Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rita egna frontpaneler?

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 07:56

Någorlunda relaterat eller iaf lagom eventuell;
Finns det inga crackrökande CNC-ninjor som man kan skicka en befintlig faceplate till varpå de kirrar en "kompatibel" i aluminium eller något annat fräsigt material?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 08:28

Hihi, jo, jag vet. Men nu har jag gått tillbaka till röda igen. Det blev lite mycket färg med både olika färg på lysdioder och på jack och allt. Såg lite clownigt ut. Så nu är allt återställt till det normala igen. Med röda lysdioder för trigsignaler och gröna när logik stämmer. Samt svarta jack för utsignaler och blå för in, röda för logik. (Sen skulle det tydligen vara olika för bipolära signaler osv. Men det mäktar jag inte med).

Försökte mig på att göra avståndet mellan rattarna 19mm x 25mm istället för 19mm x 20mm som jag har nu. Men då blev det för brett mellan rattarna - kändes inte lika optimerat som jag har det nu. Även fast det kanske blir sjukt tight. Får borra några testpaneler och se..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:28
Citat:

many thanks for the confirmation.

The samples 2pcs 53AAA-C20-A20L are available from our factory. They will sent out the parts to you as soon as possible.

Så där! Då kanske man får man pottar i nästa vecka. Då blir det till att klämma och känna om 2 onsdagar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:35
Ursprungligen av zthee:

Så där! Då kanske man får man pottar i nästa vecka. Då blir det till att klämma och känna om 2 onsdagar

V i borde beställa flera varuprover på pottar så vi verkligen kan ratta ngt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:37

Fixar du Vishay Spectrol 148/149 då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:54
Ursprungligen av zthee:

Fixar du Vishay Spectrol 148/149 då?

Done!
Samples på väg från Vishay...
http://www.dongyangele.co.kr/catal/vishay/pdf/Potentiometers/148149.pdf

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 10:55

Grymt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 17:36

När ni fäster kretskort bakom kretskort med hjälp av distanser - hur långa distanser har nu då?

Är 15mm i kortaste laget?

15 borde funka om du inte har så stora stående elektyrolyter

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-19 18:24

Nej, det ska jag inte ha.
Men då borde jag kunna få ner lådan till 72mm på höjden..

Det blir väl till att korrigera sen.. När väl allt är på plats.

om du har för höga kondingar så kan du spara benen på dom långa, trä på lite isolering och lägga kondingen ner på något lämpligt ställe i närheten där den får plats.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-22 23:13

Vissa kondingar ska man dock hålla benen korta på, bypasskondingar t ex, om de verkligen ska ta hand om snabba spikar etc. Så ha dem stående om det går.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 20:17
Ursprungligen av /mr:

Vissa kondingar ska man dock hålla benen korta på, bypasskondingar t ex, om de verkligen ska ta hand om snabba spikar etc. Så ha dem stående om det går.

Keramik? Polyester? Mylar? (Eller är polyester och mylar samma sak? Eller varför skulle de vara det? De heter ju olika saker.. )

Vad kör ni som bypass?

Stora (höga) elektrolyter har man väl ofta inte som bypasskondingar utan mer som störningsskydd/strömreserv vid spänningsmatningen så det lär inte påverka.
Jag menade dessutom att man har 10mm långa ledare eller så, ungefär som på en axiell kondensator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-29 21:03

Tryckknapparna som buchla har på sina nya moduler - hur fixar man sånna?

Det vore ganska schysst att ha någon form av gummiknapp bara. Men hur fäster man sånt mot frontpanelen? Känns som om det kan bli meckigt?

Det är troligen en vanlig momentan microswitch som de som sitter i x0x-maskinerna. Den sitter på ett kretskort som är skruvat mot panelen och själva knappen sitter fäst på en fyrkantig "plupp" på switchen.

Jag vill också ha något liknande...får fundera lite!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-30 00:26

Huu, jag har visserligen aldrig testat att trycka på en 200e-knapp, men utseendet på de där (och när ni säger "gummiknapp") får mig bara att tänka på såna där hemska suddgummiknappar som sitter i diverse 80-talsmaskiner och fjärrkontroller och butikers BABS-terminaler och bara vickar och ger nästintill NOLL taktil återkoppling till användaren om huruvida det blev en tangentnedtryckning eller ej. Hur kan nån nånsin göra / välja / köpa / sälja såna?

Men till saken nu... ...Buchlan har säkert nåt bättre - och jag kommer oxå att behöva välja knappar framgent. Knappar är en panelkomponent man ofta glömmer bort i virrvarret av viktigare diton... är det nån av er som hittat nån favoritknapp än, billig/snygg/bra?

