Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-14 19:52

Upptäcker efter diverse felsökningsmoment att det inte längre går att dela skärm utan att betala på Skype!
Extra lurigt eftersom man inte fått info om det, det fungerar på ena datorn (äldre version av Skype) men inte på andra datorn. Förvirrande.
Hejdå Skype.

  • Medlem
  • 2012-12-14 20:06

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-14 20:16
Ursprungligen av Dalle:

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

Bara en petitess att gäspa åt och gå vidare.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-14 20:18
Ursprungligen av Dalle:

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

Teori 1:
Moralpaniken kommer från de otaliga kolumnister som måste prestera för att göra sig ett namn hos sin arbetsgivare, kolumnister som p.g.a. sin låga ålder först nu sett hur originalfilmerna ser ut. Något som vi många vetat länge då vi sett originalfilmerna, utan att göra väsen av det.

Ursprungligen av Dalle:

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

Disney?

  • Medlem
  • 2012-12-14 22:15
Ursprungligen av Dalle:

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

Det är väll ganska sunt att företag år 2012 känner att nidbilder är ganska förlegat?

Ursprungligen av Dalle:

Nu är t om kalle anka på julafton rasistiskt. Var kommer all denna överdrivna moralpanik ifrån? Suck!

Fast det är ju inget nytt. Filmen var alldeles sönderklippt förr, men senare har man lyft censuren och levererat hela detta charmiga (men lite politiskt inkorrekta) tidsdokument.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-12-14 20:21

Teori 2:
De hoppas på genmäle från någon nazisitisk rasistfachist (läs sverigedemokrat) så de kan hitta en ny skandal.

  • Medlem
  • 2012-12-14 22:23

Missförstå mig rätt. Jag skiter egentligen i vad de visar eller inte visar. Efter 30 år kan jag den där serien ganska bra.
Vad jag irriterar mig på är att precis allt i samhället ska vara så politiskt korrekt hela tiden. Och alltid finns det någon jävel som är "kränkt". Att vara kränkt har blivit en ny folkrörelse i Sverige. Och det är mer det jag är så trött på.

Over and out!

Ursprungligen av Dalle:

Missförstå mig rätt. Jag skiter egentligen i vad de visar eller inte visar. Efter 30 år kan jag den där serien ganska bra.
Vad jag irriterar mig på är att precis allt i samhället ska vara så politiskt korrekt hela tiden. Och alltid finns det någon jävel som är "kränkt". Att vara kränkt har blivit en ny folkrörelse i Sverige. Och det är mer det jag är så trött på.

Over and out!

I det här fallet så är det Disney som bestämt, har inget med Sverige att göra, faktiskt.
Även om det sker rätt sjuka saker i Sverige just nu också, pepparkakor etc..

  • Medlem
  • 2012-12-14 23:18
Ursprungligen av Dalle:

Missförstå mig rätt. Jag skiter egentligen i vad de visar eller inte visar. Efter 30 år kan jag den där serien ganska bra.
Vad jag irriterar mig på är att precis allt i samhället ska vara så politiskt korrekt hela tiden. Och alltid finns det någon jävel som är "kränkt". Att vara kränkt har blivit en ny folkrörelse i Sverige. Och det är mer det jag är så trött på.

Over and out!

För mig betyder politiskt korrekt att man står för vad man säger och motsatsen (för att ta ett färskt exempel) är väll lite som att lägga motioner om att man inte ska kalla tjejer för horor och sen efter en blöt kväll på stan när man inte tror att någon hör ,kalla någon för just "lilla hora".

Sen är väll oftast dom som inte drabbas av nidbilder och rasism som skriker högst? Halva internet går bananas över att dom inte får se en svart docka med stora läppar och rastaflätor, det är minsann deras okränkta rätt att göra det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-14 23:15

I grund och botten är detta åt helsike, det handlar inte om något som helst annat än censur. Just censur är så fel det bara kan blir, detta är dokument ur tiden och speglar dåtiden så det ska givetvis inte ändras för att vi helt plötsligt inte accepterar det. Samma sak med Tintin och Pippi, helt skrivat att ändra på dessa verk för att mer vara anpassade till hur vi idag ser på saker och ting.

Jag läste någon som gjorde en jämförelse, om än grov men det visar poängen, med förintelsen. Ska den också censureras? Ska vi där också ta bort bitar som helt plötsligt inte anses bra att visa för omvärlden?

Detta är rent principiellt åt helvete. Inget annat.

  • Medlem
  • 2012-12-14 23:28
Ursprungligen av zinned:

I grund och botten är detta åt helsike, det handlar inte om något som helst annat än censur. Just censur är så fel det bara kan blir, detta är dokument ur tiden och speglar dåtiden så det ska givetvis inte ändras för att vi helt plötsligt inte accepterar det. Samma sak med Tintin och Pippi, helt skrivat att ändra på dessa verk för att mer vara anpassade till hur vi idag ser på saker och ting.

Jag läste någon som gjorde en jämförelse, om än grov men det visar poängen, med förintelsen. Ska den också censureras? Ska vi där också ta bort bitar som helt plötsligt inte anses bra att visa för omvärlden?

