Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 10:39

Jo lite så är det nog. Jag tänkte testa att installera om mjukvaran till musen efter att den är kopplad till datorn. Eftersom jag visste att jag skulle skaffa en MagicM så installerade jag programvaran när den blev tillgänglig för nedladdning. Inte för att jag tror att det kommer bli någon skillnad, men kan ju vara så att något installeras som kopplar Safari till 2finger-swipe, så skadar inte att testa

Ursprungligen av Helmetrock:

Ok....

Men tror ni det är Safari själv som håller koll på hur swipen funkar? Borde det inte vara så att webbläsaren vilken det nu kan vara får signaler om att backa, och att de signalerna borde vara likadana oavsett hur man gör på musen, om det är knappar eller swipe eller vad som helst? Det är väl det drivrutiner gör?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-05 11:44

Jag pillade på denna mus för första gången igår och jag måste säga, som måste andra, att det är ett ergonomiskt failure! Den var inte skön för fem öre att använda. Jag älskade däremot scrollfunktionen.

En annan grej. När man ska göra ett högerklick så får inte vänsterklicksfingret vila på musen för då blir det ett vänsterklick. Detta var nog det sämsta jag varit med om! Går det att ställa in?

Varför kan inte Apple göra en användarvänlig mus?!

Ursprungligen av 2mkr:

När man ska göra ett högerklick så får inte vänsterklicksfingret vila på musen för då blir det ett vänsterklick. Detta var nog det sämsta jag varit med om! Går det att ställa in?

Detta är inget nytt. Så är det även på Mighty Mouse (numera kallad Apple Mouse).

Även om jag har använt Mighty Mouse väldigt lite, så märkte jag att man vänjer sig väldigt snabbt att lyfta "vänsterfingret". Så det upplevs nog som jobbigt precis i början, men övergår snabbt till att inte vara något problem alls.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 12:39

För min del så tog det inte många försök innan man vande sig att lyfta på vänsterfingret.
Iof brukar jag använda mig av olika möss/trackballs så det hjälpte nog till lite i anpassningen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Detta är inget nytt. Så är det även på Mighty Mouse (numera kallad Apple Mouse).

Även om jag har använt Mighty Mouse väldigt lite, så märkte jag att man vänjer sig väldigt snabbt att lyfta "vänsterfingret". Så det upplevs nog som jobbigt precis i början, men övergår snabbt till att inte vara något problem alls.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-05 12:31

Det är möjligt. Nu behöver jag ingen ny mus, men var jag i köpestankar så hade jag valt en annan mus just pga detta.

Testade en sådan idag. Scrollfunktionen var trevlig, tvåfingersswipe fick jag aldrig att fungera men tyvärr var ergonomin usel. Jag skulle nog få ont i handen i längden. Dessutom var accelerationen för långsam, även på högsta inställningen och då gillar jag ändå lite långsammare pekarhastighet än de flesta andra gör.

Men snygg var den.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 12:45

Jag kör med en sådan här WEBHALLEN.com [Handledsstöd i gelé för mus, ergonomisk utformad] i kombination med min MagicM och hitils har det fungerat väldigt bra.

Ursprungligen av Capeman:

Testade en sådan idag. Scrollfunktionen var trevlig, tvåfingersswipe fick jag aldrig att fungera men tyvärr var ergonomin usel. Jag skulle nog få ont i handen i längden. Dessutom var accelerationen för långsam, även på högsta inställningen och då gillar jag ändå lite långsammare pekarhastighet än de flesta andra gör.

Men snygg var den.

Ursprungligen av Drakfot:

Jag kör med en sådan här WEBHALLEN.com [Handledsstöd i gelé för mus, ergonomisk utformad] i kombination med min MagicM och hitils har det fungerat väldigt bra.

