Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för Nikon D40 och D40x

Tråden skapades och har fått 628 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-06-06 09:23

RAW är ju till för bilder man ska "spara om" många gånger. JPEG "sliter ut" bilden ju fler gånger man sparar den blir den "sämre". Tex bilder som ska retuscheras många gånger för att sedan tryckas på finpapper i stort format med ytterligare en massa sparande mår nog bra av att "bli till" i RAW. Men för "tittbilder" i normala bildformat och 10 miljoner pixlar är det mest snobbigt krångel att använda RAW. Dessutom är det brist på bra RAW-program som inte kostar både en och två skjortor.

Ursprungligen av nabben:

RAW är ju till för bilder man ska "spara om" många gånger. JPEG "sliter ut" bilden ju fler gånger man sparar den blir den "sämre". Tex bilder som ska retuscheras många gånger för att sedan tryckas på finpapper i stort format med ytterligare en massa sparande mår nog bra av att "bli till" i RAW. Men för "tittbilder" i normala bildformat och 10 miljoner pixlar är det mest snobbigt krångel att använda RAW. Dessutom är det brist på bra RAW-program som inte kostar både en och två skjortor.

Men Lightroom och liknande program är ju duktiga på att behålla originalet, då är väl det inget större problem?

Ursprungligen av Ajohansson:

Men Lightroom och liknande program är ju duktiga på att behålla originalet, då är väl det inget större problem?

Det blir ändå mycket större kvalitetsförsämring när du redigerar JPEG-bilder jämfört med RAW. Samtidigt tjänar man grymt mycket tid på att lära sig ställa in JPEG-inställningarna i kameran. När man väl hamnar i en situation där man tror att man behöver redigera mycket i efterhand så är det bara att ställa över till RAW.

Don efter situation helt enkelt.

Ni som har D40/D40X vad kör ni med för väska?
Var inne på expert o fastna lite för denna:
Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Har ej köpt den än dock. Den verkar stabil o robust.
Finns en annan snarlikmodell som heter 110 Edit men den såg lite uffigare ut

Edit..
Ser att dustinhome har den för billigare peng
LOWEPRO REZO DSLR 110 AW KAMERAVÄSKA SVART

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 14:53
Ursprungligen av Emanuel L:

Ni som har D40/D40X vad kör ni med för väska?

Jag kör med en Crumpler Pretty Boy. Den har fördelen att vara smidig och inte direkt se ut som en kameraväska. däremot är den lite liten, man får plats med kameran, ett extra objektiv, lite filter samt några sladdar men inte mycket mer.

Ursprungligen av rhesus:

Jag kör med en Crumpler Pretty Boy. Den har fördelen att vara smidig och inte direkt se ut som en kameraväska. däremot är den lite liten, man får plats med kameran, ett extra objektiv, lite filter samt några sladdar men inte mycket mer.

har du möjlighet o fota den så man ser på "riktigt"?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-06 15:23
Ursprungligen av Emanuel L:

har du möjlighet o fota den så man ser på "riktigt"?

Jag fixar det imorgon och postar en bild i tråden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-09 20:57
Ursprungligen av Emanuel L:

har du möjlighet o fota den så man ser på "riktigt"?

Bättre sent än aldrig

Ursprungligen av rhesus:

Bättre sent än aldrig

tack ska du ha..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 16:42
Ursprungligen av Emanuel L:

Ni som har D40/D40X vad kör ni med för väska?

Jag kör med Crumpler Pretty Boy 5500 XXL. Samma modell som rhesus. Jag tycker den är bra sidoväska. Skyddar bra och är tålig. Personligen tycker jag att Crumpler gör snygga väskor.

Ursprungligen av Reisan:

Jag kör med Crumpler Pretty Boy 5500 XXL. Samma modell som rhesus. Jag tycker den är bra sidoväska. Skyddar bra och är tålig. Personligen tycker jag att Crumpler gör snygga väskor.

Pris? Och har du möjlighet att lägga upp bild?

Edit.
han kör ju med: Boy Maxi M (2500)

Du gjorde inte du

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 19:16
Ursprungligen av Emanuel L:

Pris? Och har du möjlighet att lägga upp bild?

Edit.
han kör ju med: Boy Maxi M (2500)

Du gjorde inte du

Mm, såg min modell där så jag titta inte så noga.

Jag tror jag betala 800-1000 kr i butik, minns faktiskt inte.

Ursprungligen av Emanuel L:

Ni som har D40/D40X vad kör ni med för väska?
Var inne på expert o fastna lite för denna:
Expert på foto, mobiltelefoner, datorer, TV, hemmabio, MP3-spelare, vitvaror & digital-tv.

