Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Här är en förklaring från Spotify själva: Some important changes to the Spotify music catalogue

Där beskriver dom varför låtar försvunnit och att dom infört restriktioner på vilket land en låt får spelas i. Läser man mellan raderna så är det uppenbart att dom tycker hela denna regionsuppdelning är korkad och förlegad, men dom är bakbundna av deras kontrakt med skivbolagen.

Hela den här idén med att dela upp ett sådant globalt fenomen som internet i regioner är bara så otroligt bakåtsträvande alltså. Kan inte Obama, FN, EU och fan och hans morsa en gång för alla förbjuda den typen av beteende från skivbolag (och filmbolag för den delen) och berätta för dom att vi är i 2000-talet numera?

Jag hittar inte originalinlägget men Skilling ska ha skrivit

Det där är ju verkligen uselt av dom måste jag säga. Jag har ju iofs gnabbats om det innan och lagt ner det, men jag tycker verkligen det är synd. Det känns mindre seriöst än vad man vill att det ska vara. Folk tror och förväntar sig att all musik är laglig som finns på Spotify och många betalar därför gärna för tjänsten.

Idiotiskt.

En liten smolk mitt i euforin och jag förväntar mig att de får ordning på allt sånt.

Hade min musik funnits där utan avtal hade jag fan stämt arslet av dom.

i den andra långa Spotify tråden, men jag tror något har raderats...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 01:18

om man knäcker \ får upp nöten \ gällande cachen e den kanske bra .. men e ju en pöbel\folk~spelare annars - till ingen nytta för en själv! låt skiten självdø...

TEENS med strumpebandhållare kan i o f s tycka den e bra .. lyssna, bokmärka, släng!

\\ att få dom att regga upp NY\ INDEPENDENT\ annan musik verkar dessutom jävligt svårt -- jag skiter fan i det hela!

Ursprungligen av ~~~:

om man knäcker \ får upp nöten \ gällande cachen e den kanske bra .. men e ju en pöbel\folk~spelare annars - till ingen nytta för en själv! låt skiten självdø...

TEENS med strumpebandhållare kan i o f s tycka den e bra .. lyssna, bokmärka, släng!

\\ att få dom att regga upp NY\ INDEPENDENT\ annan musik verkar dessutom jävligt svårt -- jag skiter fan i det hela!

Vad kör du med för kod ?! Har Apple släppt en Enigma ?!...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-01-29 16:15

Någon som kommer ihåg Bröderna Lejonhjärta? Skivbolagen heter fanimej Tengil hela högen.

Död åt Tengil!!

And one more thing. Word åt Adrian, du har så rätt så, på dom bara!

Här är en kul tjänst som matchar ny musik på Spotify med ens profil från last.fm: Last.fm + Spotify + Find new albums

Jag älskar med spotify vem gör inte det .

Ursprungligen av matteegget:

Jag älskar med spotify vem gör inte det .

Eh, jag...

Spotify är helt ok för vissa saker, men älska ??? Nope!

Men jösses vilket antiklimax! Att mycket musik inte finns med kan man väl ta. Spotify säger ju sig jobba för å fylla på. Men när guldkorn man hittat försvinner då är det fan inte kul. Flera spellistor med en rad godbitar har tunnats ut rejält eller helt och hållet tömts på sitt innehåll.
Va fan handlar det här om!?
I fortsättningen har jag som regel att spela in det jag gillar med AudioHijackPro å spara på datorn.

/david

Ursprungligen av David Slättne:

Va fan handlar det här om!?

Det har sin förklaring några inlägg upp...

Ursprungligen av Adrian B:

Det har sin förklaring några inlägg upp...

Citat:

Här är en förklaring från Spotify själva: Some important changes to the Spotify music catalogue

Där beskriver dom varför låtar försvunnit och att dom infört restriktioner på vilket land en låt får spelas i. Läser man mellan raderna så är det uppenbart att dom tycker hela denna regionsuppdelning är korkad och förlegad, men dom är bakbundna av deras kontrakt med skivbolagen.

Hela den här idén med att dela upp ett sådant globalt fenomen som internet i regioner är bara så otroligt bakåtsträvande alltså. Kan inte Obama, FN, EU och fan och hans morsa en gång för alla förbjuda den typen av beteende från skivbolag (och filmbolag för den delen) och berätta för dom att vi är i 2000-talet numera?

Åhå. Tack.
Det är nåt märkligt med en skivindustri som uppenbarligen tror att dom har något att vinna på en sådan indelning. Om jag bara kunda förstå vad tusan dom håller på med.
märkligt....

Trevliga mail från Spotify...

Vilket trevligt mail man får från Spotify om lösenord, säkerhet och byte.

Än bättre när de föreslår att man ska byta ANDRA lösenord som inte
ens har med Spotify att göra, vad är det för j*vla bakdörr man öppnat?!

Man sitter och klickar "Tillåt" varje gång Spotify vill ha full tillgång till
nyckelkedjan och liknande och nu detta...

