- miri
- Medlem ●
- Lund
Enligt de tester som redan finns utlagda
på webben motsvarar en G5 1.6Ghz för 21000:- en dator med med AMD 2000+ prosessor.
http://www.theandyzone.com/Computer/shootout4.html
Denna prosessor är idag redan passerad av mer än 20 bättre AMD och Intel prosessorer
http://www17.tomshardware.com/cpu/20030217/cpu_charts-25.html
Inköp av 2st nya datorer för att arbeta med bildbehandling och photoshop.
Pris Apple 42000:- + tillägg för extra minne.
2st Inteldatorer med 1gb raam
http://www.riksdata.se/data/prodbig_8792.asp
Pris 22000:- + tillägg för en DVD brännare motsvarande som sitter i Mac 2200:-
Någon som har en bra motivering varför jag som egen företagare skall köpa in och använda Mac 1.6 som photoshop arbetsstation?
Strunta nu i allt med virus och annat känslomässigt dravel utan diskutera känfrågan- är Apple 1.6 ghz värt sitt pris .
21000:- + extra for 1Gb raam. Det är enligt min mening 8000:- för mycket och är för många en ansenlig summa pengar.
Mikael Risedal
Är du i farten igen
Varför inte göra färdigt de gamla trådarna först?
Men min rekommendation är att köpa en wintel för din del för det är ändå det du vill ha
Och det man vill ha kommer man att bli mest nöjd med - vanlig enkel självsuggesion...
Funkar åt båda håll...
Mac OS X räcker som argument.
Du köper en massa besvär och elände om du väljer en burk som använder Microsofts operativsystem.
-----------------------------------------------
"Be nice to Windows users, as they are
spending time in Hell right here on earth."
Skrevs ursprungligen av Pär
XP home OEM är inte ens ett operativ
Det är bara spass så burken går igång...
Jamen, låt grabben köpa sin PC då, det är ju det han vill. Då behöver han ju inte sitta på detta forum och tjafsa i fortsättningen.:cool:
Jag måste faktiskt hålla med om att urgångsmodellen är ruskigt dyr för att vara första möjliga. Den enda prisvärda PowerMacen måste vara 2 ghz:aren faktiskt. Desto mer man tänker på det så är det helt enkelt så. Mellan 1.8 och Dual 2ghz måste nog hastighetsskillnaden vara dubbelt så stor.
Men men... Kanske om något år eller så...
Märkligt, som någon kanske tidigare har läst kör jag just nu en bärbar Pc tillsammans med 4 mackar. Jag har provoserat denna PC med arbete, bildbehandling, nya program in och ut. och inte haft ett enda problem.Ej heller problem i nätverk. Talade med en kollega som skaffade Pc för 2 år sedan och inte haft ett enda problem eller krasch med XP.
Kan det vara användarfel i större utsträckning än problem med själva XP ?
Fler men sämre skrivna program som testas av okunniga?
Mina mackar har kraschat, badbollar dyker upp, lång väntan speciellt i Photoshop och file browser när det finns många bilder. Trots att jag har över 1gb raam.
Tyvärr så är det så att jag finner XP ytterst stabilt till det jag använder det till.
Men frågan var- tar inte Apple i vad det gäller priset.
Tillägg:
Ja- Per jag är i farten igen för nya investeringar väntar och inte bara en maskin.
Tillägg2:
Varför inte påtala att prisbilden ligger snett- detta forum tycks ha direkt kontakt med Apple i Sverige. Eller?
Mikael Risedal
Skrevs ursprungligen av miri
Märkligt, som någon kanske tidigare har läst kör jag just nu en bärbar Pc tillsammans med 4 mackar. Jag har provoserat denna PC med arbete, bildbehandling, nya program in och ut. och inte haft ett enda problem.Ej heller problem i nätverk. Talade med en kollega som skaffade Pc för 2 år sedan och inte haft ett enda problem eller krasch med XP.
Mina mackar har kraschat, badbollar dyker upp, lång väntan speciellt i Photoshop och file browser när det finns många bilder. Trots att jag har över 1gb raam.
Tyvärr så är det så att jag finner XP ytterst stabilt till det jag använder det till.
