Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentaxians

Tråden skapades och har fått 637 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av GustafMA:

Japp. PF är alltså http://www.pentaxforums.com/. Och där finns det folk som ju faktiskt har och använder 645:an. Det är ett utlägg som är svårt att motivera för en hobbyist. Mitt mest bestående minne av 645:an är faktiskt den plötsliga och oväntade avundsjukan jag erfor när jag var på näst senaste fotomässan. Gick på ett seminarium med två naturfotografer som använde 645Z och de hade ett par bilder på när de har kameran på ett stativ för att ta timelapses - i hällregn... För mig som packar ner mina prylar så fort det börjar dugga det allra minsta var det mer avundsvärt än den i och för sig formidabla bildkvalitén.

På tal om "formidabla bildkvalitet".....Jag följde länken eftersom jag blev intresserad att titta på fotogalleriet. …..men den tyckts har hamnat i skymundan bakom all fokus på teknik och prylar.

Om man råkar ha vägarna förbi Map Camera i Tokyo har de just nu hela 4 st begagnade 645Z-hus till det facila priset 772871 yen (58598 SEK). Exklusive moms. Styck.

Lite mer om K-1an i videoformat via PentaxForums. Jag tycker man är på rätt väg vad gäller sökaren. Nu väntar jag bara på the return of the snittbildsfokusering...

Ett intressant citat från hands-on-videon (5:06) är att K-1 stöder tethering, dvs att bl.a. fotografera direkt in i datorn. Det har Pentax varit usla på tidigare. I den (tråkigare) videon nedan vid 5:38 ser man att mac faktiskt stöds - det har varit helt omöjligt tidigare!

Senast redigerat 2016-03-10 10:00

Pentax och Ricoh fick varsitt pris av TIPA i år: http://www.pentaxforums.com/articles/photo-in...

http://www.tipa.com/english/XXVI_tipa_awards_...

Citat:

Best Full-Frame DSLR Expert Pentax K-1

Pentax has entered the full-frame sensor field with the weatherproof and dust sealed K-1. The 36.4MP CMOS sensor has a “simulated” anti-aliasing filter achieved through minute sensor vibrations; this motion sensor also supports RICOH’s Pixel Shift Resolution system. The K-1 features 5-axis sensor shift image stabilization, a near 100% optical viewfinder and a 33-point AF system with 25 cross points. The rear LCD, a 3.2-inch 1.04 million dot LCD, is highly flexible and allows for vertical, horizontal and diagonal movement. Current Pentax lens owners (APS-C) can utilize all their lenses via the K-1’s Crop mode; Auto mode will detect the lens mounted and set the crop accordingly.

Ursprungligen av TIPA:

Best Design Ricoh Theta S

The slim and wearable design of the RICOH THETA S matches its unique image capture system. The THETA S has a 14MP 1:2.3-inch sensor/processor that delivers stills or videos with a 360-degree spherical look. It can record Full HD videos for up to 25 minutes and offers manual control of shutter speeds for settings up to 60 seconds. Its built in memory can store up to 8GB of images. The camera allows easy sharing with incorporated WiFi and can also be used for live streaming.

Är inte TIPA typ en förlängning av den svenska skolan? Alla barnen får medalj, typ?

Ursprungligen av GustafMA:

Är inte TIPA typ en förlängning av den svenska skolan? Alla barnen får medalj, typ?

Ja det är ju inte som gamla hederliga "European Camera of The Year" som (väl?) brukade vara just en kamera om året.

Mmm. Vi får hoppas att K-1 blir kamera nog att aspirera på en sådan titel. Den ser ju onekligen väldigt lovande ut på pappret.

En sån där disclaimer med "Pentax" utbytt mot "Apple" kanske skulle vara klistrad längst upp på alla 99mac-trådar?

Tillägg: Skärmdump för den som inte orkar kolla på videon (men gör gärna det - den är faktiskt sevärd!)

Senast redigerat 2016-05-25 22:32

Allas vårat Cyberphoto har testat DFA 15-30/2.8. Verkar smaskig...

Bildexempel. Tråkiga men nyttiga. Kolla exvis sista bilden för att studera (frånvaron av) kromatisk aberration.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=df...

Det kanske blir en sån här någon gång... Fast en dyr rackare är det. Sen tillkommer ju K-1an också.
Nåja, vad är väl en bal på slottet?

