Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 1.6Ghz som arbetsmaskin alldeles för dyr.

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av KristerG
Att sen Apple är ett av de ledande företagen när det gäller utveckling är ju helt klart! Men att det skulle vara det enda företaget som skulle vara innovativa är ju inte sant. Titta på Intel till exempel, därifrån kommer faktiskt många av de innovationer som har blivit standard i dag, även på Macen.

Jag skrev medvetet PC tillverkare, visst kommer innovationer på Wintel sidan men knappast ifrån Dell, HP m.fl. Dom bara sätter ihop skiten. Apple har som företag innovation i sina gener, något som kommer oss användare till del och många PC användare blåa av avund varför annars klanka ned på ett företag med 3-5% marknadsandel?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoopy
Apple har som företag innovation i sina gener, något som kommer oss användare till del och många PC användare blåa av avund varför annars klanka ned på ett företag med 3-5% marknadsandel?

Jag tror det är en kombination av dels "om 97% använder Windows måste mac vara riktigt, riktigt dåligt" och en allmän feghet, människor som inte vågar vara annorlunda. Jag har mer än en gång stött på riktigt tröttsamma människor som säger "Mac suger!!!", men när det blir tillfrågade hur mycket de har använt en Mac blir de tysta. De följer flocken. Bland gamers finns annars "Mac har inga spel"-kommentaren, och en allmän ovilja att röra vid något som inte går att modda eller klocka sönder.

Som någon smart individ sa här på 99mac, vi som använder Mac har ofta erfarenhet av både Wintel och Macintosh, det är nästan oundvikligt att inte tvingas använda Windows då och då. Vårat val av plattform är därför betydligt mer baserat på fakta istället för fördomar, tillskillnad från många Windows-användare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag tror det är en kombination av dels "om 97% använder Windows måste mac vara riktigt, riktigt dåligt" och en allmän feghet, människor som inte vågar vara annorlunda. Jag har mer än en gång stött på riktigt tröttsamma människor som säger "Mac suger!!!", men när det blir tillfrågade hur mycket de har använt en Mac blir de tysta. De följer flocken. Bland gamers finns annars "Mac har inga spel"-kommentaren, och en allmän ovilja att röra vid något som inte går att modda eller klocka sönder.

Som någon smart individ sa här på 99mac, vi som använder Mac har ofta erfarenhet av både Wintel och Macintosh, det är nästan oundvikligt att inte tvingas använda Windows då och då. Vårat val av plattform är därför betydligt mer baserat på fakta istället för fördomar, tillskillnad från många Windows-användare.

Exakt min åsikt!!!! De flesta som dissar Macen har väl knappast sett en förutom på bild, kanske... Det är likadant med Linux. En del kan möjligtvis vara lite intresserade, men vill absolut inte prova. När jag frågar varför så blir svaret ofta att det finns ju inga program till Mac eller Linux Att man sen inte ser Macen ute i butiker eller ser någon reklam för den, gör ju bara att fördomarna byggs på. I dag har det gått så långt att en dator==Intel/AMD maskin med Windows XP. Inget annat räknas... suuuuck

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Svar till Petter M
Hela mitt bildarkiv ligger på Macformaterade firewire hårddiskar tillsammans med bild anteckningar
Alla dokument är sedan 90 talet på
Mac.
Kanske jag tänker fel och det går att fixa så att pc kan läsa rubbet och inte bara tiff och jpg bilderna

Bilderna bör du väl kunna öppna i Photoshop för Win.
Skaffa MacDrive till Win för att mounta dina diskar via FW.
http://www.mediafour.com/products/macdrive/
Anteckningarna är väl bara att konvertera till något lämpligt format som du kan öppna på PCn.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-30 00:47

Alla som sitter på senare Apple datorer
med dubbla prosessorer läs
http://www.barefeats.com/g5.html

och tack till Petter M för tipset angående programvara

Mikael Risedal

• Oregistrerad
  • 2003-08-30 09:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Alla som sitter på senare Apple datorer
med dubbla prosessorer läs
http://www.barefeats.com/g5.html

Slutsats: Skall man köpa en G5a så skall man välja Dual 2Ghz modellen...

