Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker inte det ska införas nån medieskatt för att bekosta nåt påstått inkomstbortfall. Upphovsrätten är en överdriven present från folket till kulturskaparna och stora delar av den kan vi helt enkelt ta tillbaka

Upphovsrätten innebär att man har rätt till det som man har skapat och jag tycker det är absolut en naturlig rättighet. Om jag har gjort en grej så är det väl självfallet jag som bestämmer över den grejjen och ingen annan?! Det är ju min grej, det är ju jag som har gjort den. Varför ska andra bestämma över det som är mitt eget?

Upphovsrätten för kultur är ju som patent inom industrin. Den som har skapat något äger rättigheterna till det. Ska vi ha en utveckling som i Kina där alla kopierar alla och det blir ingen utveckling eftersom det inte finns några pengar till utveckling när den som har utvecklat något, skapat något, inte får betalt för det - för det kommer billigare kopior som svämmar över marknaden, och de företag som kopierar har inte behövt betala en spänn i utvecklingskostnader eftersom de stjäl andras material och lever gott på det.

Detta hämmar ju kreativiteten och skaparglädjen. Varför lägga ner sin själ och hjärta i något som sedan andra får komma och göra vad de vill med hursomhelst?

Om jag skapar exempelvis en låt, så vill jag självfallet kunna bestämma hur den används. Låt oss säga att ett företag med en personalpolicy och politik mot tredje världen som jag inte håller med om, vill använda min låt i reklamsyfte, då måste jag ha rätten att säga nej - för jag vill inte förknippas med det företaget för det går emot mina politiska principer.

Men utan upphovsrätten så har jag ingen rätt att tacka nej, då kan jag - via mitt material - bli förknippad med vad sjutton som helst som inte alls stämmer med det budskap och de värden som jag vill föra ut i världen. Och det är ju fruktansvärt.

Ursprungligen av Laseranders:

Jag tycker inte det ska införas nån medieskatt för att bekosta nåt påstått inkomstbortfall.

Man behöver inte kalla det "Medieskatt för påstått inkomstbortfall™" utan vi kan kalla det "Artiststöd" eller vad som helst. Effekten skulle dock kunna bli att vi får tyst på alla som klagar.

"Artiststöd" + legaliserad fildelning för privat bruk FTW!

Jag sitter just nu och lyssnar på The Treveling Willburys, Volume 3

Det är den senaste versionen, släppt som 3 disc halvbox kallad
Treveling Wilburys Collection. Detta är den tredje fysiska exemplaret
jag har av denna (och även Volume 1) eftersom jag också köpt
dem på vanlig CD när de kom ut och så klart har jag båda på vinyl.

Och jag är riktigt jävla glad att jag har gjort det för jag har bidragit
till att ett riktigt trevligt och skickligt gäng musiker har kunnat spela
in riktigt shyssta skivor som jag kan lyssna på (och kolla på DVDn
som följde med Collection).

Jag har styrt över var mina pengar har gått och inte överlåtit det
beslutet till någon kommunistjävel som sitter och ska dela ut skatter
till alla "artister" oavsett hur mycket eller lite de förtjänar det, för
en dag kommer till och med de mest lata fjantarna att fatta vad som
gäller...

Jag vet vad det innebär att jobba hårt för att skapa något som är ens
egen idé, något man betalat för i tid och pengar, energi och känslor.
Något som vissa här inte vet vad det innebär.*

*=Jag har fått lite mer info om en och annan som jag diskuterat med
och det har gjort dessa diskussioner totalt värdelösa!!

Ah, track 11 "Wilbury Twist"

Ursprungligen av SkrotNisse:

kommunistjävel

Kanske att ta i lite eller?

Man KAN faktiskt tycka att vissa saker bör finansieras via skatter och ändå INTE vara kommunist. Hör och häpna!

Kultur är viktigt, idrott är viktigt, hälsa är viktigt. Kommuner finansierar ju idrottshallar till höger och vänster och sjukvården är näst intill gratis. Varför inte bju' artister på en liten slant?

Ursprungligen av staed:

Man KAN faktiskt tycka att vissa saker bör finansieras via skatter och ändå INTE vara kommunist.

"vissa"

De enda som snackat om skivbolagens miljarder är antipiraterna som kör med sina halmgubbe-argument. Jag tycker det är fullkomligt ointressant vad skivbranschen tjänar. Den som jobbar med försöka sälja nåt som inte säljer får jobba gratis i alla branscher… utom kulturskaparbranschen där man ska få en hel massa ersättning och skräddarsydda lagar för att tvinga in pengar som inte finns.
Raphael, jag föreslår att du läser tråden. Då kanske du får veta vilka argument som faktiskt använts.

