- Mondo
- Medlem ●
- Stockholm
Men jag kanske vill klicka där den andra är! Och ska jag ändå bara använda en knapp så kan jag ju lika gärna ha en mus som är designad för det, eller hur?
Inga problem. Det är bara att sätta ett plåster rakt över musen så funkar det oavsett vilken musknapp du använder. Men varför måste du envisas med att klicka där den andra är? Klicka där den andra är i stället. Ja, du fattar...
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag tycker det verkar som om du har gett dig Fan på att alla efterblivna enknappsanvändare ska lära sig vad framsteg är.[/B]
Jag tyckte det framgick ganska tydligt att det är vad jag tycker och att jag inte på något sätt tycker sämre om användare som vill använda enknappsmus.....
Det jag skrev om universums center var som respons på det du skrev om fågelholken. men i dina inlägg så verkar det som att du inte kan ge med dig på minsta punkt. Du verkar tycka att alla som tillverkar och använder enknappsmusar är kompletta idioter som inte fattar nånting. Ordet "tekniknostalgi" är framför allt vad jag tänker på. det är rätt arrogant att tro att alla som använder enknappsmus gör det för att de har gett sig Fan på det. [/B]
Idioter är ett ord som jag aldrig använt och jag betackar mig för att du påstår att jag använt det.....ja tekniknostalgi tycker jag Apple:s inställning till musen är. Utav rent principiella skäl vägrar man släppa något annat än en enknappsmus förmodligen därför att SJ nån gång uttryck "one button ought to be enough for everybody" eller nåt sånt.
Jag kan inte finna något hållbart argument varför man inte borde byta till en bättre mus än den nuvarande Promouse. Det har däremot ingenting med vad jag anser om användare som använder enknappsmus och fågelholken var inte riktad till dom vilket jag också tycker framgick ganska klart, typ.
Utav rent principiella skäl vägrar man släppa något annat än en enknappsmus förmodligen därför att SJ nån gång uttryck "one button ought to be enough for everybody" eller nåt sånt.
Till och med Steve Jobs egna NeXT-datorer hade två musknappar, så varför envisas Apple med enknappsmössen? Det är väldigt mycket 19884-85 över det hela.
Enknappsmusen var helt OK när systemet var relativt enkelt uppbyggt, fram till Mac OS 7.6.1 ungefär, men sedan, i och med 8.0, borde Apple ha bytt till tvåknappsmöss.
Skrevs ursprungligen av mondo65
Till och med Steve Jobs egna NeXT-datorer hade två musknappar, så varför envisas Apple med enknappsmössen? Det är väldigt mycket 19884-85 över det hela.
Enknappsmusen var helt OK när systemet var relativt enkelt uppbyggt, fram till Mac OS 7.6.1 ungefär, men sedan, i och med 8.0, borde Apple ha bytt till tvåknappsmöss.
Jadu, den som det vet? Men kan det bero på att man helt enkelt inte var först med det utan att det dök upp på datorer bestyckade med det mindre lyckade operativsystemet Windows först.
Ja, NeXTcube och NeXTstation hade väl en vanlig PS/2-kontakt, inte ADB? (Ska kolla.)
Nä, hittar inga uppgifter om det, men jag tror att det var PS/2, det enda som blev kvar av IBM:s grandiosa Personal System/2-projekt med Micro Channel-arkitektur.
Skrevs ursprungligen av safir
Jag tyckte det framgick ganska tydligt att det är vad jag tycker och att jag inte på något sätt tycker sämre om användare som vill använda enknappsmus.....
Idioter är ett ord som jag aldrig använt och jag betackar mig för att du påstår att jag använt det.....ja tekniknostalgi tycker jag Apple:s inställning till musen är. Utav rent principiella skäl vägrar man släppa något annat än en enknappsmus förmodligen därför att SJ nån gång uttryck "one button ought to be enough for everybody" eller nåt sånt.
