- tyrell
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av miri
1.Komponent val: Skulle Apple ha bättre komponenter? Vilket skitsnack. Säg det till alla som just nu sitter i närheten av en dator som väsnas mer än en hårfön.
Att fläktarna väsnas betyder inte att de är av dålig kvalité, jag kör för närvarnade enbart PC-burkar, min processor kyls av en Thermaltake Volcano 9, den låter förbannat mycket på högsta varvtal, över 45dB men är av hög kvalité.
Filip
För mig tvärt om. Betalade inte så länge sedan jävligt mycket för min senaste Mac.
Behövde en bärbar för jobb. testade apple för 20000:- G4 12". seg som satan på Photoshop trotts fullt med minne..
Gick till SIBA och köpte mig den billigaste bärbara för 8998 för att testa . Den lilla skiten hanterade bilder snabbare än 2x1ghz mac.
Förvånad JA
Så nu när jag skall investera så är jag på väg mot intel.Men helst vill jag ha OSX
kvar till ett rimligt pris
Mikael Risedal
Jag körde också det tänket förrut, man vill ju ha så mycket som möjligt för pengarna. Så som fotograf varför skall jag betala 6000:- för ett Gitzo kolfiberstativ när jga kan köpa ett stativ på Siba för 349:- och stativet på Siba har vev plus att det går att höja 5 cm mer än från Gitzo. Skall jag köpa minneskort till kameran så köper jag det billigaste "noname" som finns. Och när det gäller optik till kameran varför välja orginal när man kan välja pirat och "spara" pengar.
Att köpa billigt kan vara dyrt!!!
Som yrkesfotograf så är det värt en hel del att ha prylar som håller, skulle inte för mitt liv tänka mig att "spara" 5000:- genom att köpa en PC på Siba om man är beroende av fungerande verktyg. Ett sabbat jobb kostar bra mycket mer än 5000:-.
Min Pismo OS 9 hänger sig ibland och jag får göra omstart, men den är 100% när det gäller tillförlitlighet - det är bra mycket mer än vad jag kan säga om min PC.
Mikael, jag förstår så väl hur du tänker. Macar är dyrare än pc, och på senaste tid har de varit betydligt långsammare också. Och visst är det så att många hyllar macen lite väl oreflekterat (vi får se om jag också blir trollstämplad nu).
Fast det du gör nu, är det inte lite som att surfa in på ett hasselbladsforum och vara irriterad på att H1an kostar mer än en Mamiya 645?
Visst, vi vet. Mamiyan får också jobbet gjort för mycket mindre pengar. Men Hasselblad har valt sin nisch, precis som Apple. Dyrt och inte alltid bäst specifikationer. Men jävligt bra funktion och materialkänsla.
Göran, också fotograf
Skrevs ursprungligen av Pär
miri!!! Tänk vad tiden går.
Celeron 800-950 är väl runt mitten-91 så jämför den med en 533/733DA eller något...
Vet inte om du skämtar eller om du är seriös. Pentium 900Mhz var nästan det bästa du kunde köpa år 2000. Tiden går fort i pentiumland..
Skrevs ursprungligen av Sundevall
Vet inte om du skämtar eller om du är seriös. Pentium 900Mhz var nästan det bästa du kunde köpa år 2000. Tiden går fort i pentiumland..
*skratt*
Skulle varit -01
Fanns inga G4 Digital Audio -91 heller : dom kom oxå -01
Tror Celeron 800 kom i Q2-01 och 900/950 runt Q3 av året
Det var snarare en pik till "våran älskling" om att det var något sådant (G4 runt 500) han skulle byta med och inte någon gammal sur 603e
worst. thread. ever.
Att jmf skillnaden mellan Apple och PC med ett Gitzo stativ för ett antal pengar och ett billigt är väl att at i.
Just den kvalitets skillnaden borde det kanske vara med tanke på hur mycket mer vi betalar för något som det står Apple på.
Var på Poliktikens bildredaktion i Köpenhamn för att sända över bilder till Sverige från Danmark. Hela redaktionen kör Fujitsu/Siemens. Alla Apple maskiner var borta sedan länge. Tyvärr är det så att Apple även håller på att slussas ut från ett flertal arbetsplatser som av gammal hävd varit Mac dominerat. Varför?
