Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem gillar enknappsmusar?

Tråden skapades och har fått 267 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är själv ett stort fan av enknappsmusar och kan inte riktigt förstå varför folk är så förtjusta i att ha ett helt tangentbord i högerhanden. Jag räknar inte med att enknappsmusen ska vinna, men jag är lite nyfiken på hur det ligger till. Klicka i vad du skulle föredra att använda om du fick välja helt fritt.

/Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 01:40

Du menar väl möss?

Nej. Möss är pluralis för små djur som springer omkring och piper och äter ost. Musar säger man om såna där mojänger som man kan koppla till datorn.

1) Hur skrollar du i din webläsare? Genom att gå till skrollningslisten och rulla upp och ner? Använd scrollhjulet istället!

2) Hur får du upp en kontextmeny, typ klipp och klistra etc? Genom att trycka alt-musknapp? Vad tror du går snabbast?

Personligen anser jag att apples enknappsmus är den absolut sämsta musen jag någonsin överhuvudtaget, alla kategorier har sett... det finns inget bra med den musen.

Folk som inte tror på vad jag säger kan springa ner och köpa en Logitex MX300 eller MX 500 och märka skillnaden själv. Vill man ha en mus som passar i designen kan jag rekomendera Macally icemouse, även om den fortfarande använder den gamla typen av optisk sensor vilken gör den lite känslig för underlaget.

Dom som inte gillar flerknappsmöss har inte testat nån

har hört att norska musar har en knapp...

på undersidan....

Jag använder för det mesta touchpaden på min iBook, så jag är tvingad till att bara ha en knapp. Men då jag kopplar in en extern mus så är det en Macally iSweet Net.

Två knappar och scrollhjul, behövs inget mer.

Jag överlever med en knapp, men jag föredrar två (scrollhjul är dock viktigare än två knappar).

Logitech
2 knappar
scrollhjul
trådlöst

kan inte bli bättre....

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
Logitech
2 knappar
scrollhjul
trådlöst

kan inte bli bättre....

Min handled gillar inte trådlöst eftersom dom väger för mycket... men funkar det så är det ju klockrent.

Åter igen: Tvåknappsmöss är bara till för personer som surfar på porrsidor... Själv använder jag den andra handen för att göra kortkommandon.

• Medlem
  • 2003-07-01 02:19

Enknappsmusen äger, jag kan skriva en halv bok om varför, men bara att att klicka med två fingrar samtidigt eller hela handenär så mycket bättre, istället för att sträcka ut ringfingret och dubbelklicka med det finger som är svagast..

och ja, jag har testat flerknappsmuar. iof är scrollhjul bra, men med 'MaxiMice' och liknande program ersätter fullt ut..

Ps. det heter musar i plural. På samma sätt som flera bokträd inte heter böcker.

"idag sågade jag ner tre böcker"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Åter igen: Tvåknappsmöss är bara till för personer som surfar på porrsidor... Själv använder jag den andra handen för att göra kortkommandon.

Så jävla rätt sagt!

BigMac: Självklart har jag provat flerknappsmusar och jag säger bara: Varför?

• Avstängd
  • 2003-07-01 06:29
Citat:

Så enknappsanvändarna är garanterat inte porrsurfare? Det går lika bra att "dra ut" nakenbilder från Safari, Mozilla, IE m.fl. eller helt enkelt hålla nere knappen för att få upp kontextmenyn sist jag kollade :rolleyes:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 07:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Så jävla rätt sagt!

BigMac: Självklart har jag provat flerknappsmusar och jag säger bara: Varför?

Scrollhjulet? Hur smidigt är det att bläddra med scrollisten egentligen?

Det är ju självklart att man byter bort en knappars musen mot en mus med två eller flera knappar och skroll hjul.
typ: Logitech Wheel Mouse Optical

En knappars suger

:rolleyes:

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 08:05
Citat:

Det skulle kunna finnas komplexa program som kräver treknappsmöss, plus andra handen på tangentbordet för att man överhuvudtaget skall kunna navigera... Vad vet jag? Det är lite komplicerat det där med "datan"

(Grym ironi i mitt inlägg, vill förtydliga det )

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 08:09

Enknappsmusen är ungefär lika användbar som touchpaden på en bärbar...

• Oregistrerad
  • 2003-07-01 08:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Scrollhjulet? Hur smidigt är det att bläddra med scrollisten egentligen?

Äh... finns ju fler sätt att "scrolla" än scrollhjul ELLER scrolllist...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 08:46

När man ändå måste använda kortkommando på tangentbordet för högerklick så kan ju lika gärna alla musfunktioner sitta på tangentbordet istället

Citat:

När man ändå måste använda kortkommando på tangentbordet för högerklick så kan ju lika gärna alla musfunktioner sitta på tangentbordet istället

Det var därför jag tog med alternativet "Ingen Knapp Alls"

Sen kan man ju överdriva åt andra hållet också och fråga sig varför man måste ha ett tangentbord alls… det borde väl räcka med en massa musknappar…

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Personligen anser jag att apples enknappsmus är den absolut sämsta musen jag någonsin överhuvudtaget, alla kategorier har sett... det finns inget bra med den musen.

