Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-17 10:32

Skall jag vara ärlig tror jag inte att Spotify så speciellt bra för artisterna. Skivbolagen får i deal'en med Spotify säkert en massa värdefull statistik som de kan använda vid lansering av nya artister mot att inte så mycket pengar avgår tillbaka.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-17 11:00
Ursprungligen av planB:

Skall jag vara ärlig tror jag inte att Spotify så speciellt bra för artisterna. Skivbolagen får i deal'en med Spotify säkert en massa värdefull statistik som de kan använda vid lansering av nya artister mot att inte så mycket pengar avgår tillbaka.

Kan nog mycket väl vara så. Men om en artist spelas ett antal tusen gånger under en kort period vore det ganska värdelöst om inte några pengar sipprade ner till den som faktiskt skapat musiken. Om inte annat så vore det ett bra argument för att avskaffa skivbolagen helt och hållet och skaffa sig en direktdeal med Spotify istället.
Om någon sedan vill använda statistiken för att marknadsföra artister så är jag inte helt övertygad om att skivbolagen är de rätta för att göra det. Sådant brukar reklambyråer vara bättre på. Dom är skickligare på att läsa statistik, finna målgrupper och marknadsföra.

För övrigt ser jag en enorm potential för Spotify. Att t.ex. kunna söka i discografier för att hitta alla låtar en trummis spelar i eller alla låtar skrivna av en speciell textförfattare vore kul. Ju mer information som finns tillgängligt, desto vassare sökningar kan man göra. Sedan vore det ju inte fel med en forumfunktion också. Det är ju iofs trevligt att föra den här på 99 men målgruppen blir ju inte lika bred....

När jag använt Spotify ett tag kan jag tänka ut ett tjog nya funktioner som jag önskar programmet hade (som t.ex. iTunes Genius-funktion). Idag är det väldigt grundläggande. Men jag tror det är helt rätt väg att gå.

Börja med att göra en kärnfunktion väldigt bra (stort bibliotek av musik man kan strömma, en grundläggande navigering och sökfunktion). Sen kan de i lugn och ro lägga till funktioner i egen takt när de är utvecklade och fungerar bra.

Ursprungligen av planB:

Skall jag vara ärlig tror jag inte att Spotify så speciellt bra för artisterna. Skivbolagen får i deal'en med Spotify säkert en massa värdefull statistik som de kan använda vid lansering av nya artister mot att inte så mycket pengar avgår tillbaka.

Kanske, men hur är det skillnad mot dagens situation där artistens andel av vad en CD kostar är rätt liten efter att skivbolag, distributörer och återförsäljarna tagit sin del av kakan? Eller ännu värre, jämfört med den "fria" illegala nedladdningen som redan etablerat sig så pass att många anser det vara en rättighet?

Jag tror att Spotify är en möjlig väg att gå i en värld där det kanske inte finns så många bättre alternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 11:08

Jag ser också Spotify som ett komplement till iTunes. Artister man inte lyssnar på så mycket, men som är main stream går ju rätt fort att hitta, men vill man höra lite Jet Set Radio-musik så får man fråga Kapten Träben. Det känns som att de jobbat mest med cache och strömning mer än funktioner och gränssnitt, för den biten känns lite väl sparsmakad för mig.
Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Nu har jag delat ut Spotify invites till en hel årskurs 7:or i samband med att de fick sina MacBooks. De gillar verkligen Spotify och för min del som IT-ansvarig så är det bara positiva effekter av att styra bort dem från "olagliga" P2P-nätverk.

Nu har senaste uppdateringen av spotify stöd för och last.fm
http://www.spotify.com/blog/archives/2008/12/18/spotify-scrobbles/

Ursprungligen av Mikael E:

Nu har senaste uppdateringen av spotify stöd för och last.fm
http://www.spotify.com/blog/archives/2008/12/18/spotify-scrobbles/

Underbart! Det var precis det här jag menade med att de ska börja med grunden och sedan lägga till bra funktioner i efterhand om behovet är stort.

Sitter på nya MacBook och kör Spotify men ibland så stannar musiken efter typ 1 minut. Sen för att få igång får man trycka på pause och play igen. Någon som känner igen detta problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 10:02

Finns det ingen rating funktion i spotify eller har jag bara missat den. Skulle gärna vilja betygsätta musiken som spelas och på något enkelt sätt sedan ta fram de låtar jag satt högt betyg på.

Sedan har jag en mer teknisk fråga. skulle vilja kunna pausa spotify med play/pause knappen på min MB, vilket fungerar men itunes drar igång varje gång jag trycker på den. Hur avhjälper man detta problem. Så bara programet som är aktivt av dessa två kontrolleras av specialtangenterna ?

Ursprungligen av bonis:

Finns det ingen rating funktion i spotify eller har jag bara missat den. Skulle gärna vilja betygsätta musiken som spelas och på något enkelt sätt sedan ta fram de låtar jag satt högt betyg på.

Finns inte i dagsläget så vitt jag vet. Det är en av många funktioner jag önskar att dom hade, men som jag varit inne på tidigare så tycker jag det är bättre att dom får grunderna att fungera bra först och sen bygger ut med funktioner.