Idag är det ingen skillnad om jag kör Mac eller PC - det är priset som avgör var den snart pensionerade fotografens svar.
Efter själv ha provat PC nu i några månader är jag benägen att hålla med.
Skillnaderna finns men de är inte stora längre.
Mikael Risedal
Till Ariel
PS kostar lika mycket oavsett om du kör
Mac eller PC.
Mikael Risedal
Ok,Jag fattade som att du hade en mac version av PS.Och vid byte till Windows skulle du alltså få skaffa ny mjukvara,
Miri,
gå över till PC om du vill det, ingen här har väl försökt hindra dig?
Om du tycker att Mac är för dyrt för att motivera skillnaden, byt!
Om du vill ha bra svar på varför du ska handla mac trots att
den är dyrare så får du tänka på hur du formulerar dig.
Att skriva flame inlägg på 99mac om att Mac är kasst är ungefär
lika begåvat som att skriva PC/MS är kasst på IDGs forum.....
Mac är dyra på HW, lite för dyra tycker jag så vi tycker lika där.
Men då jag tycker att det finns fördelar som väger upp så valde
jag att switcha från PC till Mac.
Så vart vill du komma?
Mac är dyrare än PC ur hårdvarusynpunkt, men kombinationen
HW + OSX gör att det finns de som väljer att betala för att de
är (upplever sig?) mer produktiva på en Mac.
Sedan finns det de som tycker motsatsen eller som inte bryr sig...
Och de som inte får bestämma..
Valet är ditt, men sluta skriva aggresiva inlägg om du vill bli respekterad...
/Johan
En viktig sak att komma ihåg i Mac-PC debatten kontra pris är att en Mac har en betydligt längre livslängd än en PC. 3år för PC och 5 år för Mac har jag sett som angivelser. Slår man då ut kostnaden per år blir Macen betydligt billigare.
Macen har dessutom ett högre andrahandsvärde vilket är ett stort plus.
Med dessa, samt andra mer "känslomässiga" fakta så ter sig ett Macköp som ganska smart och prisvärt.
Mats
Att jmf skillnaden mellan Apple och PC med ett Gitzo stativ för ett antal pengar och ett billigt är väl att at i.
Just den kvalitets skillnaden borde det kanske vara med tanke på hur mycket mer vi betalar för något som det står Apple på.
Var på Poliktikens bildredaktion i Köpenhamn för att sända över bilder till Sverige från Danmark. Hela redaktionen kör Fujitsu/Siemens. Alla Apple maskiner var borta sedan länge. Tyvärr är det så att Apple även håller på att slussas ut från ett flertal arbetsplatser som av gammal hävd varit Mac dominerat. Varför?
Idag är det ingen skillnad om jag kör Mac eller PC - det är priset som avgör var den snart pensionerade fotografens svar.
Efter själv ha provat PC nu i några månader är jag benägen att hålla med.
Skillnaderna finns men de är inte stora längre.
Mikael Risedal
Min jmf. var att visa på det orimmliga i ditt resonemang, jag har visat på att Dell och HP ligger på samma prisnivå som Mac när det gällde din specifikation. Det var du som valde att jmf. med noname PC. Lika lite som jag skulle köpa stativ på SIBA skulle jag köpa en noname PC därav jmf. Och det där med att Mac håller på att slussas på vissa arbetsplatser förändrar ju ingenting, det är ju inte användarna som bett om detta utan någon räknenisse. Inom vissa branscher är Mac dominerande, var på Photohina förra året och uteslutande alla fotografer som körde någon fotografering hade Mac, varför? Jag hade PC innan och har bytt till Mac, varför? Tror du att PC är en bättre investering för dig köp den, men om jag vore du skulle jag be att få den på öppet köp så att jag kunde testa att scanner, kamera, kortläsare, printer mm. funkar ihop med min PC. För egen del så är 70000 virus för Windows skäl nog att inte köra Windows, du kallar detta trams. Men fråga vilken PC användare som helst om dom haft problem med virus!!!! Sådana problem klarar jag mig utan. Att sedan Apple är klart det ledande företaget inom PC är ställt utom allt tvivel, det är ju bara att se på OS X, FW, trådlöst nätverk, iSight, iPod, iTunes m.m Apple är det enda PC företaget som är innovativa det är också värt en hel del för mig.