...

Dom som inte gillar flerknappsmöss har inte testat nån

Fel. Jag har kört en massa med både två och tre knappar. Ju fler desto sämre. Dels blir det svårare att hitta rätt knapp, fler feltryck, mer stress, men framför allt blir det mindre ergonomiskt.

Det som är så bra med Apples mus är att man kan låta pekfingret landa precis var som helst, och det blir ändå rätt. Man tvingas inte in i en statisk, påtvingad ställning.

Jag kan tänka mej en enknappsmus med scrollhjul... men jag behöver det inte. Jag tycker faktiskt att scrollhjulet är lite övervärderat. Piltangenterna går nästan lika fort.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 09:38

Så här skriver dom på AskTog.com om en vs. tvåknappsmusar:

Citat:

The one-button mouse is beyond obsolete. Why Apple sticks to it I cannot possibly understand. It made perfect sense in 1981 when we brought out the Lisa, with an unproved interface targeted at busy executives. We wanted an interface that could be learned in 20 minutes, and you can't do that with a mouse festooned with buttons.

Now it is almost 20 years later. The GUI interface seems to have caught on, and people recognize the advantage of learning it, even if it does take longer than 20 minutes.

I've been using a two-button mouse on my Macs for a couple years now, and no one could pry them away from me. The Kensington two-button mouse allows me to use the second button for System 8's context-sensitive menus, and even lets you set a third code for both buttons pressed simultaneously.

This two-button mouse, when coupled with the four standard modifier keys pressed with the left hand, offers users a far more expressive device than does Windows.

In principle, I'm not against adding more buttons, but only if some clear definition exists for each, so the user can predict what might happen were one pressed.

• Oregistrerad
  • 2003-07-01 09:44
Citat:

Så här skriver dom på AskTog.com om en vs. tvåknappsmusar:

Oj... skriver dom så där
Då får jag nog ändra mig... Jag som gillar apples helknappsmus mycket bättre än den trådlösa logitechen med två knappar och scrollhjul... Förlåt att jag hade fel...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-01 09:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Oj... skriver dom så där
Då får jag nog ändra mig... Jag som gillar apples helknappsmus mycket bättre än den trådlösa logitechen med två knappar och scrollhjul... Förlåt att jag hade fel...

Det är bara för ditt eget bästa...

..försökte bara påvisa att att enknappsmusen inte är det bästa ur användarsynpunkt.
Annars är det ju upp till var och en att använda det man trivs med bäst, eller hur?

Enknapparsmus är bra eftersom det "tvingar" Apple att skapa bra användargränssnittt istället för att sätta contextmeny på allting som i windows.

Drag n drop är det bästa som finns. Till det behövs ingen högerknapp. Däremot skulle jag vilja se en enknapparsmus med scrollhjul. För spel behöver man naturligtvis en flerknapparsmus.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-07-01 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Däremot skulle jag vilja se en enknapparsmus med scrollhjul.
Ciryon

Har det inte ryktats om en "helknapps" applemus med ett litet hjul på (horisontellt givetvis och inte vertikalt som alla andra hjul)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har det inte ryktats om en "helknapps" applemus med ett litet hjul på (horisontellt givetvis och inte vertikalt som alla andra hjul)?

Jo det har det. Vi får väl se om det kommer med en snygg lätt metallisk enknapparsmus med scrollhjul när G5'orna skeppar.

Ciryon

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-01 10:36

Håller grundkurser i datoranvändning och min erfarenhet är att de flesta nybörjare (även de som kör Windows) inte har en aning om varför det finns två knappar på musen. Rullhjulet är ännu konstigare innan man har kommit igång.

Jag brukar rekommendera en knapp för nybörjaren, sen köper man helt enkelt en mus med flera när man börjar bli varm i kläderna. Problemet är att många Mac-användare inte vet att den möjligheten finns, så de klickar på med sin enda knapp och sneglar avundsjukt på grannen som både kan högerklicka och rulla.

Själv kör jag en Logitech MX700, och trivs väldigt bra med den.

Angående pluralformen: Tills jag ser vettiga belägg för det underliga "musar" heter det "möss" i min värld. Svenska datatermgruppen håller med mig.

Edit: Snyggat till lite.

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-01 10:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Enknapparsmus är bra eftersom det "tvingar" Apple att skapa bra användargränssnittt istället för att sätta contextmeny på allting som i windows.

Problemet är ju bara att det redan finns contextmenyer överallt även i macosx. Och vad är det för fel på contextmenyer.

Att tvingas använda tangentbordet för att komma åt menyer gör att de blir omständiga och inte lika naturliga som i windows eller kde eller annat fönstersystem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-01 10:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Garfield
Det är ju självklart att man byter bort en knappars musen mot en mus med två eller flera knappar och skroll hjul.
typ: Logitech Wheel Mouse Optical

Amen.

Bevaka tråden