Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för extrem skadeglädje mot Apples konkurrenter! Moahahahahahaha!

Tråden skapades och har fått 566 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Marcus K:

Hjärtbehandling avbröts av dator | Inrikes | SvD

Som tur var blev ingen skadad.

Det finns en anledning att marsrobotar kör vxWorks och liknande, vilka är byggda för sånt.

Det där förstår jag inte, var det inte bra att IT-teknikerna ville hjälpa läkaren att få bort virus?

Ursprungligen av Goflorp:

Ibland när man ser life-support-grejer på sjukhus och annat sånt där "livsviktigt" (processövervakning) mm att det körs på Windows, så blir man nervös....

Medicinsk teknik är ett mörker, rena Dilbert-branschen. Allt är dyrt och designat av kommittéer. Bara något så basalt som journalsystemen skulle få vem som helst som ägnat mer än 15 minuter åt databaser att skrika av fasa. Det fascinerar mig att man kan ha så fullständigt hysteriska säkerhetskrav på allt vad nya mediciner heter, men att det går att komma undan med nästan vad som helst så länge det sitter en processor inuti. Jag vill inte ens veta hur många som satt livet till för att utrustning inte fungerat som den ska eller att personalen inte kunnat hitta livsviktig information.

dags för dagens apgarv då ;

"The exploit, tied to an app that appeared to simply load free custom background wallpapers, was downloaded "anywhere from 1.1 million to 4.6 million times. The exact number isn’t known because the Android Market doesn’t offer precise data," according to a report by Dean Takahashi of VentureBeat.
"

vad? jo, Androidanvändare har laddat ner ngt harmlöst program som packat ihop allal dina användardata och skickat dem till ngn mysko server i Kina.

- så dags byta dina lösenord, typ överallt ....

man vet alltså inte ens hur många som drabbats...
"Buhu, man är så instängd på iPhone." ...

Källa:
http://www.appleinsider.com/articles/10/07/29/millions_of_android_users_hit_by_malicious_data_theft_app.html

En av de saker jag inte förstår mig på med Android är varför de inte har någon kontroll över Market. Jag menar, om nu tanken är att program ska gå att installera varifrån som helst så ska väl Market om något vara den hårt kontrollerade säkra hamnen som folk ska kunna lita på? Bara för att Google inte vill ha kontroll ska de ju inte promota alla rakt av. Det är ju fött att misslyckas.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-29 11:46

Och detta är bara början på problemen för Androidanvändarna.

Moahahahahahaha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 19:29

At McDonalds today!
Moahahahaha

Hackare på DefCon-mässan delade ut eget program som gullar med ens Android-telefon. Så snällt av honom att lära alla andra programmerare hur man gör...

Citat:

Två programmerare släppte på fredagen en mjukvara som kan spionera på all e-post och sms i Androidtelefoner. Avsikten var att tvinga Google att rätta till buggen i Android som gör det möjligt, förklarade de.
Nicholas Percoco, chef för Spider Labs, delade ut sitt elakartade program på DVD-skivor till besökarna på hackarkonferensen Defcon i Las Vegas. Han sade att det var ganska lätt att skriva programmet, det hade tagit två veckor.

- Och det finns folk som är mycket mer motiverade än vi att göra sådant.

Det gick inte att få en kommentar från Google till angreppet mot deras operativsystem.

Android är ett operativsystem för smarta mobiltelefoner, alltså en konkurrent till Iphone. Enligt Google startas 160 000 nya Androidtelefoner om dagen av nya köpare.

Defcon besöks av 10 000 programmerare och säkerhetsexperter. Man betalar kontant 140 dollar för att få vara med - och behöver inte ange sin identitet.

