- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
Apple skulle lätt ta över första platsen på datormarknaden om de lanserade det första tangentbordet utan Caps Lock-tangent!!
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Apple skulle lätt ta över första platsen på datormarknaden om de lanserade det första tangentbordet utan Caps Lock-tangent!!
Först datorn utan kommandotolk.
Sedan datorn utan diskettstation.
Men sedan, den stora revolutionen: Tangentbordet utan Caps Lock! Jag skulle köpa ett direkt!
Ja, precis! För såna som vill ha många knappar på både mus och tangentbord!
Jag håller med alla här som vill ha flerknappsmöss. Apple har ingen anledning till att behålla enknappsmusen utan det är i min mening missriktad tekniknostalgi och ren jädra tjurighet som gör att man fortsätter. Dessutom är inte nuvarande enknappsmusen bra utan mer utseendefixerad.
På mina maskiner har originalmössen fått ge vika på alla X maskiner utom min gamla trötta beige G3 266 med OS 9. Kör Logitech och Macally istället och det funkar MYCKET bättre. För min del kan jag inte nu vara utan minst två knappar och scrollhjulet ska vi inte prata om. Ett krav när man ska bläddra på 99mac.
Det ska tilläggas att jag använt enknappsmus sen en mac plus så jag har nog provat det tillräckligt länge.......
Om man sticker ut hakan så tror jag att ni som hårdnackat och till varje pris försöker försvara enknappsmusen lider av en missriktad "allting ska vara som det alltid har varit"-effekt. Flerknappsmusen är överlägsen, så är det bara....
Vi har gett flera orsaker till att enknappsmusen är bra.
Jag är för övrigt lite nyfiken på de som röstade på ingen musknapp… En kommentar från er?
Okej, visst. Jag använder ingen musknapp, eftersom jag är svårt tillvand med min powerbooks styrplatta. Sällan orkar jag lyfta handen från tangentbordet för att leta efter datormusen bland papper och böcker. Plattan vet jag var jag har.
Vi har gett flera orsaker till att enknappsmusen är bra.
Jojo, jag har gnetat igenom hela tråden, men de argumenten biter inte på mig iaf, jag är inte hatisk motståndare till enknapps men efter att ha testat bägge måste jag säga att fler knappar och scrollhjul är överlägset..
För dina behov, ja. det enda jag har argumenterat för är att Apple, som är de enda som gör sjyssta enknappsmusar, ska fortsätta med det åt oss 25% som föredrar det. Skulle de sluta så vore det att tvinga på oss nånting vi inte vill ha.
Och även om Apple började skicka med nån annan sorts mus så skulle de ändå bara tillfredsställa runt 30% av användarna eftersom tvåknappsanvändarna och flerknappsanvändarna inte kan samsas.
För dina behov, ja. det enda jag har argumenterat för är att Apple, som är de enda som gör sjyssta enknappsmusar, ska fortsätta med det åt oss 25% som föredrar det. Skulle de sluta så vore det att tvinga på oss nånting vi inte vill ha.
Och även om Apple började skicka med nån annan sorts mus så skulle de ändå bara tillfredsställa runt 30% av användarna eftersom tvåknappsanvändarna och flerknappsanvändarna inte kan samsas.
Spontant tycker jag det verkar rimligare att man inkluderar en flerknappsmus för 70% och då fär väl resterande 30% köpa enknappsmus och inte tvärsom. Jag uppfattar att Apple idag tvingar på 70% av användarna en mus som bara ett fåtal egentligen vill ha. Jag hade gärna sluppit köpa en extra mus till min dator för att bli nöjd. Visst finns det variationer i om man vill ha två knappar eller fler men man kan ju börja med att ersätta dagens dåliga enknappsmus med något bättre så får man väl gå därifrån och vidare. Herregud, allting har ändrats och förbättrats under resans gång sen den första Macen skapades, varför skulle inte musen göra det?
Skrevs ursprungligen av safir
Spontant tycker jag det verkar rimligare att man inkluderar en flerknappsmus för 70% och då fär väl resterande 30% köpa enknappsmus och inte tvärsom. Jag uppfattar att Apple idag tvingar på 70% av användarna en mus som bara ett fåtal egentligen vill ha. Jag hade gärna sluppit köpa en extra mus till min dator för att bli nöjd. Visst finns det variationer i om man vill ha två knappar eller fler men man kan ju börja med att ersätta dagens dåliga enknappsmus med något bättre så får man väl gå därifrån och vidare. Herregud, allting har ändrats och förbättrats under resans gång sen den första Macen skapades, varför skulle inte musen göra det?
