Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för upplåsning av operatörsspärr på iPhone

Tråden skapades och har fått 532 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sayoung:

Denna bild som en från dev teamet posta på ett forum tror jag kan förklara lite om vad som kan låsas upp och hur man ska gå tillväga:

http://img404.imageshack.us/img404/2084/schemanu6.gif

Ah, det var en pedagogisk sammanfattning av läget.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-03 05:54

Just nu ser det ut som om dom inte har kommit någonstans i arbetet med att avkryptera dmg-filen till 1.1.1.

Ursprungligen av Konrad:

Just nu ser det ut som om dom inte har kommit någonstans i arbetet med att avkryptera dmg-filen till 1.1.1.

Näe, det verkar väldigt svårt.

De finns fantasifulla personer som funderat på en "brute force"-knäckning av krypteringen, men eftersom det skulle kräva flera års arbete av världen samtliga datorer tror jag inte det är riktigt rätt väg att gå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-03 09:11

hur aktiverar man den utan att skriva upp sig på at&t?

Ursprungligen av pgjores:

hur aktiverar man den utan att skriva upp sig på at&t?

Om du har 1.0.2-mjukvaran kan du del 2 av den här guiden.

Så om jag fattat det rätt så ska jag, som fick min iPhone idag (med 1.0.2) börja på del 2 av den guiden Adrian B precis skrev om?

Ursprungligen av AlexanderF:

Så om jag fattat det rätt så ska jag, som fick min iPhone idag (med 1.0.2) börja på del 2 av den guiden Adrian B precis skrev om?

Han skriver ju precis det du frågar:

"Om du har 1.0.2-mjukvaran kan du del 2 av den här guiden."

Ja, jag vet inte hur jag skulle göra det tydligare än så

Del 1 av guiden handlar om att lägga in 1.0.2, så om du redan har 1.0.2 behöver du inte göra del 1. Del två handlar om aktivering med iNdependence-programmet.

haha ja, förlåt.
Jag ville bara försäkra mig. Är helt uppe i varv första gången jag står å känner på min egna iphone liksom.. alla har väl haft den känslan

Härligt med snabbt svar dock

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-10-03 12:54

Så som jag fattar det av bilden där är det lite lotto om man fått en med 1.1.1? Vissa går att låsa upp och använda som telefon, andra inte? 1 to 6 eller något sådant:) Får hoppas det kommer en lösning på det hela snart:)

INGA - absolut INGA - FW v1.1.1 går idag att låsa upp med mjukvarumetod. Det går att nedgradera till FW v1.0.2, men det går fortfarande inte att låsa upp den - bara ha den som en überdyr iPod.

Försök inte ens låsa upp den - risken är överhångande ( = 100% ) att Du då blir sittande med en iBrick i stället. Avvakta Dev Team på hackint0sh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 07:55
Ursprungligen av leonardo:

INGA - absolut INGA - FW v1.1.1 går idag att låsa upp med mjukvarumetod. Det går att nedgradera till FW v1.0.2, men det går fortfarande inte att låsa upp den - bara ha den som en überdyr iPod.

Så himla überdyr blir den inte vid en jämförelse. iPod touch kostar i swedala 2800 medan iphone med dagens växelkurs, precis under 2600. Så jag valde en iphone istället. Touchen hade ju iofs. varit 600 kr billigare i USA. Men kände att det var värt de pengarna för en eventuellt fungerande telefon om ngr veckor. Samt för notes och kalendern.

Eller resonerade jag helt galet nu?

Ursprungligen av pgjores:

Så himla überdyr blir den inte vid en jämförelse. iPod touch kostar i swedala 2800 medan iphone med dagens växelkurs, precis under 2600. Så jag valde en iphone istället. Touchen hade ju iofs. varit 600 kr billigare i USA. Men kände att det var värt de pengarna för en eventuellt fungerande telefon om ngr veckor. Samt för notes och kalendern.

Eller resonerade jag helt galet nu?

Då resonerar vi båda galet
Jag tänker mig min iphone som en handdator och det är ett plus i kanten om man kan ringa med den

från 1.0.1 till 1.0.2

Jag köpte en upplåst med åäö som har ver. 1.0.1. Kommer jag att behöva låsa upp den igen om jag uppdaterar till 1.0.2

Jag är livrädd att göra något med den, då jag efter en veckas användning inte kan se vilken telefon jag skulle kunna ersätta den med om min iphone upphör att fungera.

