Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-27 23:18

Frågor & svar
Nu när jag har tagit steget in i systemkamera-världen, så tänkte jag att det var dags för en egen tråd som handlar om frågor och svar angående instegssystemkameran Nikon D40 och D40x. Jag som nybörjare kommer att använda denna tråd flitigt.

Annat märke/modell?
Om du undrar vilken systemkamera som rekommenderas utöver dessa två modeller, se tråden Köpa första systemkameran. Jag fick många bra och kloka tips i den tråden inför mitt köp av första systemkameran.

Relaterade trådar

Länktips

  • Fotosidan.seinnehåller informativa artiklar, tester, bildgallerier och mycket mer.

  • CyberPhoto.sehar mycket bra priser på kameror och tillbehör.

  • ScandinavianPhoto.sehar bra priser på kameror och tillbehör. Fysisk butik i t ex Malmö.

  • JapanPhoto.sehar hyfsat bra priser på kameror och tillbehör. Fysisk butik i t ex Malmö.

Min inköpslista
Jag handlade "startpaketet" nedan på JapanPhoto.se fysiska butik i Malmö.

Min fotoportofolio (Det blev många o i ett ord...)
Ja, nu ligger det lite foton jag har tagit inledningsvis. Och fotona blir bättre och bättre med tiden. "Alla är vi nybörjare från början"

http://www.flickr.com/photos/reisan

Senast redigerat 2008-02-18 19:09
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-28 10:55

Några rekommendationer/tips när det gäller hantering av sin kamera när det är gäller värme/kyla och sol/regn?

Senast redigerat 2008-01-28 11:24
Ursprungligen av Reisan:

Några rekommendationer/tips när det gäller hantering av sin kamera när det är gäller värme/kyla och sol/regn?

Ja... Gör inte såhär med den...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-28 16:12
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Ja... Gör inte såhär med den...

Haha, nej så kommer jag inte frivilligt att göra med min utrustning!

Senast redigerat 2008-01-28 21:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 17:30

Om det är kallt och väldigt fuktigt ute, och du efter att ha varit ute en stund tar den direkt in i värmen så blir det kondens... Vet iofs inte om det gör så mycket (tror att det kan bli rost om man har väldig otur) men vart satans orolig första gången jag råkade ut för det. Allt vart dimmigt Sedan dess ser jag alltid till att stegvis kyla den/värma den, tex genom att ha den innanför jackan en stund...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 17:33

Ett annat tips är att köpa ett billigt UV-filter som du alltid har på. Påverkar i princip inte bilderna, men du slipper vara nojig över ytterlinsen på objektivet. Gör att man kan unna sig springa omkring utan att ta av och på linsskyddet hela tiden, rätt praktiskt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 21:25
Ursprungligen av DrStein:

Om det är kallt och väldigt fuktigt ute, och du efter att ha varit ute en stund tar den direkt in i värmen så blir det kondens... Vet iofs inte om det gör så mycket (tror att det kan bli rost om man har väldig otur) men vart satans orolig första gången jag råkade ut för det. Allt vart dimmigt Sedan dess ser jag alltid till att stegvis kyla den/värma den, tex genom att ha den innanför jackan en stund...

Ok, bra tips för att motverka kondens vid snabba växlingar från varmt till kallt, vice versa.

Ursprungligen av DrStein:

Ett annat tips är att köpa ett billigt UV-filter som du alltid har på. Påverkar i princip inte bilderna, men du slipper vara nojig över ytterlinsen på objektivet. Gör att man kan unna sig springa omkring utan att ta av och på linsskyddet hela tiden, rätt praktiskt...

Ok, bra tips för att skydda ytterlinsen på objektivet. Ja, jag läste nyligen om UV-filter och motljusskydd. Jag köper hellre ett motljusskydd som är bra att ha och som samtidigt skyddar objektivets lins.

Ja, jag märker det nu när jag haft kameran att man retar sig på att hålla på att ta av och sätta på linsskyddet hela tiden.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, bra tips för att skydda ytterlinsen på objektivet. Ja, jag läste nyligen om UV-filter och motljusskydd. Jag köper hellre ett motljusskydd som är bra att ha och som samtidigt skyddar objektivets lins.