Har ej köpt den än dock. Den verkar stabil o robust.
Finns en annan snarlikmodell som heter 110 Edit men den såg lite uffigare ut

Edit..
Ser att dustinhome har den för billigare peng
LOWEPRO REZO DSLR 110 AW KAMERAVÄSKA SVART

Har LOWEPRO APEX DSLR 120 AW KAMERAVÄSKA SVART - En fräck väska som passar dagens digitalkameror
Mycket nöjd. Dock inte köpt på Dustin, men till samma pris. Lagom stor och en "huva" i underkant, som man kan dra över om det regnar eller snöar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 21:24

Med tanke på tyngre utrustning och ergonomiska skäl, så beställde jag en Lowepro Flipside 200 (Blå) på Cyberphoto. Öppnas från ryggsidan. Finns spännen för att transportera stativ på yttersidan. Rätt kompakt modell. Finns större och i andra färger.

(Fanns ingen i blå färg som var öppen...)

Vad är de för skillnad på denna filter för 85kr
och den du köpte från japanfoto för 260kr?

Hoya Filter UV G-Serie 52mm - Kamera / Foto - Kameratillbehör - inet

Kenko Filter Pro Digi UV 52 mm - 269,00 - Kenko filter - Filter, motljusskydd - Japan Photo Sverige

Jag vill bara skydda ytan på objektivet som jag fick med köpet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 18:51
Ursprungligen av Emanuel L:

Vad är de för skillnad på denna filter för 85kr
och den du köpte från japanfoto för 260kr?

Hoya Filter UV G-Serie 52mm - Kamera / Foto - Kameratillbehör - inet

Kenko Filter Pro Digi UV 52 mm - 269,00 - Kenko filter - Filter, motljusskydd - Japan Photo Sverige

Jag vill bara skydda ytan på objektivet som jag fick med köpet

Där är ingen skillnad på de två UV-filterna. Dessa används för att skydda objektivlinsen. Så de utgör ingen annan funktion. Så köp det billigaste.

Ursprungligen av Emanuel L:

Vad är de för skillnad på denna filter för 85kr
och den du köpte från japanfoto för 260kr?

Hoya Filter UV G-Serie 52mm - Kamera / Foto - Kameratillbehör - inet

Kenko Filter Pro Digi UV 52 mm - 269,00 - Kenko filter - Filter, motljusskydd - Japan Photo Sverige

Jag vill bara skydda ytan på objektivet som jag fick med köpet

Fundera lite på vad du har för objektiv innan du köper filter, billigt objektiv=billigt filter, dyrt objektiv=dyrt filter. Billigt ("dåligt") filter rimmar väldigt illa med dyrt ("bra") objektiv (de drar ned bildkvaliteten).
Själv använder jag inte filter som skydd utan har motljusskydden till det.

*billigt och dyrt med "" då pris och kvalitet inte alltid är samma sak.

Får jag vara besvärlig o be om bild när du ha den öppen så man kan se hur mycket man kan få i

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 19:43
Ursprungligen av Emanuel L:

Får jag vara besvärlig o be om bild när du ha den öppen så man kan se hur mycket man kan få i

Ursäkta kvaliten, tog snabbt med min peka-och-skjut-kamera.

D40 och ett 55-200mm objektiv, samt motljusskyddet.

Man får två löstagbara skiljeväggar till väskan. Om man sätter i båda så där är tre fack, så kan man peka kamerahuset med monterat objektiv neråt i mitten och så får man plats med två extra objektiv eller en blixt och ett extra objektiv. Väldigt rymlig. Ytterfack för smågrejor.

Riktigt fin du.. tack för besväret..
men vad har du för golv? bor du på en minigolfbana
finns väskan kvar att beställa här i Sverige?

edit...
hitta den, finns här i stan..
Väskor / Kameraväskor / System / Crumpler hos inet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-06 20:12

Ser att ni pratar väskor... Jag köpte Nikon & Crumplers "The That" i höstas och den har fungerat utmärkt.

Nikonstore

Ursprungligen av vanilj:

Ser att ni pratar väskor... Jag köpte Nikon & Crumplers "The That" i höstas och den har fungerat utmärkt.

Nikonstore

Riktigt fin..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 20:15
Ursprungligen av Emanuel L:

Riktigt fin du.. tack för besväret..
men vad har du för golv? bor du på en minigolfbana
finns väskan kvar att beställa här i Sverige?

edit...
hitta den, finns här i stan..
Väskor / Kameraväskor / System / Crumpler hos inet

Den finns säkert i någon fysisk butik, annars är chansen större att en nätbutik har den.

Jag tog fotot ute på balkongen och där har jag en matta som påminner om konstgräs, fast mycket kortare strån.

Har man inte så tung utrustning så är axelväskor utmärkt. Men jag kommer att använda kameraanpassad ryggsäck längre fram. D40 och de objektiven väger inte så mycket. Kommer ha mycket tyngre utrustning längre fram. Går jag omkring med axelväskan en halv dag så börjar det kännas i axeln. Men det är ju individuellt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-06 21:41

Nu är jag inne på min 5:e månad med D40 och ca 10.000 exponeringar. Och när jag kollar hur många av de tagna fotona jag sparat, som jag är nöjd med, så är det i dagsläget ca 400 st. Haha. Tur att det blir färre och färre "skräpfoton" ju bättre man blir.

