Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rita egna frontpaneler?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-11 22:10

Tänkte skriva lite om att rita egna frontpaneler - Eller iaf några saker jag brukar hålla i skallen när jag ritar mina.

---

Läs på om modulen du ska rita. Vad har den för ingångar/utgångar. Är det några du inte kommer behöva? Saknar ingångarna på schemat attenuering som du kan behöva en extra ratt till?

Vrider du med höger hand och drar ur sladdar med vänster eller tvärt om? Ska du ha rattarna till höger om jacken? Eller ska du ha jacken längst ner och rattarna högst upp? Bestäm dig tidigt. Så att du kan ha samma stil på hela systemet. Det blir tråkigt om man upptäcker att man har satt alla jack längst ner och rattarna högst upp, men inser att det skulle vara mer praktiskt om det jack som motsvarar en speciell ratt satt precis bredvid den..

Behöver du pilar eller boxar eller färgfält eller något annat som underlättar flödesförståelsen? Vilket jack sitter ihop med vilken ratt? Visst är det snyggt med svart och vitt - men det är ganska tråkigt att vrida på en ratt som helt plötsligt inte gör något - för det var inte i just det jacket du satte in sladden.

Avståndet mellan saker och ting - har du feta fingrar? Smala som pinnar? Är det OK att ha 1cm mellan rattarna? (Och får pottarna plats på baksidan??) Tänkt på att det ska vara bekvämt! Du vill inte rubba andra pottar när du vrider på något.

Typsnitt - tänk på att välja något som är läsbart. Visst kan det vara snyggt med en serif, men kanske inte på frontpanelen? Och inte för små eller för stora bokstäver! Se till att läsförståelsen är OK. Ska du ut och gigga med prylen sen så är det extra viktigt. Du vill inte stå på diskoteket med pannlampa och förstoringsglas?

Storleken på hela alltet - Det finns massa olika standards. Välj en? Välja flera? Bananjack? Eurorack? Frac? Tele? Mini-tele? Väldigt viktigt att bestämma nästan först. Det underlättar mycket i designprocessen. Väljer du mini-tele eller banan, så sparar du massa utrymme (Och väljer du banan, så slipper du dra jord till alla jacken - så blev det en jäkla massa mindre kablar att löda).

Börja alltid med den mest komplexa modulen! Vet du hur många och vilka moduler du ska designa. Så börja med den som har flest jack och pottar. Då ser man snabbt hur många pottar och jack man kan behöva i sidled och höjdled..

Gör testpaneler! Köp kartong, eller panåer eller vad som helst. Skriv ut skissen på självhäftande papper och fixa så att du har en prototyp panel. Då märker du snabbt om något är fel.

--

Det var nog det jag kom på så här på rak arm. Jag är ju verkligen ingen utbildad synthritare. Men det är sånt jag brukar försöka hålla i huvudet när jag skissar på fantasisystem.

Fyll jättegärna på med sånt ni själva brukar tänka på, tips och idéer!

Grymt, du sammanfattar det mesta!
Det finns en fin tråd på electro-music om detta också, där skrev jag lite om måtten mellan rattarna.

Jag har snokat och mätt och funnit att 30mm mellan rattarnas centrum om man har små rattar (upp till ca 15mm) och lite mindre avstånd, 25mm, för sequencerrattar. Detta råkar vara måtten på Korg MS-systemen!
Serge har mindre rattar (12mm) och kommer undan med 20 till 25mm på vanliga moduler.
Buchla har lite mer ojämna mått men har oftast runt 35mm mellan medelstora rattars centrum.
TB-303 har 23mm mellan rattarna, de är 8mm i diameter och sitter ganska tätt.
Jag kan mäta på fler burkar med intressanta mått om nån vill.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-09-12 00:57

Mät gärna upp mera mått från burkar du har, vore kul!

Senast redigerat 2008-09-12 01:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 18:52
Ursprungligen av dar303:

Grymt, du sammanfattar det mesta!
Det finns en fin tråd på electro-music om detta också, där skrev jag lite om måtten mellan rattarna.