Ja, jag märker det nu när jag haft kameran att man retar sig på att hålla på att ta av och sätta på linsskyddet hela tiden.

Observera att ett motljusskydd inte innebär att du kan lämna linslocket av kameran. Det ger dig en extra marginal till linsen, men det skyddar den inte på samma sätt som ett filter. De som använder filter verkar följa principen att acceptera repor på dessa och sedan helt sonika byta ut dem om det blir för repigt.

Jag föredrar själv kombinationen motljusskydd och linslock/skydd. För det första, har man gluggar med lite större filterdiameter känns det rätt dumt att riskera att skada filtren som då sticker iväg ett par hundra även för ett vanligt simpelt UV-filter. För det andra, de gånger jag behöver t.ex. ett polariseringsfilter känns det rätt jobbigt att först skruva av ett filter och sedan skruva på ett annat. Då är det enklare att ta bort ett linslock några gånger extra.

Ipod_Lover: titta gärna på LowePro Slingshot 100 innan du slår till på en Toploader. Jag tycker att det är en klart bättre väska för ungefär samma pengar. Och 6 MP är mer än tillräckligt. Vill du ha mer har både Pentax och Olympus billiga alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-30 07:37
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Observera att ett motljusskydd inte innebär att du kan lämna linslocket av kameran. Det ger dig en extra marginal till linsen, men det skyddar den inte på samma sätt som ett filter. De som använder filter verkar följa principen att acceptera repor på dessa och sedan helt sonika byta ut dem om det blir för repigt.

Jag föredrar själv kombinationen motljusskydd och linslock/skydd. För det första, har man gluggar med lite större filterdiameter känns det rätt dumt att riskera att skada filtren som då sticker iväg ett par hundra även för ett vanligt simpelt UV-filter. För det andra, de gånger jag behöver t.ex. ett polariseringsfilter känns det rätt jobbigt att först skruva av ett filter och sedan skruva på ett annat. Då är det enklare att ta bort ett linslock några gånger extra.

Dessa saker tänkte jag inte på. Bra tips med framförhållning. Ja, då får jag stå ut med av och på med linsskyddet. Det är ju värt besväret.

Angående motljusskyddet, påverkar detta då man har den på och tar foton som inte är motljus? Och kan man ha kombinationen motljusskydd och t ex polarisationsfilter?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-30 09:49
Ursprungligen av Reisan:

Angående motljusskyddet, påverkar detta då man har den på och tar foton som inte är motljus? Och kan man ha kombinationen motljusskydd och t ex polarisationsfilter?

Ang. motljusskyddet så skulle jag säga nej. Du kan alltid sätta det bakochfram på objektivet för transport m.m. Nackdelen är väl att det kan vara svårt att komma åt zoomringen. (Det kan också ibland vara svårt att plåta med den interna blixten om motljusskyddet är på.)

Du kan ha polarisationsfilter och motljusskydd inga problem. Det som jag märkt är om man har både UV filter och polarisationsfilter på samtidigt att det kan skapa vinjettering vid vidvinkel.

Såg ditt första inlägg, istället för en kortläsare, köp ett SD kort som har inbyggd USB typ denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010124482

(Jag kör med 2st såna 2GB)

Och grattis förresten!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-30 14:02
Ursprungligen av Jetwash:

Ang. motljusskyddet så skulle jag säga nej. Du kan alltid sätta det bakochfram på objektivet för transport m.m. Nackdelen är väl att det kan vara svårt att komma åt zoomringen. (Det kan också ibland vara svårt att plåta med den interna blixten om motljusskyddet är på.)

Du kan ha polarisationsfilter och motljusskydd inga problem. Det som jag märkt är om man har både UV filter och polarisationsfilter på samtidigt att det kan skapa vinjettering vid vidvinkel.

Ok, jag får se hur det är i praktiken när jag skaffat ett motljusskydd. Ok, var mest nyfiken när det gällde motljusskyddet i kombination med UV-filtret.

Ursprungligen av Jetwash:

Såg ditt första inlägg, istället för en kortläsare, köp ett SD kort som har inbyggd USB typ denna: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010124482

Ah, vilken praktisk grej med inbyggd USB-kontakt i minneskortet. Undra hur tålig kontakten är? Den ser rätt skör och tunn ut. Men inte för att jag är oförsiktig, men bara en tanke.