För att musen är bra som den är. jag vill också gärna slippa köpa till mus, men ännu värre vore det om det inte fanns nån mus för mig att köpa till. Och som sagt, de 70 procenten måste delas upp i en hel hög med olika sorters musanvändare. Tror att de som föredrar fyra knappar kommer behålla sin tvåknappsmus bara för att den följer med Apple-datorerna?
Bara för att två eller fler knappar passar för dig så betyder inte det att det är den absoluta framtida. Laga inte det som inte är sönder. Enknappsmusen är perfekt för mina och många andras behov och jag skulle kalla ProMousen ultimat. jag tvingar inte dig att använda den, så då borde inte du försöka tvinga på mig flera knappar.
Eller är det kanske avundsjuka för att jag har Apple på min sida som talar?
Folk får väl göra som dom vill, men det är min övertygelse att om Apple säljer datorer i det segmentet man gör så förväntar sig de flesta en bättre mus än den originalmus Apple skickar med.
Med andra ord tror jag inte Apple:s tekniknostalgitripp får fler att börja använda Macen utan mer avskräcker.
Till råga på eländet torde väl nuvarande Applemus vara bland de sämsta enknappsmöss som dom tillverkat (möjligen är puckmusen ännu sämre). Men det är klart ska man bara titta på den så ser den ju kul ut...
Ni som gillar gamla historiska prylar kanske vill ha tillbaka 300k disketter, svartvita skärmar och matrisskrivare också...jag för min del tycker enknappsmusen känns lika mossig
Folk får väl göra som dom vill, men det är min övertygelse att om Apple säljer datorer i det segmentet man gör så förväntar sig de flesta en bättre mus än den originalmus Apple skickar med.
Med andra ord tror jag inte Apple:s tekniknostalgitripp får fler att börja använda Macen utan mer avskräcker.
Till råga på eländet torde väl nuvarande Applemus vara bland de sämsta enknappsmöss som dom tillverkat (möjligen är puckmusen ännu sämre). Men det är klart ska man bara titta på den så ser den ju kul ut...
Ni som gillar gamla historiska prylar kanske vill ha tillbaka 300k disketter, svartvita skärmar och matrisskrivare också...jag för min del tycker enknappsmusen känns lika mossig
Du överdriver. För det första så är själva grejen med Apple att de inte gör det folk vill ha, de gör det som är bra. Och det är inte alltid samma sak.
För det andra så har jag aktivt använt fyra av Apples enknappsmusar och ProMousen är solklart den bästa. Den enda som kan tävla är den gamla fyrkantiga som liksom hade knappen nedsänkt i en grop, för den kunde man vila fingrarna på på ett bra sätt.
Får jag fråga varför du inte använder Pece?
Jag personligen tycker att flerknappsmus och scrollhjul och grejer bara känns som desperata försök till innovation.
Du överdriver. För det första så är själva grejen med Apple att de inte gör det folk vill ha, de gör det som är bra. Och det är inte alltid samma sak.
För det andra så har jag aktivt använt fyra av Apples enknappsmusar och ProMousen är solklart den bästa. Den enda som kan tävla är den gamla fyrkantiga som liksom hade knappen nedsänkt i en grop, för den kunde man vila fingrarna på på ett bra sätt.
Får jag fråga varför du inte använder Pece?
Alltså om du tror att jag suktar efter PC så har du nog misstagit dig synnerligen kraftfullt. Jag vidhåller att Promousen suger kraftfullt, en gammal ADB-mus från Apple är mycket bättre men ändå långt ifrån de vanligaste flerknapssmössen från de vanligaste tillverkarna.
Jag avser inte köpa en PC under min livstid, däremot undrar jag om du suttit för länge bakom en fågelholk eller nåt liknande...
Men obekvämare och jobbigare.
Det var troligen enknappsmusen (puckmusen i det här fallet) som fick mig att föredra Mac framför Pece. Jag tyckte då att pucken hade sina brister, men jag gillade den ändå mycket bättre än flerknappsmusar. När jag först testade ProMousen var det som en helt ny värld! Den här musen är så otroligt bra så jag kan inte annat än tycka synd om de som som inte lärt sig använda den.
Ibland tror att framstegen kan göra vissa fartblinda så i sin iver att vara först med det senaste inser de inte att de missar vad som inte behövde förbättras. Jag kan inse att det finns fördelar med flera knappar, men det passar inte mig. Du, Safir, borde inse att universum inte kretsar kring dig. Allt som är nytt är inte det bästa bara för att du råkar tycka det.