Ja jag såg något inlägg om det tidigare, men kommer inte handleden ännu högre upp då? Problemet för mig är att musen är för låg.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 12:49

Jo det är sant, jag har dock inga problem med att styra musen med fingertopparna så att säga, dvs min hand vilar inte på musen utan på handledsstödet. Så om du vill vila hela handen på musen så är det nog inte en modell man skall ha som förstahandsval nej.

Ursprungligen av Capeman:

Ja jag såg något inlägg om det tidigare, men kommer inte handleden ännu högre upp då? Problemet för mig är att musen är för låg.

Ursprungligen av Drakfot:

jag har dock inga problem med att styra musen med fingertopparna så att säga, dvs min hand vilar inte på musen utan på handledsstödet.

precis

Ursprungligen av Capeman:

Ja jag såg något inlägg om det tidigare, men kommer inte handleden ännu högre upp då? Problemet för mig är att musen är för låg.

Placeringen av handen blir mycket friare och man kan variera så att det inte blir statiskt. Det
är nog faktiskt mindre ergonomiskt att använda en hög mus plus handledsstöd om man får en vinkling uppåt på handen(?)

Då förstår jag hur ni menar. Jag får testa igen, för jag gillar tanken med den. Och utseendet. Å andra sidan är det inte så ofta jag använder en mus till någon av datorerna, har mest bärbara som flyttas runt hela tiden.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-11-05 13:09

Det ska bli mkt intressant att testa nya musen som kommer med beställda 27'' iMac endera dagen. Är lite handikappad i högerkardan och inbillar mig att nya MM kommer att passa mig bättre än de mer högvälvda alternativen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-05 18:48

Yaay

Efter en ominstallation av Wireless Mouse Software och MagicM parkopplad till datorn under installationen ser det ut som att 2fingers-sweep för att bläddra fram och tillbaka mellan websidor (surfhistoriken) fungerar både i Safari och Chrome

2-finger swipe fungerar inte längre

Min 2-finger swipe har slutat fungera. Det har hänt tidigare men då har omstart fixat problemet. Så icke idag. Det här infann sig efter att min Mac hade uppdaterat EFI för optiskt enhet idag. Gissar att något har blivit galet i systemet. Var kan man ladda ner mjukvaran och installera om den?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-12-10 10:28

Apple - Downloads - Firmware & Hardware - Wireless Mouse Software Update 1.0 for Snow Leopard

Ursprungligen av pmarriott:

Min 2-finger swipe har slutat fungera. Det har hänt tidigare men då har omstart fixat problemet. Så icke idag. Det här infann sig efter att min Mac hade uppdaterat EFI för optiskt enhet idag. Gissar att något har blivit galet i systemet. Var kan man ladda ner mjukvaran och installera om den?

Och nu funkar det igen

Ursprungligen av pmarriott:

Min 2-finger swipe har slutat fungera. Det har hänt tidigare men då har omstart fixat problemet. Så icke idag. Det här infann sig efter att min Mac hade uppdaterat EFI för optiskt enhet idag. Gissar att något har blivit galet i systemet. Var kan man ladda ner mjukvaran och installera om den?

Upptäckte att det inte fungerade med pekplattan heller. Inga gester fungerade på pekplattan. Ryckte ut kablarna till min Cinema-skärm, stängde av musen och startade om datorn. Sedan fungerade gesterna på pekplattan. Kopplade in skärmen och startade musen och nu fungerar allt igen. Skumt.

Jahapp då ser det inte ut att bli nån magic mouse för min del.

De kommer till macoteket i Uppsala mellan kl 14 och 17 idag, och jag har ett ex bokat.

Tyvärr är jag på väg till ett plan med destination Antarktis då:'(

  • Medlem
  • Ljusdal
  • 2009-11-06 11:32
Ursprungligen av Helmetrock:

Jahapp då ser det inte ut att bli nån magic mouse för min del.

De kommer till macoteket i Uppsala mellan kl 14 och 17 idag, och jag har ett ex bokat.

Tyvärr är jag på väg till ett plan med destination Antarktis då:'(

Trist men har dom inte nyss öppnat en Apple store där?

