Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-30 23:07

Tog en bild på mina iPhone's förpackningar i helgen.

Det skiljer en del på storleken mellan dom. Både den till 3G och 3GS (det skiljer några millimeter mellan dom) är till volym dubbelt så stor som den till 4 och 4S (som är identiska i storlek).

Och det ligger mycket sanning i det man brukar säga, att Apple's förpackningar är snyggare och bättre konstruerade än många konkurrenters faktiskta produkter...

Apropå Batteritid och 4S. Här är ett tips:
iPhone 4S Battery Problems May Be a Bug with iOS Location Services

Jag noterade att min tidzonscheck gick igång nyss och avaktiverade den från platstjänster

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-31 15:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå Batteritid och 4S. Här är ett tips:
iPhone 4S Battery Problems May Be a Bug with iOS Location Services

Jag noterade att min tidzonscheck gick igång nyss och avaktiverade den från platstjänster

Stängde också av denna.

  • Medlem
  • 2011-10-31 09:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Apropå Batteritid och 4S. Här är ett tips:
iPhone 4S Battery Problems May Be a Bug with iOS Location Services

Jag noterade att min tidzonscheck gick igång nyss och avaktiverade den från platstjänster

Jag har inte använt min 4S så mycket än, eftersom jag byter operatör, men jag tycker mig ha sett platstjänstikonen en stund efter det att jag pillat lite på telefonen och stängt av de programmen som använt dem...

Vet inte om det har med saken att göra, men jag testade Siri igår (har ingen igen 4S) och hon visste inte var jag var och menade att platstjänster borde aktiveras, vilket den var. Hon visste heller inte vad Sweden var, men det är ju mer normalt för en jänkare. Detta har kanske behandlats i tråden förut, men vet någon vilken eventuell inställning som ska göras?

Ursprungligen av Fitinghoff:

Vet inte om det har med saken att göra, men jag testade Siri igår (har ingen igen 4S)...

Nej, frågor kring hur Siri funkar på annan hårdvara passar nog bättre någon annanstans, t.ex i jailbreak-forumdelen.

/Mod

Ursprungligen av Fitinghoff:

Vet inte om det har med saken att göra, men jag testade Siri igår (har ingen igen 4S) och hon visste inte var jag var och menade att platstjänster borde aktiveras, vilket den var. Hon visste heller inte vad Sweden var, men det är ju mer normalt för en jänkare. Detta har kanske behandlats i tråden förut, men vet någon vilken eventuell inställning som ska göras?

Vi fick hem iPhone 4S i fredags å några saker att tänka på

1. Siri är inte aktiverat från början .. det måste man göra under inställningar
2. Siri finns just nu inte på Svenska
3. I platstjänster-inställningar måste man ställa en att just SIRI har tillgång att använda platstjänster . Det räcker alltså INTE att bara aktivera platstjänster . utan det finns en särskild inställning som rör just Siri och platstjänster

4. Siri Maps & Directions är precis som det står (U.S Only) !! ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-31 11:27
Ursprungligen av gotfredsen:

4. Siri Maps & Directions är precis som det står (U.S Only) !! ..

Dina punkter 1,2 och 3 är ju inget konstigt. Däremot kan jag inte alls förstå varför Apple begränsar Siris kartanvändande till bara US, vad har de egentligen för anledning till detta?

Ursprungligen av zinned:

Dina punkter 1,2 och 3 är ju inget konstigt. Däremot kan jag inte alls förstå varför Apple begränsar Siris kartanvändande till bara US, vad har de egentligen för anledning till detta?

Apple har inte datat för att kunna leverera informationen, så som restauranger osv..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-31 12:58
Ursprungligen av keptang:

Apple har inte datat för att kunna leverera informationen, så som restauranger osv..

Men vaddå, behöver de egensparad data för det? Apple har heller inte data för vilka restauranger som ligger i närheten av min bostad men jag hittar dessa i Maps likförbannat Det är detta jag menar. Jag kan förstå att den inte kan tolka svenska adressser och liknande pga svenska namn men positioner klarar den ju av, då borde den ju också klara av att lista de som ligger nära min nuvarande position.

Återigen, jag förstår inte varför Apple begränsade detta.

Ursprungligen av zinned:

Men vaddå, behöver de egensparad data för det? Apple har heller inte data för vilka restauranger som ligger i närheten av min bostad men jag hittar dessa i Maps likförbannat Det är detta jag menar. Jag kan förstå att den inte kan tolka svenska adressser och liknande pga svenska namn men positioner klarar den ju av, då borde den ju också klara av att lista de som ligger nära min nuvarande position.

Återigen, jag förstår inte varför Apple begränsade detta.

Fast hur ska Siri veta vad som är en "italian restaurant" i Sverige?

Italian Restaurant - hitta.se
vs.
Italiensk Restaurang - hitta.se

Data behövs..

I Siri använder Apple yelp (http://www.yelp.com/) för att hitta saker.
Testa yelps egen app i Sverige så kommer du se..

Ursprungligen av zinned:

Men vaddå, behöver de egensparad data för det? Apple har heller inte data för vilka restauranger som ligger i närheten av min bostad men jag hittar dessa i Maps likförbannat Det är detta jag menar. Jag kan förstå att den inte kan tolka svenska adressser och liknande pga svenska namn men positioner klarar den ju av, då borde den ju också klara av att lista de som ligger nära min nuvarande position.

