Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-21 08:40
Ursprungligen av Patric08:

Hur tror ni den funkar i boot camp eller parallels?

Såhär: Apple Magic Mouse: Up or down scrolling and swiping do not work with on Windows with Boot Camp

Jag köper ju mus efter storlek och tyngd i första hand - så detta blir nog inget för mig tyvärr. Kör sedan flera år Logitech Revolution - tung och stor. Apples nya är nog för låg/platt, för lätt och för liten. Tyvärr. Prova ska jag dock - när den finns i Mac-butiken nere på hörnet.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-21 10:03

Någon som kan gissa hur lång tid det tar innan denna hamnar ute i "butik" (mac-butikerna).. ska man lägga en beställning på webben.. eller kan man vänta några dagar tills den kan tänkas finnas i butikerna också?

beställde en mac mini som skickades inom 24h.. kändes drygt att stoppa med en magic mouse i paketet som skickades inom 5-7dagar.. och försena leveransen då det stog att dom skickades tillsammans..

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-21 12:08

Skulle vara niiiiice med denna mus men utan flerfingerkommandon som tex aktivera expose, ja då blir det inget köp för min del. Jag vill inte behöva använda tangentbordet eller ett hörn på skärmen varje gång jag skall aktivera expose.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-21 12:24
Ursprungligen av kainen:

Skulle vara niiiiice med denna mus men utan flerfingerkommandon som tex aktivera expose, ja då blir det inget köp för min del. Jag vill inte behöva använda tangentbordet eller ett hörn på skärmen varje gång jag skall aktivera expose.

Tror det kommer komma en fix för just expose.

Själv beställde jag 2st.

Jag har suttit länge och försökt göra tre- och fyrfingerkommandon på min mus, nästan reflexmässigt, efter att jag jobbar mer och mer på en MBA. Så jag hoppas verkligen att det kommer på denna mus, då blir det köp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-21 14:23

Hur är det ställt med batteritiden? De säger fyra månader, vad händer sen? Hur laddar man den?

TIPS, RULLKULEPROBLEM: Jag brukar lätt släppa musen rakt ned mot bordsytan. Då hoppar ofta bollen på plats. Bättre det ärn att pilla isär den, för den är inte helt okomplicerad att få ihop igen.

Ursprungligen av quasar:

Hur är det ställt med batteritiden? De säger fyra månader, vad händer sen? Hur laddar man den?

Om den verkligen varar så länge som fyra månader är det väl ingen större idé att ha den laddningsbar? Kör på ett par alkaliska batterier och byt dem tre gånger om året bara...

Ursprungligen av quasar:

TIPS, RULLKULEPROBLEM: Jag brukar lätt släppa musen rakt ned mot bordsytan. Då hoppar ofta bollen på plats. Bättre det ärn att pilla isär den, för den är inte helt okomplicerad att få ihop igen.

Har du problem med att rullkulan "hoppar ur läge" så är det nog ett större fel på musen. Det vanligaste problemet med kulan brukar ju annars vara att det fastnar skit på den och för mig har det alltid räckt med att rengöra kulan med en lätt fuktig trasa eller liknande. Men ett bra tips om man har ditt problem!

  • Medlem
  • 2009-10-21 14:38
Ursprungligen av quasar:

Hur är det ställt med batteritiden? De säger fyra månader, vad händer sen? Hur laddar man den?
.

Det verkar vara AA-batterier - byta eller ladda. (The new Mighty Mouse is the Magic Mouse)

Ser spännande ut.

Köper dock inget förrän jag provat i butiken. Är lite orolig för den låga musen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-26 14:24
Ursprungligen av sax:

Det verkar vara AA-batterier - byta eller ladda. (The new Mighty Mouse is the Magic Mouse)

Blir den inte onödigt tung på det viset? Jag gillade MM, eftersom den är så lätt.

Ursprungligen av quasar:

Blir den inte onödigt tung på det viset? Jag gillade MM, eftersom den är så lätt.

Man kanske kan göra som med Mighty Mouse, att det går att köra på antingen ett eller två batterier?

Med handledsstöd behöver man inte ha en stor heffaklump till datormus. T.o.m. pucken funkar. Man kan klicka och scrolla med tummen osv. Jag hoppas väldigt mycket på den här nya magiska musen. Den verkar helt perfekt. Det i kombo med ritplatta.

Jag upptäckte precis att det inte finns några funktionsknappar, hur gör man då med Exposé?

