Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 1.6Ghz som arbetsmaskin alldeles för dyr.

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Jaha,så var ännu en tråd om -varför mac- till ända.Någon som blev klokare?

Nej, garanterat inte... Det känns mest som provokationer från bägge håll... tyvärr

Citat:

Nämen, om det är någon som provocerar så är jag lättriggad. (Lätt-triggad, för att undvika missförstånd). Flera andra också, uppenbarligen.
Man måste ju bemöta korkade argument, eller hur?

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 21:36
Citat:

Kund(edit:e) man bli det med de förutsättningar som fan(edit:n)s för tråden

Men as usual så har trådstartaren dunstat och slipar väl på att starta en ny tråd om samma sak igen (som han gjort så många gånger den sista tiden... han om någon borde ju vara intresserad att följa dom till vägs ända)

För övrigt så är man mest mottaglig för argument som ligger nära ens egen verklighetsuppfattning - som alla kunskapsteoretiker (oavsett en fundamental teori eller en koherrensteori) ,pragmatiker och retoriker vet. Tyvärr blir en sådan tråd så lång och tradig då man får bemöta hans smått befängda ingress lite pö om pö - och vem ids det när han snart dunstar och startar en ny

1.44" Floppy
HYNDAI 19" Q910S Dynaflat-X
---------------
Wow, det ingår ju t.o.m diskettestation och Hyndai bildskärm när man köper en PC ifrån riksdata.;)

Du är helt oseriös då du jämför Äpplen med Päron och egentligen är ditt inlägg inte värt att besvaras då med största sannolikhet inte är intresserat av svaret på din egen fråga (varför Mac?), utan du är bara en av otaliga Apple bashers. Men ok.

1) Virus är inte känslomässigt dravel utan en fråga om pengar. Enbart kostnaden för Sobig uppgår till ca. 17 miljarder kr enligt BBC. För stora företag är det kostsamt för små kan det vara katastrof. http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/3173243.stm

2) Skall man använda en arbetsstation så skulle jag inte ens fundera på en noname junk PC. För de pengarna som en Mac G5 kostar får du en HP XW6000 XE 2.6
http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010048776
En Dell 650 2,4GHz för samma pengar ger
http://commerce.euro.dell.com/dellstore/basket/main.asp?s=sebsd&l=sv&m=sek&c=590&n=144&cu=sebsd&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=&pch=1&pn=0&demo=&gc=&sbc=sebsdprecn&co=
http://www.software602.com/products/ls/roi.html
Som du själv kan se så ger en Mac G5 mycket för pengarna.

3) OS X är idag vad Win lovar i bästa fall 2005 antagligen 2006, med allt vad det innebär i arbetsbesparing av ett modernt fungerande OS.

4) Ett av marknadens bästa bildbehandlingsprogram finns inte för Windows.
http://www.binuscan.com/

5) En mycket bättre kontrollerad hårdvara +OS innebär mindre strul med 3:e parts produkter.

Jag är fotograf och mitt byte från PC till Mac är bland det bästa jag gjort!!!!!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-28 21:38

Kikade på länken och har lite kommentarer...

Dels så används Cinebench 2003 som testverktyg i testet från TheAndyZone Det programmet innehåller en massa G4 specifik kod enligt Maxon och kommer ge bättre resultat när det optimerats för G5. Spelar iofs ingen roll för den som jobbar i Cinema4D idag, är det långsamt så är det, oavsett vad det beror på.

Iaf... du skulle ju ha din eventuella G5a som Photoshop-maskin och jag hittade en länk till ett sådant test på samma sida som du länkade till. Räknade samman resultatet och G5:an hamnade då näst sist i nivå med en Athlon 2200. MEN... enligt en post på Xlr8yourmac så gav Panther (nästa version av OS X) en prestandaförbättring på 18% på en dual 500. Om detta även skulle gälla G5an så hamnar den i klass med en P4 2.8 och en Athlon 2700+. Inte så illa pinkat.