Mikael Risedal
Eftersom du är fotograf så antar jag att du har kalibrerat skärmen på din PC också.
Det skulle i så fall vara intressant att få veta hur du gjorde.:D
Jag är också fotograf m m och jag ser sällan några badbollar på de Macar jag använder.
Jag tycker inte att Macarna är dyra. Snarare tvärtom, särskilt med tanke på all skit man slipper.
Men om du är nöjd med din XP o s v så är det väl bra. Då kan du väl sluta tramsa i detta ämne nurå?
Tillägg:
Ja- Per jag är i farten igen för nya investeringar väntar och inte bara en maskin.
Mikael Risedal
Konstigt att vissa (= MS fanatiker) aldrig har problem med xp! Men de är väl ute och fikar just då, XP startar ju om automatiskt om det blir ett ALVARLIGT FEL
...och nej, jag har ingen mac, jag(vi) har 4 datorer med XP Pro! (men en Powermac G4 är snart på väg till mig )
Tillägg:
Antar att det är mig du menar och då får du hemskt gärna stava rätt
Se då till att du inte får XP home
Dra oxå bort modemet på G5:orna för det lär du väl inte behöva?
Alltjämt en prisskillnad dock... Men det du tyckte var för mycket (8k) är nästan borta...
Annars håller jag kvar vid min rekomendation ovan...
Med argumenten enligt ovan...
EDIT: 8k var per styck och då är hälften kvar...
Eftersom vi diskuterar Windows kan jag kanske blåsa av lite ånga. Min "fina" Wintel fick för sig att ge upp ljuddrivrutinerna i dag. Helt plötsligt gav mitt 5.1-system 1.0 ljud - utan att jag hade gjort något alls. Har haft stora problem med mitt ljudkort (SB Live!) innan, ljudet har blivit extrem "burkigt", även detta utan att man har pillat i inställningarna. Hursom helst, provade med att avinstallera och installera om, men av/installeraren hände sig, ungefär FEM GÅNGER innan jag gav upp och slängde in RH8 i ren ilska.
Detta kan jämföras med min iBook som under ca 9 månaders intensivt användande har hängt sig a grand total av 2 gånger. Det är först nu, efter att ha varit igång i 90 dygn som den börjar bete sig lustigt.
Min poäng? Inget operativsystem är fulländat. Men oavsett hur snabb dator man än har så är det ett helvete om den har Windows installerat. En dator som inte kör OS X eller åtminstonde Linux är ingen dator alls i min mening.
Vad jag längtar tills jag har råd med en PowerMac så jag kan slippa undan Wintel för gott!
Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vad jag längtar tills jag har råd med en PowerMac så jag kan slippa undan Wintel för gott!
Låter som du och 'samuel' kan göra ett byte där båda blir nöjda
Torde ju vara väldigt vettigt ekonomiskt sett...
EDIT: Häpp...
'samuel' skulle det ju inte vara utan 'miri'.
'samuel' torde ju snarare vara en kandidat till till bytesaffär?
Ämnet gällde - är macken för dyr?
Mikael Risedal
Nix
Dyrare : men väl investerde kulor...
(och varför detta processorbabbel i ingressen om det bara gäller prisvärdhet? det var ju i vart fall inga vettiga länkar om du följt diskussionerna här en smula... och prislänk till en med XP home OEM när du skall ha den proffessionellt (?) och i nät... höll du dig till ämnet själv då???)
Än så länge är det bara en person som svarat på min frågeställning angående priset. Han tycker oxå att det är för dyrt.
Mikael Risedal
Jag har redan svarat jag också.
Jag tycker att Macarna är billiga. Man får mycket mer för pengarna. Och då menar jag inte bara hårdvaran, jag menar hela konceptet.
Men jag tror inte att du är öppen för det resonemanget eftersom du stirrar dig blind på prislappen.
Du tänker inte på användbarheten och allt det andra som följer med.
Det är svårt för vissa människor att begripa sådant.
Mitt råd är att du fortsätter att traggla med PC-junket, då blir alla nöjda till slut.
Jamen då är väl saken biff? Du köper de pc-datorer som du så gärna vill ha och sedan är du förhoppningsvis nöjd.
...eller menar du att du egentligen vill ha Mac men att du inte tycker att det är värt merkostnaden?
