- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Här är listan på största nyheterna enligt Apple: Apple - Aperture - What's new in Aperture 3.
Här är alla nyheter: Apple - Aperture - 200+ New Features
Jag fortsätter att spamma tråden
Här är några nyheter som jag gillade (taget från länken ovan):
Project Merging
To merge two projects into one, use the Projects view to simply drag one project tile onto another. Alternatively, you can select two or more projects in the Library inspector and choose Merge Projects from the File menu.
Merge and Sync Libraries
To merge two or more Aperture libraries, simply drag one Aperture library into another. If any of the merged projects match those already in the library, Aperture automatically updates those items with the most recent changes.
Nondestructive Brushes
Make nondestructive image enhancements to specific areas of any photo using new adjustment brushes. Use brush strokes to modify — brush in or brush away — most of the standard image adjustments available in the Adjustments inspector. You can control the size, softness, and strength of each brush with intuitive sliders.
Video Support
Import, browse, and play back video clips — including HD video — from digital SLR cameras, point-and-shoot cameras, and digital camcorders.
Det sistnämnda är en mycket viktig nyhet som jag verkligen hoppades på. Vissa purister har tyckt att Aperture inte borde befatta sig med video för att vara renodlat fotoprogram, men dom hänger inte med i verkligheten känner jag.
Info Aperture 3 finns nu iaf hos Apple!
Inklusive 30 dagars trial
Edit: Antar att uppdateringen inte är riktigt färdig då jag inte hittar nedladdningslänken till Aperture.
Om man provar trial på aperture 3 och har 2.an. Hur blir det med de bilder man har sparade? Flyttas de över då eller?
Om man provar trial på aperture 3 och har 2.an. Hur blir det med de bilder man har sparade? Flyttas de över då eller?
3:an installeras jämte 2:an (du uppmanas byta namn på 2:an innan installationen kan slutföras, exempelvis från "Aperture" till "Aperture 2").
När du kör trialen skapas ett nytt bibliotek, den rör inte det befintliga.
Om du själv väljer att importera ditt befintliga bibliotek uppgraderas det och fungerar fortsättningsvis endast i version 3.
3:an installeras jämte 2:an (du uppmanas byta namn på 2:an innan installationen kan slutföras, exempelvis från "Aperture" till "Aperture 2").
När du kör trialen skapas ett nytt bibliotek, den rör inte det befintliga.
Om du själv väljer att importera ditt befintliga bibliotek uppgraderas det och fungerar fortsättningsvis endast i version 3.
Exakt. Detta till skillnad från om man installerar en fullständig version av Aperture 3, för då erbjuder den sig att uppdatera befintliga bibliotek (så har jag förstått det i alla fall).
Exakt. Detta till skillnad från om man installerar en fullständig version av Aperture 3, för då erbjuder den sig att uppdatera befintliga bibliotek (så har jag förstått det i alla fall).
Correctemundo. Fick min retail-version i dag och den vill uppdatera biblioteket. Man får även alternativet att skippa det men då försvinner funktioner i programmet.
Min första reaktion, bara från pressmeddelandet, var att det kändes som mycket "fluff" - ansikten, platser, bildspel - det är mera en flirt med iPhoto än nya kärnfunktioner i Aperture känns det som (inte så att jag har något emot det - det är användbara funktioner).
"Customizable Project Order
Arrange projects, albums, and other library items appearing in the Library inspector in any order you want."
Tro det eller ej, detta är en av de riktigt efterlängtade detaljerna. Störde mig löjligt mycket på att det var alfabetisk ordning som gällde efter man importerat händelser från semester-iPhoto-biblioteket...
"Customizable Project Order
Arrange projects, albums, and other library items appearing in the Library inspector in any order you want."
Tro det eller ej, detta är en av de riktigt efterlängtade detaljerna. Störde mig löjligt mycket på att det var alfabetisk ordning som gällde efter man importerat händelser från semester-iPhoto-biblioteket...
Sant! Det missade jag. Jag har hållit på och använt siffror "02 - februari 2009" osv bara för att få album etc i rätt ordning.
Jason Snell på Macworld har skrivit om Aperture 3 här: Apple releases Aperture 3
Jag gillar detta:
And iPhoto ’09 users can import their libraries directly into Aperture 3, with all existing Events, Faces, and Places preserved.
Mycket bra! Äntligen dags att lämna iPhoto helt!
Jason Snell på Macworld har skrivit om Aperture 3 här: Apple releases Aperture 3
Jag gillar detta:
And iPhoto ’09 users can import their libraries directly into Aperture 3, with all existing Events, Faces, and Places preserved.
Mycket bra! Äntligen dags att lämna iPhone helt!
Freudian slip?
Är det någon som fått demot ännu? Jag fyllde i namn och epost men har inte fått något ännu.
Fyllde precis i min email och det tog inte mer än några sekunder att få brev från dem innehållande serial och länk.
Finns redan en uppdatering tillgänglig.
Aperture SlideShow Support 1.0
This update addresses an issue affecting the playback of video clips used in Aperture 3 slideshows on Snow Leopard.
The update is recommended for all users of Aperture 3.