Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Äh, skit samma. Nu har vi varsin skiva om maskiner skall säljas osv.
100:- är la inga noga.

  • Oregistrerad
  • 2009-08-28 17:21

Våldgästade det lokala postkontoret men där låg inget paket heller Nåväl... trevlig helg på er! Återkom gärna med intryck ni som hunnit installera.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-28 17:24

Fick inget i lådan heller :/
Men köpte som sagt 2 boxar imorse (08:54:41 ) och har installerat på två av tre maskiner, den sista skall säljas så det är inte lika akut

Ursprungligen av Iphone77:

Våldgästade det lokala postkontoret men där låg inget paket heller Nåväl... trevlig helg på er! Återkom gärna med intryck ni som hunnit installera.

EDIT: Lustigt, verkar som att iTunes vägrar se min iPhone nu för synk :S

Senast redigerat 2009-08-28 17:48
  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-28 18:27

Körde som en galning hem och kastade mig över brevlådan. Där i låg något och gömde sig under reklamen och lyckan var total. Lyckan varade i ca 2s för att sen övergå till förtvivlan.....det var något skit från postkodslotteriet! Med datorväskan släpandes längs marken...lullade jag in på mitt kontor och stängde dörren. Där sitter jag fortfarande och läser om alla som installerat SL.

Glad för eran skull och hoppas på leverans efter helgen!

Sucks to be me!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-28 18:52

Hur blev det med Quicktime X? funkar fullscreen utan någon löjlig PRO? finns PRO kvar?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-28 22:14
Ursprungligen av Csoft:

Hur blev det med Quicktime X? funkar fullscreen utan någon löjlig PRO? finns PRO kvar?

PRO finns inte längre. Quicktime X fixar allt gratis. Dock finns gamla quicktime 7 kvar i verktygsmappen, om man nu vill använda det till något. Det är dock valfritt att behålla det.

Ursprungligen av jopo:

PRO finns inte längre. Quicktime X fixar allt gratis. Dock finns gamla quicktime 7 kvar i verktygsmappen, om man nu vill använda det till något. Det är dock valfritt att behålla det.

QT X fixar allt som har med uppspelning gratis.

Vill man konvertera/exportera och labba med roliga videoformat, DÅ skall man intallera QT 7, som ligger med på skivan under "Extra installationer" eller ngt sånt.

Jag har flyttat ett inlägg som var ett svar på henkebarns fråga.

Den här tråden var väl mer "spekulationer inför släppet", och har även blivit en massa snack om leveranser m.m.

Nu när Snöleoparden har släppts lös, och några har börjat installera, så kan vi väl försöka skriva om erfarenheter efter installation i den nya tråden i stället:
http://www.99.se/mac-os-x/269461-traden-foer-oss-har-installerat-mac-os-x-10-6-snow-leopard.html

/Mod

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-30 00:59
Ursprungligen av jopo:

PRO finns inte längre. Quicktime X fixar allt gratis. Dock finns gamla quicktime 7 kvar i verktygsmappen, om man nu vill använda det till något. Det är dock valfritt att behålla det.

Härligt! Verkade ta ett decennium... Blir till att köpa Snow Leopard imorgon

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-08-28 19:26

Jag kan berätta för den person som undrade detsamma som jag.. Nämligen det här med Skatteverket/e-legitimation på Mac OS X 10.6 hur det fungerar.

Jag kan verifiera mig och logga in men när jag ska logga ut så dyker Personal.app upp och dödar både sig själv och Firefox. Firefox är den enda webläsaren som verkar tillåta att jag kan logga in överhuvudtaget.

Sedan provade jag att logga in på mitt konto på Nordea med e-kod och det fungerade bra i Safari och Firefox.

Edit: Nu verkade hela min Finder ha hängt sig också! Härlig början.. Men så kan det vara!

Någon som har koll på om det är multispråk i SL 319:- skivan, om jag tex köper en från Tyskland så kan jag ändå få svenska menyer?

Varför inte i svensk tänker många, har presentkort på amazon Tyskland så jag tänkte köpa därifrån.

/Thomas

Ursprungligen av primeaniac:

Någon som har koll på om det är multispråk i SL 319:- skivan, om jag tex köper en från Tyskland så kan jag ändå få svenska menyer?

Ok, då svarar vi ännu en gång på den frågan. Är det ingen som ens skummar igenom trådarna innan de ställer frågor...?

Ja, alla OS X-installationsskivor innehåller alla språk, oavsett var i världen den köps. Det som skiljer är språket på förpackningen, och språket på de trycksaker som ligger i förpackningen. Själva programvaran är exakt samma över hela världen.

Edit:
Detta är alltsåtredje gången, bara i den här tråden, som frågan ställs och besvaras. För att inte tala om alla tidigare trådar där den frågan tagits upp...

primeaniac: Självklart är alla språk med, så har det alltid varit. Läs tråden.

Köpte på MediaMarkt idag, rullar på klockrent på MacBooken. Håller på att installera om Mac minin nu.

Tycker synd om er som beställde...

EDIT: Men Jesper var snabbare...

Brukar alltid försöka gå igenom trådar då jag letar men då det som i denna tråd innehåller en massa onödigt som, "min ligger på posten och väntar" och det är väl fasen i mig rätt ointressant och drygar tråden till omöjligt/orkar inte gå igenom.
Sökfunktion finns ju ändå så det borde ju inte vara så svårt (slött av mig) men visst borde det vara en ide att samla rena fakta i första inlägget för att undvika mitt också onödiga inlägg.
Tusen tack för att ni ändå svarade.

/Thomas

Nog kan man samla ren fakta i första inlägget, men det blir ju sjukt stort då. Skall man ta med allting som varit likadant i varenda version av OS X? Det låter inte vidare smidigt.