Eftersom jag blivit så förvirrad av dina trådar måste jag få ställa dig en fråga:
Om du hittade två såväl pris- som prestandamässigt likvärdiga system, ett mac- och ett pc-baserat, vilket skulle du då välja?
- om ditt svar är "mac" så förstår jag äntligen syftet med dina trådar, nämligen att du är bitter över att din älskade mac är så pass dyr att det är svårt att motivera ett köp. Det är ett resonemang som jag kan sympatisera med, även om jag råkar tycka ett prisskillnaden inte är så värst stor och att macen är värd varenda extra öre.
- om ditt svar är "pc" så undrar jag varför du startar en massa trådar här på 99mac. Håller du på på samma sätt mot de biltillverkare vars bilar du valt att inte köpa? Går du in på Saab-forum och förklarar att Citroën minsann är mycket bättre på att dra husvagnar och dessutom kostar mindre?
Än så länge är det bara en person som svarat på min frågeställning angående priset. Han tycker oxå att det är för dyrt.
Mikael Risedal
Jag svarar gärna: Nej, macen är inte för dyr. För du får kvalité för dina pengar - bra hårdvara, bra mjukvara, otroligt bra integration mellan de två. Samt ett snyggt OS som är det i särklass med avancerade och användarvänliga som finns idag.
Jag skulle utan problem betala dubbelt upp om det var ända sättet för mig att köra OS X.
Någon som har en bra motivering varför jag som egen företagare skall köpa in och använda Mac 1.6 som photoshop arbetsstation?
Därför att en Powermac G5 är den snabbaste persondatorn som du kan köpa. De PC-datorer som kommer i närheten kostar betydligt mer. Detta är inte ett löst påstående utan sanning. Det förekommer väldigt mycket lögner och falska rykten på internet om G5 vs. Wintel.
Jag har inte träffat många människor som inte upplever problem med Windows XP. Det har uppmärksammats framför allt den senaste tiden då Windows XP maskiner utsätts för virusangrepp p.g.a. de mycket allvarliga säkerhetshål som hela tiden upptäckts. Det är bara en av bristerna vi alla som Mac-användare slipper. Tycker det känns lite onödigt att diskutera.
Ciryon
Om man köper dator och RAM minne någon annanstans än på Apple store, så går priset ned ytterligare.
Det går väl inte att komma ifrån att det finns billiga PC-datorer, men faktum är att komponentkvaliteten inte är speciellt hög. Det FINNS bra komponenter, men de är lite dyrare. En fläkt till processorn kan kosta en tusenlapp exempelvis, och någon sådan hittar du inte i de burkarna.
Apple är en PC tillverkare som alla andra, men använder kontrollerade komponenter som håller ovanligt bra. De kostar därefter. Gör om din sökning efter en PC, men välj istället de dyraste delarna.
Men till sist så kommer det ned till vad man vill ha. Jag har valt bort PC, eftersom det inte passade mig. Det har inte med hårdvaran att göra, även om det är med den som jag har haft mest allvarliga problem.
Skrevs ursprungligen av Ciryon
Därför att en Powermac G5 är den snabbaste persondatorn som du kan köpa. De PC-datorer som kommer i närheten kostar betydligt mer. Detta är inte ett löst påstående utan sanning. Det förekommer väldigt mycket lögner och falska rykten på internet om G5 vs. Wintel.
Jag har inte träffat många människor som inte upplever problem med Windows XP. Det har uppmärksammats framför allt den senaste tiden då Windows XP maskiner utsätts för virusangrepp p.g.a. de mycket allvarliga säkerhetshål som hela tiden upptäckts. Det är bara en av bristerna vi alla som Mac-användare slipper. Tycker det känns lite onödigt att diskutera.
Ciryon
Den snabbaste G5'an är helt klart prisvärd. De två billigare modellerna är det egentligen inte. Där är Intel/Amd mer prisvärda. XP kan man tycka vad man vill om, men för de som kan använda Linux så är det ett väldigt stabilt och säkert alternativ. Tyvärr så är ju utbudet av program begränsat till Linux, men förhoppningsvis så ska det väl bli bättre!Då menar jag program som Photoshop, Dreamweaver osv.