"

Källa SVD
Spion för Android spridd på mässa | Näringslivsnyheter | SvD

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-03 22:09

Känns lite som att denna borde passa in här, dvs behöver 20st för att slå 1!
Wait, So 20 Phones On 4 Carriers Outsold 1 Phone On 1 Carrier? Shocking.

verkar som om RIM hystat ihop ngt nytt system till sina 200-knappar-på-en-låda-grejer;

Early Reviews of Blackberry Torch and New OS: “Old, Clunky, Uninspired” | Cult of Mac

Synd bara att det upplevdes som “uninspired, old, clunky sometimes, and cluttered.” (de har inte ens lyckats kopiera konkurrenterna då alltså..)

Sedan försökte man sig på en "Apple lansering" i New York. Det gick inte heler så bra.
Massa läckor innan, bl a postades hela rasket upp på At&T's website INNAN lanseringen hölls...

Nästa käftsmäll för Kanadensarna blirväl att Saudiarabien fimpar RIM's nätverk på Fredag...

AppleInsider | Saudi Arabia announces it will block BlackBerry service Friday

The news comes as the latest threat in a heated debate between RIM and several governments. As reported by Reuters, India and Kuwait have both objected to being unable to monitor Blackberry services. Last week, the United Arab Emirates threatened to block BlackBerry Messenger, email, and browsing services on Oct. 11 if not allowed access to encrypted messages.

(det handlar om att regeringar vill kunna läsa krypterade meddelanden. Regeringarna vill väl leta bombsprängare och är inte heller nöjda med att statshemligheter hamnar i Kanada, RIM vill hålla på sina kunders rätt till ett privatliv.)

Som den "sista spiken i kistan":

New data released by Nielsen shows that half of BlackBerry users want to switch to other smartphone operating systems for their next purchase. 29% of BlackBerry owners polled want to switch to the iPhone OS, while just 2% of iPhone owners want BlackBerry OS for their next purchase.
(Appleinsider)

Mouhahahahahahahaha!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-08-06 08:31

Microsoft nergraderad

Intressant artikel...:$

"Our research is indicating that Microsoft is unable to connect with the new generation of users,"

Microsoft shares retreat after downgrade

Moahahahahahahaha

Det började med att Saudierna ville ha RIM's (Blackberrys) huvudnyckel till Blackberrys kryperade meddelanden. Annars stänger vi av skiten.

Fick intrycket att de gick med på det, men det blev uppskjutet helt plötsligt och nya förhandlingar.

Nu kommer Indierna och knackar på dörren.

Tror det här blir ytterligare en spik i kistan för Blackberry.

Indian government to meet operators over the BlackBerry - Computerworld

MS ger sig på Apple och Macarna just nu i en kampanj, på sidan där de visar en leende skådespelerska som ser lite frikyrkligt frälst ut...

PC vs Mac: The PC has Blu-ray capability, more software choices, and more!

Så tar de upp en massa Bra med PC - negativt med mac

Det finns också en "twitterfeed" som rullar på, kruxet är att det INTE är en Twitterfeed, det är bara en hårdkodad rulle som skall se ut som en Twitterfeed.

En del av dessa "tweets" är så man får apgarva de flesta skriver ungefär "Jisses! Det funkar", "Än så länge håller det..." "tack gode gud för UI-patching"...

* Man är förvånad över att det fungerar
* Det exploderar nog närsomhelst
* Det är fult

med andra ord.

Sedan radar man upp mängder med rena fel, halvsanningar, FUD och rent ljug.

Macar är kass minsann för man kan bara få dem i färgerna Silver och Vit (och svart då, men det missar de), PC är BÄTTRE för de kan du få i vilken färg du vill....

(Så länge du i praktiken alltid väljer svart, knarrig pianolack med 6 klistermärken på...)

Jaha, fellow Macfriends, now you know what Bagdad Bob does nowadays.....

Så roligt, kan ite sluta skratta:

YouTube - Airphone 4 Review (Fake iPhone 4)

Engadget testar en iPhone4-kopia...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-08-12 22:14
Ursprungligen av Goflorp:

Så roligt, kan ite sluta skratta:

YouTube - Airphone 4 Review (Fake iPhone 4)

Engadget testar en iPhone4-kopia...