För övrigt ändrades mina inställningar angående WMV-filer i och med uppgraderingen. Nu försöker Flip4Macs egen spelare öppna WMV-filer men klagar då på att QuickTime Player inte är installerat. Om man däremot kör en "Get Info" och ändrar att WMV alltid skall öppnas med QuickTime Player så fungerar allt kalasbra igen.

Senast redigerat 2009-08-28 20:40
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 21:14

Jag har köpt mitt ex. Apple Retail i Southampton, Hampshire. Inte många kvar, förutom familje.

Ursprungligen av bossep:

Jag har köpt mitt ex. Apple Retail i Southampton, Hampshire. Inte många kvar, förutom familje.

Vi antecknar febrilt....

Funderar på att köpa det över disk imorgon och sen när det andra kommer på posten så lämnar jag tillbaka det exet. Kanske taskigt att göra så...

Ursprungligen av demierre:

...när det andra kommer på posten så lämnar jag tillbaka det exet. Kanske taskigt att göra så...

Jag tvivlar på att du får lov att lämna tillbaka en programvara som är öppnad och använd.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tvivlar på att du får lov att lämna tillbaka en programvara som är öppnad och använd.

Nej men jag lämnar tillbaka den som kommer på posten på måndag eller tisdag. Den kommer ju såklart vara oöppnad.

Ursprungligen av demierre:

Nej men jag lämnar tillbaka den som kommer på posten på måndag eller tisdag. Den kommer ju såklart vara oöppnad.

Den skivan som kommer på posten - är det en "Up-To-Date"-beställning?

Det har hänt, vid tidigare uppdateringar, att "Up-To-Date"-beställningarna levererats i en annan enklare förpackning... Och i så fall blir det svårt att lämna tillbaka den...

Jag säger inte att det är så den här gången, men det har hänt...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den skivan som kommer på posten - är det en "Up-To-Date"-beställning?

Det har hänt, vid tidigare uppdateringar, att "Up-To-Date"-beställningarna levererats i en annan enklare förpackning... Och i så fall blir det svårt att lämna tillbaka den...

Jag säger inte att det är så den här gången, men det har hänt...

Ingen aning, betalade 99:- för den eftersom jag köpte min MBP ganska nyligen.
Men men, fult att göra så. Skippar nog det. Är ändå bitter över att man får vänta hela helgen.

Ursprungligen av demierre:

Ingen aning, betalade 99:- för den eftersom jag köpte min MBP ganska nyligen.

Ja, om den kostade 99 kr så är det en beställning via Apples Up-To-Date-kampanj.

Jag sitter i samma sits. Köpte också en MBP för några veckor sedan. Är besviken för att min 99-kronors-skiva inte kom idag, och funderar också på att köpa en skiva i butik imorgon.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 08:19
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om den kostade 99 kr så är det en beställning via Apples Up-To-Date-kampanj.

Jag sitter i samma sits. Köpte också en MBP för några veckor sedan. Är besviken för att min 99-kronors-skiva inte kom idag, och funderar också på att köpa en skiva i butik imorgon.

Så gjorde jag igår. Får väl ge Up-to-date skivan till någon bättre behövande när den kommer.

Menar du att förpackningens beskaffenhet - hur enkel eller lyxig den är - avgör om man får ångra/returnera ett köp eller inte? Är det embalagerelaterat? :-D.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har hänt, vid tidigare uppdateringar, att "Up-To-Date"-beställningarna levererats i en annan enklare förpackning... Och i så fall blir det svårt att lämna tillbaka den...

Ursprungligen av Zimmerman:

Menar du att förpackningens beskaffenhet - hur enkel eller lyxig den är - avgör om man får ångra/returnera ett köp eller inte? Är det embalagerelaterat? :-D.

Nej, jag menar att om han köper en "butiksförpackning", och kommer tillbaka med en skiva i en annan enklare förpackning, så blir det nog inte lätt att övertyga butiken att det är samma skiva som han nu vill lämna tillbaka.

Edit:
Och jag vill än en gång poängtera att jag inte vet huruvida det är en annan förpackning till Up-To-Date-beställningarna - men det har varit så vid andra uppdateringar. T.ex Panthers Up-To-Date-skivor som jag fick i ett enkelt pappfodral i en vanlig brun vadderad postpåse.

Aha...men jag trodde att han skulle returnera den med posten till dom han köpte den av (Apple?). Sorry.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag menar att om han köper en "butiksförpackning", och kommer tillbaka med en skiva i en annan enklare förpackning, så blir det nog inte lätt att övertyga butiken att det är samma skiva som han nu vill lämna tillbaka.

Edit:
Och jag vill än en gång poängtera att jag inte vet huruvida det är en annan förpackning till Up-To-Date-beställningarna - men det har varit så vid andra uppdateringar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha...men jag trodde att han skulle returnera den med posten till dom han köpte den av (Apple?). Sorry.

Ok, så var det nog. Men jag tog för givet att det var 319-kronors-skivan som köptes i butik som han ville lämna tillbaka, och inte 99-kronors-skivan. Det blir ju lite bättre ekonomi av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-28 23:51

Ja, surt att man får vänta längre bara för att man var ivrig och beställde så fort det fanns tillgängligt på nätet =(

När 10.5 släpptes så råkade jag vara i en affär som skulle börja sälja, jag slog till och fick dessutom en helt ok tröja för att jag var där tidigt (av ren slump). Jag borde gjort likadant den här gången också.

Och är ni nöjda nu då, ni som installerat? På vilka sätt har ni märkt positiva skillnader?

Bevaka tråden