Vad skiljer 1.0.1 och 1.0.2. Är det värt risken?

Vad jag tycker fungerar dåligt är att den har engelsk ordlista. skulle vilja stänga av den.
Youtube fungerar inte.
Sen skulle jag vilja kunna ringa ett telefon nr. eller maila direkt från kalendern precis som man kan ifrån mail, safari och sms.
Annars är jag jäkligt nöjd. Faktiskt skitnöjd.
Den har brister men det som fungerar fungerar så jäkla bra att man har överseende med bristerna.

jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-05 00:13
Ursprungligen av poseidon84:

Då resonerar vi båda galet
Jag tänker mig min iphone som en handdator och det är ett plus i kanten om man kan ringa med den

precis!!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-03 15:33

Ok! Nu kommer det säkert ett par korkade frågor....men jag är inte sådär jättehaj på allt det här. Jag har försökt läsa mig till i trådar osv...men det är så snurrigt alltihopa tycker jag.

Okej, jag fick min iphone idag och killen som hade den innan skickade med sitt simkort och telefonen är upplåst så jag kan använda allting utom att ringa osv.

Jag har lyckats se att det är firmware 1.02.

Jag har även köpt en license av Iphone simfree (ipsf).

Nu till frågorna:
Är det bara att installera simfree.app på telefonen och sen köra igång det..eller måste jag resetta telefonen och hålla på att mickla med det innan?

Har du köpt upplåsningsverktyg? Smart. Snacka om att slänga pengar i sjön.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-03 15:46
Ursprungligen av mr_tobbe:

Har du köpt upplåsningsverktyg? Smart. Snacka om att slänga pengar i sjön.

Oj...förlåt då. Men det är inte alltid så lätt att göra det själv.
Jag tyckte det såg enkelt ut på deras hemsida och jag köpte det enklaste jag kunde hitta.

Ursprungligen av mr_tobbe:

Har du köpt upplåsningsverktyg? Smart. Snacka om att slänga pengar i sjön.

Det beror på om man värderar att slippa hacka själv. Det är väl en fråga upp till var och en om det är värt det eller inte?

Förresten så har det visat sig att IPSF-metoden verkar inte ha ställt till med samma "skada" på baseband som de fria metoderna gör, tror jag läst att folk som använt den metoden och uppgraderat till 1.1.1 och har i alla fall kunnat använda original-SIM-korten från AT&T efteråt, inte så mycket hjälp här i Sverige förstås, men ändå.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-03 23:02

Har en fråga jag hoppas jag får svar på. Får min 8 gb iphone imorn låst och med firmware 1.0.2. Jag tänkte jailbreaka med wInstallerGUI.exe, sedan aktivera med Pacay och sen låsa upp med Ibrickr. Kan tillägga att jag kör windows.

Låter detta som en bra idé och eller vilka program tycker ni att jag ska använda ? eller jag kanske ska säga, hur gjorde ni som har fungerande upplåsta iphones idag ?

Senast redigerat 2007-10-03 23:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-05 01:46

är det inte så att man inte har någon garanti om man låser upp sin iPhone numera? Dvs om du köper en touch för 2800 så har du en mindre ipod med möjlighet att uppgradera och utnyttja garantin. Med iPhone blir bara massa krångel med upplåsningar varje gång du ska uppdatera plus att om mobilen skulle strula så är du f*cked. Eller har jag fel?

Ursprungligen av Flip:

är det inte så att man inte har någon garanti om man låser upp sin iPhone numera? Dvs om du köper en touch för 2800 så har du en mindre ipod med möjlighet att uppgradera och utnyttja garantin. Med iPhone blir bara massa krångel med upplåsningar varje gång du ska uppdatera plus att om mobilen skulle strula så är du f*cked. Eller har jag fel?

Om man absolut vill köra iPhone i Sverige idag så är det strul, förlorad garanti osv pga av upplåsning. Men om du väntar till den kommer på riktigt så kommer man förstås att kunna köra in alla uppdateringar som man ska och inte riskera garantin.