Ursprungligen av Reisan:

Nu är jag inne på min 5:e månad med D40 och ca 10.000 exponeringar. Och när jag kollar hur många av de tagna fotona jag sparat, som jag är nöjd med, så är det i dagsläget ca 400 st. Haha. Tur att det blir färre och färre "skräpfoton" ju bättre man blir.

Oj, jag har tagit ungefär 3500 bilder tror jag, 2200 är sparade! Jag måste nog lära mig att sålla ut hårdare.. Det är ju fota som är kul, jag lägger ner mycket för lite tid för rensning taggning och sortering..

Själv har jag Crumpler "The That", räcker fint till D40, två objektiv (18-55, 55-200) och anteckningsmaterial och microfiberduk i ytterfacket :).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 01:54
Ursprungligen av Ajohansson:

Oj, jag har tagit ungefär 3500 bilder tror jag, 2200 är sparade! Jag måste nog lära mig att sålla ut hårdare.. Det är ju fota som är kul, jag lägger ner mycket för lite tid för rensning taggning och sortering..

Själv har jag Crumpler "The That", räcker fint till D40, två objektiv (18-55, 55-200) och anteckningsmaterial och microfiberduk i ytterfacket :).

Jag kör oftast sekvenstagning och tar minst 2-3 sekvenser per motiv, så det blir många exponeringar som man bara raderar. Dock märker jag att det blir färre och färre exponeringar ju mer man fotograferar och lär sig.

Min Crumpler-väska räcker för mig med, men av ergonomiska skäl så skaffar jag en ryggsäck. Dock kommer jag att använda min axelväska också.

Ursprungligen av Reisan:

Jag kör oftast sekvenstagning och tar minst 2-3 sekvenser per motiv, så det blir många exponeringar som man bara raderar. Dock märker jag att det blir färre och färre exponeringar ju mer man fotograferar och lär sig.

Min Crumpler-väska räcker för mig med, men av ergonomiska skäl så skaffar jag en ryggsäck. Dock kommer jag att använda min axelväska också.

Jag tar så många bilder med som jag inte vill visa upp som konstfoton, utan det är många jag behåller för att komma ihåg händelser. Sen beror det mycket på att jag är lite för dålig på att hålla ordning på Lightroom-katalog.

Ryggsäcken är nog väldigt bra om man är ute längre, och det gör ju att du kan lägga till en till glugg. Ska du köpa en med fast brännvidd denna gång, eller vad blir det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-07 09:33
Ursprungligen av Ajohansson:

Jag tar så många bilder med som jag inte vill visa upp som konstfoton, utan det är många jag behåller för att komma ihåg händelser. Sen beror det mycket på att jag är lite för dålig på att hålla ordning på Lightroom-katalog.

Ryggsäcken är nog väldigt bra om man är ute längre, och det gör ju att du kan lägga till en till glugg. Ska du köpa en med fast brännvidd denna gång, eller vad blir det?

Ja, några foton blir ju sådana som man vill ha som minne, precis som du beskriver.

Jag kommer att köra med tre fasta gluggar till att börja med. Byta upp och byter även tillverkare till Pentax. Tänkte köra 14/2.8, 50/1.4 och 200/2.8.

Ursprungligen av Ajohansson:

Oj, jag har tagit ungefär 3500 bilder tror jag, 2200 är sparade! Jag måste nog lära mig att sålla ut hårdare.. Det är ju fota som är kul, jag lägger ner mycket för lite tid för rensning taggning och sortering..

NEJ! Varför rensa (utöver de verkligt kassa bilderna), hårddiskutrymme är billigt och man vet aldrig hur mycket bilderna kommer uppskattas när man är pensionär! Satsa på taggningen (jag använder Aperture, suveränt lätt* att hitta vad man vill ha)

*såvida jag inte glömt/inte hunnit med taggningen...

Ursprungligen av akerstrom:

NEJ! Varför rensa (utöver de verkligt kassa bilderna), hårddiskutrymme är billigt och man vet aldrig hur mycket bilderna kommer uppskattas när man är pensionär! Satsa på taggningen (jag använder Aperture, suveränt lätt* att hitta vad man vill ha)

*såvida jag inte glömt/inte hunnit med taggningen...

Jag taggar som sjutton känns det som, dels personer, speciella omständigheter (nattfoto är en tagg t ex), Speciella aktivitetskategorier (t ex segling som är ett intresse). Tidigare taggade jag även platser, men kom på att det finns ett hiarkiskt system i metdatan man kan använda (plasts --> stad --> county (landskap för min del ) --> land). Väldigt smidigt!

Nu tänkte jag även börja med title/subject och caption. Hur hanterar ni det? Hur ska man egentligen göra?

Bevaka tråden