Jag kan inte finna något hållbart argument varför man inte borde byta till en bättre mus än den nuvarande Promouse. Det har däremot ingenting med vad jag anser om användare som använder enknappsmus och fågelholken var inte riktad till dom vilket jag också tycker framgick ganska klart, typ.
jag påstod aldrig att du använt ordet idiot. jag skrev bara vad jag tyckte det verkade som att du tyckte. Att du inte tycker sämre om enknappsmusanvändare är en sak, men frågan är om du tycker de är bakåtsträvare och envisa. Det är det jag tycker det verkar som. Jag kan intyga att det finns många goda skäl till att vissa använder enknapssmus, men du tycks inte ha förstått att det i slutändan inte handlar om argument. Jag är rätt säker på att jag inte är ensam om att använda enknappsmus för att jag (tro det eller ej) faktiskt tycker att det är bättre än alternativen och säkerligen har Apple mycket goda skäl till att fortsätta tillverka den.
Det är det jag menar med att du tycks tro att universum cirklar kring dig. Bara för att du föredrar flera knappar och inte finner några skäl till att använda en knapp så drar du automatiskt slutsatsen att ingen som tillverkar eller använder enknappsmusar har någon som helst vvettig anledning till det. Du verkar tro att vi bara låtsas att vi tycker det är bra och du kommer som en god missionär och ska rädda oss från oss själva.
Lugna er, alla enknappisar, skulle Apple sluta tillverka enknappare, så uppstår ju genast en chans för tredjepartstillverkare. Är det verkligen 25% av Applekommuniteten som suktar efter dem, borde marknaden räcka till. Egentligen serveras här den där affärsidén som man längtat efter, den där som i slutändan innebär lata dagar i Costa Vadevill med blondiner och G5:or en masse.
Förbeställ den redan idag:
ORAT-mouse!
med knappt nån knapp alls.
Skrevs ursprungligen av orat
Lugna er, alla enknappisar, skulle Apple sluta tillverka enknappare, så uppstår ju genast en chans för tredjepartstillverkare. Är det verkligen 25% av Applekommuniteten som suktar efter dem, borde marknaden räcka till. Egentligen serveras här den där affärsidén som man längtat efter, den där som i slutändan innebär lata dagar i Costa Vadevill med blondiner och G5:or en masse.
Förbeställ den redan idag:
ORAT-mouse!
med knappt nån knapp alls.
Låter mysigt… Såg du min supermus tidigare i tråden? jag kan designa enknappsmusar också ^_^
Men alltså, vad gör det om musen har två knappar? Du behöver ju bara använda den ena om du vill.
Men, detta är själva kärnan till denna diskussion! (tror jag )
Flerknappsproponenterna kan inte förstå varför man inte kan klicka på vilken som helst av knapparna, eller bara till vänster som det skulle bli om detta blev standard.
Konceptet för för Apples produkter är precis som alla andra tillverkare; "om något saknas så lägg till det". Apples stora skillnad som gör deras datorer enklare att använda är: "om något är onödigt så ta bort det". Vi har sett det förut med
* Diskettstation
* Serieportar
* Diverse PC-knappar typ PrtScrn
* Lös anslutning mellan skärm och dator (= Mac Plus/iMac)
och * 2+ musknappar
Som ni kan se är fler av dessa (alla) innovationer som har ifrågasatts, främst från PC-håll. Men, det är ingen tvekan om att det är innovationer (har det gjorts förr?).
Alla uppfinningar resulterar inte i mer komplicerade produkter/fler finesser. Less is more.
En logitech är fullständigt konfigurerbar, varför inte ställa in alla knapparna på "left click" och ha en enknappsmus i turboversion?
Jag föreslår följande: alla tangentbord borde vara ergonomiskt delade i tre segment. De som tycker att detta är jobbigt (som vill ha tangentbordet i knät etc.) kan ju tejpa ihop delarna med gaffa!
(min kursivering)
Ja det är ju det vi har sagt hela tiden! Tiotusentals år före i utvecklingen framför det här flerknappsjunket!
Skrevs ursprungligen av arru
Jag föreslår följande: alla tangentbord borde vara ergonomiskt delade i tre segment. De som tycker att detta är jobbigt (som vill ha tangentbordet i knät etc.) kan ju tejpa ihop delarna med gaffa!
