Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick min iphone utbytt i apple store ikväll och vi raderade hela telefonen med "erase all data". Man fick trycka på flera två röda "ja ta bort allt" för att det skulle gå igenom, är det sen safe nog? Man vill ju inte att det ska gå att återskapa saker? *nojig*

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-25 21:49

Surar över att min gamla MBP 4.1 (tidig 2008) börjar visa ljusa fläckar på skärmen samt att PCI-E Lane sedan länga varit 1X = m8600 GT-kortet håller på att ge upp och nu när datorn är 4+ år lär inte den utökade garantin på detta felet gälla.

Ursprungligen av mattem:

Surar över att min gamla MBP 4.1 (tidig 2008) börjar visa ljusa fläckar på skärmen samt att PCI-E Lane sedan länga varit 1X = m8600 GT-kortet håller på att ge upp och nu när datorn är 4+ år lär inte den utökade garantin på detta felet gälla.

Men nu har du ett skäl till att köpa en retina istället. Min 2007 gav upp, jag köpte en retina med 10% rabatt i fredags och igår började min gamla att fungera igen...

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-11-26 10:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Men nu har du ett skäl till att köpa en retina istället. Min 2007 gav upp, jag köpte en retina med 10% rabatt i fredags och igår började min gamla att fungera igen...

Hade nog visserligen köpt en 11" Air eller en 15" icke retina med matt skärm. Det stora problemet är att jag som student inte är kreditvärdig. Och som frånskild med två barn och heltidsstudent finns inga resurser för att spara ihop till något nytt. Får hoppas på att den håller ihop eller att jag kan komma över någon vettig begagnad Mac för vettiga pengar. Problemet är att folk inte har fattat att en Mac idag är en dussindator och inte efterfrågad och exklusiv som för 5-6 år sedan när man kollar annonspriser.

Jag har en tvåhövdad golvlampa med två lysknappar, en per huvud. Den ena knappen har varit trasig sedan jag fick lampan men nyligen så fick jag tag på en trasig gammal lampa med en passande knapp. Idag så bestämde jag mig äntligen för att byta ut knappen och allt gick bra, lampan lyser så fint så, men självklart så råkade jag bryta av den hela knappen när jag satte ihop allt igen!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-11-27 16:40

Fick migrän i Torsdags eftermiddag som höll i sig över helgen, i Söndags fick jag en jäkla bonusförkylning med >_<

mattem: Nej, det är klart, jag är så lyckligt lottad så att jag hade pengar över och jag vet att det är inte alla som har det. Hoppas att det löser sig - och även om gamla Macar fungerar bra så har det hänt ganska mycket på de senare åren så att gör att folk borde inse att de inte kan ta fantasipriser på Blocket för gamla Macar

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-27 18:55

Om det är fantasipriser får de dem inte sålda. Får de dem sålda är det inte fantasipriser. Det beror helt på vad folk är villiga att betala. Marknaden styr...

Ursprungligen av kenjon:

Om det är fantasipriser får de dem inte sålda. Får de dem sålda är det inte fantasipriser. Det beror helt på vad folk är villiga att betala. Marknaden styr...

Fantasipriser kan gå åt två håll. Såg en annons här på 99 där någon vill köpa en "ny men trasig" Mac mini för några hundringar....

...yea good luck with that

Eftersom detta är surtråden måste jag väl fylla på med nåt surt...

- jag irriterar mig på reklamen som börjat dyka upp i vissa gratisspel (från iTunes). Reklam för andra "gratisspel"

- Min beställning till de högre makterna om snö gick visst fram men jag vill ha blå himmel o sol också. Blir så slö av det här ruhr-gråa

Å andra sidan så har man denna som låter för bra för att vara sant

Ny macbook pro retina 15" | Göteborg

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-11-28 11:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Å andra sidan så har man denna som låter för bra för att vara sant

Ny macbook pro retina 15" | Göteborg

Speciellt när telefonnumret går till ett oregistrerat kontantkort.
Tror att man ska hålla sig borta från den. Annars kan det nog bli dyrt i längden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-28 14:04

Jaha, så det är ditt fel att vi har fått skiten här...:-)

  • Medlem
  • 2012-11-28 21:42

Jag börjar tro att HBO's satsning här i norden är ett skämt, vaporware. Dom har sagt inom några veckor i flera veckor och det har bara släppts till Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 00:26
Ursprungligen av Swift:

Jag börjar tro att HBO's satsning här i norden är ett skämt, vaporware. Dom har sagt inom några veckor i flera veckor och det har bara släppts till Telia.

Likt release av deras serier i etapper insåg man väl även att man här kunde tjäna en hacka.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-12-01 09:23

Sur för att jag stått i kö i en backe norr om Timrå sedan fem i morse. Sen när det äntligen blir min tur så orkar bärgar'n inte med. För halt och för mycket snö. Ca 50 cm. Ingen plogbil ännu heller.

Usch, låter inte bra! På väg hem eller utåt? Jag försöker att komma ihåg hur backarna går utanför Timrå men minns bara backen norr om Sundsvall.

Edit: läste om det i Exp, ser att du verkar vara på väg hem eftersom E4 är stängd i norrgående riktning

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-12-01 19:26

Jupp, hemma i Ume nu. Ett tiotimmars pass blev 24 timmar.

  • Medlem
  • 2012-12-01 23:20

Varför plogas alltid gården på natten när normalt folk sover? Det slår ta mig fan aldrig fel! ALLTID samma sak.

