Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Magic Mouse (oktober 2009)

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enda problemet är att batterier/laddning ALDRIG ens räcker hälften av tiden som utlovas. Jobbar man professionellt så tömmer man t.ex. en Logitech Revolution på två dagar. När man väl lärt sig rutinen att reflexmässigt sätta musen på laddning varje gång man lämnar datorn så löser sig dock allt :-). Jag kör som sagt trådlöst, men jag förstår verkligen dom som absolut vill ha sladd och slippa tänka på musens laddningsstatus.

Ursprungligen av Zimmerman:

Enda problemet är att batterier/laddning ALDRIG ens räcker hälften av tiden som utlovas. Jobbar man professionellt så tömmer man t.ex. en Logitech Revolution på två dagar. När man väl lärt sig rutinen att reflexmässigt sätta musen på laddning varje gång man lämnar datorn så löser sig dock allt :-). Jag kör som sagt trådlöst, men jag förstår verkligen dom som absolut vill ha sladd och slippa tänka på musens laddningsstatus.

Då måste du verkligen fått ett måndagsex. Eller så gnussar du som en tok med den

Jag har en Logitec MX-1000 (min kollega har en MX-Revolution). Båda sitter vi konstant vid datorerna och musar från 8 till 17, 5 dagar i veckan o vi laddar kanske var annan eller var tredje vecka...

Att tillägga, min MX-1000 är väl ca 2-3 år gammal..

Nu går ju den här på AA batterier, så det är inte lika enkelt att hålla den laddad. Det vettigaste vore kanske att ha två set batterier varav det ena sitter i musen och det andra i laddaren...

Men hur man kan ha så stora problem med batterier så man föredrar sladd, det begriper jag inte

Dom som aldrig glömt ladda musen och/eller varit tvugna att avbryta jobb pga urladdad mus (och då koppla in reservmus med sladd) - har aldrig jobbat på riktigt med en dator ;):$

Ursprungligen av Helmetrock:

Men hur man kan ha så stora problem med batterier så man föredrar sladd, det begriper jag inte

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-22 11:41

Mina två Logitech (lap-top) möss (V450/V470 tror jag de heter; den förra är den silvriga som inte tillverkas längre, båda är BT) håller i ett par tre månader daglig användning (ofta med on-knappen på av misstag under natten) på en uppsättning AA-batterier. Jag orkar inte ens trassla med uppladdningsbara.

Jag vet ärligt talat inte vad som hade varit värst, att tvingas ha en mus med sladd eller använda XP

Så...man ska alltså behöva komma ihåg att slå av musen med en off-knapp? Och slå på den varje gång man kommer till datorn? Nja...det känns stenålder för mig. Som sagt; jag kör trådlöst och kan inte tänka mig något annat, men jag är klarvaken och ser nackdelarna. Jag har haft fyra Logitech trådlösa - bl.a. två Revolution - alla har pallat max tre dagar innan laddning krävs. Kanske har jag haft statistiskt sensationell otur och fått fyra defekta möss - eller så ÄR tillverkarnas snack om veckor av användning rena nyset (om dom inte menar att man använder den en timme varje dag liksom...).
Jag jobbar alltså med dator - 6-10 timmar om dygnet - och givetvis slår jag inte av och på musen med någon obskyr knapp...det är ju löjligt...jag slår inte ens av en dator. Jag har som sagt tillslut skaffat rutinreflexen att ställa musen i laddningskoppen varje gång jag lämnar datorn. Det funkar.

Just energifrågan är problemet med alla trådlösa doningar tycker jag - och det tycker industrin också som forskar fett och svindyrt med induktionslösningar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-22 12:21

Jag skulle tro att jag kan ha min Logitech-mus på dygnet runt i en månad + arbete hela dagen på en uppsättning AA. En gissning efter ett par tre års användning.

Det är ju så att musen stänger av sändningen efter en kvart i vila. Då drar den väldigt, väldigt lite (uppenbarligen).