Cool stuff!... NOT!

  • Superhjälte
  • 2009-03-05 15:03
Ursprungligen av LCR:

Vilket trevligt mail man får från Spotify om lösenord, säkerhet och byte.

Än bättre när de föreslår att man ska byta ANDRA lösenord som inte
ens har med Spotify att göra, vad är det för j*vla bakdörr man öppnat?!

Man sitter och klickar "Tillåt" varje gång Spotify vill ha full tillgång till
nyckelkedjan och liknande och nu detta...

Cool stuff!... NOT!

Läs om. Läs rätt. De uppmanar en att byta lösenord på andra tjänster där man använt sig av samma lösenord som på Spotify. Ingen har haft tillgång till din nyckelring.

Ursprungligen av Zop:

Läs om. Läs rätt. De uppmanar en att byta lösenord på andra tjänster där man använt sig av samma lösenord som på Spotify. Ingen har haft tillgång till din nyckelring.

Jaha ok, men vem använder samma lösenord ?!...

Ursprungligen av LCR:

Jaha ok, men vem använder samma lösenord ?!...

Skojar du? Jag kan slå vad som att majoriteten av alla människor använder ett eller ett fåtal lösenord överallt.

Jag har själv sedan en tid gått över till att generera unika lösenord för varje ny sajt jag anmäler mig på och förlitar mig på verktyg som 1Password och Password Wallet för att organisera och lagra mina lösenord. Det är lite bökigare, men det ger en lite inre frid, speciellt när sajter som Monster och Prisjakt nyligen varnade för att hackare kommit över användarnamn och lösenord.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 21:10

Hänger på samma tråd.

Upptäckte en rätt skrämmande sak idag med spotify:
När Spotify sänder reklam kan du inte stänga av ljudet, då gör Spotify PAUSE på reklamen. Jag har bredbandsbolaget så jag går bara höra deras jävla tråkiga "spottar" om och om igen, så jag mute'ade dom idag, men det gick inte.. Valde jag att sänka musiken manuellt så satte den spotify på pause när jag kom till runt 30% av volymen.

Detta händer INTE på vanlig musik.

GAHH!

Ursprungligen av studiox:

Hänger på samma tråd.

Upptäckte en rätt skrämmande sak idag med spotify:
När Spotify sänder reklam kan du inte stänga av ljudet, då gör Spotify PAUSE på reklamen. Jag har bredbandsbolaget så jag går bara höra deras jävla tråkiga "spottar" om och om igen, så jag mute'ade dom idag, men det gick inte.. Valde jag att sänka musiken manuellt så satte den spotify på pause när jag kom till runt 30% av volymen.

Detta händer INTE på vanlig musik.

GAHH!

Men är inte det en rimlig sak dom gör, för att locka folk att köpa premium-abonnemang istället? Någonstans måste dom ju få in pengarna för att betala för musiken, antingen via reklam eller abonnemang.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-12 23:04
Ursprungligen av Adrian B:

Men är inte det en rimlig sak dom gör, för att locka folk att köpa premium-abonnemang istället? Någonstans måste dom ju få in pengarna för att betala för musiken, antingen via reklam eller abonnemang.

Självklart, men min radiostation går inte i paus om jag vrider ner volymen när det är reklam, inte min TV heller. Och min tidning biter mig inte i näsan när jag hoppar över annonserna. Inte heller knackar aftonbladets chefredaktör på din dörr om du kör adblockers på din dator.

Ursprungligen av studiox:

Självklart, men min radiostation går inte i paus om jag vrider ner volymen när det är reklam, inte min TV heller. Och min tidning biter mig inte i näsan när jag hoppar över annonserna. Inte heller knackar aftonbladets chefredaktör på din dörr om du kör adblockers på din dator.

Nej, kanske inte Kalle då, men de skulle gärna vilja om tekniken fanns.

Ursprungligen av studiox:

Självklart, men min radiostation går inte i paus om jag vrider ner volymen när det är reklam, inte min TV heller. Och min tidning biter mig inte i näsan när jag hoppar över annonserna. Inte heller knackar aftonbladets chefredaktör på din dörr om du kör adblockers på din dator.

Näe, men kan du bläddra bland artister på din radiostation? Kan du söka dig fram till vilket program du vill på din TV?

Ny teknik ger nya möjligheter och Spotify drar nytta av detta, både för att ge dig som användare fördelar, men naturligtvis också för att få en fungerande affärsmodell.

Ska Spotifys gratistjänst överleva på sikt behöver den vara lönsam, annars kan de inte betala för musiken. Därför är reklamen viktigare än allt annat eftersom det är huvudkällan för inkomster (för gratistjänsten alltså).

Att reklamen inte går att tysta dessutom dubbla funktioner:
1) Se till att annonsörerna når ut så att de kan fortsätta sälja annonser.
2) Se till att vara tillräckligt störande för att folk ska vilja köpa premiumtjänsten.

Om reklamen var superlätt att slippa, vem skulle då vilja köpa premiumtjänsten?