Det beror lite på hur otålig man är:
iPod touch original = Nu
iPhone original = Nån gång i framtiden
iPhone + "strul" = Nu

Är det inte bara i USA det är så då?
Finns det något som talar för att det avtalet kommer att gälla med Svensk Operatör?

Hjälp mig!
Jag håller på att låsa upp en iphone.
Jag följer denna guide http://youtube.com/watch?v=ABh2WcmlLzQ&mode=related&search=
men direkt när jag ska uppgradera till 1.02 så går inte de, utan jag får upp en ruta med "Iphone-enheten "Iphone" kkunde inte återställas. Det finns inte tillräckligt mycket minne ledigt"

Jag har testat på 3 olika Iphones, och på 3 st olika datorer. Vad är det som är fel egentligen, alla Iphonesen har 1.02 firmwaren inne.

Snälla hjälp mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 03:02

Varför ska du uppgradera om dom redan har 1.0.2?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-06 11:39
Ursprungligen av wunderbaren:

ModMyiPhone.com: iPhone unlock för OS X - part 1

Bra guide, följ den så kan inget gå fel!

Jag läste igenom de flesta stegen i upplåsningsguiden. Bra och enkel guide. Denna ska jag använda när min iPhone kommer i början av nästa vecka.

Det står att jag behöver ha tillgång till WiFi-nät. Vad är detta för något? Trådlöst nätverk/internet? Mitt ADSL-modem har möjlighet att köra trådlöst nätverk/internet. Dock har jag inte använt det. Är detta min enda möjlighet här hemma för att genomföra guiden?

  • Medlem
  • 2007-10-06 11:47
Ursprungligen av Reisan:

Jag läste igenom några steg i upplåsningsguiden. Bra och enkel guide. Denna ska jag testa när min iPhone kommer i början av nästa vecka. Dock undrar jag om jag behöver göra en Restore som guiden börjar med, fastän min iPhone kommer med FW 1.0.2?

Nej det ska inte vara nödvändigt om du är helt säker på att det är FW 1.0.2 du har.
Står också i guiden att om du redan har FW 1.0.2 kan du gå direkt till steg 2...
Lycka till, låste upp min telefon igår med den guiden, fungerar fint om man bara ser till att läsa noggrant, jag glömde stänga av iNdependence när jag skulle installera App tapp då hängde sig allt och jag fick börja om, men det löste sig iaf...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-06 11:50
Ursprungligen av kato:

Nej det ska inte vara nödvändigt om du är helt säker på att det är FW 1.0.2 du har.
Står också i guiden att om du redan har FW 1.0.2 kan du gå direkt till steg 2...
Lycka till, låste upp min telefon igår med den guiden, fungerar fint om man bara ser till att läsa noggrant, jag glömde stänga av iNdependence när jag skulle installera App tapp då hängde sig allt och jag fick börja om, men det löste sig iaf...

Ah, det stämmer, hoppa över till nästa steg om man har FW 1.0.2. Koppla inte det första gången jag läste det. Tack för svaret.

  • Medlem
  • 2007-10-06 11:51
Ursprungligen av Reisan:

Jag läste igenom de flesta stegen i upplåsningsguiden. Bra och enkel guide. Denna ska jag använda när min iPhone kommer i början av nästa vecka.

Det står att jag behöver ha tillgång till WiFi-nät. Vad är detta för något? Trådlöst nätverk/internet? Mitt ADSL-modem har möjlighet att köra trådlöst nätverk/internet. Dock har jag inte använt det. Är detta min enda möjlighet här hemma för att genomföra guiden?

WiFi-nät menas trådlöst nätverk, för att kunna föra över filerna till din iPhone måste du tyvärr ha tillgång till ett trådlöst nätverk, (vet iaf inte något annat sätt) om ditt ADSL-modem kan fungera som en trådlös router så ska det inte vara några problem, då har du ju nämligen ett WiFi-nät

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-06 12:04
Ursprungligen av kato:

WiFi-nät menas trådlöst nätverk, för att kunna föra över filerna till din iPhone måste du tyvärr ha tillgång till ett trådlöst nätverk, (vet iaf inte något annat sätt) om ditt ADSL-modem kan fungera som en trådlös router så ska det inte vara några problem, då har du ju nämligen ett WiFi-nät

Aha, då ska jag bara få igång mitt bredbandsmodem, som har trådlöst nätverk. Coolt.

Bevaka tråden