Kanske är nya WinMobile7 ;D

  • Medlem
  • 2010-08-12 22:16
Ursprungligen av Goflorp:

Så roligt, kan ite sluta skratta:

YouTube - Airphone 4 Review (Fake iPhone 4)

Engadget testar en iPhone4-kopia...

Har kikat på den tre gånger nu. Måste säga att jag gillar hans hånfulla kommentarer till allting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-12 23:19

Moahahahaha...

  • Medlem
  • 2010-08-12 23:29
Ursprungligen av atomlab:

Moahahahaha...
[ATTACH]26169[/ATTACH]

När är den bilden tagen?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-08-12 23:39
Ursprungligen av Dalle:

När är den bilden tagen?

Intel P55 chipset släpptes i september förra året, så längre sedan än så kan den inte vara tagen.

Ja vad ska man säga:D Mohahaha:p

fel håll.. mhm..

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-15 13:38

En uppsats gjord nyligen från Uppsala Universitet med roliga faktafel!

(Sidan 19):
För närvarande är det inte möjligt att köra flera applikationer parallellt i iPhone, vilket betyder att användaren endast kan hantera det fönster som är valt för tillfället. Detta medför att information som skall visas måste vara vald med omsorg och med hänsyn till att användaren inte kan lämna fönstret utan att avsluta pågående körning. (Mark & LaMarche, 2009)

urn:nbn:se:uu:diva-126461: Android vs iPhone : En jmfrande studie i applikationsutveckling

Ursprungligen av Jetwash:

En uppsats gjord nyligen från Uppsala Universitet med roliga faktafel!

Den är daterad nästan två veckor innan iOS 4 släptes till allmänheten så det är ju absolut inget fel i det som skrivs. Sedan har väl normal granskning gjort att den publicerats i Diva först senare.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-15 18:38
Ursprungligen av Marcus K:

Den är daterad nästan två veckor innan iOS 4 släptes till allmänheten så det är ju absolut inget fel i det som skrivs. Sedan har väl normal granskning gjort att den publicerats i Diva först senare.

Multitasking till iPhone visste man ju om innan detta utgavs, så jag håller inte med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-15 19:45

Man får inte glömma dels att multitasking alltid har funnits på iPhone - bara inte för tredjepartsprogram sedan kom officiellt i iOS 2 - och dels att iOS 4 med multitasking för tredjepartsprogram visades upp i sin helhet redan i april 2010 - även om det inte släpptes förrän i juni. En uppsats som skrevs i juni 2010 borde därför inte påstå rakt av att iPhone inte kan köra flera program parallellt. Dessutom är påståendet mycket märkligt. Såvitt jag vet är det alltid viktigt när det gäller mobila OS att man har i åtanke att användaren tittar på ett program i taget på en begränsad yta. "... endast hantera det fönster som är valt för tillfället ..."? Det finns knappast många mobila OS som över huvud taget arbetar med fönster och som kan visa flera parallellt. Menar författaren att Android i sitt standardutförande på mobiler fungerar så? Eller är det någon slags missuppfattning grundad i hur man tolkar begreppet multitasking ("parallell"-körning)?

Mycket av hatet mot iOS brukar komma ifrån konstiga missuppfattningar som antagligen uppstår p.g.a. populärmedias slarviga skriverier. Jag vet inte hur många jag har stött på som tror att man inte kan lyssna på musik samtidigt som man t.ex. surfar på en iPhone, bara för att de har hört att "iPhone inte har multitasking".