Kan säga att jag inte orkat läsa hela tråden.
Men ni får säga vad ni vill. G5an har givetvis lite för högt pris idag.
Det är inget som är konstigt med det hela med tanke på att de tagit fram en ny design, ny teknik osv. Troligvis kommer nästta version av G5orna att vara både snabbare och billigare.
Tycker dock att det är lite synd att Apple inte kan börja på lite humanare priser.
Ex:
1,6 GHz: $1599
1,8 GHz$2099
Dual 2GHz: $2699
De har haft liknande prissättningar på sin powermac linje tidigare och de kommer säkert att få det igen. Men varför inte försöka hålla den billigaste på runt 16.000 istället för 20.000, hela tiden.
För att de vill käna pengar säger ni.
Jo givetvis, det förstår nog de flesta.
Men man får ju väga mot marknadsandelar eller hur ofta folk köper ny dator också osv.
Skrevs ursprungligen av tyrell
Att fläktarna väsnas betyder inte att de är av dålig kvalité, jag kör för närvarnade enbart PC-burkar, min processor kyls av en Thermaltake Volcano 9, den låter förbannat mycket på högsta varvtal, över 45dB men är av hög kvalité.
De bullriga Delta-fläktarna som satt i vindtunnel-G4:orna var faktiskt av väldigt hög kvalitet. Problemet var bara att tillverkaren tänkt sig att de ska sitta i servrar, där luftflöde och drifsäkerhet är viktigare än ljudnivå. Varför någon på Apple tyckte att det skulle vara en bra idé att peta in dem i persondatorer är däremot ett mysterium.
Men att en fläkt är tyst behöver inte alls säga något om kvaliteten. Kan ta våra nya klientdatorer, Dell Precision 350, som exempel. Fläktarna hörs knappt, men de är av urusel kvalitet. På fem månader har vi behövt byta 4 stycken, så det är iaf tur att vi har tre års garanti på eländena...
De har haft liknande prissättningar på sin powermac linje tidigare och de kommer säkert att få det igen. Men varför inte försöka hålla den billigaste på runt 16.000 istället för 20.000, hela tiden.
Tack det var hit jag ville komma med min diskussion, lägre priser och bättre prestanda och jag fortsätter med Mac.
Mikael Risedal
Tack det var hit jag ville komma med min diskussion, lägre priser och bättre prestanda och jag fortsätter med Mac.
Mikael Risedal
Du kan ju komma till mitt emellan redan idag (18k6), och det på applestore för reguljära kunder...
Fast att gå in med en prissänkning när man har efterfrågan vida överskridande leveransmöjligheterna vore ju hur korkat som helst (man säljer ju inte fler enheter utan tjänar bara mindre per enhet)...
När leveranstiden börjar krypa nedåt en månad - fjorton dagar så kommer vi nog se lägre priser...
Miri, nu börjar det likna något....
Tja, jag skulle kunna tänka mig ännu billigare för proffs maskinerna men Apple måste tjäna pengar.
Om man ser ur teknisk synvinkel, nu räknar jag bort CPU, så har
Macar vanligen legat i framkant av utvecklingen och ny teknik kostar...
Så frågan är om alla har nytta av SATA diskar, FW, WLAN och gud
vet vad som stoppas in som standard idag....
Speciellt om man jämnför med billigare PC, frågan är om det lönar
sig att köra mer budget prylar då vinstmarginalen är mycket lägre
och det segmentet är utsatt för en hel del prispress...
Men det kanske är en poäng att ta upp priserna med Äpple,
så kanske de försöker göra något åt priset.
Är inte masknierna billigare i USA än i Sverige (räknat på dollarkursen),
är det något som Äpple Sverige kan göra något åt?
Annars så skulle jag verkligen kunna tänka mig något i stil med
iMac fast utan skärm och utbytbart grafikkort!
Extraprylarna kan man ju koppla in via FW och USB...
Ny teknik kostar pengar, speciellt i början!
