- XedoZ
- Medlem ●
Tvåknappsmusar är bra till många saker. Men man rör hela handleden. Jag använder själv en Logitech dual optical, men i vissa situationer är Apples enknappsmus behändigare att arbeta med. Eftersom den är så liten så är det t.ex. lättare att rita med den i Photoshop, markera saker, helt enkelt smidigare till småpiller. Nu menar jag inte hur mycket dpi den har utan just den där smidigheten som dessa musar har. Däremot så föredrar jag större flerknappsmusar till spelande osv.
En knapp är ju helt värdelöst.
Själv gillar jag ganska enkla varianter med höger och vänster knapp, samt ett klickbart scroll hjul. Då är det inge risk att man råkar trycka in knappar man inte vill, som däremot händer ibland med de möss som har knappar på sidorna m.m. Specielt med min handstorlek.
Skrevs ursprungligen av XedoZ
Tvåknappsmusar är bra till många saker. Men man rör hela handleden. Jag använder själv en Logitech dual optical, men i vissa situationer är Apples enknappsmus behändigare att arbeta med. Eftersom den är så liten så är det t.ex. lättare att rita med den i Photoshop, markera saker, helt enkelt smidigare till småpiller. Nu menar jag inte hur mycket dpi den har utan just den där smidigheten som dessa musar har. Däremot så föredrar jag större flerknappsmusar till spelande osv.
Där kanske du kom på nåt smart! kan det vara så att vi som sitter mycket i ritprogram såsom Illustrator/Photoshop och annat pillerill gillar en knapp för att det ger mer frihet åt kreativiteten (eller nåt) medans folk som gör andra saker. typ programmering och sånt gillar fler knappar? Vad säger ni? Nån som detta inte stämmer på?
När man ritar eller gör nåt annat pilligt använder man väl inte en mus överhuvudtaget?
Pennan regerar!
En sån här har jag hemma, kompletterad med en tvåknappars mus med rullhjul för sånt där den passar bättre, typ spel, surf och sånt.
Skrevs ursprungligen av Niklas
När man ritar eller gör nåt annat pilligt använder man väl inte en mus överhuvudtaget?
Pennan regerar!
En sån här har jag hemma, kompletterad med en tvåknappars mus med rullhjul för sånt där den passar bättre, typ spel, surf och sånt.
Har funderat på att skaffa en sån, men den funkar inge bra med illustrator såsom jag använder det… och jag använder nästan bara Illustrator…
Min hand har fem fingrar, så en mus med fem knappar eller fyra knappar och ett mushjul verkar vettigt, även om jag klarar mig med en tvåknapparsmus med ett mushjul. En Mac med en musknapp är som en enhjulig bil: det går att åka, fast inte like snabbt och smidigt.
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Där kanske du kom på nåt smart! kan det vara så att vi som sitter mycket i ritprogram såsom Illustrator/Photoshop och annat pillerill gillar en knapp för att det ger mer frihet åt kreativiteten (eller nåt) medans folk som gör andra saker. typ programmering och sånt gillar fler knappar? Vad säger ni? Nån som detta inte stämmer på?
Mej. Fast jag är kanske lite bådadera.
Treknappsmöss är bra till en enda sak: Missile command! En knapp per raketbas!
Hur vore en mus som bara har ett stort klickbart scrollhjul och inget mer? Kanske skulle vara trevligt. Men det fattas en sak: hjul för attt scrolla i sidled! Det måste man ju ha, om inte annat för att överleva på Johan Johanssons hemsida. Så vad ska man ha? Jo, en mus med rullboll ovanpå! Den perfekta musen! Fast ska man inte ha flera rullbollar? En per finger! En som flyttar muspekaren, en som scrollar rullningslister, en som flyttar textmarkören, en som... Äsch, ni pryldårar kan nog hitta på en anledning. Om inte annat kan man göra ett pangpangspel där man styr fem olika kanoner på en gång!
Kan inte nåt grafiksnille vispa ihop en bild på en sådan? Ut med knapparna, in med multi-rullbollsmusen!
Skrevs ursprungligen av mondo65
En Mac med en musknapp är som en enhjulig bil: det går att åka, fast inte like snabbt och smidigt.
Nej nej, det är som en bil med bara en ratt.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Mej. Fast jag är kanske lite bådadera.
Treknappsmöss är bra till en enda sak: Missile command! En knapp per raketbas!
Hur vore en mus som bara har ett stort klickbart scrollhjul och inget mer? Kanske skulle vara trevligt. Men det fattas en sak: hjul för attt scrolla i sidled! Det måste man ju ha, om inte annat för att överleva på Johan Johanssons hemsida. Så vad ska man ha? Jo, en mus med rullboll ovanpå! Den perfekta musen! Fast ska man inte ha flera rullbollar? En per finger! En som flyttar muspekaren, en som scrollar rullningslister, en som flyttar textmarkören, en som... Äsch, ni pryldårar kan nog hitta på en anledning. Om inte annat kan man göra ett pangpangspel där man styr fem olika kanoner på en gång!
Kan inte nåt grafiksnille vispa ihop en bild på en sådan? Ut med knapparna, in med multi-rullbollsmusen!
hahaha...
faaaan vad bra...
faktiskt...
det är nog ingen dum ide med en liten boll istället för hjul...
jag har ju vissa program som har brdare fönster än jag har skärm, då skulle det underlätta med en boll istället...
nu så har jag alt knapp på tangentbordet + scrollhjul som gör det hela, men en boll... mmmmmmmmm.......
det skulle vara något det...