Jag har snokat och mätt och funnit att 30mm mellan rattarnas centrum om man har små rattar (upp till ca 15mm) och lite mindre avstånd, 25mm, för sequencerrattar. Detta råkar vara måtten på Korg MS-systemen!
Serge har mindre rattar (12mm) och kommer undan med 20 till 25mm på vanliga moduler.
Buchla har lite mer ojämna mått men har oftast runt 35mm mellan medelstora rattars centrum.
TB-303 har 23mm mellan rattarna, de är 8mm i diameter och sitter ganska tätt.
Jag kan mäta på fler burkar med intressanta mått om nån vill.

Jag körde 30mm mellan rattarna på min första. Men nu är jag nere på 20mm istället. Får se hur det går..

Skjutreglar kan väl vara trevligt på ADSR, blir grafiskt tydligt på nåt vis. Annars är väl rattar najsast generellt. Joystickar kan va ballt för å morpha.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 02:05

så små rattar som möjligt e ju att föredra
- iaf om man kör parametertekkno!
→ snabba att vrida på
→ behövar inte hela armen för att krana på en kran

men det beror ju på vad man har för modul .. ska det bara stå och tugga utan vrid kan man ju snegla på tvättmaskiner eller vattenpumpar!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-12 07:57

Jag har inte gjort så många paneldesigner, men när jag gjorde ASM-layouten var i alla fall grundtanken en kombination av signalflöde, tillgänglighet och tydlighet. Patchbayen hamnade till höger för att jag då tyckte MS-20n hade ett smart semimodulärt koncept. Detta semimodulära koncept motverkar iofs paradoxalt tanken på signalflöde och tydlighet - i slutändan är det nog mest bara jag själv som helt förstår alla prepatchningar. Men å andra sidan fyller ju förvirringen en funktion för mig kreativt då jag älskar de kreativa misstag som kan uppstå.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 09:12

Jag kör numera med rattar överst och jackar under. Tycker patchkablarna är ivägen annars.
Mycket pilar blir det också, fast då handritat...orkar inte lära mig photoshop.

Jag tyckte det var bra att skissa schematiskt hur front-designen ska fungera, dvs vilka utsignaler man har och vilka ingångar de ska kopplas till Detta både för audio-signaler och för CV.
Till saken hör då att jag gör en konstruktion med mycket förpatchat, och med signalväljare. Dvs. man ska komma långt utan en enda patchsladd. Sedan har jag uttag så man kan patcha fritt också. Hängslen och livrem! :). Som en MS20 fast med signalväljare.

När jag gjorde schemorna såg jag signalroutingar som saknades, så det var bra. Jag kan lägga upp ett exempelschema ikväll så får ni se hur jag menar, och så får ni gärna tycka till.

Om man gör en modulär helt utan normalisering/förpatchning så behövs inte detta förstås.

Jag har använt programmet FrontDesigner, och har varit ganska nöjd med det.

Här finns gratis programvara för att göra paneler: Front Panel Designer

Jag håller på att göra mina paneler i Buchla-stil, jag gillar komplexa moduler som integrerar en massa funktioner.
En klassisk Buchla-oscillator:

Jag använder för tillfället Adobe Illustrator för att rita i men efter som jag ska gravera panelerna så blir det nog till att exportera till Autocad så småningom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 09:33

Har du också byggt CNC-fräs? Som alla andra på EF

Halvbyggd. Evighetsprojekt.
Men det finns flera i bekantskapskretsen som faktiskt har byggt klart sina så det fixar sig!

Senast redigerat 2008-09-12 09:53
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-12 10:18

Snyggt!
Skulle vara kul att bygga en för att kunna fräsa egna paneler och kretskort, men jag har ingen plats

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-12 10:45

Några ord om CNC-maskiner eftersom det berörts en del i ovanstående inlägg

Är man bara ute efter att kunna gravera paneler så går det bra med en relativt enkel och klen fräs. Man bör dock tänka igenom valet av spindel väldigt noggrant eftersom det maximala varvtalet hos spindeln påverkar den minsta diametern hos de fräsverktyg som man kan använda. För att köra med en 0.2 mm pinfräs så behövs oftast varvtal uppåt 40.000 - 50.000 varv / minut. Den CNC-fräs jag har klarar maximalt 30.000 varv på spindeln vilket gör att man helst inte använder pipnfräsar med en diamater som är mindre än 0.4 mm.