Varför helt enkelt inte bara skicka med en säck knappar med varje dator. Sedan får användarna tejpa fast dem efter behov på en bräda och vem vet, kanske blir det några över till musen också. Användarmakt!
Varför helt enkelt inte bara skicka med en säck knappar med varje dator. Sedan får användarna tejpa fast dem efter behov på en bräda och vem vet, kanske blir det några över till musen också. Användarmakt!
Typ Norsk miniräknare med hål för tummen:)
Konceptet för för Apples produkter är precis som alla andra tillverkare; "om något saknas så lägg till det". Apples stora skillnad som gör deras datorer enklare att använda är: "om något är onödigt så ta bort det". Vi har sett det förut med
* Diskettstation
* Serieportar
och * 2+ musknappar
Som ni kan se är fler av dessa (alla) innovationer som har ifrågasatts, främst från PC-håll. Men, det är ingen tvekan om att det är innovationer (har det gjorts förr?).
Alla uppfinningar resulterar inte i mer komplicerade produkter/fler finesser. Less is more.
Skilladen är väl att diskettstationen, serieportarna osv är antikverade, precis som parallell- och serieportarna på Wintendo, precis som enknappsmusen... Det som inte tillför något kan tas bort. Två musknappar och ett mushjul gör att man kan arbeta snabbare och smidigare och utnyttja datorns hela potential.
Som av en händelse har jag två finfina enknappsmöss till salu. Kolla här!
Jojo, men du har ju glömt att tala om om den fykantiga är den värdefulla sorten eller dussinvarianten som ingen vill ha, dvs stor och tung kula (åtråvärd och värdefull) eller liten svart kula (går knappt att ge bort ens).
Skrevs ursprungligen av tobot
Enknappsmusen är ungefär lika användbar som touchpaden på en bärbar...
Jag användar ycker tuchpaden är bra. Använder den oftast även om det finns en mus.
Fast det vet jag att inte så många tycker...
Framförallt så kan jag inte begripavarför den enda enknappsmustillverkaren ska sluta med det när det faktiskt går alldeles utmärkt för er som använder flera knappar att köpa en från en annan tillverkare. Enligt omröstningen så verkar ju iaf en fjärdedel av Mac-användarna vilja ha en knapp.
Enkelt: för att det är totalt onödigt att 75 procent av användare slänger en mus värd 600 kr direkt för att ersätta den med en i deras tycke smartare mus. Hellre att 25 procent gör det.
Allmän fråga i detta ämne:
Varför går folk som vill ha den och den PC-funktionen på macen inte bara och köper en PC istället?
Därför att de föredrar mac, men vet att det går att göra den plattformen ännu bättre.
* Diskettstation
* Serieportar
och * 2+ musknappar
Väldigt vinklat resonemang. Man kan ju lika gärna säga att musen har genom miljontals och åter miljontals timmars användade utvecklats från en knapp till två knappar och scrollhjul.
Jag förstår dom som vill ha en knapp för att det är enklare att hantera, det är det ingen tvekan om. Ju fler valmöjligheter desto mer att hålla reda på och desto större risk att det blir fel. Men precis som att detta är självklart så ser jag det lika självklart att två knappar och scrollhjul är effektivitetshöjande. Jag kan använda datorn med en hand och det går snabbare än med två händer. Och alla argument om att det skulle bara vara värdefullt vid pr0n-surfning är så omogna att jag inte ens orkar gå in på det. När man sitter på jobbet och dricker en kopp te eller kanske bläddrar bland några papper så är det befriande att ha en hand ledig. Om man t.ex. då vill markera och kopiera en länk på en webbsida så går det på två röda utan att man behöver ställa ifrån sig tekoppen.
För dina behov, ja. det enda jag har argumenterat för är att Apple, som är de enda som gör sjyssta enknappsmusar, ska fortsätta med det åt oss 25% som föredrar det. Skulle de sluta så vore det att tvinga på oss nånting vi inte vill ha.