Återigen, jag förstår inte varför Apple begränsade detta.

du förutsätter att Siri i första hand använder sig av Google Maps eller Maps applikationen ... eller maps data .. men faktum är inte så ... Siri som andra sagt använder sig bla av yelp för att hitta restauranger, biografer osv osv ..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-31 12:35

Jag hoppas få min 4S idag och funderar på att köpa det här tillbehöret. Finns det någon här som har det och som har testat om det fungerar på 4S? I kompabilitet-listan står inte ens 4:an med, men jag har kollat med dom och den skall fungera med 4:an. Om den fungerar med 4S vågade dom dock inte svara på..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-31 13:25

Där ser man. Man lär sig något nytt var dag

Hört ngt mummel som försvann i allmänna bruset om att 4s har annan antennteknik (det stämmer) OCH att den använder ytterligare ngt frekvensband i kommunikationen....

Tittar på spec hos Apple men kan inte se ngn skillnad i radiodelen dem emellan.

Har jag rätt eller fel?

Ursprungligen av Goflorp:

Hört ngt mummel som försvann i allmänna bruset om att 4s har annan antennteknik (det stämmer) OCH att den använder ytterligare ngt frekvensband i kommunikationen....

Tittar på spec hos Apple men kan inte se ngn skillnad i radiodelen dem emellan.

Har jag rätt eller fel?

Det stämmer, det gick Apple igenom när 4S presenterades. Det är nu en world phone vad jag förstått och den kan alternera mellan antennerna beroende på mottagning.

Har inte läst på mig om detaljerna.

Ursprungligen av keptang:

Det stämmer, det gick Apple igenom när 4S presenterades. Det är nu en world phone vad jag förstått och den kan alternera mellan antennerna beroende på mottagning.

Har inte läst på mig om detaljerna.

Det var just biten om ngt alternativt frekvensband som skulle göra att mottagning/sändning skulle fungera bättre jag hörde.
Antennerna kan vi lämna därhän, det är inte dem det gäller.

Ursprungligen av Goflorp:

Det var just biten om ngt alternativt frekvensband som skulle göra att mottagning/sändning skulle fungera bättre jag hörde.
Antennerna kan vi lämna därhän, det är inte dem det gäller.

Se länken från zappee.

Ursprungligen av keptang:

Det stämmer, det gick Apple igenom när 4S presenterades. Det är nu en world phone vad jag förstått och den kan alternera mellan antennerna beroende på mottagning.

Har inte läst på mig om detaljerna.

Kanske kan man då hoppas på att avsaknaden av "avaktivera 3G" inte kommer att ha lika stor betydelse för oss som har halvbra 3G mottagning (hemma) och dessutom vill spara batteri . På 4 har jag den alltid avstängd hemma. Kör Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 22:04
Ursprungligen av Goflorp:

Hört ngt mummel som försvann i allmänna bruset om att 4s har annan antennteknik (det stämmer) OCH att den använder ytterligare ngt frekvensband i kommunikationen....

Tittar på spec hos Apple men kan inte se ngn skillnad i radiodelen dem emellan.

Har jag rätt eller fel?

AnandTech - Apple iPhone 4S: Thoroughly Reviewed

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-01 22:07

Ja, den var bra. Anandtech gör alltid grundliga undersökningar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-02 12:32

Angående batteritiden, min låg på cirka 50% när jag gick å la mig, när jag vaknade cirka 7-8 senare låg den på 3%.... inte ok.

Kolla upp inställningarna för tidzon i platstjänster. Min låg på hela tiden. Sörplar batteri.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-02 13:27
Ursprungligen av pmarriott:

Kolla upp inställningarna för tidzon i platstjänster. Min låg på hela tiden. Sörplar batteri.

Tack för tipset, skall testa detta!

  • Medlem
  • 2011-11-02 14:01

Jag märkte igår kväll när jag kom hem till min under dagen oanvända 4S (operatörsbyte...) att platstjänstikonen lyste och så kollade jag och påminnelseappen använde den aktivt trots att jag stängt av appen. Så kolla den också...

Ursprungligen av jac:

Jag märkte igår kväll när jag kom hem till min under dagen oanvända 4S (operatörsbyte...) att platstjänstikonen lyste och så kollade jag och påminnelseappen använde den aktivt trots att jag stängt av appen. Så kolla den också...

Tittade under platstjänster men kunde inte hitta den. Inte heller kunde jag hitta några inställningar för påminnelser. Var hittade du det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-11-02 14:09

Även jag har issue med batterikapaciteten. har stängt av de platstjänster som jag inte använder (och några som jag är osäker på). Detta måste Apple fixa omgående. 100% i morse klockan 07:30. Skickat lite mail och haft igång den några minuter. BT på. 80% klockan 14:00

Inte okej! och som vanligt så får användarna anpassa sig till Apple genom att stänga av saker som egentligen borde stänga av sig själv.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Även jag har issue med batterikapaciteten. har stängt av de platstjänster som jag inte använder (och några som jag är osäker på). Detta måste Apple fixa omgående. 100% i morse klockan 07:30. Skickat lite mail och haft igång den några minuter. BT på. 80% klockan 14:00

Inte okej! och som vanligt så får användarna anpassa sig till Apple genom att stänga av saker som egentligen borde stänga av sig själv.

Öhhh, 20% på 6,5 timmar, och det kallar du dåligt? Jag har då aldrig lyckats med konststycket att ha 80% kvar kl 14.00 hur lite jag än använder telefonen, speciellt inte med BT på. 6-7 % per timme är inget onormalt. Allt beror på omständigheterna. Har du mail på push, dålig mottagning, WiFi på etc etc så går batteriet åt. Räkna med att ladda varannan dag vid måttlig användning och varje dag vid intensiv. Så har det alltid varit för mig, med alla smartphones, och jag har haft många.

Edit: Får backa där. En telefon hade jag som höll batteriet i nästan 2 veckor och det var en Blackberry. Den hade inte 3G.

Senast redigerat 2011-11-02 15:37
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-11-02 14:15

Under Platstjänster->Systemtjänster (separat, längst ner)

Bevaka tråden