviq-abonnemang, så fick jag ett 2G-kort. Som jag strax därpå fick bytat till ett 3G-kort. Eftersom min mobil var en 3G-telefon. Jag har också en 3G-logga på mitt kort. Dock trodde jag att man kunde växla i en mobiltelefon vilket den ska använda. T ex enbart 2G eller 3G eller båda.

Men jag ska prova ett annat kort iaf.

Låter bra! Berätta gärna hur det går.

Om du har tid/möjlighet, testa gärna 3G-kortet i en 2G mobil och se om det fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-10 13:38
Ursprungligen av phindus:

Låter bra! Berätta gärna hur det går.

Om du har tid/möjlighet, testa gärna 3G-kortet i en 2G mobil och se om det fungerar.

Nu har jag testat med ett annat Tele2Comviq-kort som är 2G, dvs det står GSM på baksidan istället för 3G som på mitt. Och det funka jättebra! Så jag får skaffa ett 2G/GSM-kort istället.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-10-10 14:09

Nedgradering till 1.0.2

Om man köper en ny Iphone från USA nu, går det då att nedgradera en 1.1.1 till en 1.0.2 så att man kan låsa upp telefonen och därmed använda den i Sverige?

Bevaka tråden