Här är mina siffror som stöd:
Athlon3000+ 148
Athlon2700+ 151,4
P43.06HT 124,6
P42.8 155,7
AthlonMP2200 192,2
Athlon2xMP2200 134,6
PowerMacG51.6GHz 180,1
PowerMacG51.6GHz Panther 153,1

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 22:00

1.Komponent val: Skulle Apple ha bättre komponenter? Vilket skitsnack. Säg det till alla som just nu sitter i närheten av en dator som väsnas mer än en hårfön.

2. Bytesäffär gärna om du har en modern dator med firewire och inte någon gammal häck. Jag har 4 mackar så det blir 3 kvar.
3.Okunnigheten lyser igenom, kan en pc kallibreras, är kunskapen om andra OS lika stor eller rättare sagt liten ???

4.Binuscan skrivs just nu till PC, sen är det upp till dig och tycka att det är ett av världens bästa program. Binuscan har ett flertal funktioner som det är bra på.

5.Provoserande eller inte, det är upp till läsaren.

Mikael Risedal

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 22:05

Tack Coach för ditt inlägg.
Då är det priset som fortfarande enl mitt "tyckande" är för högt satt jmf med PC

Mikael Risedal

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
3.Okunnigheten lyser igenom, kan en pc kallibreras, är kunskapen om andra OS lika stor eller rättare sagt liten ???

Tänk på att XP bygger på NT (och inte 95) och är lite kinkigare på drivers till skärmkort, så utbudet av grejjor som funkar är en smula mindre... Men visst, de stora funkar

Citat:

Mikael Risedal

Halvlögnaktiga "fakta" och "troll" är alltid en smula provoserande
Vad har fläktljud med kvalitetsnivå på komponenter att göra? : ex.v.!

• Medlem
  • 2003-08-28 22:09
Citat:

1.Komponent val: Skulle Apple ha bättre komponenter? Vilket skitsnack. Säg det till alla som just nu sitter i närheten av en dator som väsnas mer än en hårfön.

Det är inte skitsnack. Jag sitter bredvid en PC, som väsnas som en hårfön. Det gjorde den inte i början, men fläkten (som har bytts två gånger) går sönder. Grafikkortet har bytts en gång på garantin, och gick sönder igen efter garantins slut. När jag fick datorn, hade den fel RAM-minne installerat och kraschade hela tiden.

Detta har lett till allmänt strul och stora extrakostnader.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 22:12

Läste igenom vad PÄR skrev.

Skånskt talesätt- vad giddrar du om.
Angående komponentval: Valet av just fläkt visar att Apple inte tog det dyrare alternativet med större fläktdiameter och lägre varvtal men med samma kylfunktion utan lät 1000 tals köpare sitta med en hårfön till dator.
Nu drar jag mig ur eftersom varken du eller jag tycks hålla i någon tråd - nöjd

Mikael Risedal

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 22:16
Citat:

Läste igenom vad PÄR skrev.
Skånskt talesätt- vad giddrar du om.
Nu drar jag mig ur- nöjd
Mikael Risedal

*ler*
Giddrar är rikssvenska

Så trollet vänder åter till sin grotta eftersom det inte tål ljus utan att smälta?

Men om inte alla små 99mac-medlemmar går och lägger sig tidigt och äter sin gröt imorgon kommer trollet snart åter och terroriserar oss med sina illpostningar...

Snipp - snapp - snut - så var den sagan slut...
(Phiew...)

Citat:

2. Bytesäffär gärna om du har en modern dator med firewire och inte någon gammal häck. Jag har 4 mackar så det blir 3 kvar.

4.Binuscan skrivs just nu till PC, sen är det upp till dig och tycka att det är ett av världens bästa program. Binuscan har ett flertal funktioner som det är bra på.

Mikael Risedal

Hoppas att detta inte var ett svar på mitt inlägg, i så fall är du helt vilse. För din information Binuscan är inget program lika lite som Adobe ett program.

Om man har flera mackar är man bensinföreståndare då?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-08-28 22:19
Citat:

Det sitter faktiskt fler saker än fläktar i en dator...

• Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-08-28 22:23

Kul att killen tar upp hårfönar och G5:or i samma tråd...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 22:32

Sista inlägget
Binuscan

Ledsen tog för givet att du menade Photo Retouch. Fel av mig.
För mer info prata med Andreas på Binu ang vad som skrivs eller inte till andra plattformar.