Ursprungligen av Laseranders:

Den som jobbar med försöka sälja nåt som inte säljer får jobba gratis i alla branscher…

Jag lovade mej själv att inte svara på fler av dina inlägg
men du överträffar dej själv varje gång!

"nåt som inte säljer" Va fan snackar du om ?!

Om helt plötsligt torrents skulle försvinna, då skulle inte
skiv försäljningen gå upp alls om det är som du försöker
framhäva, medan jag anser motsatsen.

Om det inte gick att ladda hem skulle folk istället köpa
en del (men inte alla) av de skivor de laddar ner. De
skulle prioritera vilka de verkligen gillar och köpa dem.

Jag är övertygad om att du skulle ha en annan åsikt om du
själv var kapabel att åstadkomma något som var ditt eget
och kunde anses säljbart...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag lovade mej själv att inte svara på fler av dina inlägg
men du överträffar dej själv varje gång!

"nåt som inte säljer" Va fan snackar du om ?!

Om helt plötsligt torrents skulle försvinna, då skulle inte
skiv försäljningen gå upp alls om det är som du försöker
framhäva, medan jag anser motsatsen.

Om det inte gick att ladda hem skulle folk istället köpa
en del (men inte alla) av de skivor de laddar ner. De
skulle prioritera vilka de verkligen gillar och köpa dem.

Jag är övertygad om att du skulle ha en annan åsikt om du
själv var kapabel att åstadkomma något som var ditt eget
och kunde anses säljbart...

Då har du missförstått. Visserligen skulle inte skivförsäljning gå upp mycket om nåt, men det är ointressant och absolut inte vad jag försökt säga i den här tråden.

Ursprungligen av Laseranders:

Då har du missförstått. Visserligen skulle inte skivförsäljning gå upp mycket om nåt, men det är ointressant och absolut inte vad jag försökt säga i den här tråden.

Ursprungligen av Laseranders:

Har man väl släppt ifrån sig ett verk är det inte längre ens alldeles egna.

Jag är totalt mållös...

Jag drar mej ur den här diskussionen. Jag önskar jag hade
den förmågan att inte fortsätta som ni som skickat PM till
mej angående denna tråden. Jag kanske lär mej en dag...

You know who you are

Man ska absolut inte ta ut avgifter för upphovsrätt. Det vore sjukt. Jag tycker man ska ha ideell upphovsrätt för alltid (alltså att man alltid får stå som upphovsman) och upphovsrätten ska vara lika för alla, men den ska kraftigt begränsas i hur mycket man får bestämma. Har man väl släppt ifrån sig ett verk är det inte längre ens alldeles egna.

Jag, i min enfald, trodde detta var ett diskussionsforum. Så fel jag hade.

Det är jäkligt synd att det aldrig går att snacka fildelning/piratkopiering, lagar och regler eller något som ens börjar snudda vid något politiskt utan att "vissa" skall börja häva ur sig otrevligheter. En diskussion i dessa ämnen skulle kunna vara nyttig, men verkar tyvärr vara omöjlig i denna dagismiljö.

Gonatt!

Jag kan hålla med om att jag nog reagerat ganska hårt, men det är
å andra sidan svårt att bita i läppen när folk påstår att konstnärer
och andra kreativa, såsom uppfinnare och utvecklare inte har rätt
att bestämma över vad de har skapat, bara för att det råkar vara
enkelt att ta deras produkter utan att betala.

För att sedan göra saken ännu värre, hävda att alla ska betala med
en skatt så att de som skapar kan göra så fullt betalt utan att det
har något med hur intressanta deras skapelser är för allmänheten.

Precis som för alla andra situationer i livet, så måste var och en kunna
stå för sitt, ta ansvar, men även få belöningen för det de gör/gjort
utan att andra manipulerar eller anser sej ha rätt att ta utan att betala
oavsett om varan är fysisk eller digital.

För om det skulle bli som Laseranders vill ha det, så kan vi glömma allt
vad kreativitet som leder någonstans heter. Det blir bara en massa över
betalda* bidragstagare som sitter och smetar avföring, eftersom det
spelar ingen roll om någon vill köpa eller inte. De får ju pröjs i alla fall.
(*=Att de överhuvudtaget får pröjs från annat än sina alster)

Jag är emot hårda lagar, jag är för respekt och sunt förnuft!