Det var troligen enknappsmusen (puckmusen i det här fallet) som fick mig att föredra Mac framför Pece. Jag tyckte då att pucken hade sina brister, men jag gillade den ändå mycket bättre än flerknappsmusar. När jag först testade ProMousen var det som en helt ny värld! Den här musen är så otroligt bra så jag kan inte annat än tycka synd om de som som inte lärt sig använda den.
Ibland tror att framstegen kan göra vissa fartblinda så i sin iver att vara först med det senaste inser de inte att de missar vad som inte behövde förbättras. Jag kan inse att det finns fördelar med flera knappar, men det passar inte mig. Du, Safir, borde inse att universum inte kretsar kring dig. Allt som är nytt är inte det bästa bara för att du råkar tycka det.
Förstår inte varför du hela tiden ska göra nåt personligt av detta. Om du menar att jag efter att ha varit macanvändare i 15 år och därefter ha börjat använda en fleknappsmus har en benägenhet att anamma tekniska nyheter tidigt så får det väl stå för dig(LOL). Nejdu, jag har inte börjat använda flerknappsmus av den anledningen utan helt enkelt för att jag upplever att den är bättre. Jag tycker inget sämre om människor som föredrar enknappssmus för det.
Angående centrering av universum så får väl alla som läser tråden döma själv. Så vitt jag kan se är det du som har gett dig f-n på att alla som tycker att flerknappsmöss är bättre bara måste ha fel.....för att DU tycker det:rolleyes:
Förstår inte varför du hela tiden ska göra nåt personligt av detta. Om du menar att jag efter att ha varit macanvändare i 15 år och därefter ha börjat använda en fleknappsmus har en benägenhet att anamma tekniska nyheter tidigt så får det väl stå för dig(LOL). Nejdu, jag har inte börjat använda flerknappsmus av den anledningen utan helt enkelt för att jag upplever att den är bättre. Jag tycker inget sämre om människor som föredrar enknapssmus för det.
Angående centrering av universum så får väl alla som läser tråden döma själv. Så vitt jag kan se är det du som har gett dig f-n på att alla som tycker att flerknappsmöss är bättre bara måste ha fel.....för att DU tycker det:rolleyes:
Om du läser igenom vad jag har skrivit så är det att Apple som är de enda som gör vettiga enknappsmusar ska fortsätta med det för de 25% som faktiskt föredrar det, men jag skulle inte oppochnera mig om de hade nåt samarbete med Macally eller nåt så man kunde välja till flerknappsmusar istället för enknappsmusar. Skulle Apple sluta finns det ju liksom inget alternativ kvar för oss som gillar deras ProMouse.
Jag tycker det verkar som om du har gett dig Fan på att alla efterblivna enknappsanvändare ska lära sig vad framsteg är.
Det jag skrev om universums center var som respons på det du skrev om fågelholken. men i dina inlägg så verkar det som att du inte kan ge med dig på minsta punkt. Du verkar tycka att alla som tillverkar och använder enknappsmusar är kompletta idioter som inte fattar nånting. Ordet "tekniknostalgi" är framför allt vad jag tänker på. det är rätt arrogant att tro att alla som använder enknappsmus gör det för att de har gett sig Fan på det.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Som av en händelse har jag två finfina enknappsmöss till salu. Kolla här!
Inte konstigt att du föredrar flerknappsmusar…
Som av en händelse har jag två finfina enknappsmöss till salu. Kolla här!
Ibland undrar jag om Mondo finns i verkligheten eller om han är en datoriserad robot med AI som petar in inlägg i dygnets alla 24 timmar. Men det är klart ska man leda listan över antal inlägg på 99mac, då får man ligga i:D.
Kul att du alltid är här, Mondo!
Men alltså, vad gör det om musen har två knappar? Du behöver ju bara använda den ena om du vill.
Men jag kanske vill klicka där den andra är! Och ska jag ändå bara använda en knapp så kan jag ju lika gärna ha en mus som är designad för det, eller hur?
Ibland undrar jag om Mondo finns i verkligheten eller om han är en datoriserad robot med AI som petar in inlägg i dygnets alla 24 timmar. Men det är klart ska man leda listan över antal inlägg på 99mac, då får man ligga i.
Kul att du alltid är här, Mondo!
Ja, alltså från början var jag en humanoid livsform här på jorden, men numera är jag hel och håller robotiserad. Jag har slutat äta och skita - numera kastar jag alla döda ettor och nollor och ruttnande pixlar i papperkorgen, stoppar i mig ett nytt PRAM-batteri då och då och tuffar vidare.