Skillnaden är väll ändå att det är en produkt som säljs av Disney idag och inte ett tidsdokument?
Men annars håller jag med om att man inte ska censurera gamla böcker.

Senast redigerat 2012-12-14 23:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-14 23:28

Jag läste följande text för ett bra tag sedan och tycker att den är riktigt träffsäker, kan vara på sin plats att slänga in länken med tanke på diskussionen.

Först kränkt vinner - DN.SE

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-15 13:16
Ursprungligen av zinned:

Jag läste följande text för ett bra tag sedan och tycker att den är riktigt träffsäker, kan vara på sin plats att slänga in länken med tanke på diskussionen.

Först kränkt vinner - DN.SE

Citat:

De var bara "kränkta" i egenskap av underkända, en folkgrupp som ännu inte åtnjuter lagens speciella beskydd.

VA? Jag blir inte krängt, däremot arg och mer stärkt i min uppfattning att det finns människor till allt. Inklusive kompletta idioter.

i andra länder krävs det att man gör narr av deras religion för att det ska gå att hetsa upp massorna. I Sverige krävs det bara att ett multinationellt företag redigerar en tecknad film från 30-talet som visas en gång om året för att vi ska bli upprörda.

Vad säger det om oss?

Och...

Detta är inte censur. Folk som spelar censurkortet borde nog leva några år i Kina, Nordkorea eller liknande ställen för att förstå vad censur och förtryck är.

Ursprungligen av BlackSmp:

i andra länder krävs det att man gör narr av deras religion för att det ska gå att hetsa upp massorna. I Sverige krävs det bara att ett multinationellt företag redigerar en tecknad film från 30-talet som visas en gång om året för att vi ska bli upprörda.

Vad säger det om oss?

Och...

Detta är inte censur. Folk som spelar censurkortet borde nog leva några år i Kina, Nordkorea eller liknande ställen för att förstå vad censur och förtryck är.

De som blir upprörda av Disneys tilltag är idioter som inte har tänkt längre än näsan.
De gäller visserligen de som dödar för religion me.

Ursprungligen av ill_chrill:

De som blir upprörda av Disneys tilltag är idioter som inte har tänkt längre än näsan.
De gäller visserligen de som dödar för religion me.

Då är jag en av "idioterna" men det står jag för. Dock nu när den inledande känslan kring det hela lagt sig kan jag tycka att den debatten påminner mycket om debatten vi hade här på 99 om inläggsräknaren. Jag kände starkt för den men nu är den ett minne blott o jag tänker inte på den längre.

I ett samhälle i ständig förändring kan många, inklusive jag själv, tycka att mycket sker över våra huvuden. Man vill kanske inte stå på barrikaderna men samtidigt vill man vara med o gnälla lite så man stöttar upp dem...ett tag.

Det är en storm i ett vattenglas

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Då är jag en av "idioterna" men det står jag för. Dock nu när den inledande känslan kring det hela lagt sig kan jag tycka att den debatten påminner mycket om debatten vi hade här på 99 om inläggsräknaren. Jag kände starkt för den men nu är den ett minne blott o jag tänker inte på den längre.

I ett samhälle i ständig förändring kan många, inklusive jag själv, tycka att mycket sker över våra huvuden. Man vill kanske inte stå på barrikaderna men samtidigt vill man vara med o gnälla lite så man stöttar upp dem...ett tag.

Det är en storm i ett vattenglas

Vill inte tjafsa om de här mer men rasism och en inläggsräknare på 99 är INTE samma sak.

Ursprungligen av ill_chrill:

Vill inte tjafsa om de här mer men rasism och en inläggsräknare på 99 är INTE samma sak.

jag menade inte på så vis utan snarare att känslan som gjorde att jag gav mig in i båda diskussionerna påminde om varandra o den känslan har inget med rasism att göra, jag må vara en idiot men ingen rasist. Känslan var lite "nu får det vara nog med pillandet"

Disk. om detta är dock över, ville bara förtydliga.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-12-15 17:15

Eller i alla fall lite småirriterad, 198 MB iTunes-uppdatering (11.0.0 > 11.0.1).

198MB uppdatering på en musikspelare! (ja jag vet, den gör lite till också)

Ursprungligen av mattiL:

[...] iTunes [...] en musikspelare! (ja jag vet, den gör lite till också)

Och just det faktumet gör mig arg!

Vaknar fast jag hade velat sova längre, såå trött.

Huvudvärk, vet inte varför men kanske för att jag är trött,

Nollgradigt o blötsnö ute. Ska ta ut slungan när jag känner mig piggare(om två kaffekoppar ungefär...)

Vaknar man med huvudvärk kan det ha många förklaringar, men man bör ta det på allvar;

Sängen? Sover man snett/ krökt? För hårt, för mjukt?
Hur är ens vanor; jag kan må skit "dagen efter" fastän man vart nykter - ofta är det (för mkt) socker som är boven.
Även om man inte dricker sprit kan det ju bli cola istället då, lägg på lite julgodis, lösgodis, kakor etc...

