Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rita egna frontpaneler?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 13:03

Jag hinner inte gräva fram några Hirschmann tills imorgon, tyvärr..

Jag vill nog ha några som är "ganska" feta. Tror jag iaf.

Tycker hirschmanns ser bra ut. Iaf på bild..

Senast redigerat 2008-09-16 15:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-16 17:50
Ursprungligen av zthee:

Jag hinner inte gräva fram några Hirschmann tills imorgon, tyvärr..

Jag vill nog ha några som är "ganska" feta. Tror jag iaf. Tycker hirschmanns ser bra ut. Iaf på bild..

Shit de var verkligen "feta" Så feta är inte mina....

Men funderar på att bygga en multiple med banan och jack om man har apvänner på besök...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-17 01:21
Ursprungligen av Dego:

Men funderar på att bygga en multiple med banan och jack om man har apvänner på besök...

Är det inte både enklare, kompaktare och billigare med tele-till-banansladdar än en sån där konverterarmodul? Tag telesladd, knipsa, sätt på bananer. Så har man två bisexuella sladdar redo att köra.

Enda nackdelen jag kan komma på på rak arm är att sladdlängden då är bestämd från början, men man måste ju inte tvunget ha en gigantisk studio. Har jag hört.

Ursprungligen av zthee:

Jag hinner inte gräva fram några Hirschmann tills imorgon, tyvärr..

Jag vill nog ha några som är "ganska" feta. Tror jag iaf.

Tycker hirschmanns ser bra ut. Iaf på bild..

De är inte feta.
Plast/bakelitdelen är egentligen två delar, den undre ska sitta på undersidan av panelen så att man isolerar elektriskt från frontpanelen så dessa ser faktiskt ganska nätta ut.
Jag kanske till och med har några så vi kan jämföra, känner igen dem på nåt vis...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-17 01:24

Fasen, jag visste det... nu sitter man här i frontpanelstråden och pratar modularelektronik, istället för att göra det i modulartråden...
Men det är ganska kul ändå med syntesfunktionerna och deras fysiska representationer, det går liksom inte att hålla isär de tu. Detta faktum gör de båda ännu bättre, tycker jag.

Jag har några sådana potar, det sitter liknande i korg MS-syntharna tror jag.
De funkar och är tåliga men man får inte den där "lyxiga" känslan när man vrider tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-18 14:29
Ursprungligen av dar303:

Jag har några sådana potar, det sitter liknande i korg MS-syntharna tror jag.
De funkar och är tåliga men man får inte den där "lyxiga" känslan när man vrider tycker jag.

Trams! Nu gissar du bara en massa igen! De är hur braaaaa som helst. Har processat nånstans
mellan en 9500 och 11k st, aldrig nått problem eller reklamation, testdatat talar för sig själv.
Mjuk och fin lagom trög gång väldigt proffsig feeling men det är ju klart dina container fynd blir
ju container recensioner.;)

>Jag tänkte så här: Jag köper 4 kort. Labbar med spänningsstyrning. Och om det låter bra så kör >jag på det. Låter det som om det inte behövs - då låter jag bli

Ja varför inte, med en vactrol får du ju både ock , bara att slänga in den i krettsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 22:04
Ursprungligen av Heualia:

Trams! Nu gissar du bara en massa igen! De är hur braaaaa som helst. Har processat nånstans mellan en 9500 och 11k st, aldrig nått problem eller reklamation, testdatat talar för sig själv. Mjuk och fin lagom trög gång väldigt proffsig feeling

Låter lovande och intressant, har du nåt överblivt ex som man skulle kunna få provratta på?

Ursprungligen av Heualia:

Trams! Nu gissar du bara en massa igen! De är hur braaaaa som helst. Har processat nånstans
mellan en 9500 och 11k st, aldrig nått problem eller reklamation, testdatat talar för sig själv.
Mjuk och fin lagom trög gång väldigt proffsig feeling men det är ju klart dina container fynd blir
ju container recensioner.;)

De är inte containerfynd, jag har köpt dom på mouser eller något liknande som reservdelar till en synth.
Men jag gillade dom inte riktikgt faktiskt.

Jag har många olika att provratta och om jag vore rik som ett troll så skulle jag vilja testa att ha servopotentiometrar, sådana som används som feedback till servomotorer. Det är helt otroligt skönt vrid i sådana och dom har rotationsvinkel på 320-350 grader, skulle se skumt ut på panelen!
10-varviga svindyra potar brukar också ha skön gång.

Hur funkar de potarna du skriver om i smutsiga/dammiga miljöer, de är ju öppna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 14:06

Lyxig känsla är A-O!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 14:36

Jepp, kruxet är att de max vill ha frontpanel som är 2mm.. Och jag vill ha 3mm Får se om jag kan hitta BIL30 som den som ska klara av tjockare panel heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 15:01

Men det är klart vi ska ha 1/4" på axeln! Vi har inte valt något annat

51AAA-B24-A20L - Där B24 = 1/4" axel som är 24mm lång
http://www.bourns.com/pdfs/50.pdf

Första A:et är ju bara för att det är 3/8 32 NEF dimensioner på gängan..?

