Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 03:27
Ursprungligen av Zimmerman:

Apple har ju som tradition att systematiskt vägra att producera användbara möss :-D. Detta för att allt annat dom gör är så klockrent. Usla möss har liksom blivit deras stående skämt för att visa att dom är mänskliga. Minns någon pucken? Den var ju givetvis aldrig menad att användas. :-D.

Jag tänkte på det också, my take: mössen utgör en sån liten del av Apples "varumärke" att det är här Apples brain-storming team får här komma till fullt uttryck, det här de har chansen att testa vilda idéer som de kanske till och med få användar-feedback på som kan extrapoleras till andra produkter. De behöver inte sabba flaggskeppen med små kulor, elvispar eller annat jox bara för att kolla hur bra idéer de är.

Nja, historiskt har det väl knappast sett ut så men vem vet vilka planer Apple haft bakom kulisserna.

Kan bara tänka mig vilka möjligheter som kan komma för spel med denna mus! Ska bli spännande att se!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 11:16

Jag var och provade musen idag och jag måste säga att den var riktigt skön om än ganska liten; trots mina små händer.

Det enda irriterande var att man verkade vara tvungen att släppa vänsterfingret för att högerklicka! Säkert en vanesak men det känns som de borde ha kunnat tänkt på detta när det utvecklade den. De har ju multitouch liksom!

Har det varit så för er andra också? Eller var det bara jag som tryckte på fel sätt?

Ursprungligen av Raven6z:

Det enda irriterande var att man verkade vara tvungen att släppa vänsterfingret för att högerklicka!

Så var det redan på Mighty Mouse tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-26 11:28
Ursprungligen av Capeman:

Så var det redan på Mighty Mouse tyvärr.

Mjo, det vet jag. Har en MightyM liggandes i någon låda lite på grund av den anledningen. Jag tycker dock inte att det var ett lika stort problem i MagicM så det blir nog ett köp i alla fall då jag är ganska desperat efter en ny BT-mus!

Men borde det inte vara lätt för dem att fixa detta eftersom det finns multitouch? Känner den ett klicka på högersidan så blir det högerklick?

Ursprungligen av Raven6z:

Men borde det inte vara lätt för dem att fixa detta eftersom det finns multitouch? Känner den ett klicka på högersidan så blir det högerklick?

Blir nog klurigt, då måste den ju känna av hur hårt du trycker, annars kan den ju inte veta vilket finger som du avser med klicket. Misstänker att det är upplagt för felavkänning i så fall. Varken dagens touchpads på Mac eller iPhone känner väl av hur hårt du "tappar".

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-10-26 20:50
Ursprungligen av Raven6z:

Det enda irriterande var att man verkade vara tvungen att släppa vänsterfingret för att högerklicka!

Detta ihop med att det inte finns någon funktion på musen för att ta fram expose blir en dealbreaker för mig. jag får hålla tillgodo med min mx1000 ett tag till (gillar den skarpt, men tyvärr passar den inte in designmässigt med resten av prylarna.)

Ursprungligen av kainen:

Detta ihop med att det inte finns någon funktion på musen för att ta fram expose blir en dealbreaker för mig. jag får hålla tillgodo med min mx1000 ett tag till (gillar den skarpt, men tyvärr passar den inte in designmässigt med resten av prylarna.)

Ser ut som man kan ställa in så att någon av gesterna gör detta. Om man kollar in prefs-panel för musen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-10-26 15:14

Testade idag musen i butik. Den känns kantig och för platt. Det känns som man ska hålla i den med fingertopparna. Jag tyckte inte så mycket om den. En annan nackdel tycker jag är att man måste röra hela pekfingret när man ska scrolla långt och snabbt. Man måste dra fingertoppen längre upp och ner. Jag kände att jag belastade fingret mer än med scrollhjul. Tror inte jag kan arbeta ett längre pass med Magic Mouse.

Ursprungligen av Homy:

Testade idag musen i butik. Den känns kantig och för platt. Det känns som man ska hålla i den med fingertopparna. Jag tyckte inte så mycket om den. En annan nackdel tycker jag är att man måste röra hela pekfingret när man ska scrolla långt och snabbt. Man måste dra fingertoppen längre upp och ner. Jag kände att jag belastade fingret mer än med scrollhjul. Tror inte jag kan arbeta ett längre pass med Magic Mouse.

Kanske man kan påverka känsligheten med scrollningen på Magic Mouse i inställningspanelen för Magic Mouse?

Men tänk hur grym nästa generation av den här kommer att bli! Eller när Logitech kommer med en riktig värstingvariant av samma koncept......

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-10-26 23:15

Testade en idag, riktigt snygg och läcker på alla sätt och vis. Men skön? Nja sådär. Skulle jag betala 6-700 kronor för den? - Ja. Fast nej, då vore jag inte klok. I så fall skulle jag vilja ha något slags skydd till den, typ en plastfilm eller nåt. Mina möss har en förmåga att bli feta efter något år.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-26 23:17

Det finns inte så mycket att göra på musfronten. Inga revolutioner står för dörren. Den bästa musen finns redan på marknaden. Det är bara att välja den man gillar mest.

