Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av keptang:

Varför är det så otroligt svårt att hitta folk att anställa i Stockholms-trakten inom IT? Blir galen..

Vad för slags IT då om man får fråga?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-14 00:18

Varför ska det vara SÅ svårt att hitta ett arbete i Karlskrona. Ännu svårare är att komma på vad jag vill göra oavsett de kunskaper/erfarenheter jag har.

Ursprungligen av Cokey:

Varför ska det vara SÅ svårt att hitta ett arbete i Karlskrona. Ännu svårare är att komma på vad jag vill göra oavsett de kunskaper/erfarenheter jag har.

Jag klickade Gilla, inte för att jag ens (kanske) varit i Karlskrona, utan för att jag är i en liknande situation.

Eftersom jag är öppen och har "breddat" mej så blir man då för generell när man pratar med företag/rekryterare. Ena stunden blir man rådd att ta bort saker från CV't för att man har (genuint) "för mycket", men när man sedan försöker övertyga någon om att det där kan jag också...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-14 10:39
Ursprungligen av LCR:

Jag klickade Gilla, inte för att jag ens (kanske) varit i Karlskrona, utan för att jag är i en liknande situation.

Eftersom jag är öppen och har "breddat" mej så blir man då för generell när man pratar med företag/rekryterare. Ena stunden blir man rådd att ta bort saker från CV't för att man har (genuint) "för mycket", men när man sedan försöker övertyga någon om att det där kan jag också...

Förstår dig och håller med dig, för min del så har jag dokumenterad erfarenhet av sälj/butikssälj och kundtjänst och liknande men har större kunskaper om datorer och mycket annat som inte är dokumenterat som då gör det så mycket svårare att söka dom jobben. Kan helt enkelt mer än vad jag har på papper och det vill ju företag gärna se då dom är för rädda i detta landet att nyttja provanställningar.

Ursprungligen av Cokey:

Förstår dig och håller med dig, för min del så har jag dokumenterad erfarenhet av sälj/butikssälj och kundtjänst och liknande men har större kunskaper om datorer och mycket annat som inte är dokumenterat som då gör det så mycket svårare att söka dom jobben. Kan helt enkelt mer än vad jag har på papper och det vill ju företag gärna se då dom är för rädda i detta landet att nyttja provanställningar.

Jag har 4 år på universitet i England (elektronik, system, matte, mekanik, management m.m.) vilket har flera gånger uppfattats som negativt, antingen för att folk inte kan förstå sånt som inte är enligt svenska mänster, men också för att jag genast är över kvalificerad. Att jag valt att vara föräldraledig en längre tid är innebär att jag skjutit mej i foten, och att jag renoverat en 100 år gammal villa (alla områden; vvs, el, snickeri m.m.) räknas inte i de flestas ögon som bevis på praktiskt kunnande.

Det enda som räknas är att man klättrat i stegen och klivit på folk... känns det som

  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-14 12:27
Ursprungligen av LCR:

Det enda som räknas är att man klättrat i stegen och klivit på folk... känns det som

Exakt så upplever jag det också tyvärr...

Ursprungligen av LCR:

Det enda som räknas är att man klättrat i stegen och klivit på folk...

Men sån är inte jag!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-06-14 01:19

Inringd på beredskapen.. Sömn snart frågas?

Får det vara så här kallt i juni???

Betalar vi inte miljöskatt på elräkningen som täcker sånt här ?!...

  • Medlem
  • 2011-06-17 13:18

Ghaaa. Nu börja vätternrundan. Nu vimlar hela stan av cyklister som inte kan några trafikregler (lr så skiter dom i det), cyklar 5 i bredd och är i vägen. Å så till råga på allt så brukar dom sno min parkering!! Jag blir galen!

Ursprungligen av Spata:

Ghaaa. Nu börja vätternrundan. Nu vimlar hela stan av cyklister som inte kan några trafikregler (lr så skiter dom i det), cyklar 5 i bredd och är i vägen. Å så till råga på allt så brukar dom sno min parkering!! Jag blir galen!

Blir?
Det är du ju redan enligt din avatar

  • Medlem
  • 2011-06-17 18:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Blir?
Det är du ju redan enligt din avatar

Haha! Jo känner mig lite locco ibland;)

Hade ju en kul dejt i fredags och sådär och kände att jag ville fortsätta träffa bruden, hon var inne på samma linje.....verkade det som....
När hon spelar ut "vän"-kortet. Varför gör alla det?
Seriöst, orka vara polare med alla man dejtar som man själv eller den andra känner att det inte kommer bli något med. Jag sa att jag inte var intresserad av att skaffa fler vänner (uttryckte mig givetvis finare) och hon blev helt chockerad. "Så säger man" uppenbarligen inte.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hade ju en kul dejt i fredags och sådär och kände att jag ville fortsätta träffa bruden, hon var inne på samma linje.....verkade det som....
När hon spelar ut "vän"-kortet. Varför gör alla det?
Seriöst, orka vara polare med alla man dejtar som man själv eller den andra känner att det inte kommer bli något med. Jag sa att jag inte var intresserad av att skaffa fler vänner (uttryckte mig givetvis finare) och hon blev helt chockerad. "Så säger man" uppenbarligen inte.