*läser datablad*
Bra, jag blev rädd ett tag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 15:55

Ingen fara!

Jag fick precis svar från Bourns. De ska skicka 2st 53AAA-C20-A20L
Inte precis samma - men man kan ju få känna på kvaliten iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 21:55

Jag vill ha lila bananjack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 22:34

The force of bananjack is strong....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 22:38

Skoja inte. Och nu har jag ju ritat lila bananjack! Så får jag inte det så kommer jag ju gråta.

I värsta fall får man lacka själv

- Sen känner jag att vi måste ha fördjupade samtal om det där med VCAs på ingångarna.

När kunde man tillämpa det och när kunde man inte göra det? Vi borde ha ritat lite på ett papper - då hade jag nog förstått det bättre!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-19 08:13
Ursprungligen av zthee:

Skoja inte. Och nu har jag ju ritat lila bananjack! Så får jag inte det så kommer jag ju gråta.
I värsta fall får man lacka själv

Dego har en hel påse vita...;)

Nivåkontroll på en CV-ingång med ställbart modulationsindex = en linjärstyrd VCA med linjär pot
Nivåkontroll på en ljudingång = en expostyrd VCA med linjärt pot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 23:17

Men om vi tar t.ex. CGS Bandpass filtret som exempel. Hur kopplar man in VCAn över t.ex. resonanspotten för att få CV-styrning av den?

Eller var det inte så det var tänkt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 01:28

(Är vi inte inne på djupa modularelektronikvatten nu?)

Oj, den resonanspoten låter man nog helst bli. Det var inget kul schema att lätt ändra sånt i. Men i de flesta normala fall, om en pot agerar spänningsdelare för att "tappa av en viss signal i viss mängd", så kan man låta en VCA göra detta istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 07:30
Ursprungligen av /mr:

(Är vi inte inne på djupa modularelektronikvatten nu?)

Hihi, bör vi inte alltid vara det?

Ursprungligen av /mr:

Oj, den resonanspoten låter man nog helst bli. Det var inget kul schema att lätt ändra sånt i. Men i de flesta normala fall, om en pot agerar spänningsdelare för att "tappa av en viss signal i viss mängd", så kan man låta en VCA göra detta istället.

Det var så jag hade förstått det. Ah, där rök min snygga paneldesign med CV in på både rekvens och resonans. Men istället fick jag mer panelutrymme för en modul till

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 12:41
Ursprungligen av zthee:

Hihi, bör vi inte alltid vara det?

*Psssst!* - detta är frontpanelstråden!

Ursprungligen av zthee:

Det var så jag hade förstått det. Ah, där rök min snygga paneldesign med CV in på både rekvens och resonans. Men istället fick jag mer panelutrymme för en modul till

Bra! Att bygga om ett icke-spänningsstyrt filter så det blir spänningsstyrt känns hyfsat onödigt när det finns bra spänningsstyrda filter på annat håll. Använd den som den är istället, det är väldigt väldigt användbart med fasta filter a la parametrisk EQ också!

Ursprungligen av dar303:

Är det inte bättre med en Vactrol där istället för en VCA?

Jo.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 12:55
Ursprungligen av /mr:

*Psssst!* - detta är frontpanelstråden!

Får jag föreslå att vi hugger en moderator och delar upp den här tråden till en ny som heter "Djupa modularelektronikvattnet" ist då

Ursprungligen av /mr:

Bra! Att bygga om ett icke-spänningsstyrt filter så det blir spänningsstyrt känns hyfsat onödigt när det finns bra spänningsstyrda filter på annat håll. Använd den som den är istället, det är väldigt väldigt användbart med fasta filter a la parametrisk EQ också!

Ja. Det är sant. Men jag har tittat runt på olika filter, och finner inte riktigt något som jag verkligen vill bygga. Bandpassfiltermodulen är den som jag går igång på mest, just nu iaf.
Och om jag bygger om den så blir det ju nästan en spänningsstyrd parametrisk EQ är väl inte heller så dålig?

Jag tänkte så här: Jag köper 4 kort. Labbar med spänningsstyrning. Och om det låter bra så kör jag på det. Låter det som om det inte behövs - då låter jag bli

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-18 22:12
Ursprungligen av zthee:

Får jag föreslå att vi hugger en moderator och delar upp den här tråden till en ny som heter "Djupa modularelektronikvattnet" ist då

Hehe...

Ursprungligen av zthee:

Ja. Det är sant. Men jag har tittat runt på olika filter, och finner inte riktigt något som jag verkligen vill bygga. Bandpassfiltermodulen är den som jag går igång på mest, just nu iaf.
Och om jag bygger om den så blir det ju nästan en spänningsstyrd parametrisk EQ är väl inte heller så dålig?