Mikael risedal

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 22:33

Jag är fortfarande nyfiken på ditt svar på min fråga: Om du hittade två såväl pris- som prestandamässigt likvärdiga system, ett mac- och ett pc-baserat, vilket skulle du då välja?

Jag tycker att din åsikt i den frågan är av stor betydelse för fortsättningen av denna diskusison.

Precis.
Men Binuscan Photo Retouch finns ju för Mac också.
Har man öppnat en tråd får man inte schappa sådär, miri.
Du sitter nog och glor på den här tråden fast du inte törs säga något.:D
Men du springer väl iväg med svansen mellan benen...
Du har bara en massa tunna och tramsiga argument i alla fall.
Köp din PC och sitt nöjd med den.

Peace & love.

Edit; tillägg

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-28 22:53

Heta känslor när det gäller "Mac vs. PC" Men faktum är väl ändå
att Mac är lite sega med att få in nya "saker" i sina datorer. Det tycker jag när jag nu jämför Mac/PC inför mitt första bärara köp. USB 2.0 har ju funnits ett bra tag på PC t.ex. Men kör man Mac kör man en livsstil med design och ett utmärkt OS.
Så valet känns rätt självklart.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 22:54

Svar till Tei

Eftersom jag har arbetat i Mac sedan 93 så är valet givetvis MAC.
Men Apple är för dyrt jmf med andra enl min mening..
Tonen och i vissa fall direkta påhopp gör att jag drar mig ur denna diskussion.

Mikael Risedal

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Heta känslor när det gäller "Mac vs. PC" Men faktum är väl ändå
att Mac är lite sega med att få in nya "saker" i sina datorer. Det tycker jag när jag nu jämför Mac/PC inför mitt första bärara köp. USB 2.0 har ju funnits ett bra tag på PC t.ex. Men kör man Mac kör man en livsstil med design och ett utmärkt OS.
Så valet känns rätt självklart.

Vad ska man med USB 2.0 till när det finns FireWire?

Citat:

Svar till Tei

Tonen och i vissa fall direkta påhopp gör att jag drar mig ur denna diskussion.

Mikael Risedal

Öppna en ny då om samma sak sen.
Som du brukar.
Du skulle ju dra dig ur för länge sedan, eller håller du på att installera om Windows-junket så du inte har annat att göra det närmaste dygnet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-28 22:58
Citat:

Svar till Tei

Ok, då förstår jag. Jag förstår även den bitterhet du troligen känner över att mac-alternativet är så pass mycket dyrare, om det är mac du egentligen helst vill köra.

...men som så många andra har sagt: det är skillnad på pc och pc. om du skall ha en pc av samma kaliber som en mac - och nu pratar jag inte rena prestanda utan snarare kvalitet/hållbarhet/felfrekvens - så blir det en dyr pc (kanske dubbelt så dyr som en biilig med till synes likvärdiga prestanda), och då är inte prisglappet mac-pc lika stort längre.

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 23:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
USB 2.0 har ju funnits ett bra tag på PC t.ex.

Apple har väl undvikit USB 2.0 till viss del eftersom det konkurrerar med FW400 vid små nät (få enheter).
(EDIT: På större nät biter USB 2.0 gräs gentemot FW400, för att inte nämna FW800)

USB1.1 funkade ju perfa som efterträdare till ADB - men FireWire (som är var appleteknik en gång i tiden) ville man gärna propagera för (liksom intel gillade USB2.0 eftersom det är deras teknik i grunden).

Så det är nog inte - seghet - utan politik

På samma sätt med (EDIT: G5:ans (ej 1.6)) hypertransport vs. andra eventuellt kommande konkurrerande (EDIT: Intel )tekniker...

