Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-20 23:23
Ursprungligen av Ipod_Lover:

tänkte gå ut och ta en bild på solförmörkelsen inatt klockan 4.00.

bara undrar, hur fasen ställer man in slutartiden xD? Jag har satt den på ikonen för lång slutartid men hittar inte vart man väljer hur lång den just ska vara.

Skulle gissa att det kan vara på sin plats att använda spotmätning mätt på månen när det är mörkt ute, annars vill kameran försöka göra hela bilden ljusare och då finns risken att månen blir överexponerad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 23:29
Ursprungligen av magnur:

Skulle gissa att det kan vara på sin plats att använda spotmätning mätt på månen när det är mörkt ute, annars vill kameran försöka göra hela bilden ljusare och då finns risken att månen blir överexponerad.

Bra tips! Ska jag också komma ihåg för mina mörkerbilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 23:30

Ipod_Lover: Hoppas du får till någon bild inatt och lägger upp dem på ditt flickr-konto.

yep, ska se hur det blir. men iaf, det är så jäkla dimmigt ute, svårt att ens se men det kanske blir bättre in mot natten

lägger upp det på flickr om det blir något coolt. månen skulle visst blev röd stod det. nästa gång det händer är 2010 något

Det är förstås väldigt individuellt men personligen har jag svårt att få det särskilt skarpt under 1/60. Mina vänner är dock betydligt mindre fotointresserade i jämförelse med mig så inför dem anger jag konstnärliga skäl när dom inte tycker det är så skarpt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 06:20

Dr Stein: Jag håller på att läsa boken "Understanding Exposure" av Bryan Petersons, som du tipsa mig om. Grymt bra bok. Dock förstår jag inte en grej. Han nämner ju ofta att man ska ställa in bländaren. Och sedan kika i sökaren och justera/ändra slutartiden genom att kameran indikerar när slutartiden är rätt för bästa exponering med den bländare jag ställt in. Men jag vet inte vilken symbol/tecken i sökarens display jag ska titta efter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 08:29

Han menar helt enkelt ljusmätaren. I sökaren så har du längst ner "all" information du behöver för bilden. Längst till vänster finns valt autofokus, till höger om det slutartid, till höger igen bländare, därefter kommer ljusmätaren. Den är en nolla i mitten, ett minus på ena sidan och ett plus på andra, samt staplar. Dessa staplar indikerar om bilden kommer att bli för ljus eller för mörk med aktuellt ljus och aktuella inställningar (för bländare, slutare, ISO och även vitbalans). Är det staplar på minussidan bör du välja längre exponering etc. Samma mätare ser du ju även på displayen.

Det som gjort att du kan ha missat den är att den försvinner efter ett par sekunder (ström spar funktion). Du får fram den igen genom att trycka in avtryckaren till hälften.

Värt att notera är också att här spelar inställningen för ljusmätaren roll. Dels kan du ju ställa in spot/matris, dels kan du ställa in för att kompensera om motivet är mörkare eller ljusare än bilden som helhet. Som glad amatör tycker jag det är smidigast att köra standardinställningar, kolla om bilden blev lagom ljus, och, om inte, ta en ny bild:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 09:07
Ursprungligen av DrStein:

Värt att notera är också att här spelar inställningen för ljusmätaren roll. Dels kan du ju ställa in spot/matris, dels kan du ställa in för att kompensera om motivet är mörkare eller ljusare än bilden som helhet. Som glad amatör tycker jag det är smidigast att köra standardinställningar, kolla om bilden blev lagom ljus, och, om inte, ta en ny bild:)

Ok, jag kör med centrumvägd för det mesta. Matris kör jag om det är landskapsfoton eller liknande. Spot händer att jag använder när jag vill fokusera extra på ett motiv i bilden.

Öh, har för mig att det var jag som tipsade om boken, men men.

Hur som helst, längst ned i mitten av sökaren har du en liten skala som går från minus till plus och som visar noll i mitten. Noll är korrekt exponering, plus anger överexponering, minus underexponering.

Slutartiden beror på vilken brännvidd du har. Tumregeln är 1:1. Till exempel vid 100 mm bör du ha 1/100. Med andra ord, på en 18-55 bör du kunna använda ned till 1/30 utan problem i vidvinkel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 08:46
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Öh, har för mig att det var jag som tipsade om boken, men men.