/J
Skrevs ursprungligen av Samuel K
[B]De bullriga Delta-fläktarna som satt i vindtunnel-G4:orna var faktiskt av väldigt hög kvalitet. Problemet var bara att tillverkaren tänkt sig att de ska sitta i servrar, där luftflöde och drifsäkerhet är viktigare än ljudnivå. Varför någon på Apple tyckte att det skulle vara en bra idé att peta in dem i persondatorer är däremot ett mysterium.
Apple hade ju på den tiden svårt att få processorer från motorola som gick tillräckligt högt i hastighet - de överklockade så att säga på eget bevåg och det vet ju alla att temepraturen på processorer stiger ju inte linjärt med frekvensen...
Skrevs ursprungligen av Snoopy
Min jmf. var att visa på det orimmliga i ditt resonemang, jag har visat på att Dell och HP ligger på samma prisnivå som Mac när det gällde din specifikation. Det var du som valde att jmf. med noname PC. Lika lite som jag skulle köpa stativ på SIBA skulle jag köpa en noname PC därav jmf. Och det där med att Mac håller på att slussas på vissa arbetsplatser förändrar ju ingenting, det är ju inte användarna som bett om detta utan någon räknenisse. Inom vissa branscher är Mac dominerande, var på Photohina förra året och uteslutande alla fotografer som körde någon fotografering hade Mac, varför? Jag hade PC innan och har bytt till Mac, varför? Tror du att PC är en bättre investering för dig köp den, men om jag vore du skulle jag be att få den på öppet köp så att jag kunde testa att scanner, kamera, kortläsare, printer mm. funkar ihop med min PC. För egen del så är 70000 virus för Windows skäl nog att inte köra Windows, du kallar detta trams. Men fråga vilken PC användare som helst om dom haft problem med virus!!!! Sådana problem klarar jag mig utan. Att sedan Apple är klart det ledande företaget inom PC är ställt utom allt tvivel, det är ju bara att se på OS X, FW, trådlöst nätverk, iSight, iPod, iTunes m.m Apple är det enda PC företaget som är innovativa det är också värt en hel del för mig.
Tittade just nu på Panda Antivirus här på min XP dator. 67530 Olika virus klarar den av. Fullkomligt horribelt Microsoft har verkligen misslyckats när det gäller säkerheten, även om man nu inte alltid kan skylla på dom.
Men själv har jag aldrig råkat ut för virus. Använder AV-program och brandvägg. Uppdaterar XP ofta. Använder INTE Outlook som mail-program. Öppnar inte misstänkta mail, och laddar inte ner piratprogram från Kaaza! Så med lite sunt förnuft går det att vara relativt säker. Men visst sjutton känns Linux säkrare
Att sen Apple är ett av de ledande företagen när det gäller utveckling är ju helt klart! Men att det skulle vara det enda företaget som skulle vara innovativa är ju inte sant. Titta på Intel till exempel, därifrån kommer faktiskt många av de innovationer som har blivit standard i dag, även på Macen.
Kan alltid hoppas- nu måsta jag ut och jobba annars blir det inga nya maskiner överhuvudtaget.
Mikael Risedal
Lycka till - kolla mer på bushastigheter och skärmkort när du kikar på datorer
mvh /Pär - som redan jobbar och som konsekvent vägrar ha det alldra nyaste i wintel-del för egen del eftersom det alltid är strul...
Skrevs ursprungligen av Chaosstar
G5an har givetvis lite för högt pris idag.
Det är inget som är konstigt med det hela med tanke på att de tagit fram en ny design, ny teknik osv. Troligvis kommer nästta version av G5orna att vara både snabbare och billigare.
Tycker dock att det är lite synd att Apple inte kan börja på lite humanare priser.
Ex:
1,6 GHz: $1599
1,8 GHz$2099
Dual 2GHz: $2699
Precis, vill man betala absolut mest för sin Mac så skall man ju köpa precis när en helt ny arkitektur, låda och processor introduceras, och då gärna från AppleStore som har högsta priserna. (för att kunna beställa så tidigt som möjligt)
Själv väntar jag på rev2 av G5an, mellanmodellen kommer nog att riktigt vara intressant prismässigt.