Fördelar med att bygga den som den är:
- Den funkar bra.
- Den är användbar.
- Den tar nästan ingen panelyta.

Nackdelar om du bygger in spänningsstyrning i den:
- Den tar dubbla platsen på panelen, pga extra jack & rattar
- Den bara kanske funkar.
- Den bara kanske blir bra.
- Det finns redan riktiga VCF, som både funkar och är bra och lättare att bygga.

Bygg om den om du vill rota i elektronik, bygg inte om den om ditt mål är att få ett bra VCF. Typ!
Det kanske vore roligare att bygga nåt från scratch istället? Det hade jag tyckt, men smaken är...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 22:39
Ursprungligen av /mr:

Nackdelar om du bygger in spänningsstyrning i den:
- Den tar dubbla platsen på panelen, pga extra jack & rattar

Jag ritade om modulen efter att jag kom på att jag kunde CV-styra den. Och frigjorde en massa panelyta istället. Så nu får jag in en modul till!

Ursprungligen av /mr:

- Det finns redan riktiga VCF, som både funkar och är bra och lättare att bygga.

Bygg om den om du vill rota i elektronik, bygg inte om den om ditt mål är att få ett bra VCF. Typ!

Mitt mål är inte alls att få ett bra VCF (Eller inte i den klassiska meningen iaf). Isf hade jag nog slängt in 3st MOTM 490 istället på den panelytan...

(Nu ska jag försöka beskriva mina tankar runt just det här konceptet på ett smart sätt - vi får se hur det går - min kommunikativa förmåga är bättre verbal än vad den är bra i beskrivande text..).

Jag kan börja med att säga att jag inte ser det som att jag ska använda dem separat. Utan min grundtanke är att ha 4st - all in och all out. Så får man liksom ställa dem precis som man vill. Det blir någon form av kamfilter?

Men iaf. Om jag då har möjlighet att modulera dem med hjälp av CV - borde inte det öka möjligheterna? Jag kan få ett band att glida lite på den plats den står? Eller få samtliga att glida ifrån varandra? Osv.

(Jag vet inte - men någonstans ringer det en klocka som säger ps3100 resonator - fast ändå inte.. nu har jag inte kollat scheman och sånt. Men det kanske är något liknande?)

Men; Det kanske inte är totalt nödvändigt. Kanske inte helt användbart. Men det kanske är det också..?

Ursprungligen av /mr:

Det kanske vore roligare att bygga nåt från scratch istället? Det hade jag tyckt, men smaken är...

Jag saknar kompetens till att bygga saker själv. Än så länge. Ge mig 15 år så ska jag ta mig dit - men tills dess så kör jag på konstiga och omständiga lösningar och hoppas på att jag lär mig något på vägen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-19 01:19
Ursprungligen av zthee:

Jag kan börja med att säga att jag inte ser det som att jag ska använda dem separat. Utan min grundtanke är att ha 4st - all in och all out. Så får man liksom ställa dem precis som man vill. Det blir någon form av kamfilter?
...
(Jag vet inte - men någonstans ringer det en klocka som säger ps3100 resonator - fast ändå inte.. nu har jag inte kollat scheman och sånt. Men det kanske är något liknande?)

Kamfilter eller resonatorbank eller parametrisk eq, japp, det är snarlika saker och det beror lite på hur du kopplar osv. Men det är mkt användbart! Både spänningsstyrt och icke-spänningsstyrt.

Om du menar att du tänker koppla ihop dem parallellt och mata med samma signal och sen koppla ihop resultaten så är det en mycket bra idé! (Det är en mycket bra idé även om du inte menade det, men då var inte idén din... ) Den typen av resonanser är en av de mycket få saker som enkelt kan ge sterila/elektroniska ljud en mycket mer fysisk/akustisk karaktär. (Den andra är distorsion.) Bandpassfiltren blir som en resonanslåda. Ifall de får stå still, förstås. Börjar du CV-modulera blir det som nåt annat...

Ursprungligen av zthee:

Jag saknar kompetens till att bygga saker själv. Än så länge. Ge mig 15 år så ska jag ta mig dit - men tills dess så kör jag på konstiga och omständiga lösningar och hoppas på att jag lär mig något på vägen

Jag kanske ska tillägga att jag syftade på att bygga efter nån annans schema, inte att löda utantill.

Är det inte bättre med en Vactrol där istället för en VCA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 10:41

Menar du cv-styrning för resonansen eller för frekvensen?
Och måste man inte då begränsa in-nivån till 0-5V? (Det kanske man måste göra med VCAn också?).

Iofs så är det väl bara en zener och lite jox?
Edit: Eller kan man sno CV-delen från PS3100 kretsen? Eller är det overkill?

Jag har ärligt talat ingen aning om när vad lämpar sig bäst?

Senast redigerat 2008-09-18 11:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-18 23:31

dar303 - Tänkte på dig, de sålde buchla på ebay - En modul kvar...

Bevaka tråden