Oj, så det var du som tipsa mig om boken. Jag kollade hastig i morse innan jag skulle till jobb i den andra tråden där du hade tipsat mig. Tydligen hade jag inte vaknat ordentligt och tog miste om vem som tipsa mig. Sorry! :">

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 08:54

Tack Dr Stein och Thomas Weigle för utmärkt förklaring av indikering för rätt exponering med hjälp av ljusmätaren.

Jag tycker oftast att matris ger ganska dålig mätning, det blir lätt "urvattnat", centrumvägd eller spot är helt klart att föredra. När du läst längre i boken kommer du att få många bra tips på hur man kan ta exponeringsvärdet från t.ex. himmel eller gröna partier. Mycket kloka tips som fungerar väldigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 10:51
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Mycket kloka tips som fungerar väldigt bra.

Tycker att författaren är otroligt pedagogisk och även lättsam. Suveränt med teori, övningsuppgifter och stora, tydliga fotoexempel på allt han går igenom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 10:57
Ursprungligen av Thomas Weigle:

När du läst längre i boken kommer du att få många bra tips på hur man kan ta exponeringsvärdet från t.ex. himmel eller gröna partier.

Ok, tror författaren har varit lite inne på detta. Har typ läst 2-3 avsnitt in i boken. Han beskriver t ex att man ska sikta mot ljusaste området i det tilltänkta området och ställa in rätt exponering. Och sedan komponera om bild och slutligen ta fotot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 15:28

Jag börjar förstå det här med kombinationen av bländare, slutartid och ISO. Kör med manuellt läge nu så att jag får variera med att ställa in slutartid kontra bländare och vise versa.

Himla skoj det här!

That's one small step for man; one giant leap for Reisan...

Senast redigerat 2008-02-22 16:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 16:55

Har märkt en grej med mitt minneskort. Efter att jag kopierat RAW-filer från minneskortet till datorn och sedan raderat filerna via t ex Finder, så minskar antal foton jag kan ta. Fastän jag raderat RAW-filerna från minneskortet. Jag måste formatera minneskortet i kameran, för att jag ska få tillbaka full lagringsutrymme.

Ska det vara så? Gör kameran backup på tidigare filer och lagrar dem i något minne eller?

Ursprungligen av Reisan:

Har märkt en grej med mitt minneskort. Efter att jag kopierat RAW-filer från minneskortet till datorn och sedan raderat filerna via t ex Finder, så minskar antal foton jag kan ta. Fastän jag raderat RAW-filerna från minneskortet. Jag måste formatera minneskortet i kameran, för att jag ska få tillbaka full lagringsutrymme.

Ska det vara så? Gör kameran backup på tidigare filer och lagrar dem i något minne eller?

Kanske inget direkt svar, men om du formaterar om kortet i kameran efter du tömt det, hur ser det ut då? Vad gäller formatera minneskortet om jag minns rätt står det i manualen att man ska formatera kortet i kameran, detsamma kanske även gäller och tömma kortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 17:18
Ursprungligen av Mikael E:

Kanske inget direkt svar, men om du formaterar om kortet i kameran efter du tömt det, hur ser det ut då?

När jag formaterar minneskortet, så har jag full lagringskapacitet igen. Tidigare så radera jag filerna på minneskortet via Finder. Men när jag då sätter in kortet igen i kameran och startar den, så har antalet inte återställts. Men om det nu är så att jag måste formatera kortet för att få full kapacitet igen, så är det ju lugnt. Tyckte det bara var konstigt att det intre räckte med att radera manuellt via Finder.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-24 00:47
Ursprungligen av Reisan:

När jag formaterar minneskortet, så har jag full lagringskapacitet igen. Tidigare så radera jag filerna på minneskortet via Finder. Men när jag då sätter in kortet igen i kameran och startar den, så har antalet inte återställts. Men om det nu är så att jag måste formatera kortet för att få full kapacitet igen, så är det ju lugnt. Tyckte det bara var konstigt att det intre räckte med att radera manuellt via Finder.