Känner bara alltför väl igen det där. Känns som om jag efter 34 år har "hundratals" kvinnliga vänner och inga älskarinnor.

..lyfte en bänkskiva på jobbet, lite lite för mycket med ryggen!

Klant. Sur.

Inledde dagen med att bottnen gick ur den otäcka papperspåse som Umeå kommun bestämt att vi ska samla matrester i. Fick rafsa upp skämd mat, kaffesump och mögliga jordgubbar ur hela trapphuset med en slask-upp, och jag hade bråttom redan till att börja med. Tänker inte återvinna ett milligram mat mer, men fick iaf några färgstarka idéer om vart kommunen kan stoppa upp sin biogas.

Någon har torktumlat ett hönsgård i tvättstugan. Det är dun överallt. Överallt. Jag har 80% svarta kläder och sånt där sätter sig. Ringde på hos vederbörande men han var inte hemma. Det ligger högar på golvet. Allvarligt, jag bryr mig inte om att det är "dammigt" i tvättstugan men det får finnas gränser, mina kläder ser nu värre ut än när jag gick o tvättade.

Tjära och fjädrar!

Ursprungligen av klarabara:

Någon har torktumlat ett hönsgård i tvättstugan. Det är dun överallt. Överallt. Jag har 80% svarta kläder och sånt där sätter sig. Ringde på hos vederbörande men han var inte hemma. Det ligger högar på golvet. Allvarligt, jag bryr mig inte om att det är "dammigt" i tvättstugan men det får finnas gränser, mina kläder ser nu värre ut än när jag gick o tvättade.

Sånna e de, STOCKHOLMARNA!

Ursprungligen av klarabara:

Någon har torktumlat ett hönsgård i tvättstugan. Det är dun överallt. Överallt. Jag har 80% svarta kläder och sånt där sätter sig. Ringde på hos vederbörande men han var inte hemma. Det ligger högar på golvet. Allvarligt, jag bryr mig inte om att det är "dammigt" i tvättstugan men det får finnas gränser, mina kläder ser nu värre ut än när jag gick o tvättade.

Av den här anledningen införskaffades tvättmaskin och inkoppling av såväl el som VA gjordes i lgh....
Kostnad? Runt 7500:- med allt, glömt efter en månad...

Ursprungligen av Goflorp:

Av den här anledningen införskaffades tvättmaskin och inkoppling av såväl el som VA gjordes i lgh....
Kostnad? Runt 7500:- med allt, glömt efter en månad...

Kommer göra samma sak i min nästa lägenhet. Mest för att man måste hålla på å passa tider å grejja.
Fast jag får det nog under 7500, eftersom jag kan dra elen själv

Ursprungligen av Goflorp:

Av den här anledningen införskaffades tvättmaskin och inkoppling av såväl el som VA gjordes i lgh....
Kostnad? Runt 7500:- med allt, glömt efter en månad...

Gjorde detsamma, förutom att jag fixade el och VA själv så det blev bara 6000:-.

OT: Jag är också arg, på något, kanske återkommer om vad när jag kommit på vad.

Jag fick en ny telefon på jobbet. En HTC Desire S och jag blir bara surare och surare på den...

Allt är så kantigt och opolerat i kanterna och nu senast upptäckte jag att eftersom jag skrivit in min privat googleadress så sitter den fast i telefonen. Jag måste "återställa telefonen till fabriksinställningar" för att kunna få bort mitt googlekonto!

Suveränt!

Och Androidnissarna kallar Steve Jobs för Big Brother... Get a grip!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag fick en ny telefon på jobbet. En HTC Desire S och jag blir bara surare och surare på den...

Allt är så kantigt och opolerat i kanterna och nu senast upptäckte jag att eftersom jag skrivit in min privat googleadress så sitter den fast i telefonen. Jag måste "återställa telefonen till fabriksinställningar" för att kunna få bort mitt googlekonto!

Suveränt!

Och Androidnissarna kallar Steve Jobs för Big Brother... Get a grip!

Jadu, köpte en Android-tablet för skojs skull för några veckor sen, det var nog det rörigaste och fulaste jag varit med om. Sålde den dagen efter.