Ursprungligen av Jetwash:

Och grattis förresten!

Åh, tackar och bugar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-30 15:20
Ursprungligen av Reisan:

Ah, vilken praktisk grej med inbyggd USB-kontakt i minneskortet. Undra hur tålig kontakten är? Den ser rätt skör och tunn ut. Men inte för att jag är oförsiktig, men bara en tanke.

Reisan,

Eller varför inte ett minneskort med inbyggt, trådlöst nätverk!!

Kolla in "Eye-Fi"

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-30 16:35
Ursprungligen av Torkel:

Reisan,

Eller varför inte ett minneskort med inbyggt, trådlöst nätverk!!

Kolla in "Eye-Fi"

Wow, detta var ännu en ny grej som jag inte kände till. Trådlöst, är visst grejen framöver!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-02 01:06
Ursprungligen av Reisan:

Ok, bra tips för att motverka kondens vid snabba växlingar från varmt till kallt, vice versa.

Det smartaste sättet att undvika kondens är att innan du går in i värmen stoppa in kameran i en tät plastpåse. Då kommer den varma fuktiga luften inte in i påsen och kan kondenseras på den kalla kameran!

Ska snart köpa min Nikon D40. Väntar bara på att fixa in de dära sista jobbiga 900kr.
Ska köpa kitet så länge + lowepro toploading väska. minneskort har jag sen förra kameran. blir bättre objektiv senare i sommar när man sommarjobbat
Det jag testat av kameran verkar bra, så jag längtar tills jag sitter och leker med den xD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 21:31
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Ska snart köpa min Nikon D40. Väntar bara på att fixa in de dära sista jobbiga 900kr.
Ska köpa kitet så länge + lowepro toploading väska. minneskort har jag sen förra kameran. blir bättre objektiv senare i sommar när man sommarjobbat

Vad kul att du inom kort ska införskaffa dig en D40. Är det första systemkameran? Jag är väldigt nöjd med min D40. Bra instegssystemkamera. Ja, satsa på objektiv av hög kvalité. Någon klok sa att objektiven är det primära och kamerahuset är sekundärt.

jupp först systemkameran men är rätt så påläst. rätt så bra med dens funktioner tex som berättar vad man gör fel när man fotograferar sen jupp, blir ett bra objektiv. inte alla har D40ns autofokus system så man får se om man hittar något bra för skapligt pris. Sen håller jag även med om det med att kamerahuset är sekundärt. liksom, kolla hur bra bilder det blir... på bara en 6mpixare

hittat så jag kan köpa kameran snart för 3990kr. ändå, får väl sänka priset på telefonen jag säljer på blocket så man får tag i kameran snart =D

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 22:22
Ursprungligen av Ipod_Lover:

jupp först systemkameran men är rätt så påläst. rätt så bra med dens funktioner tex som berättar vad man gör fel när man fotograferar sen jupp, blir ett bra objektiv. inte alla har D40ns autofokus system så man får se om man hittar något bra för skapligt pris. Sen håller jag även med om det med att kamerahuset är sekundärt. liksom, kolla hur bra bilder det blir... på bara en 6mpixare

Jag fick en del tips angående objektiv i tråden "Köpa första systemkameran" som jag har länkat till i huvudinlägget i denna tråd. Några alternativa märken osv. Ja, man ska inte svepas med i megapixel-racet. De 6 MP räcker långt i de flesta fallen.

Härlig länk om D40 (x) för alla, bra tips om inställnigar mm.

http://www.kenrockwell.com/nikon/d40.htm

Om någon undrar så är det inte några problem med -20°c uppe i Jokkmokk iaf. Som sagt, den immar igen, men det är bara att vänta bort det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-30 22:28
Ursprungligen av irrelogical:

Om någon undrar så är det inte några problem med -20°c uppe i Jokkmokk iaf. Som sagt, den immar igen, men det är bara att vänta bort det.

Ojojoj, det var kyla med stort K. Vart immar det igen, egentligen? Mellan kamerahus och objektiv eller rentav inne i objektivet, mellan linserna?