Vill man ha en CNC-maskin som dessutom klarar av att fräsa hål eller fickor i t ex aluminium eller andra mjuka metaller så bör man ha en betydligt mer stabil fräs än om man bara är ute efter att klara gravyr. Stabilitet och vikt på maskinen går oftast hand i hand så man skulle nästan kunna generallisera och säga att maskiner som väger under 200-300 kg är inte lämpliga för att fräsa aluminium. Vill man klara av att bearbeta järnhaltiga material såsom t ex rostfritt så behövs ännu mer stabilitet i maskinen ... Åtminstone om man vill bibehålla noggranheten i arbetet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 19:50

Ja, skjutreglar är snyggt! Lite jobbigt när man gör egna paneler - eftersom man måste fräsa dem. Det blir snyggt, men dyrt

Jag gillade skjutreglarna på GX-1 kontrollern. Där var reglarna som ställde A, D och R horisontella, och S var vertikal. Helt logiskt. Eftersom du ställer ju höjden på sustainen och tiden på A, D och R..

-Har en gammelsynth där skjutreglagen har mer ålderskrämpor/knaster än rattarna.

Jag skulle vilja ha tag på korta Penny+ Gilesreglar

http://www.pennyandgiles.com/products/products.asp?strAreaNo=402_6&intElement=1171
De kortaste är 45mm och de längsta är 104mm. 104:orna har jag drivor med och så har jag ett par 60mm tror jag men de korta skulle vara sweeet! De kostar säkert 5-600:-/st så det blir nog att drömma vidare!
Funderar på att göra min Klee med P+G-reglar.
Jag köpte på mig några ALPS-joysticks som är fina också, funderar på att bygga en sak med reglar, touchkontroller, joysticks mm som kan agera preset patch generator och livekontroller när man spelar, liknande Buchlas större kontrollers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:27

Dar303, Hade inte du hittat spectrol-pottar till ett "hyffast" pris?

Jag funderar på att börja köpa dyra saker till nästa system. Men vet inte om jag egentligen kan försvara det ekonomiskt

De finns på rapid i england för 49:-/st, det är ca 1/3 av vad farnell tar även i 100-tal!
Newark i USA tar 57:-/st tror jag.
Problemet är bara att hitta någon som har log-versionerna och inte bara lin. I västa fall så får man väl dra ihop ett gruppköp på E-M, 99, SAS, SDIY mm för att kunna köpa direkt från fabrik eller få någon distributör att ta in 50k log.

Man sparar några månader och köper sedan minst 100 st. Enkelt och förödande för ekonomin!
Jag kanske till och med börjar sälja av lite synthar så småningom, modularcrack är dyrt!
Sälja synthar -->ta tjejens kreditkort --> sälja möblerna på blocket --> inbrott i grannarnas källarförråd --> sova i pappkartong bakom T-centralen --> färdigt modularsystem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:49

49:- st är ju ett fynd!

Fast fan - det blir ju 1600:- bara för pottarna till programmern/sequencern

Men man kanske verkligen ska satsa på bra saker den här gången..

Kan vi satsa på en synthkoloni bakom t-centralen?

Ja det ska vi! De finns även på RS-components i sverige, kostar 45+moms tror jag.

Har du funderat på det här med resistanskurvan? Om man har 100k ingångsimpedans och har en 100k pot så blir kurvan ful när man vrider, 25k ska tydligen vara bättre. Nåt du känner til?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:54

56,25:- då + frakt.
Men är man några som delar på några stycken så är det ju OK!

Dyra komponenter och sen ska jag justera alla motstånd och sånt den här gången, så att pottarna är centrerade osv. Jäklar vad fint det här kommer bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 22:59

Haha, vi chattar!
Jag tror inte RS hade så många värden och ganska konstiga priser, vissa kostade 88:-/st mendan andra kostade hälften!
Jag forskar fram en bra säljare, det dröjer dock ett par månader tills jag har råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:01
Ursprungligen av dar303:

Crap. Annars hade det ju varit sjukt billigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:01

99teknikchat!