Fick besked ang. jobb jag var på intervju på förra veckan. På intervjun lät det som att det var sågott som klart. "Vi vill jobba med dig".
Idag fick jag ett mail: "Vi kan inte ta ställning och vet inte hur hösten kommer se ut"

Varför slösar man människors tid och tar de på intervju om man ändå inte vill/kan anställa!?
Jag blir så trött!

Ursprungligen av PeeMaN:

Fick besked ang. jobb jag var på intervju på förra veckan. På intervjun lät det som att det var sågott som klart. "Vi vill jobba med dig".
Idag fick jag ett mail: "Vi kan inte ta ställning och vet inte hur hösten kommer se ut"

Varför slösar man människors tid och tar de på intervju om man ändå inte vill/kan anställa!?
Jag blir så trött!

Säger du om den här då.

A är en bland de duktigaste i klassen.

Han söker jobb efter examen.
Ansökan, intervju, osv... allt går bra.
Får jobbet, men tvingas tacka nej för han har fått ett annat.
Jaha, det var väl tråkigt för oss, vi gillade dig, men kan du kanske rekommendera ngn annan från din klass?

Ok, A svarar att T, A2 och J är klipska killar, lugna, säkra och får jobbet gjort.

Efter ca två veckor ringer A till såväl A2, J som T och frågar om de blivit kontaktade.
A2 har vart på intervju men fick inte jobbet. T har inte hört nåt alls, J inte heller hört ngt.

Vi pratar om de bästa i klassen nu, inga nötter direkt.

A stöter lite försynt på företaget och frågar om de gick vidare med de han rekommenderade...

Nja, vi har faktiskt anställt en annan : J2

Till saken hör att J2 inte har knappt ens "G" (Godkänd) i ämnena, han har tentat om på SAMTLIGA tentor,
han har missat SAMTLIGA inlämningsuppgifter, en ca 40% närvaro på föreläsningar.
Inte antecknat ngt på ca två år, medtagen dator användes för FB och tetris.

Killen har fått 25 chanser av oss alla, inte lärt sig något, han har fått specialdesignade uppgifter på
rena dagisnivån. Han är väldigt ung och omogen och har sämst "stil" på fester etc (full på en kvart, spyr överallt).

Han är så dålig att vi i klassen har haft möte om att om han får avgångsbetyg så sänker det värdet
på våra studier till en helt absurd nivå, samtliga elever tyckte inte att han borde ens få gått kvar termin två
under första läsåret.

A fick fråga två gånger om de var allvarliga. Han undrade lite försynt och artigt om varför de
ratade de tre bästa studenterna i en klass och valde den som absolut inte kan ngt....

"Han hade väl tur..."

  • Medlem
  • 2011-06-23 22:24

Beställde igår en Time Capsule från Apple Store. Beräknad leveranstid var 28-29 juni. Eftersom jag har semester nästa vecka satte jag hemmet som leveransadress.
Döm om min förvåning när jag kollade paketspårningen på Apple hemsida i morse och insåg att jag troligtvis skulle få grejerna redan idag! Jag ringde TNT och ville ändra adressen till mitt arbete. Men av någon anledning så nådde inte informationen enda fram till budaren som redan var på väg till hemadressen runt 9 på morgonen.
Nu får jag vänta tills måndag... Surt. Men riktigt snabb leverans måste jag säga, jag la ordern klockan 14 igår.

Edit: Jobbet ligger ca 2 km bort och en omstyrning av adressen borde inte ha varit omöjlig.

Ursprungligen av Dalle:

Beställde igår en Time Capsule från Apple Store. Beräknad leveranstid var 28-29 juni. Eftersom jag har semester nästa vecka satte jag hemmet som leveransadress.
Döm om min förvåning när jag kollade paketspårningen på Apple hemsida i morse och insåg att jag troligtvis skulle få grejerna redan idag! Jag ringde TNT och ville ändra adressen till mitt arbete. Men av någon anledning så nådde inte informationen enda fram till budaren som redan var på väg till hemadressen runt 9 på morgonen.
Nu får jag vänta tills måndag... Surt. Men riktigt snabb leverans måste jag säga, jag la ordern klockan 14 igår.

Edit: Jobbet ligger ca 2 km bort och en omstyrning av adressen borde inte ha varit omöjlig.

Det där leveranssystemet är ett aber. Avsikten är ju att det ska underlätta och vara bättre service men här i Sverige så tycker jag inte att det fungerar eftersom det kräver att någon är hemma när leveransen kommer och hur ofta är något det fallet?

Vilka idioter det finns!

Bevaka tråden