Ser onekligen trevlig ut. Fast SDM...

Ett prisbilligare alternativ för oss som ändå mest gillar och använder den vidvinkliga änden av spektrat: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ir...

FF för (lyckos) dig som har en K-1.

Vädertätad.

Manuell fokus.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-21 14:45
Ursprungligen av johan_tanying:

Ett prisbilligare alternativ för oss som ändå mest gillar och använder den vidvinkliga änden av spektrat: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ir...

FF för (lyckos) dig som har en K-1.

Vädertätad.

Manuell fokus.

Ett objektiv som ser mycket lovande ut. Äger dock redan ett Samyang 14mm som presterar tillräckligt bra, hur det presterar på en K-1 återstår att se.

Vädertätning lockar dock…

Jag har ju Pentax 12-24 vilket motsvarar ca 18 mm FF. Nu är ju den bara APS-C, så om (när?) man skaffar ett hus med FF vore det väldigt smaskigt att ha något i den här stilen. Men innan det blir aktuellt för min del finns det förhoppningsvis ännu fler alternativ!

Hur tycker du Samyangen funkar i dagligt användande? Den har väl också manuell fokus? Minns från användningen av Tokina 17 mm på min Super A att det oftast (men inte alltid) funkade bra att blända ner till typ 8 eller 11 och sedan köra på oändligt då skärpedjupet i teorin klarar det mesta från ett par dm och framåt. Men inte alltid alltså - ett antal motiv på säg 2-3 meters avstånd blev påtagligt oskarpa trots att de skulle ligga inom skärpedjupet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-08-21 19:42
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har ju Pentax 12-24 vilket motsvarar ca 18 mm FF. Nu är ju den bara APS-C, så om (när?) man skaffar ett hus med FF vore det väldigt smaskigt att ha något i den här stilen. Men innan det blir aktuellt för min del finns det förhoppningsvis ännu fler alternativ!

Hur tycker du Samyangen funkar i dagligt användande? Den har väl också manuell fokus? Minns från användningen av Tokina 17 mm på min Super A att det oftast (men inte alltid) funkade bra att blända ner till typ 8 eller 11 och sedan köra på oändligt då skärpedjupet i teorin klarar det mesta från ett par dm och framåt. Men inte alltid alltså - ett antal motiv på säg 2-3 meters avstånd blev påtagligt oskarpa trots att de skulle ligga inom skärpedjupet.

Oftast kör jag med ett högt bländarvärde och fokuserar på oändligt. Detta fungerar ok men för kortare avstånd blir det knepigare att fokusera korrekt. Jag skulle också vilja att det gick att låsa fokuseringen eftersom det annars är lätt att den flyttas ur sitt läge vid vardagligt användande.

Överlag är jag ändå nöjd med mitt Samyang då det är lätt att fotografera med på oändlig fokus och den ger bilder med bra kvalitet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-09 15:48

Förr eller senare skulle jag slå till på en K-1, hellre förr än senare.
Det lär bli ett par fototurer i helgen för att bekanta sig med skapelsen och alla nya funktioner som tillkommit sedan K-5.

Kameran känns stabil som en Pentax brukar göra, något tyngre och större än vanligt men inget som besvärar. De extra rattarna som tillkommit är lite ovana men de sitter nog snart i fingrarna.

Grattis! Kul att du har tagit klivet. Ser fram mot lite bilder framöver när du blivit vän med kameran.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-11 15:08

Det är ovant att använda kameran när jag har gått från en K-5. Fler rattar för inställningar och många inställningar som jag har använt ofta har bytt plats. Autofokusen har gjort ett lyft!

Jag älskar känslan av kameran, den är en traktor. Stabil och pålitlig. Den vridbara skärmen kommer nog att komma till mer användning än vad jag tidigare föreställt mig.

Det var ett dyrt inköp men jag ångrar mig inte.

Några bilder från mina första dagar med K-1an:

FA 35mm

FA 35mm

DA* 300mm

DA* 300mm

Trevligt. Fast lite pinsamt att kokettera med bokehn bara för att du har en småbildssensor. Ja, vridbar skärm är en av de där sakerna som låter som en gimmick innan man provat och bara blir mer och mer användbar ju längre man har den. Kommer inte ihåg när jag krälade på marken för att få låg vinkel senast. Tecknar din Samyang full bildcirkel på småbildssensorn?