Jag pratade just med Macoteket, de kommer att få in demoex till alla butikerna på onsdag-torsdag denna veckan och försäljningsex i början av nästa vecka! Med en otrolig tur redan på fredag och med lite otur i slutet av nästa vecka.

Är det någon som känt på den i verkligheten? Jag är grymt sugen! Om inte annat, så bara för nöjet att förklara hur den funkar för folk som aldrig har sett den förr

En grej jag funderar på, för att vara en såpass avancerad mus är den rätt billig, tror ni de gjort avkall på precisionen eller något? Eller är det billigare att göra en mus av den här typen kanske? Jag menar den gamla mighty mouse har ju funnits med sen hedenhös och den kostar bara 100 kr mindre och är varken bra eller modern....

En liten platt mus kan jag leva med, men dålig precision skulle jag ha svårt för.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 16:16

I dagsläget (Mighty Mouse) går det ju att vila fingrarna på musen och sedan klicka för att få vänsterklick. När jag tittar på filmen på Apples hemsida ser man att personen vid varje vänsterklick lyfter upp pekfingret och sedan klickar. Är det endast så musen kan registrera ett klick?

Jag har inte heller förstått om det som på dagens Mighty Mouse (och även på de nya laptoparna) fortfarande rör sig om en fysisk knapp (att musen faktiskt åker ner lite) eller om det snarare är som att "knacka" på en touchplatta. För i så fall kan jag förstå att man måste lyfta upp fingrarna så fort man måste klicka.

Ursprungligen av Adzam 1:

I dagsläget (Mighty Mouse) går det ju att vila fingrarna på musen och sedan klicka för att få vänsterklick. När jag tittar på filmen på Apples hemsida ser man att personen vid varje vänsterklick lyfter upp pekfingret och sedan klickar. Är det endast så musen kan registrera ett klick?.

Detta är precis vad jag oroar mig för. Jag vilar alltid fingrarna på musknappen. om man måste lyfta upp fingrarna varje gång man ska klicka kommer det ju ta ett bra jävla tag att lära sig det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Detta är precis vad jag oroar mig för. Jag vilar alltid fingrarna på musknappen. om man måste lyfta upp fingrarna varje gång man ska klicka kommer det ju ta ett bra jävla tag att lära sig det.

Ja det är ju.... svårt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 20:57
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja det är ju.... svårt....

Det handlar inte om att det är svårt eller inte. Det handlar snarare om att det för många kommer upplevas som en stor, ergonomisk förlust om den beter sig på det sättet jag skrev här ovan.

Vänsterklick använder sig de flesta av otroligt mycket, och då ska man inte behöva lyfta fingret varje gång man vill klicka.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja det är ju.... svårt....

Det handlar inte om svårt, det handlar om att lära sig ett nytt moment som man stör sig på. jämför det med att du skulle bli tvungen att dubbelklicka på shift varje gång du ska ha en stor bokstav typ.

Ursprungligen av Adzam 1:

I dagsläget (Mighty Mouse) går det ju att vila fingrarna på musen och sedan klicka för att få vänsterklick. När jag tittar på filmen på Apples hemsida ser man att personen vid varje vänsterklick lyfter upp pekfingret och sedan klickar. Är det endast så musen kan registrera ett klick?

Ja, och hur gör man högerklick? På videon flyttas fingret, men det kan ju vara för att de vill vara övertydliga. *hoppas* En mus där man måste flytta fingret för ett högerklick känns inte som en mus jag vill använda.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-10-21 20:41

Tummen upp för en kul pryl men jag är rädd att den är mer teknik-onani än seriös mus. Jag kanske är gammaldags som föredrar en rejäl mus med lite tyngd i och som är grymt skön att hålla i (ergonomiskt utformad = ful som stryk). Men till er som sätter design och teknik i första rummet när ni väljer mus säger jag bara GRATTIS!!, den här grunkan lär piska allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 20:55
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och hur gör man högerklick? På videon flyttas fingret, men det kan ju vara för att de vill vara övertydliga. *hoppas* En mus där man måste flytta fingret för ett högerklick känns inte som en mus jag vill använda.

Hur menar du nu? Är "flyttas" samma sak som "höjs/lyfts upp"?

Jag tror att jag skriver exakt vad jag menar, även om vi säkert pratar om precis samma sak.