  • Medlem
  • 2009-11-08 18:17

Nya musen verkar vara poppis. Trodde att det som alltid skulle gå snabbare att hämta ett ex i en butik i Stockholm än att beställa den från Apple Store. Men butikerna har så många bokade ex att de aldrig ens kommer ut på hyllorna!
Så nu har jag beställt en från Apple Store, beräknad leverans 20-25 nov! Tre j*kla veckor???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-08 21:42

skönt att man beställde samma dag och har nu haft den i över 1 vecka.

För min hand och mina erfarenheter så är det en helt underbar mus! Allt känns hur bra som helst och njuter varje gång jag ser den och inser att jag aldrig mer kommer att ha problemet att behöva göra rent scrollen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-08 22:37

Till alla som tycker musen är för slö i OS X kan jag rekommendera Ben Net - MouseZoom OS X Official Site - En prefpane med en enkel slider för att ställa in hastigheten. Att logga ut är inte nödvändigt utan det funkar live. Individuella inställningar för mus och trackpad finnes också.

  • Medlem
  • 2009-11-11 12:39
Ursprungligen av gaimasa:

Till alla som tycker musen är för slö i OS X kan jag rekommendera Ben Net - MouseZoom OS X Official Site

Om man vill ha den ännu känsligare, hur gör man då? Känns som att man behöver ett helt skrivbord för att kunna manövrera musen...

För de som ännu inte fått sin mus kan jag meddela att man inte längre behöver ladda ner drivrutiner för musen. De finns nu inbakade i 10.6.2.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-11-11 13:46
Ursprungligen av Dalle:

Om man vill ha den ännu känsligare, hur gör man då? Känns som att man behöver ett helt skrivbord för att kunna manövrera musen...

Klassiskt macproblem. Jag föreslår att du vänjer dig vid att utnyttja accelerationen istället. Tanken är att det blir svårt med precisionsarbete om man har för stor "utväxling".

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-11-11 14:27

Problemet jag upplevde efter installationen av 10.6.2 (uppgradering mha combopacken, inte via Software Update) var att 2fingersswipe inte längre fungerade. Jag har drivrutinerna installerade sedan innan installationen av 10.6.2 och då fungerade det. Efter uppdateringen slutade det fungera med 2fingerswipe, övriga funkter var det inga problem med, men efter att, återigen, ha installerat drivrutinerna för MagicM så fungerade 2fingersswipen för mig igen. Undrar varför det var ett sådant bettende om nu alla drivrutiner mm skall vara inbakade.

Ursprungligen av Dalle:

<snippeth>
För de som ännu inte fått sin mus kan jag meddela att man inte längre behöver ladda ner drivrutiner för musen. De finns nu inbakade i 10.6.2.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-11-09 22:25

Var och testade den i butik, upplevde den som väldigt rapp och precis och trots mina stora händer så var den väldigt bekväm. Inköp på gång!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-11-10 08:39

Nu sitter jag här och blir sugen på den ändå, fast jag bestämt mig för att inte bli det
Men är det någon som vet om det finns typ någon typ av skyddsfilm eller liknande att sätta på den för att hålla den ren?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-11-11 16:14

Fick min i lådan i dag och den funkar kanon! Har 10.6.2 och inte installerat något, den bara funkar.

Ursprungligen av ledin:

Men är det någon som vet om det finns typ någon typ av skyddsfilm eller liknande att sätta på den för att hålla den ren?

Något sådant behöver du inte, den är blank och slät så har du kladdat ner den så torkar du bara av den. Finns ju inga knappar eller hjul att få in skit i.

  • Medlem
  • 2009-11-11 13:54

En annan fråga: Har de inte tänkt på Spaces? Måste man nu använda tangentbordet för att växla mellan olika program? Uruselt Apple!

  • Medlem
  • 2009-11-11 15:50

Mycket bra fråga. Här fungerar det med två fingrar, iaf i Firefox.

Bevaka tråden