Ursprungligen av planB:

Det finns inte så mycket att göra på musfronten. Inga revolutioner står för dörren. Den bästa musen finns redan på marknaden. Det är bara att välja den man gillar mest.

Magic Mouse kanske inte är en revolution, men nog står den för nyheter och nytänkande ändå. Inte fanns det något liknande på marknaden när den släpptes?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-27 08:06
Ursprungligen av Adrian B:

Magic Mouse kanske inte är en revolution, men nog står den för nyheter och nytänkande ändå. Inte fanns det något liknande på marknaden när den släpptes?

Nej det är något nytt, och det finns nog en anledning till att det inte funnits något liknande tidigare. Att musen (som sådan) har sett ungefär likadan ut under så många år säger något. När det gäller track-pad'en däremot har Apple gjort avgörande förbättringar på senare tid. Där ligger andra tillverkare långt efter.

Jag är lite oförstående inför ergonomiargumenten, men så kanske jag bara råkar använda samma teknik som utvecklarna på apple? Vilar handen på underlaget, precis som jag skulle göra utan mus, lätt kupad. Håller den med tumme och lillfingret huvudsakligen och övriga tre vilar ovanpå med fingertopparna. Har aldrig haft några bekymmer trots långa dagar framför datorn. Har mighty nu och kan snarare tycka att den är aningen för hög. Låter som magic kan vara något för mig med andra ord. Däremot är två AA apdrygt i viktavsikt. Det störde mig mest när jag gick från vanlig mighty till trådlös.

Jag kände på den idag i butiken i Sundsvall. Den var verkligen, som folk redan påpekat, platt. Dock kände jag inte att det skulle vara ett problem för mig, en vanesak snarare. Jag blev också imponerad över hur känslig den var med att skilja på vänster- och högerklick. Funkade riktigt bra i jämförelse med Mighty Mouse som jag haft lite sådana problem med.

Dock skulle de inte få in några i butiken förrän nästa vecka. Tydligen är det problem med drivrutinerna, vilket gör att musen bara funkar på nya iMacs för tillfället. Lite tråkigt.

Ursprungligen av kalkoman:

Dock skulle de inte få in några i butiken förrän nästa vecka. Tydligen är det problem med drivrutinerna, vilket gör att musen bara funkar på nya iMacs för tillfället. Lite tråkigt.

Inte helt sant, Apple har släppt en mjukvaruuppdatering som gör att den fungerar på andra Macar än iMacs.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-28 15:33

Var inne och kände på en Magic Mouse på MacHuset i Borås igår. Som många säger så är den platt, men känsligheten för höger resp. vänsterklick fungerar väldigt bra och tyngden i den gjorde att den kändes precis.
Nu gäller det bara att vänta tills de får in några i butik med så man kan handla en

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-10-28 18:23

jag tänkte att nu när mjukvaran till nya musen är släppt, borde det inte gå att omvandla mjukvaran så att den fungerar med gamla musen. jag tänkte mest på funktionen att kunna gå bak och fram i safari. att man använder någon av knapparna på den gamla istället för touch. är jag helt ut och cyklar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 21:00

Fick leveransbesked och Imorgon så kommer min Magic M.

Har redan testat den och vart kär redan i butiken.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-28 22:11

Beställde du på lanseringsdagen?

Ursprungligen av atomlab:

Fick leveransbesked och Imorgon så kommer min Magic M.

Har redan testat den och vart kär redan i butiken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-28 22:18

yes....
Såg redan på bilderna att jag skulle gilla den och är så s""" trött på min less so mighty mouse...

  • Medlem
  • City
  • 2009-10-29 19:04

Tillbehör är redan på g ;)

Som ni kan se finns det snart tillbehör för alla ergonomivänner, silikongrepp för Magic Mouse...

Min anlände idag (jag beställde så fort apple store var uppe)

Den känns riktigt bra faktiskt, enda jag saknar hittills är "third button" som jag brukar använda för expose.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-29 23:41

Med tanke på detta så kanske man vågar hoppas på att de får in mössen imorgon i den lokala Macbutiken så att man äntligen kan få lägga vantarna på den: Magic Mouse lands at many local Apple stores

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-31 03:54

Inget samtal från butiken idag. Är det någon här som sett/köpt en MM i butik ännu?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-11-01 17:43

Jag har testat den i butik, verkar trevlig.
Den kändes dock lite väl fyrkantig.

Jag hoppas den fungerar samtidigt som man har nycket trafik över wlan, vilket inte är fallet med min Mighty-mus.

Om det finns någon som har svårt med det engelska uttalet, så uttalas det "Mad-Geek-Maous"

Bevaka tråden