Skrotnisse, du har fel. Allt handlar inte om exemplarframställning, och den digitala affärsutvecklingen har för länge sedan lämnat stadiet när alla började babbla om "spela live" istället för att sälja plastbitar eller ta betalt per filöverföring – vilket man inte kan göra inom mediabranschen heller, vilket denna inte gnäller om utan bara har insett och sett till att vända till sin fördel.
Musikbranschen har oerhört mycket att lära av andra branscher som flyttat över till digitala plattformar.

Senast redigerat 2008-11-28 12:22

Antar att era resonemang måste alltså gälla musik, film, audioböcker,
eböcker, mjukvara och allt annat som kan kopieras utan att påverka
originalet eller de hårdvaru artiklar som sålts ?

Enligt ert argument är det helt i allas rätt att kopiera/ladda ner kopior
och sedan fritt använda hur mycket man vill ?

Är det min rätt att köra Adobe CS4 utan att betala, låta bli att
köpa skivor jag vill lyssna på gång efter gång eftersom jag kan hitta
dem på Internet, ladda hem senaste filmerna (för jag kan ju kolla via
datorn på min 100" duk) istället för att hyra(köpa DVDn ???

Jag är intresserad, för är det så kommer jag att kunna spara en massa
pengar och hoppas att det finns folk som kommer att vilja göra musik
gratis i framtiden. För jag tänker inte betala någon kulturskatt om jag
inte har kontroll över vem som får!!

Om det nu är så att:

Ursprungligen av Stinky:

Skrotnisse, du har fel.

Ursprungligen av SkrotNisse:

För jag tänker inte betala någon kulturskatt om jag
inte har kontroll över vem som får!!

Gött, får jag bestämma att mina skattemedel ska gå till offentlig sektor och allmän-nyttan nu då istället för att betala regeringslöner och snutjävlar som pucklar på tonåringar som försöker skapa alternativen? Och nej, jag är fortfarande inte kommunist.
Men jag tänker inte betala någon skatt om jag inte har kontroll över vem som får!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-28 13:28
Ursprungligen av SkrotNisse:

För jag tänker inte betala någon kulturskatt om jag
inte har kontroll över vem som får!!

Du har ingen kontroll över vilka vägen som får dina skattepengar. Du har ingen kontroll över hur statens pengar till komunerna fördelas etc osv
Om vi vill ha ett public service så tycker jag att det är bättre att införa en medieavgift så att alla är med och betalar. Även moderata politiker.
Om dessutom en del av de pengarna kunde fördelas till upphovsmän vore väl bra.

Era två inlägg (RockyMontana & gunek) tolkar jag som att ni vill att alla musiker, författare och mjukvaruutvecklare ska vara statligt/kommunalt anställda (principiellt) och finansierade med skatt, därmed styrda av dem som betalar deras löner...

(ryser)

GRRR. Konstnärer som får statligt bidrag i Sverige är knappast ofria och tvingade att vara staten till lags i sin verksamhet!

Däremot kommer all slags kultur bli hämmad om det ska råda någon slags - Det-ska betala-sig-själv-marknaden-styr. Det behövs utforskande verksamhet inom alla konstnärliga områden. Och det kanske inte alltid betalar sig genom direkt försäljning. MEN det genererar massa, H-uge amount of money, genom att kommersiella intressen använder, inspireras, snor osv.

Det är slöseri med skattepengar att inte låta mer av dem gå till kulturarbetare. Annars får vi nöja oss med typ E-type i framtiden. kom a lång kom a lång.

Jag betalar hellre en obligatorisk mediaskatt som går till SVT, SR och eventuellt (på något vis) till upphovsrättsinnehavare än att jag, och några få till, betalar TV-licens. Då skulle betydligt fler betala och avgiften kunde bli lägre.

Och jag betalar hellre en obligatorisk mediaskatt än att IPRED blir verklighet.

Och jag blir hellre av med högerhanden än vänsterhanden om jag måste välja.

Sen är det väl självklart att ingen tycker att Per Gessle ska få 10 miljoner per år av våra skattepengar för att ge ut samma låt i olika tappning om och om igen, det är inte det det handlar om.