Man har råd lagom till jul - och då ska man ju ändå använda pengarna till annat

Jag tror jag satsa på att vinna på lotto..

Här kommer lite intressant läsning skrivet av MOTM-Paul:

"I am a firm believer of "you get what you pay for".
I have no idea where people get the idea that DIY synth construction is cheap. As far as modern "craft" type of hobbies go, it's quite
expensive to do *properly*. The good news is the Mouser and DigiKey catalogs here in the US at least are thick as phone books. eBay has driven *down to almost zero* the value of test
equipment (I routinely see $55,000 pieces of HP test equipment sell for $300).

When building any sort of electronic project, the 'UI' panel is ALWAYS the majority of the cost (and headache!).
I'd estimate that the average MOTM module has 85% of the overall cost
in the panel 'stuff' (pots/knobs/jacks/switches/panel).
However, when something breaks or is aggravating flakey, chances are it's not a cap or IC. It's a panel component.

Pots and knobs: this is where I spend the most dollars overall (over $180,000 to date). I spent
over 4 months of research and product testing before I selected the 2 pots that I use. And I *really did not* want 2 different vendors, because you are immediately forced into having 2
different torque (the pot's 'feel') values on 1 panel. However, for the VCOs I wanted cermet
pots for minimal drifting (even though used ratiometrically cermet drifts 100X less than
carbon) and wanted conductive plastic (super long life) for the others. I also need both
panel mount (being able to solder wires) and pcb mount (trying to get *rid* of wiring!). So, for
panel pots I use Bourns Series 95.
These are the MOTM 'blue' pots. Newark Electronics (US - Electronic Components Distributor | Newark.com) carries them. I order 1000 at a time so I have a direct factory account. I have a long history of reliability data using these: I used to work for a company that had over 500,000 of these in the field over a 20 year period.
Their records indicated that in this period less than *30* ever needed replacing. And in the
application, 40% were washed down with hi-pressure *steam* every day. Should be OK for
a synth I have about 25,000 of these in the field and have yet to replace one.

The other pcb mount pots are made by Spectrol and carried by Mouser (Mouser Electronics - Electronic Component Distributor) The 149 series is cermet, the 148 series is conductive plastic (like the Bourns). The Spectrols are a
'step up' from the Bourns in terms of quality. They have all metal shafts and use gold-plated
leads and contacts. They also cost $1 more. The leads are long and pliable enough to solder
wires to (used in the MOTM-300 VCO) but these are really for pcb mounting. I have not seen a better pot for <$5, period.

If $$$ are a factor, then the Alpha-branded pots from Mouser are fine. I prefer Noble pots, but
they are harder to find. If you are a student and just want *something that works*, get the
Alpha pots. If I was doing my Masters/PhD, I'd get the Bourns at least!

MOTM uses the Tyco PKES90B knobs which are about $1ea. They use brass insets and hex set screws. If you get Alpha pots with what is called a "spline" or 'D-shaft', then you can get knobs that simply push on/pull off for about 30 cents.
Quite a cost savings when say making a sequencer.

Switches: NKK is it. All others are crap. The Mouser 'Mountain' switches are to be avoided at
all costs. C&K has *long-term* reliability issues (likes to break in 3 years). I've *never*
seen a NKK switch failure in 27 years of using them. I used 6 *million* of them at Tandy.
They just make a fine pruduct. BTW: if you want the best rotary switches, these are made by
Grayhill. Quite expensive but these are the standard by which all others are judged. Every
Boeing aircraft has about 200 in the cockpit.

Jacks: Nothing beats the Switchcraft 112A. My Moog 55 has some from 1968 and they still work prefectly. However, recently I have been testing some other ones for pcb mounting. I've found some but not telling yet

Paul S."

Jag fann även ett mail från MR där han tipsade om en site med en lista på MOTM-komponenter och var man hittar dom:
MOTM compatible component parts list

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 23:16

Sjukt läsvärt!

Bevaka tråden