Mitt trådlösa Logitechtangentbord och -mus rullar på med 8-10 timmars arbetsdag, utan att slå av dem på kvällarna, under betydligt mycket längre tid än tre dagar. Jag har inte uppladdningsbara batterier, känns inte som någon större vits.

Skumt att mina två Logitech Revolution och dom två tidigare Logitech (MX1000) bara lirar i tre dygn. Nu blir jag mörkrädd. Att jag är född med otur är ju inget nytt...men FYRA felaktiga på raken! Scarry.

Nå - det är synd att Magic också - som nästan alla möss - verkar vara framtagen för att passa flickors händer. Annars hade jag köpt en bums - jag tror t.ex. att buggar/panics ibland kan bero på trådlösa möss och om musen kommer från Apple så är nog den risken markant mindre.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nå - det är synd att Magic också - som nästan alla möss - verkar vara framtagen för att passa flickors händer.

Riktiga män kör PC

Jo...Bill Gates är ju en riktig hunk.

Ursprungligen av Johan S:

Riktiga män kör PC

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-22 15:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo...Bill Gates är ju en riktig hunk.

Hahahaa

Tittade i SetPoint nu, och mitt batteri i musen låg på 95% och då har jag använt den i ett par veckor. Så att det bara ska hålla ett par tre dagar låter helt sjukt.

Nördgodis! Sweet!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-10-22 15:44

någon som lyckats få tag på nån info om när den kan tänkas finnas i apple-butiker?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-10-22 16:08
Ursprungligen av Jejje:

någon som lyckats få tag på nån info om när den kan tänkas finnas i apple-butiker?

Räknas inte Macoteket som en Applebutik?
http://www.99.se/1839177-post42.html

Senast redigerat 2009-10-22 21:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-22 23:20

Efter har använt den i 6h + så måste jag säga att jag diggar den hårt. Bra respons i både scroll och musknapparna. Knapparna i sig är mer tryckvänliga och höger- respeketive vänsterknappen är mer precisa än vad de var tidigare. På mighty mousen så fanns det ett "område" man var tvungen att klicka inom för att knapparna skulle reagera, så är det inte på Magic Mouse då den alltid "klickar" rätt varsesig man ska primär- eller sekundärklicka. Att använda själva touchpaden på musen fungerar klockrent men att swipe är lite av en vanesak innan det sitter. Zooma in på bilder och scrolla runt med ett finger är klockrent och underlättar verkligen vid exempelvis redigering av bilder.
Magic mouse kör med lasersensor, vilket jag blev lite positivt överraskad av men och andra sidan hade det varit grymt knasigt om de INTE valt laser.
Folk på olika communities har snackat om att Magic mouse inte skulle vara ergonomisk pga att den är så "liten" och nätt men jag tycker den passar mig bra och känns väldigt gedigen. Aluminium biten gör ju sitt till helheten av en seriös och robust mus, som inte är alls lika plastig som föregångaren.

Ne nu är det kvart över lägg dax, ska ju orka pressa skiten ur den enklare 27" och den enklare 21.5" imorgon Ska bli intressant vad de klarar av. Ha det gött!

Btw, jag tycker det är en bra mus men det är ju såklart en personlig åsikt. Ni måste klämma och känna på den själv innan ni bestämmer er men om ni stått ut med Mighty Mousen så kommer ni känna lite av en befrielse med nya Magic Mousen

(är och var grymt trött när jag skrev detta så därav eventuella stavfel och konstiga meningsuppbyggnader )

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-23 00:35

Bra recention! Tack.

Blir ett köp efter några fler positiva poster.

Mera mera!

Nu har jag varit och pillat på demoexet på Macoteket i Uppsala, och jag får hålla med Crayzee om nästan allt. Den kändes riktigt stabil och inte plastig alls! Att den var så låg kändes inte heller som ett problem, man får använda den på ett annat sätt helt enkelt, se på den som en pekplatta istället för en mus

Det var bara en grej jag tyckte funkade dåligt, det var att swipa. Åt vänster funkade bra, men åt höger funkade sämre. Då ville jag dra med mig hela musen åt höger eftersom inget höll emot ditåt som tummen gör åt vänster... Ni som använt den lite mer, är det något man kommer på en teknik för, eller är det ett problem för er också?