Som användare av Last.fm skulle jag gärna se möjligheten att lyssna på spelistor utifrån andra användare med liknande musiksmak (en typ av Genius-funktion alltså) samt kunna välja skip/ban/love precis som Last.fm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-22 23:06
Ursprungligen av Adrian B:

Som användare av Last.fm skulle jag gärna se möjligheten att lyssna på spelistor utifrån andra användare med liknande musiksmak (en typ av Genius-funktion alltså) samt kunna välja skip/ban/love precis som Last.fm.

skip/ban/love funktionen vore kanon. Speciellt om man vill köra lite radio bara men vill slippa all skitmusik som på något sätt hamnar inom de kategorierna man valt.

Ursprungligen av bonis:

skip/ban/love funktionen vore kanon. Speciellt om man vill köra lite radio bara men vill slippa all skitmusik som på något sätt hamnar inom de kategorierna man valt.

Exakt! Så att systemet "lär" sig mer om ens musiksmak och kan matcha mot andra för att ge ännu bättre urval. Helst vill man få en blandning av bra låtar man glömt bort att man gillade och nya man inte visste att man gillade.

Radiofunktionen som finns idag i Spotify är alldeles för grov och yxig så att säga.

Spotify är verkligen super ! att jag inte testat det tidigare

Det bästa är ju iallafall gemensamma spellistor där man med några kompisar kan dela med sig av sina guldkorn..

Ursprungligen av jurassic579:

Det bästa är ju iallafall gemensamma spellistor där man med några kompisar kan dela med sig av sina guldkorn..

På tal om det, kolla in: Dagens Spotifylista

Någon som vet om det finns något program eller widget som kan visa texten på låten som spelas i Spotify?

Det kommer säkert vara inbyggt inom en snar framtid men som allt annat vill jag ha saker nu, nu, nu,

Ursprungligen av johan_fbg:

Någon som vet om det finns något program eller widget som kan visa texten på låten som spelas i Spotify?

Growl fungerar med Spotify så vitt jag vet, men du kanske vill ha något som ligger framme hela tiden?

Ursprungligen av Adrian B:

Growl fungerar med Spotify så vitt jag vet, men du kanske vill ha något som ligger framme hela tiden?

Jag snubblade visst på en preposition, menade texten till låten. Alltså något som fungerar som Sing that iTune ungefär.

Ursprungligen av johan_fbg:

Jag snubblade visst på en preposition, menade texten till låten. Alltså något som fungerar som Sing that iTune ungefär.

Ah... ja det vore en kul och användbar funktion och något som definitivt skulle stärka Spotify ytterligare.

frun fick en invite; jaha.. vaddå? vad skall jag med det till...?

testa sa jag.

Nu är hon mer spotify-frälst än mig....

Fick en invite över själv, skickades till svågern ... samma där.
Det tog tre dagar sedan började SMS:en hagla in hur lyckat det var...

Roligt. riktigt roligt när man kan hitta ngt bra på nätet och desutom glädja andra.

Ursprungligen av Goflorp:

Roligt. riktigt roligt när man kan hitta ngt bra på nätet och desutom glädja andra.

Instämmer. Gav bort 58 invites (bl a en till fru Goflorp) och det var förvånansvärt roligt eftersom jag fick flera jättegulliga kommentarer som tack. För mig kändes det ju inte som om jag avvarade något egentligen...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-02 14:55

Jag har inte fått några nya invites att dela ut på flera dagar. Jag vet inte vad som styr den saken.

  • Medlem
  • 2009-01-08 03:22

Fortfarande extremt många faktafel. Jag ser det flera ggr/dag.
Men det är klart vissa bryr sig inte när en platta kom eller om biografin handlar om ett annat band.

Körde Spotify i bilen idag. MacBooken i passagerarstolen med 3G-modemet och inkopplad till bilstereon. Funkar hur bra som helst!

  • Medlem
  • 2009-01-23 11:59

Jag älskar Spotify Med!!

Kan Tipsa er om grym bra sajt för Spotify playlist. Kolla in sajten, http://www.yourspotify.com

Ursprungligen av odaj:

Kan Tipsa er om grym bra sajt för Spotify playlist. Kolla in sajten, http://www.yourspotify.com

Den mest ambitiösa playlist sidan jag sett för Spotify hitintills.
Lite tråkig logotyp dock, annars grymt nice hemsida.

Lazyweb: Jag har noterat att en del musik försvinner från Spotify, hur kommer det sig? Kommer skivbolagen på att dom vill dra sig ur plötsligt? Eller hade dom inte klart med rättigheterna när dom lade upp det?

Ursprungligen av Adrian B:

Lazyweb: Jag har noterat att en del musik försvinner från Spotify, hur kommer det sig? Kommer skivbolagen på att dom vill dra sig ur plötsligt? Eller hade dom inte klart med rättigheterna när dom lade upp det?

Jag såg i en annan tråd (minns inte ens vem som skrev det) men tydligen så
ska en del musik vara upplagd UTAN medgivande, eller nåt...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag såg i en annan tråd (minns inte ens vem som skrev det) men tydligen så ska en del musik vara upplagd UTAN medgivande, eller nåt...

Ah, jag funderade på det men samtidigt tänkte jag att dom inte borde ha varit så korkade.

Ursprungligen av Adrian B:

Ah, jag funderade på det men samtidigt tänkte jag att dom inte borde ha varit så korkade.

Om det är sant är det ju ganska otroligt, speciellt med tanke på hur
de dragit igång mer kommerciell vinkel i och med att BBB använder
det som en included extras i ett abonemang...

Bevaka tråden