Senast redigerat 2003-08-28 23:12
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-28 23:07

Ja man klarar sig gott med det som finns i mac i dag, hoppas dock det kommer smaskiga saker i de nya som man inte kommer ha råd med

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 23:09

Ursäkta men Binuscan Photo Retouch finns ej till PC , däremot håller det på att skrivas till PC.
Jag hänvisar till Andreas Bolin på Binuscan om du vill ha fakta.
Photo retouch har bara funnits till Mac.
Nurell du vet tydligtvis inte vad du pratar om.
Och detta
Svans mellan benen
Törs ej säga något
Andra kul påhopp

Nu är argumenten på väg ner under bältet

Hej för denna gång
Mikael Risedal

Läs nedan inlägg från Nurell
Du sitter nog och glor på den här tråden fast du inte törs säga något.

miri

Min PC är tyvärr en 900 Celeron (512RAM , 120GB HDD m.m.) , så jag antar att den inte är av intresse? Får väl sälja den i GP isf

• Medlem
  • Lund
  • 2003-08-28 23:21

Sundevall !!!!
Då blir det inget om du inte vill ha en upphottad 7500 med G3 prosessor från Macoteket som inte går att köra i OSX men är fulladdat med raam.
Den maskinen var en värstingmaskin 1996 och kostade 30000 i inköp, Tänk vad tiden går.
Mikael Risedal

• Oregistrerad
  • 2003-08-28 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Eftersom du är fotograf så antar jag att du har kalibrerat skärmen på din PC också.
Det skulle i så fall vara intressant att få veta hur du gjorde.:D
Jag är också fotograf m m och jag ser sällan några badbollar på de Macar jag använder.
Jag tycker inte att Macarna är dyra. Snarare tvärtom, särskilt med tanke på all skit man slipper.
Men om du är nöjd med din XP o s v så är det väl bra. Då kan du väl sluta tramsa i detta ämne nurå?

Hmm...det där med att "sällan se några badbollar" tycker jag väll är att ta i lite. Badbollshelvetet är ju det som får en att bli galen och jag tycker att badbollen är något som dyker upp alldeles för ofta i os x. Dock inte så ofta PS 7 men desvärre i andra apps som mail, preview och för att inte tala om QT. Detta är dock inget som kan få mig att byta till windows. Jag är också fotograf och kör mina maskiner ganska hårt. Och tvivlar på att jag skulle få något märkbart prestanda lyft på en 2,8 gig P4 från compaq än vad jag har på min PB 17" 1ghz med 1 gig ram

Priset nja i sverige kan jag hålla med om att apples svagare maskiner som G5 1.6 är lite dyra.
Men en prislapp på runt 30 loppor för dual 1 giggarn tycker jag är helt ok.

Mitt råd till dig Mir är att käpa en just dual 2 giggare så kommer du att bli glad och slipper samtidigt en massa "jidder" med bångstyriga apple fanatiker.

Sen har vi ju också kännslan att komma in på kontoret och se henne stå där........mmmmmmm!!!!

/Erik

Ledsen, men jag spyr på sådana här "varför ska man köpa Mac när PC är så mycket billigare".

Det är så mycket troll över det så hela 99macs databas riskerar bli sten och spricker när solen går upp.

Det är DITT val Miri. Köp PC om du tycker det är mest prisvärt. Men stå inte och peta på oss för att få uppmärksamhet och upprepa frågan hela tiden. Det blir irriterande i längden.

Citat:

Ursäkta men Binuscan Photo Retouch finns ej till PC , däremot håller det på att skrivas till PC.
Jag hänvisar till Andreas Bolin på Binuscan om du vill ha fakta.
Photo retouch har bara funnits till Mac.
Nurell du vet tydligtvis inte vad du pratar om.
Och detta
Svans mellan benen
Törs ej säga något
Andra kul påhopp

Nu är argumenten på väg ner under bältet

Hej för denna gång
Mikael Risedal

Läs nedan inlägg från Nurell
Du sitter nog och glor på den här tråden fast du inte törs säga något.

Du har rätt i när du säger att jag inte vet vad jag pratar om, i alla fall när det gäller programvaror för Win-junk.
Förr - d v s innan allt blev så lätt - använde jag Binuscans programvaror.
Jag är inget blåbär om du tror det.
Jag har ingen lust att argumentera med dig, du är bara ute efter att mucka.
Köp en PC så blir det lugnt sen.

Bevaka tråden