1. För vänsterklick:

Magic: Pekfingret höjs och "knackar" sedan ytan (ingen fysisk knapp). Långfingret kan dock behålla sin position, då musen förstår att det rör sig om vänsterklick, inte något annat kommando.

Mighty: Båda fingrarna kan befinna sig på ytan när man vill göra ett vänsterklick. Inga fingrar behövs lyftas upp, och man kan därmed göra vänsterklick även med långfingret. Man pressar här ned hela fronten snarare än att "knacka" på ytan.

2. För högerklick:

Magic: Först måste pekfingret höjas, sen måste långfingret höjas och sen måste långfingret "knacka" ytan (i det högra hörnet tex) för att det ska registreras som ett högerklick.

Mighty: Pekfingret lyfts, och sedan kan man klicka med långfingret på högersida för att få fram ett högerklick.

---

Jag hoppas verkligen att det fortfarande rör sig om en fysisk "knapp" som förstår skillnaden på höger och vänster. Jag har ju visserligen vant mig vid att göra högerklick med Mighty Mouse (jag lyfter faktiskt pekfingret på samma sätt även när jag använder andra möss!), men jag tror inte det blir lika enkelt att vänja sig med att fingrarna alltid måste upp för att klicka... om jag nu har tolkat videon rätt, vill säga!

Ursprungligen av Adzam 1:

Hur menar du nu? Är "flyttas" samma sak som "höjs/lyfts upp"?

Ja, precis. Men du pratade om vänsterklick och jag lade till min kommentar om högerklick.

Vid normal användning - för min del i alla fall - vill man ha två fingrar på musen, en för vänster- respektive högerklick. Utan att behöva flytta dom alls. (Enda gången jag flyttar fingret är för att låta fingret på vänsterknappen använda scrollhjulet.)

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, precis. Men du pratade om vänsterklick och jag lade till min kommentar om högerklick.

Vid normal användning - för min del i alla fall - vill man ha två fingrar på musen, en för vänster- respektive högerklick. Utan att behöva flytta dom alls. (Enda gången jag flyttar fingret är för att låta fingret på vänsterknappen använda scrollhjulet.)

Vi jobbar på samma sätt... Fast nu använder jag nästan bara min MBPro när jag inte ser på film och älskar fan trackpaden mer än att använda en mus. Det apple skulle göra är att designa ett fint bakgrundsbelyst tangentborg med trackpad. Som en Macbook, fast slita bort skärmen krympa det och sätta en USB på det

Tja.... Två AA batterier lär göra att den väger en del, och jag var också fundersam över att den är så låg. Sen testade jag att hålla min mobil som mus (Nörd? ) och jag tror inte att höjden blir något problem annat än en vanesak!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-10-21 21:03

Nu läste jag detta på Engadget:

"We quickly spotted our first usability problem: coming from a trackpad heavy workflow, our fingers were expecting a capacitive tap-to-click action, instead of having to physically click the mouse."

Det låter väl lovande? Eller är det jag som tänker fel?

New iMac and Magic Mouse unboxing and quick hands-on

Ursprungligen av Adzam 1:

Nu läste jag detta på Engadget:

"We quickly spotted our first usability problem: coming from a trackpad heavy workflow, our fingers were expecting a capacitive tap-to-click action, instead of having to physically click the mouse."

Det låter väl lovande? Eller är det jag som tänker fel?

New iMac and Magic Mouse unboxing and quick hands-on

Helt riktigt, det är en fysisk knapp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-10-22 05:00

Är jag den enda som vill ha mus med sladd? Använder inte min mus så långt ifrån datorn och vill slippa batterier även om de räcker länge och extra kostnader för Bluetooth-teknik. Menmen det kanske blir ett köp ändå, ganska imponerande mus. Saknar dock Exposé-lösning

Ursprungligen av DLP:

Är jag den enda som vill ha mus med sladd? Använder inte min mus så långt ifrån datorn och vill slippa batterier även om de räcker länge och extra kostnader för Bluetooth-teknik. Menmen det kanske blir ett köp ändå, ganska imponerande mus. Saknar dock Exposé-lösning

Jag vill ha sladd. Inte för att jag gillar sladden i sig, men för att jag hittills inte använt en trådlös mus som haft samma responstid som en mus med sladd och det har varit störande. (Jag har inte testa alla trådlösa möss på marknaden, men de jag testat har inte varit tillräckligt bra.)

Bevaka tråden