Jag hade hellre sett att den hade en hylla på sidorna som Logitech t.ex. istället för att det bara går inåt där, så kunde man klämma fast den mot underlaget ed tummen när man swipar.

Någon mer som testat den och har något att kommentera?

För övrigt är ju designen sjukt snygg, jag hade lätt kunnat köpa en och ha på skrivbordet fast jag skulle fortsätta använda min MS-mus

Ursprungligen av Helmetrock:

Det var bara en grej jag tyckte funkade dåligt, det var att swipa. Åt vänster funkade bra, men åt höger funkade sämre. Då ville jag dra med mig hela musen åt höger eftersom inget höll emot ditåt som tummen gör åt vänster... Ni som använt den lite mer, är det något man kommer på en teknik för, eller är det ett problem för er också?

Jag måste hålla min mus på något exceptionellt sätt, för jag har alltid lillfinger nedanför typ.. I samma höjd som tummen eller hur man ska säga! Då borde swajp inte vara något problem, eller?

Nej, det borde funka! Kanske är det som är knepet... Men jag undrar hur lätt det är att swipa med lillfingret fast... Det funkar nog inte om man måste ha fingrarna i bredd, men det kanske man inte måste?

Ursprungligen av Helmetrock:

Nej, det borde funka! Kanske är det som är knepet... Men jag undrar hur lätt det är att swipa med lillfingret fast... Det funkar nog inte om man måste ha fingrarna i bredd, men det kanske man inte måste?

Jag förstår fan inte hur du håller musen altså. Har du små händer?
Jag har oftast tre fingrar på musen. Högerklickan med pekfinger, vänsterklickar lång och/eller ringfinger och har som sagt lillfingret vid sidan. Swipe gör man väl med pek- och långfingrar? Ska man göra det är det väl bara att dra ner ringfingret på högersidan av musen typ och klämma ihop pek- och långfinger?

Nej, jag har inte små händer, och jag håller musen som du ungefär.....

Det jag inte riktigt minns är om det går att swipa med fingrarna efter varandra eller om de måste vara i bredd. Jag testade bara i bredd av gammal vana, går det att ha dem efter varandra blir det inga problem.

Jag var inne och provade den i MacHuset här i Borås i fredags och jag måste säga att den är platt, förbannat platt. Varför gör man inte en mus som fyller upp handen alla Logitech style?! Annars är den ju både snygg och har trevliga funktioner men just ergonomi delen gör mig bekymrad. Jag behöver en BT-mus till min nya MacBook Pro men jag tror tyvärr inte det blir en Magic Mouse och det just för att den inte är bekväm nog, Apple har väl bara tänkt design och funktionalitet före ergonomin. Vill man ha det fint får man väl också lida pin? Nej, fan heller

Microsofts musar är goa... Billiga också, om nån nu vågar.

Ursprungligen av D'Artagnan:

Microsofts musar är goa... Billiga också, om nån nu vågar.

Jag har bara kört Microsoft-möss de senaste åren. Har köpt ett gäng olika faktiskt, tycker Microsoft gör riktigt bra möss (förutom att de trådlösa laggat för mycket, men jag är lite kinkig i den frågan).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-25 21:00

Nej, jag blir bara mer och mer skeptisk.

Ergonomi är väl helt enkelt för tråkigt för Apple.

Apple har ju som tradition att systematiskt vägra att producera användbara möss :-D. Detta för att allt annat dom gör är så klockrent. Usla möss har liksom blivit deras stående skämt för att visa att dom är mänskliga. Minns någon pucken? Den var ju givetvis aldrig menad att användas. :-D.

Bevaka tråden