Skrotnisse, du får tycka vad du vill om skattefinansierad kultur, men det enda andra alternativet är att låta marknaden bestämma (dvs konsumenterna betalar för det de vill betala för) och det verkar du inte heller vilja.
Äta kakan…
Eller ha den kvar…?

Ursprungligen av Laseranders:

Skrotnisse, du får tycka vad du vill om skattefinansierad kultur, men det enda andra alternativet är att låta marknaden bestämma (dvs konsumenterna betalar för det de vill betala för) och det verkar du inte heller vilja.
Äta kakan…
Eller ha den kvar…?

DU resonerar ju för att ingen ska få något !!!

Kolla dina EGNA tidigare inlägg.

Ursprungligen av SkrotNisse:

DU resonerar ju för att ingen ska få något !!!

Kolla dina EGNA tidigare inlägg.

Utan skattefinansiering eller konsumenter som köper (än är det långt dit, vilket många verkar missa) blir det inga pengar. Jag är inte främmande vare sig för skattefinansiering eller konsumenter som köper, men ingetdera är någon rättighet.

Ursprungligen av Laseranders:

...men ingetdera är någon rättighet.

Det är här vi har helt olika grund uppfattningar!

Det är uppenbart att du själv inte skapar något som skulle
kunna räknas ha något som helst ägande värde; om det nu
är konstnärligt, finansiellt eller annat.

Med tanke på din avsaknad av empati för skaparna.

Jag vill bara påminna om att tråden handlar LIKA MYCKET
om mjukvara som den gör musik...

Ska vi betala mjukvareskatt också ?

eBook skatt, ljudbok skatt, video training skatt ?

Hm, vad mer kan man hitta på piratbay och mininova ?!...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag vill bara påminna om att tråden handlar LIKA MYCKET
om mjukvara som den gör musik...

Ska vi betala mjukvareskatt också ?

eBook skatt, ljudbok skatt, video training skatt ?

Hm, vad mer kan man hitta på piratbay och mininova ?!...

Glöm inte skattefinansierad porr. Om skatten skulle distribueras till mediaskaparna baserat på nerladdningsfrekvens så misstänker jag att den delen av kakan inte skulle vara oansenlig.

Ursprungligen av Hagelin:

Glöm inte skattefinansierad porr.

Den glömde jag helt!! Oj, då blev det inte mycket över till Lisa Ekdahl
och Jack Vreeswijk, eftersom Girls Allowed och Madonna ska ha sitt!!

Jag tror ändå att det är ett icke-problem.

Man har ingen som helst rätt att tjäna pengar på sådant man skapar. Om ingen vill köpa har man inte skapat något som folk vill ha.

Som jag sagt tidigare; de som inte köper idag är samma typ av personer som inte köpte förr heller. De som köpte förr köper nu också.

Förr kopierade man en skiva av en polare eller lyssnade på radio om man ville ha lite bakgrundsmusik. Idag drar man hem 30 GB mp3:or.

Men 30 GB mp3:or gör ingen glad om man verkligen vill sitta och lyssna på musik. (Ofta) Dåligt ljud och inget omslag och ingen känsla. Då köper man istället.

Lite helgläsning:

Peer-to-peer File Sharing
The Effect of File Sharing on Record Sales An Empirical Analysis (pdf)

Lite gamla artiklar, men... Diagrammet här visar att musikförsäljningen år 2005 inte låg så jäkla illa till. Dessutom är inte digital försäljning (typ iTunes) inräknat där.

Skrotnisse: Vi ska alltså absolut inte ha skattefinansiering eftersom pengarna då hamnar fel eftersom man måste bestämma politiskt var pengarna ska hamna istället för att låta marknaden avgöra?

Istället ska vi ha nån variant på marknadsfinansiering där vi bestämmer politiskt var pengarna ska hamna istället för att låta… marknaden avgöra?

Du verkar inte veta vilket ben du ska stå på. Vad har empati med marknaden att göra? Empati hör skattefinansiering till.
Jag måste säga att du verkar lite förvirrad.

Ursprungligen av Laseranders:

Skrotnisse: Vi ska alltså absolut inte ha skattefinansiering eftersom pengarna då hamnar fel eftersom man måste bestämma politiskt var pengarna ska hamna istället för att låta marknaden avgöra?

Politiker ska inte bestämma vilka konstnärer som ska ha pengarna, NEJ!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Politiker ska inte bestämma vilka konstnärer som ska ha pengarna, NEJ!

Så vem ska bestämma? Konsumenterna verkar ju inte duga…

Bevaka tråden