Apropå, Apple's prissättning generellt, känns de inte som mycket billigare/mer för pengarna nu jmf med några år sedan (typ 7600, beiga G3s?) Det tycker iaf jag. Då fick man erkänna att Macarna var rejält dyra, nu känns det som att de konkurrerar ganska bra med andra märkesPC på pris/features - För att hel vända på diskussionen
sant mattan, jag kommer ihåg hur jag gladeligen betalade 10000 för apples 17" applevision för ett par år sedan (1996?),
tusentals kronor för ett par MB RAM och minst 5000 för en mindre processoruppgradering (g3 till min pm7500 som för övrigt är den mest långlivade dator jag någonsin ägt. Jävlar vilken bra burk)
På den tiden var en PC på det hela taget obrukbar till det jag skulle ha en dator till så då känndes det mindre konstigt att köpa mac. Jag menar, pentium 75Mhz med win95 etc etc var ju ingen höjdare till photoshop/illustrator i min mening.
Nu för tiden så är det ju tyvärr (eller som tur är....) annorlunda och skillnaden mellan en arbetsstation baserad på Mac eller Windows känns mer som en smakfråga än en reell skillnad i funktion.
Jag vet inte riktigt varför jag babblar på om detta men det är väl ett försök att skapa det mod jag behöver för att gå tillbaka till 100% mac
Jag är bara lite rädd att G5 1.6 ska kännas som onödigt stympad och passé redan vid årsskiftet (när rev B av g5 troligtvis dyker upp) Skulle kännas hemskt trist om det då gäller att alla g5:orna har dual och 400MHz+ minnen etc. well well.....tillbaka till jobbet
Men det är ju datorköpandets eviga förbannelse. När man äntligen bestämt sig, och länsat spargrisen så kan man ge sig sjutton på att det kommer något nytt och snabbare. Det enda jag skulle vara lite försiktig med är att köpa "ny" teknologi direkt när det kommer ut. Buggar och småstrul är ju inte ovanligt då. Bättre att vänta tills revision 2 dyker upp!!!
Har läst igenom hela "pust" tråden.
Intressant men tyvärr alldeles för mycket känslor emellanåt.
Det verkar som de flesta här på forumet badar i pengar.
Skrevs ursprungligen av Sundevall Jag skulle utan problem betala dubbelt upp om det var ända sättet för mig att köra OS X.
Jag tycker de Macar som finnes är dyra.
Det är inte alla som kan dra av maskinerna på sina företag.
En liten historia om en dator som"enligt vissa" aldrig är något fel på.
Har haft problem med min G4 400. Nätdelen krånglade.
Har under några månader först försökt få tag på en och sedan ett billigare alternativ. Men fanns ingenstanns att uppbringa. Nu vill de vill ha över 2000kr för att fixa detta.
Verkar ibland vara dyr i drift också?
Mikael Risedal
bättre priser - ja det kan man alltid tycka sig vilja ha.
men bättre prestanda - ursäkta mig men har jag totalt missat nått här.
Som läget är nu och om man tittar på exempelvis Dell så tycker jag mig se att macen definitivt är både prestanda -prismässigt konkurens kraftiga.
jämför inte hemmabyggen o icke märkesdatorer, det funkar inte.
Skrevs ursprungligen av Sten_n
Det verkar som de flesta här på forumet badar i pengar.
Jag är student (som varken får studiebidrag, socialbidrag, a-kassa eller något bidrag öht) och har verkligen inget överflöd av pengar. Just nu håller jag på och sliter ihop pengar till en begagnad PowerMac som jag förhoppningsvis kan hitta för run 7000:-. Dyrt? Väldigt, men efter att ha använt Windows i ungefär 10 år (började med DOS & Win3) så är OS X en frisk fläkt jag är villig att betala för.
Det kan vara värt att nämna att man får vad man betalar för också. Min nuvarande Mac, en iBook har fungerat praktiskt taget helt perfekt i nästan ett år nu. Min PC däremot.. var tvungen att installera om Windows 2000 igår eftersom ljuddrivrutinerna ballade ur av någon anledning. Och min C: som hade 2.5GB ledigt vid förra ominstallationen av windows för en månad (!) sedan hade 70mb ledigt när jag kollade igår. Faktum är att inga av mina windowsinstallationer har hållt i mer än 6 månader, de lyckas alltid bli instabila, bloated eller krashbenägna.
Man får vad man betalar för som sagt.