Skrevs ursprungligen av 12moons
men en boll... mmmmmmmmm.......
det skulle vara något det...
Ja, om några år sitter vi här och debatterar om det ska vara en boll eller två, och Mondo vill absolut ha fem!
Nej nej, det är som en bil med bara en ratt.
Bilarna på Skansens bilbana uppe vid Bredablicktornet bar två rattar: ett för varje barn. Mycket praktiskt. Det gör att man kan styra åt två håll samtidigt, vilket ökar trafiksäkerheten, särskilt som bilarna går på räls.
Efter som att man är beroende av quake, så skulle jag aldrig palla med en knapp...
Har 4knappar + scroll på min nuvarande mx300 och det är nästan för lite....
skjuter på mouse1, hoppar på mouse2, ändrar fov på scrollen, visar scoreboraden på mouse 3, och säger "FETTO!!" på mouse 4...
så en enknapparsmus skulle aldrig funka
plus att dom är så jekla osköna....
Datorn har ju två USB-portar, eller hur? Bra. Då kan man ansluta två enknapparsmöss.
Jajjemen
Jag har städse två enknappars snyggapple och en tvåknapp/scroll fullogitech inkopplade: och det är ju bara att kolla lite ibland vilken man tar för att se vilken man gillar...
[Ni som förutsätter att man väljer slumpvis det bli och därför oftast blir snyggapple kan glöma Den ena snyggapplen ligger lite undanslängd jag funderar allt på plugga ur den]
Orkar/hinner inte läsa igenom hela diskussionen just nu, men jag har en Logitech MX500 (vänster +höger musknapp, skrollhjul med knapp samt 5 knappar till) och jag kan inte förstå hur jag klarade mig utan den innan (Apples 1-knappsmus i 10 år). Nuförtiden känner jag mig helt handikappad när jag sitter med TiBookens touchpad, för jag har inte samma kontroll över datorn då som jag har nu. Med en knapptryckning kommer jag från vilket program som helst åt min favorites-mapp (som är central i mitt datoranvändande), två andra knappar justerar ljudvolymen (optimalt för oss som sysslar med musik)… Ja, jag kan bara säga att även om apple är starka som håller sig till en knapp så kan iallafall inte jag begränsa mig på det viset. Ibland önskar tillochmed att jag hade två såna här möss, en för varje hand, så att jag kunde få ännu mer kontroll över datorn. Jag vet hur det låter, men tänk efter…:)
Kan detta vara nåt? (Gissa vem som har för mycket fritid)
Skrevs ursprungligen av Laseranders:
Nja, jag vet inte. Jag sitter och caddar och jag känner mig rätt så kreativ ibland. Jag använder dubbla "möss" (eller musar, whatever); en vanlig treknappars i högernäven samt en "space ball" i vänsternäven (med 11 knappar som jag aldrig använder ) som man vrider och snurrar 3D-modeller med. Treknapparsmusen kan också vrida modeller med kombination av knapptryckningar så man kan variera belastningen mellan händerna om man vill.
I "vanlig" datoranvändning är en scrollmus med två knappar helt outstanding om man kör stora Excel-ark eller surfar!
Slutsatsen är att en-knappars är inget för mig!
Skrevs ursprungligen av Laseranders
Kan detta vara nåt? (Gissa vem som har för mycket fritid)
Utsökt! Till och med närapå rimlig, tummen på scrollhjulet, pekkfingret på ratten (?), långfingret på rullbollen, vanliga musknappar för resten av fingrarna, och så några knappar att byta till när man bara måste. Man kanske kan använda mittknapparna för att ersätta tangentbordet, genom att ta ackord?
Gadd: Vad gör du med andra handen? Kliar dej nånstans? Jag skulle aldrig kunna spela Quake med bara 2-3 knappar. 10 kanske räcker.
Jag ska omedelbart hugga av alla fingrar högra handen utom ett så att det blir enklare att använda Apples möss. Tänk så dumt att ha tio fingrar när det räcker med sex. Lika bra jag kapar av resten också och sätter på lite plåster, och tårna med. Nej, fler än en knapp är alldeles för komplicerat för vanliga människor.
Fan vad efter alla lamptillverkare är! Man har ju faktiskt tio fingrar och ändå har de flesta lampor bara en knapp!
Edit: Stavfel
De flesta lampor har bara två funktioner: på och av.
Ännu värre! Finns inte ens inbyggt stöd för flerknappssladdar!
Microsoft gör faktiskt riktigt bra möss, jag har använt ett antal av deras olika tvåknapparsmöss och gillat alla väldigt mycket, utom den trådlösa som laggade och var för tung. Det första jag skaffar till en ny mac är en ny mus, så överlägset är två knappar och scrollhjul.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Enknapparsmus är bra eftersom det "tvingar" Apple att skapa bra användargränssnittt istället för att sätta contextmeny på allting som i windows.
Hey, kontextmenyer är ju suveräna! Det är helt oslagbart när man sitter i många program där man annars skulle behöva köra många menyrace för att hitta, ta t.ex. Fireworks som utnyttjar kontextmenyerna bra. Förstår inte varför det skulle vara "bra" användargränssnitt att inte ha kontextmenyer.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Drag n drop är det bästa som finns. Till det behövs ingen högerknapp.
Sant, det är en av Apples bästa saker som de låg ljusår före windows på en gång i tiden. Men det hindrar ju inte att man har en högerknapp för andra ändamål.