Gratis är gott och som användare vill man förstås få allting serverat gratis utan störande moment. Men även om Aftonbladets chefredaktör (vad nu han skulle bry sig om det - snarare vd:n) inte tar dig i örat för att du använder adblocker så råder det ju ingen tvekan om att Aftonbladet skulle få lägga ner sin verksamhet om de inte kunde sälja in några annonser (om alla körde adblocker).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-28 18:31

Bara min Spotify som tar 9-10% processor i idle-läge efter man kört ett par låtar?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-28 18:42
Ursprungligen av acke:

Bara min Spotify som tar 9-10% processor i idle-läge efter man kört ett par låtar?

Samma sak händer för mig. Den ligger på runt 9% användning hela tiden i idle.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-03-28 19:05

Mitt idlar på 2% just nu och då har det varit igång rätt länge. Det kanske varierar med tanke på den ligger o strömmar till andra lyssnare?

Börjar seriöst på att skippa Spotify. Har använt Spotify som den enda spelaren ett bra tag nu (iTunes har jag inte öppnat i annat än nödfall, så nerkluttrad den är). Men nu så kan Spotify ta runt 80-90% av processorn via alla Flash annonser förmodar jag. Bör noteras att det är det enda program som segar ner allt på min burk. Har senaste Flash installerat etc.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Börjar seriöst på att skippa Spotify. Har använt Spotify som den enda spelaren ett bra tag nu (iTunes har jag inte öppnat i annat än nödfall, så nerkluttrad den är). Men nu så kan Spotify ta runt 80-90% av processorn via alla Flash annonser förmodar jag. Bör noteras att det är det enda program som segar ner allt på min burk. Har senaste Flash installerat etc.

Samma här.

Jag brukade använda Spotify för att lyssna på musik då jag inte hade tillgång till (eller orkade fixa) CD skivor, eller AAC på just den Macens hårddisk, men eftersom annonserna bara blivit fler, och inte minst sämre, men framför allt som du säger, utsugningen av processorkraften.

Vi har några tidiga MacBooks som fungerar mycket bra i övrigt, men det märks när Spotify är igång.

Mina barn har i princip slutat använda sina Spotify konton.

LCR

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Börjar seriöst på att skippa Spotify. Har använt Spotify som den enda spelaren ett bra tag nu (iTunes har jag inte öppnat i annat än nödfall, så nerkluttrad den är). Men nu så kan Spotify ta runt 80-90% av processorn via alla Flash annonser förmodar jag. Bör noteras att det är det enda program som segar ner allt på min burk. Har senaste Flash installerat etc.

Du vet väl om att ClickToFlash fungerar i Spotify? Jag skrev om det för ett år sedan.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-27 22:33

Har inga problem med spotify alls, iofs. har jag inga annonser heller så det är ju skönt.

Däremot är ju spotify värdelöst om man ska hitta ny musik och jag börjar tröttna på alla spellistor som växer, växer och växer. Itunes hjälper mig hitta ny musik och med ping+fb skulle det bli en fin ersättare till spotify

Det jag tycker är värdelöst med Spotify i det du tar upp är att de mestadels har en massa olika "Best of..." album, men inte de riktiga skivorna.

Själv har jag aldrig fattat det där med att följa vad andra lyssnar på, jag lyssnar på sådan musik jag gillar och skiter i vad andra lyssnar på...

LCR

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-27 22:54

Använder Spotify varje dag, så fort datorn är igång..märker inte av något fläktande eller någon kapacitetsbrist öht.

Spotify är ett musikprogram som är uppkopplat mot en server med i princip all musik som någonsin släppts från ett skivbolag. Du söker och lyssnar på den låt du vill höra, bläddrar i låtar, osv. Poängen med programmet är bl.a. att det är otroligt snabbt. När du klickar på en låt körs den igång i princip omedelbart. Jag har surfat på riktigt sega linor, men Spotify funkar riktigt fint ändå.
Designen liknar iTunes till stor del. Sökresultatvisningen, playlists och övergripande design är saker som påminner om iTunes. Detta är självklart inget Spotify-gänget gjort i naiv förhoppning om att Apple inte ska märka.
Så varför gillar jag Spotify?
Jag hittar 98-99% av allt jag vill lyssna på.
Allt går mycket snabbt.
Designen.
Sen finns det radiofunktioner osv, men de har jag inte haft behov att prova.
Hur får Spotify pengar till det här? Som det är idag är det en diskret banner i klientprogrammet som ger intäkter till skivbolag och Spotify. Med tanke på hur många som troligen kommer använda Spotify inom en snar framtid, kommer reklamplatser där inte vara billiga. Spotifys tanke vad gäller annonsering är att det ska vara såpass diskret att man inte alls stör sig på det. Så... enkelt, användarna först. Annat hade ju varit dumt.
Återigen... För de som vill ha invites så snart som möjligt. Besök Spotifys hemsida: www.spotify.com

Bevaka tråden