Vätska? Du kanske vaknar dehydrerad?, kolla om att hiva ner två stora glas med vatten löser problemet?
Kanske bör du då dricka ngt på kvällen? Ha ett glas brevid sängen?

Rökning? Att röka innebär att ständigt vara kolmonoxidförgiftad.

Kombination? Röker, äter mkt socker, dricker för lite vatten?

Ursprungligen av Goflorp:

Vaknar man med huvudvärk kan det ha många förklaringar, men man bör ta det på allvar;

Sängen? Sover man snett/ krökt? För hårt, för mjukt?
Hur är ens vanor; jag kan må skit "dagen efter" fastän man vart nykter - ofta är det (för mkt) socker som är boven.
Även om man inte dricker sprit kan det ju bli cola istället då, lägg på lite julgodis, lösgodis, kakor etc...

Vätska? Du kanske vaknar dehydrerad?, kolla om att hiva ner två stora glas med vatten löser problemet?
Kanske bör du då dricka ngt på kvällen? Ha ett glas brevid sängen?

Rökning? Att röka innebär att ständigt vara kolmonoxidförgiftad.

Kombination? Röker, äter mkt socker, dricker för lite vatten?

Kloka ord. Inga nyheter för mig men att bli påmind ibland behövs. Jag vaknar ofta med pannknack och känner mig träffad på nästan samtliga punkter. Tack för påminnelsen!

Ursprungligen av Goflorp:

Vaknar man med huvudvärk kan det ha många förklaringar, men man bör ta det på allvar;

Sängen? Sover man snett/ krökt? För hårt, för mjukt?
Hur är ens vanor; jag kan må skit "dagen efter" fastän man vart nykter - ofta är det (för mkt) socker som är boven.
Även om man inte dricker sprit kan det ju bli cola istället då, lägg på lite julgodis, lösgodis, kakor etc...

Vätska? Du kanske vaknar dehydrerad?, kolla om att hiva ner två stora glas med vatten löser problemet?
Kanske bör du då dricka ngt på kvällen? Ha ett glas brevid sängen?

Rökning? Att röka innebär att ständigt vara kolmonoxidförgiftad.

Kombination? Röker, äter mkt socker, dricker för lite vatten?

Sängen är bra, precis lagom hårdmjuk, röker inte, dricker rött thé innan jag somnar o sover som en klubbad på det, drack en öl till maten igår kväll, åt två cederpepparkakor till théet...

Dock tror jag irritation kan ha viss betydelse o då irritation på den jä... A-kassan, reglerna de måste efterfölja o deras oförmåga att svara på mer än en fråga per mail(trots att jag ställt fler)

Huvudvärken är/var av migränliknande karraktär, som tur var har jag ett botemedel: 1st Magnesylkoffein upplöst i Tranbärsdricka(tar bort eftersmaken. Det går direkt ut i blodomloppet, slappnar av de "uppspärrade" blodkärlen bakom ögonbrynen o får värken att sakta försvinna. Hjälper till m varm gelpack o lite masserande av nacken

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-12-16 12:38

Som Goflorp säger kan vätskebrist vara en stor bov i dramat. Jag hade ofta huvudvärk när jag var yngre och brukade då skölja ner en Treo. Nu för tiden kurerar jag det med en rejäl dos vatten. Jag har en en-litersflaska med vatten stående bredvid sängen och det första jag gör när jag vaknar är att svepa rubbet. Nu är det ju lite varmare här än i Sverige men mycket vätska är bra på många andra sett har jag märkt.

Ursprungligen av onnyt:

Som Goflorp säger kan vätskebrist vara en stor bov i dramat. Jag hade ofta huvudvärk när jag var yngre och brukade då skölja ner en Treo. Nu för tiden kurerar jag det med en rejäl dos vatten. Jag har en en-litersflaska med vatten stående bredvid sängen och det första jag gör när jag vaknar är att svepa rubbet. Nu är det ju lite varmare här än i Sverige men mycket vätska är bra på många andra sett har jag märkt.

+1 på vatten. Och även om det inte är varmt där man bor, är det kanske ännu viktigare med vatten på vintern. Luften är väldigt torr inomhus när det är kallt ute...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-12-17 09:21

Japp, matar luftfuktaren Oskar med >2liter vatten per dygn. I en etta på ~55㎡. Ventilationssystemet pumpar på dygnet runt med uppvärmd (men ej fuktad) luft.
Veckans enda huvudvärk uppstod igår när jag glömt fylla på den.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-12-17 11:12

Jag blir fruktansvärt arg och ledsen när man hör om dödskjutningen i Newtown. :'(:mad:
Små barn som har hela livet framför sig. Jag kan inte tänka mig hur det är att vara förälder till något av de döda barnen. Jag vet ju bara hur mycket jag älskar min dotter, att hon skulle tas ifrån mig vill jag inte tänka på.
Obama sammanfattade det ganska bra: "Att vara förälder innebär att du har ditt hjärta utanför kroppen hela tiden."

Man kan ju bara konstatera att de vansinniga amerikanska vapenlagarna i kombination med den obefintliga mentalvården i USA är skuld till många människors lidande, både i Newtown och på andra platser i USA.

Bevaka tråden