Ha för vana att ALLTID formatera kortet efter tömning -> i Huset !!
Inte kladda med finder,, papperskorgar .... och jobba inte heller mot kortet..
>(kopiera filer till din måltavla ex/mapp)

Det mår både kort och huset bra av om man kan utrycka det så?!
+ ha kameran avstängd när du petar in o ut kortet (om du kör med CF reader!!
Vilket jag oxå rekomenderar!!!) typ firewire läsare är BRA!!! men nedan är oxå ok..

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1120948&node=575

+ de vill säga-> huset kör sin egen drivrutin med kortet,, när du får upp
typ D40HD på skrivbordet. Öppna upp till du kommer till den sista fysiska bild mappen Dra över filmappen (döp om?) och läg den där du sen vill jobba mot den.. Mata sen ut kortet Papperkorg till findern släppt den..
Formarea sen i Kamerahuset

Senast redigerat 2008-02-24 01:01
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-24 01:01
Ursprungligen av Trisen:

Ha för vana att ALLTID formatera kortet efter tömning -> i Huset !!
Inte kladda med finder,, papperskorgar .... och jobba inte heller mot kortet..
>(kopiera filer till din måltavla ex/mapp)

Det mår både kort och huset bra av om man kan utrycka det så?!
+ ha kameran avstängd när du petar in o ut kortet (om du kör med CF reader!!
Vilket jag oxå rekomenderar!!!) typ firewire läsare är BRA!!! men nedan är oxå ok..

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1120948&node=575

Ja, jag har alltid kameran avstängd när jag tar ut/sätter i minneskortet. Precis som när jag tar ut batteriet. Ja, nu tar jag bara och kopierar från minneskortet till datorn via kortläsaren jag har. Sen formaterar jag minneskortet i kameran.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-02-29 08:44

Töm papperskorgen!

Ursprungligen av Reisan:

Har märkt en grej med mitt minneskort. Efter att jag kopierat RAW-filer från minneskortet till datorn och sedan raderat filerna via t ex Finder, så minskar antal foton jag kan ta. Fastän jag raderat RAW-filerna från minneskortet. Jag måste formatera minneskortet i kameran, för att jag ska få tillbaka full lagringsutrymme.

Ska det vara så? Gör kameran backup på tidigare filer och lagrar dem i något minne eller?

Du måste "tömma papperskorgen" på datorn efter inläsning medan kortet sitter i kortläsaren. Det är bara när kameran är direktansluten och "radera efter inläsning" är vald i "Bildinsamling". Bildinsamling funkar mycket bättre än skräpprogrammen Nikon skickade med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 10:43
Ursprungligen av nabben:

Du måste "tömma papperskorgen" på datorn efter inläsning medan kortet sitter i kortläsaren. Det är bara när kameran är direktansluten och "radera efter inläsning" är vald i "Bildinsamling". Bildinsamling funkar mycket bättre än skräpprogrammen Nikon skickade med.

Ok, så det skulle till att man även tömde papperskorgen. Då förstår jag. Tack för tipset.

när du raderar från kortet, tömmer du papperskorgen sen också? vissa har haft problem med det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-23 19:52
Ursprungligen av Ipod_Lover:

när du raderar från kortet, tömmer du papperskorgen sen också? vissa har haft problem med det

Nej, har inte tömt papperskorgen. Ska prova det nästa gång.

ungefär det jag fråga dig innan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-29 16:54
Ursprungligen av Ipod_Lover:

ungefär det jag fråga dig innan

Hehe, sant! Jag har inte provat det praktiskt, för jag kör numera att jag formaterar kortet i kameran.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-23 20:34

Idag när jag var i en park och promenerade så hade jag kameran med mig. Provade att ta bilder på fiskmåsar som flög iväg. Det var inte helt lätt. Dels så kom jag inte tillräckligt nära med mitt 18-55mm och dels hann jag inte panorera tillräckligt snabbt. Ska testa fler gånger. Så idag fick jag nöja mig med gäss som låg och vila i parken.

Jag använder USB kabeln här iallafall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-28 15:33
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Jag använder USB kabeln här iallafall

Detta sättet är nog smidigast och snabbast. Det tar ju några sekunder längre att ta ut kortet och sätta in det i läsaren än att bara ansluta USB-kabeln direkt in i kameran.

fast egentligen, är det lätt att slita ut den inbyggda usb porten om man använder den ofta tex bara överföra 3 bilder till iphoto osv?

Bevaka tråden