Jag sitter i alla fall här med min sprillans nya iPhone 4 som känns som något slags svart kompakt mystiskt stilrent föremål från framtiden och är helt fantastiskt. Jag riktar min skadeglädje till konkurrenterna.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-08-15 20:01
Ursprungligen av Rajje:

Man får inte glömma dels att multitasking alltid har funnits på iPhone - bara inte för tredjepartsprogram sedan kom officiellt i iOS 2 - och dels att iOS 4 med multitasking för tredjepartsprogram visades upp i sin helhet redan i april 2010 - även om det inte släpptes förrän i juni. En uppsats som skrevs i juni 2010 borde därför inte påstå rakt av att iPhone inte kan köra flera program parallellt. Dessutom är påståendet mycket märkligt. Såvitt jag vet är det alltid viktigt när det gäller mobila OS att man har i åtanke att användaren tittar på ett program i taget på en begränsad yta. "... endast hantera det fönster som är valt för tillfället ..."? Det finns knappast många mobila OS som över huvud taget arbetar med fönster och som kan visa flera parallellt. Menar författaren att Android i sitt standardutförande på mobiler fungerar så? Eller är det någon slags missuppfattning grundad i hur man tolkar begreppet multitasking ("parallell"-körning)?

Mycket av hatet mot iOS brukar komma ifrån konstiga missuppfattningar som antagligen uppstår p.g.a. populärmedias slarviga skriverier. Jag vet inte hur många jag har stött på som tror att man inte kan lyssna på musik samtidigt som man t.ex. surfar på en iPhone, bara för att de har hört att "iPhone inte har multitasking".

Jag sitter i alla fall här med min sprillans nya iPhone 4 som känns som något slags svart kompakt mystiskt stilrent föremål från framtiden och är helt fantastiskt. Jag riktar min skadeglädje till konkurrenterna.

Bra skrivet! Jag kom ihåg första gången jag testade iPhone 2G och var faktiskt impad att man kunde köra iPod delen och surfa samtidigt. Eller när det ringde första gången och man hade musik igång, och sen fortsatte den spela när man la på. Det var ju faktiskt multitasking det. Nåväl, sorry för OT

Det finns vissa regler som gäller när man skriver en vetenskaplig rapport, det är inte ett blogginlägg där man kan skriva varje mening efter hur man tycker för stunden. Man måste vara konsekvent. Vem som helst som är någorlunda införstådd på området ska kunna utgå från den, upprepa undersökningen eller experimenten och uppnå exakt samma resultat.

Om man skriver att iPhone OS kan en viss sak men det egentligen är sant för en kommande version som vid tillfället ännu inte var tillgänglig för allmänheten så ställer det helt andra förutsättningar för resten av undersökningen. Då måste man även ta hänsyn till Androids framtid. Det blir snabbt ett alltför stort arbete. Vad händer om Apple mot för modan skulle dra tillbaka funktionen? Otroligt, men inte omöjligt. Hela arbetet hade blivit betydligt mer komplext.

I en sådan situation begränsar man därför i vilken omfattning undersökningen görs. Man väljer att jämföra de nuvarande versionerna och håller sig till dem. På en högre nivå kanske även framtida versioner hade fått vara del av undersökningen.

Det verkar som om iPad säljer så mycket att den går fram som en ångvält på de marknader den lanseras.

Det verkar som en del andra tillverkare lider storstryk i den här vevan.
Ingen vill ha alla dessa "Netbooks" ( sagt det tidigare, de som köpt dem tar med dem i en vecka på föreläsningarna, sedan ser man dem aldrig igen... )

Netbook market crisis as iPad takes over the world | 9 to 5 Mac

Mouhahahahahaha!

Ursprungligen av Goflorp:

Det verkar som om iPad säljer så mycket att den går fram som en ångvält på de marknader den lanseras.

Det verkar som en del andra tillverkare lider storstryk i den här vevan.
Ingen vill ha alla dessa "Netbooks" ( sagt det tidigare, de som köpt dem tar med dem i en vecka på föreläsningarna, sedan ser man dem aldrig igen... )

Netbook market crisis as iPad takes over the world | 9 to 5 Mac

Mouhahahahahaha!

Det är inte samma målgrupp, kolla prisdifferenserna mellan en standard netbook och en iPad.

Netbooks var dömda att misslyckas från början (som du skriver), det som var bra med den typen av maskiner på marknaden är att utveckligen utav ULV-plattformar tog fart = bra prestanda, smått format.

Personligen tar jag hellre en netbook framför en iPad.

Bevaka tråden