Ursprungligen av Reisan:

Ojojoj, det var kyla med stort K. Vart immar det igen, egentligen? Mellan kamerahus och objektiv eller rentav inne i objektivet, mellan linserna?

Jag studerade inte fenomenet så jättenoga, men det var mest på sökaren och frontlinsen. Nu efteråt så funkar den utan problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 19:09
Ursprungligen av irrelogical:

Jag studerade inte fenomenet så jättenoga, men det var mest på sökaren och frontlinsen. Nu efteråt så funkar den utan problem.

Ok, så det är på utsidan av linsen och sökaren. Ja, det är ungefär som för dem som har glasögon och är ute i kyla och sen går in i värme. Då blir glasen helt immiga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 16:59

Hur fungerar en trådutlösare? Är det någon kablage som kopplas till kamerahuset och som har en knapp i andra änden? Kan man fokusera med knappen på en trådutlösare/fjärrkontroll (dvs trycka ner den halvvägs)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-31 19:31
Ursprungligen av Reisan:

Hur fungerar en trådutlösare? Är det någon kablage som kopplas till kamerahuset och som har en knapp i andra änden? Kan man fokusera med knappen på en trådutlösare/fjärrkontroll (dvs trycka ner den halvvägs)?

Det finns inget halvvägs på fjärrkontrollen. Det som händer när du trycker ned knappen är: Den ställer in fokus, därefter knäpper den bilden (förutsatt att du har på rätt autofokusläge inställt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-31 19:36
Ursprungligen av DrStein:

Det finns inget halvvägs på fjärrkontrollen. Det som händer när du trycker ned knappen är: Den ställer in fokus, därefter knäpper den bilden (förutsatt att du har på rätt autofokusläge inställt).

Aha, vilken kompetent fjärrkontroll. En sån måste jag ha snart. Nästa lön blir det ett bra stativ och fjärrkontroll. Känner redan att jag behöver ett stativ. Speciellt när jag använder långa slutartider. Himla svårt att köra frihand när det inte finns något att luta sig mot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 11:04
Ursprungligen av Reisan:

Nästa lön blir det ett bra stativ och fjärrkontroll. Känner redan att jag behöver ett stativ. Speciellt när jag använder långa slutartider. Himla svårt att köra frihand när det inte finns något att luta sig mot.

Om du har 10 kronor över kan du göra ett eget stativ själv, lämpligt för stående bruk. Får plats i fickan.

http://www.metacafe.com/watch/1041948/1_image_stabilizer_for_any_camera_lose_the_tripod/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-01 13:13

Nu på lunchen hade jag ett ärende i stan och stanna till vid min fotobutik. Köpte Kenko Filter Pro Digi UV 52 mm, putsduk och fjärrkontrollen. Lite småtjafs som jag behöver till mitt nyförvärvda startpaket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-01 15:42
Ursprungligen av pesc:

Om du har 10 kronor över kan du göra ett eget stativ själv, lämpligt för stående bruk. Får plats i fickan.

http://www.metacafe.com/watch/1041948/1_image_stabilizer_for_any_camera_lose_the_tripod/

Är det någon som har testat denna metod? Vore kul att veta hur mycket längre slutartider man klarar, och ifall att det är värt att släpa sig till järnaffärn. Gillar idén (förutsatt att den nu funkar), man slipper ju både betala dyra pengar och släpa på ett klumpigt stativ. Enda negativa skulle väl vara att man ser aningen fånig ut:)

Ursprungligen av DrStein:

Är det någon som har testat denna metod? Vore kul att veta hur mycket längre slutartider man klarar, och ifall att det är värt att släpa sig till järnaffärn. Gillar idén (förutsatt att den nu funkar), man slipper ju både betala dyra pengar och släpa på ett klumpigt stativ. Enda negativa skulle väl vara att man ser aningen fånig ut:)

Tänker "bygga" ett och testa iaf... Har gott om rejäl tamp och pryl. Fast jag tänkte ha ngt bättre nedtill. Man kan ju inte linda upp det hela runt en bricka...
Här ute i skärgården använder vi ngt som kallas "bödenål", en slags trädningsnål man använder för att laga garn med (fiskenät alltså)...

Återkommer med bilder....

Vet ngn vad gängan har för dimension?

Bevaka tråden