- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-09-11 22:10
Tänkte skriva lite om att rita egna frontpaneler - Eller iaf några saker jag brukar hålla i skallen när jag ritar mina.
---
Läs på om modulen du ska rita. Vad har den för ingångar/utgångar. Är det några du inte kommer behöva? Saknar ingångarna på schemat attenuering som du kan behöva en extra ratt till?
Vrider du med höger hand och drar ur sladdar med vänster eller tvärt om? Ska du ha rattarna till höger om jacken? Eller ska du ha jacken längst ner och rattarna högst upp? Bestäm dig tidigt. Så att du kan ha samma stil på hela systemet. Det blir tråkigt om man upptäcker att man har satt alla jack längst ner och rattarna högst upp, men inser att det skulle vara mer praktiskt om det jack som motsvarar en speciell ratt satt precis bredvid den..
Behöver du pilar eller boxar eller färgfält eller något annat som underlättar flödesförståelsen? Vilket jack sitter ihop med vilken ratt? Visst är det snyggt med svart och vitt - men det är ganska tråkigt att vrida på en ratt som helt plötsligt inte gör något - för det var inte i just det jacket du satte in sladden.
Avståndet mellan saker och ting - har du feta fingrar? Smala som pinnar? Är det OK att ha 1cm mellan rattarna? (Och får pottarna plats på baksidan??) Tänkt på att det ska vara bekvämt! Du vill inte rubba andra pottar när du vrider på något.
Typsnitt - tänk på att välja något som är läsbart. Visst kan det vara snyggt med en serif, men kanske inte på frontpanelen? Och inte för små eller för stora bokstäver! Se till att läsförståelsen är OK. Ska du ut och gigga med prylen sen så är det extra viktigt. Du vill inte stå på diskoteket med pannlampa och förstoringsglas?
Storleken på hela alltet - Det finns massa olika standards. Välj en? Välja flera? Bananjack? Eurorack? Frac? Tele? Mini-tele? Väldigt viktigt att bestämma nästan först. Det underlättar mycket i designprocessen. Väljer du mini-tele eller banan, så sparar du massa utrymme (Och väljer du banan, så slipper du dra jord till alla jacken - så blev det en jäkla massa mindre kablar att löda).
Börja alltid med den mest komplexa modulen! Vet du hur många och vilka moduler du ska designa. Så börja med den som har flest jack och pottar. Då ser man snabbt hur många pottar och jack man kan behöva i sidled och höjdled..
Gör testpaneler! Köp kartong, eller panåer eller vad som helst. Skriv ut skissen på självhäftande papper och fixa så att du har en prototyp panel. Då märker du snabbt om något är fel.
--
Det var nog det jag kom på så här på rak arm. Jag är ju verkligen ingen utbildad synthritare. Men det är sånt jag brukar försöka hålla i huvudet när jag skissar på fantasisystem.
Fyll jättegärna på med sånt ni själva brukar tänka på, tips och idéer!