Därför att annars så klagar folk över att det inte är plogat när de vaknar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 00:27

Jag blev sur idag när jag insåg Apple inte verkar ha stöd för HD-ljud i OSX. Skräp!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 00:50
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag blev sur idag när jag insåg Apple inte verkar ha stöd för HD-ljud i OSX. Skräp!

Verkar? Jag har då det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 01:01
Ursprungligen av lappen71:

Verkar? Jag har då det.

Hur spelar du upp bit streams av Dolby True HD eller DTS HD Master Audio som inte är deras "lossy" fallbacks?

Ja, OSX kan köra ut okomprimerat 8-kanaligt, 24-bit, 192Khz ljud över HDMI - men inte ovan vilket sätter stopp för HD-ljud från BluRay. Så vitt jag kan se det. Plex spelar upp en DTS HD ström men i själva verket faller den tillbaka på "lossy" delen av strömmen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 01:24
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur spelar du upp bit streams av Dolby True HD eller DTS HD Master Audio som inte är deras "lossy" fallbacks?

Ja, OSX kan köra ut okomprimerat 8-kanaligt, 24-bit, 192Khz ljud över HDMI - men inte ovan vilket sätter stopp för HD-ljud från BluRay. Så vitt jag kan se det. Plex spelar upp en DTS HD ström men i själva verket faller den tillbaka på "lossy" delen av strömmen.

Ja du XBMC indikerar att det är DTS HD MA och min förstärkare säger inget om att det inte skulle stämma.
Ska jag ta ett kort på displayen på förstärkaren så du ser hur det ser ut?
För jag är osäker på vad det exakt betyder.

  • Medlem
  • 2012-12-02 00:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Därför att annars så klagar folk över att det inte är plogat när de vaknar.

Ploga skiten på dagarna eller kvällarna när folk är uppe. Jag gillar iaf inte skrapljudet klockan 3 på natten en vecka i streck.

Jaja. Det är som med allt annat, inget man kan påverka, bara acceptera, precis som allt annat i livet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 01:42

XBMC Audio goes HD | XBMC

Citat:

- support for DTS-MA / Dolby TrueHD Bluray formats (OSX pending)

Plex rapporterar även DTS-MA men kollar man på bitraten den kör ut så är de inte lossless varianten, utan den komprimerade strömmen som också inkluderas i formatet.

Jag hoppas jag har fel men av allt jag kan hitta verkar saken inte bättre.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=145332

Citat:

...limitations in Mac OS X's audio APIs currently prevent us from enabling the HD audio passthrough features.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-02 01:54
Ursprungligen av Erik.dv:

XBMC Audio goes HD | XBMC

Plex rapporterar även DTS-MA men kollar man på bitraten den kör ut så är de inte lossless varianten, utan den komprimerade strömmen som också inkluderas i formatet.

Jag hoppas jag har fel men av allt jag kan hitta verkar saken inte bättre.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=145332

Ja du jag är kluven.
XBMC audio engine gets big rewrite, Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio hit your media hub

Citat:

XBMC is bitstreaming DTS-HD. Decoding is not possible with DTS-HD yet. Dolby True HD is decoded though. So with a capable receiver you will indeed get DTS-HD MA playback.

Men detta är inget jag är arg över så vi får nog släppa detta och ta det i en annan tråd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 02:07

Jag är ARG över detta!

Edit: Jag är SUR över detta! ^^

Windows 7... Suck. Nytt servicepack, omstart 4 gånger. Nya uppdateringar, omstart 2 gånger. När ska man få tid att arbeta? Tack så mycket IT-avdelningen!
Undrar hur många arbetsår som går förlorade för att folk sitter och väntar på att operativsystemet ska uppdatera sig eller startas om utav någon anledning?
Jag är jäkligt glad över att jag får betalt medan jag sitter och väntar på att skräpet ska starta om - ytterligare en gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-02 15:37
Ursprungligen av suddgummi:

Windows 7... Suck. Nytt servicepack, omstart 4 gånger. Nya uppdateringar, omstart 2 gånger. När ska man få tid att arbeta? Tack så mycket IT-avdelningen!
Undrar hur många arbetsår som går förlorade för att folk sitter och väntar på att operativsystemet ska uppdatera sig eller startas om utav någon anledning?
Jag är jäkligt glad över att jag får betalt medan jag sitter och väntar på att skräpet ska starta om - ytterligare en gång...

Hihi, det där händer vår ekonomi-tjej ganska ofta. Windows verkar vilja uppdatera saker lite titt som tätt hon ska stänga ner sin maskin och hon blir vääääääääääldigt stressad av det.

Ursprungligen av suddgummi:

Windows 7... Suck. Nytt servicepack, omstart 4 gånger. Nya uppdateringar, omstart 2 gånger. När ska man få tid att arbeta? Tack så mycket IT-avdelningen!
Undrar hur många arbetsår som går förlorade för att folk sitter och väntar på att operativsystemet ska uppdatera sig eller startas om utav någon anledning?
Jag är jäkligt glad över att jag får betalt medan jag sitter och väntar på att skräpet ska starta om - ytterligare en gång...

Lika mkt tid som spills på att powerpoints skall funka på projektorn. Tar en kvart, för varje föreläsare....

Sist med jobbet vart det ungefär en MANVECKA som gick åt.....

Bevaka tråden