Hmmm, jag skall ändra min order på måndag. Överväger starkt att välja G4an med 2*1.25 istället, alternativt 2Ghz G5an. Få se vad ekonomin tillåter.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär

På samma sätt med (EDIT: G5:ans (ej 1.6)) hypertransport vs. andra eventuellt kommande konkurrerande (EDIT: Intel )tekniker... [/B]

Hypertransport är inte Apple's teknik, den är AMD's o Apple har köpt in sig i det konsortiet..

Moderkorten för AMD Opteron o för AMD64 använder Hypertransport buss

"HyperTransport Technology is a high-speed, low latency, point-to-point link designed to increase the communication speed between integrated circuits in computers, servers, embedded systems, and networking and telecommunications equipment up to 48 times faster than some existing technologies"

Den enda teknik i G5 som är Apple's egen är Firewire. (om du bortser från lådan o chipsetet)

• Oregistrerad
  • 2003-08-30 18:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Hypertransport är inte Apple's teknik, den är AMD's o Apple har köpt in sig i det konsortiet..

Skrav nog aldrig egen - men apple har varit inne sedan länge i gruppen, liksom amd...
Hur mycket teknik tas fram av någon själv?

EDIT: Även apple fick ju in sony m.fl. i "firewire" ganska omgående... det går inte få en standard in i IEEE om man inte har en trolig stor marknadspotential...

• Medlem
  • 2003-08-30 18:53

Om Sony har varit med länge, varför kallar de då sin 1394 för iLink?

• Oregistrerad
  • 2003-08-30 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim

*skratt*
Du menar med tanke på 'i'???
Antagligen för att det har varit modernt sen -98 och för att de byter namn ibland (iLink är enväg)

• Oregistrerad
  • 2003-08-30 19:01

Appropå tester och prestanda så läs om nya kompilatorer på annan mac-nyhetssite ( )
GCC är ju som tidigare sagts inte optimal (men alltjämt ena rejält 'cross platform' )

Denna tråd skulle säkerligen kunna bli världens längsta.

Jag kan som sagt också tycka att macen är för dyr för min plånbok.

När jag köpte min pbook titan - så skulle jag kunna köpa en dell som var billigare men jag valde ändå att köpa mac.

varför - är jag totalt dum i huvudet, varför köpa något som är dyrare och "sämre/ långsammare" i andras ögon.

Och jag är inte gjord av pengar, min plånbok grät när jag köpte pbooken, men nu snart två år senare så är jag fortfarande nöjd och säger det gång på gång - jag går inte tillbaka till wintel om inget drastiskt händer.

Känslan i att sitta med en mac får jag aldrig av att sitta vid en pc - faktiskt.

Och angående prestandan, en vän till mig är säljare av highdefinition datorer med tillbehör, han satte ihop ett paket till oss med en äldre dual g4, det gick att köra hd filer med rampreview i denne.
när några andra skulle ha samma system valde de pc, prislappen på datorn var ungefär lika men på denne så gick det inte att få upp farten.

Och sen kan jag faktiskt tycka att många människor är lite väl lätt köpta med att se windows som det enda fungerande datorköpet.

Hemanvändare som bara ska skriva, vara ute på nätet och använda datorn till annat en spel skulle må mycket bättre av att köra X än XP - om de bara fick testa skulle de förstå varför.

Jag antar att de flesta som väljer att gå över till pc gör detta pga pris/prestanda, och när de nån gång kommer tillbaka till macen tänker de äntligen hemma.

• Medlem
  • 2003-08-31 15:01

Det är väl bara sunt egentligen att kolla på alternativ. Sitter man med en Mac, och ska köpa nytt, så kan man ju kolla vad som erbjuds på Windowssidan.

Hårdvarumässigt råder det ingen tvekan om att det går att hitta både spännande och snabba datorer... och snygga. Det stora frågetecknet för mig är Windows. Jämfört med OS X känns det uråldrigt. Om det skulle ändras i framtiden är jag inte den som är den, utan då skulle jag överväga ett byte (även om jag hyser en viss MS-antagonism).

Priset är inte avgörande för mig, några månader efter inköpet spelar det ingen som helst roll. Dessutom skulle jag, baserat på egna efarenheter, hålla mig borta från det billigaste i vilket fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim

Därför att Apple krävde licenspengar för själva varumärket/namnet "Firewire". Jag har för mig att Apple senare släppte namnet fritt.

Bevaka tråden