Det är inte gummiknappar, de känns som 303:ans ungefär. Du vet hur dom funkar, en switch med valfri plastplupp ovanför.
Jag har hittat några riktigt fina, inga microswitchar utan en större sort med ett ordentligt klick, ska kolla märke/modell.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 09:27

Ja, det ska klicka! Inte kännas som Alesis HR-16

Men sen vore det skönt om själva knappen var lite mjuk på ytan.

Jag har klurat ut hur jag kan fästa mina mot frontpanelen. Återkommer med en skiss om en liten stund.

Här kommer skissen!

19mm (3/4") är alltså avståndet mellan mina jack i höjdled. Så tanken var att man typ sätter fast tact-switchen på veroboard (eller på en etsad lite platta, spelar ingen roll). Och sedan fäster mellan bananjacken. Det borde ju fungera alldeles utmärkt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 16:51
Ursprungligen av zthee:

19mm (3/4") är alltså avståndet mellan mina jack i höjdled. Så tanken var att man typ sätter fast tact-switchen på veroboard (eller på en etsad lite platta, spelar ingen roll). Och sedan fäster mellan bananjacken. Det borde ju fungera alldeles utmärkt?

Och då har man designat ett litet kretskort för det också
Med möjlighet att pressa in en lysdiod mellan jacket och knappen också.

Det var väl fint!
Testa i praktiken bara, det kan bli svårt att trycka om du har kablar i båda jacken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 12:04

Ja, misstänker att mina mått är lite snåla. Men jag ska bygga en dummy och se hur det ser ut. Och om det fungerar..

- Edit:

Jäklar vad svårt det ska vara att hitta snygga knappar som man gillar. Bähe.

Senast redigerat 2008-09-30 12:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 13:04

Kolla vad jag fick till mitt jobb!!!:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 14:19

Vilka är det? Bourns 50?

Oavsett! Hur känns dem? Bra? Lagom tröga? Känns de dyra? Sjukt viktiga frågor

Jäklar vi får mecka upp ett par imorgon och testa hur de är att ratta!

Senast redigerat 2008-09-30 15:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 16:59
Ursprungligen av zthee:

Vilka är det? Bourns 50?

Oavsett! Hur känns dem? Bra? Lagom tröga? Känns de dyra? Sjukt viktiga frågor

Jäklar vi får mecka upp ett par imorgon och testa hur de är att ratta!

Bournes 50

Känns bra. Dock känns de båda exemplaren olika. Den ena känns grymt bra medan den andra är lite lite för trög....(kanske smöjer sig med tiden)

Känns exklusiva.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-24 01:30
Ursprungligen av Dego:

Bournes 50

Känns bra. Dock känns de båda exemplaren olika. Den ena känns grymt bra medan den andra är lite lite för trög....(kanske smöjer sig med tiden) Känns exklusiva.

En liten hemma test som du kan göra är att ta pottarna, BOURNS, lägg dem i kylen tills de är
+8deg C eller va du nu har i din kyl, ta ut dem vrid fort 10 gånger, lägg dem sen i frysen tills
de har -2-5 dec C ta ut dem vrid fort 10 gånger. Vill du testa mer så sätt på ugnen 60deg C
ta ut dom när dom blitt varma vrid fort 10gånger.

Nu har du testat glid fettet på axeln och kontakt rotorn på plasten-kolet etc. Detta kallas i industrin
för att göra en klimat test. Den är i princip lika dan bara att du är mer precis, följer spec och använder maskiner , röbotar!

Dom där OMEG pottarna jag blabbade om tidigare gjorde jag
en sån test på vid senare tillfälle, dom total havererade!:D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-25 00:11
Ursprungligen av Heualia:

Vill du testa mer så sätt på ugnen 60deg

Mmmmm.... deg.

Var försiktiga när ni värmer saker "försiktigt" i ugnen, gör det helst efter att den stängts av. Strålningsvärmen därinne kan nämligen värma upp en sak till mkt mer än man ställer ratten på, då saken värms kvickare än luften som ugnen försöker värma till en viss temp. Jag har råkat smälta plast i en ugn som varit inställd på under 100 grader. Även sprängt en termometer som gick till 100.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 17:17

Fan vad coolt! Ska bli grymt att få tafsa på dem imorgon!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 17:31
Ursprungligen av zthee:

Fan vad coolt! Ska bli grymt att få tafsa på dem imorgon!

Vilka?!?! Du menar mina nya pottar till min polivoks?

Nä, klart du ska få dem imorrn.

De är kvar på jobbet så hoppas inte städaren är DIYare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 17:33

Inte du inte tog med dem hem?! Det hade jag gjort. Suttit med multimetern och mätt och jollrat typ

Nu ritar jag om hela min frontpanel med tactswitchar istället för de där lysande som jag hade förut. Jag vet inte om det blir bättre eller sämre..

Bevaka tråden