Och även om Apple började skicka med nån annan sorts mus så skulle de ändå bara tillfredsställa runt 30% av användarna eftersom tvåknappsanvändarna och flerknappsanvändarna inte kan samsas.
Kan du inte bara skita i att använda dom andra knapparna då, om det är så jobbigt
Jag använder själv en mus med två knappar och rullhjul. Jag behöver inte det, det går bara lite snabbare då. När jag använder enknappsmus tänker jag inte på det ens. Jag har mina knappar så här: Vänster: klick, hjul: klicklås, Höger: Dubbelklick.
Kontextmenyer tycker jag bara ska vara en genväg för att få reda på vad man kan göra med ett objekt och göra det snabbare än att gå runt i menyerna. Men att använda dem istället för kortkommandon, går bara inte! För att kopiera en bild till ett nytt dokument i Photashop och spara å skrivbordet: Apple-A Apple-C Apple-S Apple-N Enter Apple-V Apple-S Apple-D Enter. Att göra det med menyer (av vilket slag som helst) tar mer än dubbel tid!
Jag tycker det borde vara ett val när man köper dator, man får välja vilken mus man vill ha till! Man borde kunna välja mellan många olika sorter. Då blir ju alla nöjda, eller hur!
Det är bra att ha kvar enknappsmusen för att det är enklare, som har sagts här. Jag känner flera som bara skulle tycka det var krångligt och onödigt att ha fler knappar. De skulle inte ha nån lust att anpassa sig till det heller. De använder bara en knapp.
Så enligt mig: Enknappsmus som standard, men vid köp kan mam istället välja en tvåknapps eller en sjuknappars eller vad man nu vill ha.
Här kommer en till:
Vilket föredrar ni? Rullbollsmöss eller optiska möss?
Själv tycker jag rullbollen är överlägsen och ni som som inte håller med ska får med mig att göra
Det finns väl inget som går upp mot att regniga höstkvällar få peta rent sin rullbollsmus' rullboll från kaksmulor, hudflagor och guck? Gärna med lite Mozart och tända stearinljus.
Kan du inte bara skita i att använda dom andra knapparna då, om det är så jobbigt
Det där är ju ett väldigt förenklat resonamang. Hur ska jag göra om jag vill normalklicka där den andra musknppen är? Eller om jag vill normalklicka långt bak på musen där det på en tvåknappsmus inte finns nån knapp alls.
En tvåknappsmus må ha fler knappar, men ProMousen har mer knapp
För att återgå till resonamang om varför Apple ska fortsätta att skicka med enknappsmusar: Kommer de som föredrar fyra knappar att behålla en tvåknappsmus? Kommer de som vill ha tre knappar att behålla en femknappsmus? Kommer de som vill ha en asymmetrisk mus att behålla en symmetrisk?
Vill Apple tillfredställa så många som möjligt är det nog bäst att fortsätta med enknappsmusar, alternativt lägga till en möjlighet att själv välja vilken mus man vill ha med.
Det där är ju ett väldigt förenklat resonamang. Hur ska jag göra om jag vill normalklicka där den andra musknppen är? Eller om jag vill normalklicka långt bak på musen där det på en tvåknappsmus inte finns nån knapp alls.
En tvåknappsmus må ha fler knappar, men ProMousen har mer knapp
Varför vill du kunna klicka överallt??
Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Det finns väl inget som går upp mot att regniga höstkvällar få peta rent sin rullbollsmus' rullboll från kaksmulor, hudflagor och guck? Gärna med lite Mozart och tända stearinljus.
*hahahaha* exakt!
Näe men jag tycker faktiskt det är bättre precision i rullbollsmöss. Dom är mindre känsliga för underlag.
Min gamla Logitech Pilot Wheelmouse är överlägsen dom optiska möss jag testat.
Caps Lock, AltGr, PrtSc/SysRq, NumLk/ScrLk, Pause/Break och all annan idioti borde opereras bort från pc-tangentborden. Gör det! ta en skruvmejsen och bänd loss dem nu. Ont ska med ont förgås.
Det har farsan gjort.
Han blev totalt less på alla knappdjävlar som satt i vägen så han bände lös dem!
Yeah!