Östtyskt bilvax?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-12 17:35
Ursprungligen av GustafMA:

Trevligt. Fast lite pinsamt att kokettera med bokehn bara för att du har en småbildssensor. Ja, vridbar skärm är en av de där sakerna som låter som en gimmick innan man provat och bara blir mer och mer användbar ju längre man har den. Kommer inte ihåg när jag krälade på marken för att få låg vinkel senast. Tecknar din Samyang full bildcirkel på småbildssensorn?

Lätt hänt att man vill prova på boken när en fått större sensor. Samyangen ser ut att teckna fullt ut. Dock blev distorsionen tydligare med en större sensor, går dock att räta till med hjälp av profiler i lightroom.

Ursprungligen av johan_tanying:

Östtyskt bilvax?

Ser så ut, gillar den grafiska stilen på förpackningen. Hittade en mindre övergiven soptipp på min promenad där det fanns en del intressanta fynd i mossan.

Helt förståeligt. Skulle jag också göra, men eftersom jag inte har en K-1 får jag vara avis istället. Har du möjlighet att plåta något sportevenemang? Gärna något i still med knattefotboll eller ponnyridning. Skulle vara intresserad av att veta vad du får för keeper rate.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-13 17:56
Ursprungligen av GustafMA:

Helt förståeligt. Skulle jag också göra, men eftersom jag inte har en K-1 får jag vara avis istället. Har du möjlighet att plåta något sportevenemang? Gärna något i still med knattefotboll eller ponnyridning. Skulle vara intresserad av att veta vad du får för keeper rate.

Jag besöker inte många sportevent men ska det i åtanke om jag skulle passera något.

En glugg som inte bara är (förhållandevis) billig men som höjts till skyarna bildkvalitetsmässigt av dprs pentaxforumdeltagare är HD FA 28-105mm f/3.5-f/5.6. Det omfånget gör den rätt tråkig på en beskuren sensor, men det verkar vara många K-1-ägare som verkligen gillar att ha den påskruvad. Just sayin'.

Förutom (tråkiga) testdiagram hittar man en del exempelbilder här: https://www.ephotozine.com/article/hd-pentax-...

CA verkar de klara riktigt bra liksom hos DFA 15-30/2.8 nämnd ovan. Även bokehn ser ju bra ut - det tar sig Pentax!

Men det är ju hm hm att den inte har 24 mm i den vida ändan... Alla andra har ju det:

Citat:

Looking at what users of other marques have available, there are no real exact equivalents. However, Sigma do offer for Canon and Nikon the Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM (£599). Canon have the EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM (£375) and Nikon the Nikon 24-120mm f/4 G AF-S ED VR (£849).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-15 17:25

Skulle behöva några månadslöner till att investera i linser nu känner jag. Men jag klarar mig ett tag med det jag har.

Exempel på hur Samyangen ser ut utan att korrigera distortionen, det syns mycket tydligt!:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-16 19:16

Gratulerar till betyget Pentax!
https://www.dxomark.com/Reviews/Pentax-K-1-se...

Verkligen spektakulärt, givet prisklassen.

Ursprungligen av joakimo:

Skulle behöva några månadslöner till att investera i linser nu känner jag. Men jag klarar mig ett tag med det jag har.

Exempel på hur Samyangen ser ut utan att korrigera distortionen, det syns mycket tydligt!:

Holy mother of pearl!

Klarar Photoshop att fixa sådan böljegång? Mina 12-24 och 18-138 har båda ganska påtaglig distorsion, men den är ganska "enkel" (=antingen kudde eller tunna - inte båda på samma gång) och därmed snäll mot objektivprofilerna i PS.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-09-17 11:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Holy mother of pearl!

Klarar Photoshop att fixa sådan böljegång? Mina 12-24 och 18-138 har båda ganska påtaglig distorsion, men den är ganska "enkel" (=antingen kudde eller tunna - inte båda på samma gång) och därmed snäll mot objektivprofilerna i PS.

Den går inte att få perfekt med profilen men det är en förbättring. Pentax nya D FA 15-30mm är intressant men plånboken måste återhämta sig först.

Bevaka tråden