Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och nu räknar vi ner till nästa fas...

"När kommer Telia [sätt in er operatör] ut med priserna? Det är fördjävligt att de aldrig kommer! Jobbar de baklänges på de däringa ställena?"

"Kommer jag kunna köpa en trots att mitt abb fortfarande är låst???"

Och ni kan resten av rutinen....

Been there, done that!

Ursprungligen av BlackSmp:

Och nu räknar vi ner till nästa fas...

"När kommer Telia [sätt in er operatör] ut med priserna? Det är fördjävligt att de aldrig kommer! Jobbar de baklänges på de däringa ställena?"

"Kommer jag kunna köpa en trots att mitt abb fortfarande är låst???"

Och ni kan resten av rutinen....

Been there, done that!

Jag köper alltid olåst, så det känns rätt skönt att slippa såna funderingar och att behöva vänta på operatörerna.

Vi har redan slagit två kullerbyttor, gjort en piruett och trollat lite med knäna här på firman, och visst kunde vi beställa EN ny 4S i alla fall och motivera detta fullt ut ekonomiskt. (Hade vi varit lika kreativa på vårt riktiga jobb hade vi varit miljonärer nu).

Hade allt varit exakt som den är nu - förutom en aning omdesign som märks så att alla ser att man har nyaste - så hade alla varit nöjda. Det är en fett uppdaterad lur - jämfört med min 4a är den ett monster - min 4a kan inte ens lira Siri. Så - dom som hade tänkt köpa en lur nu och ville att det skulle synas visuellt blir arga och besvikna som små barn - för nu måste dom vänta och harva vidare med sin gamla lur eller köpa 4Gs och ingen kommer att märka att dom har nyaste för den ser ju ut som 4an.

Själv anser jag att en lur med en ny generation processor, ny antennteknik, ny CCD och ny optik är en Ny lur - oavsett hur den set ut utanpå. Hårdvaruskuttet mellan 4s och 5an som kommer inom ett år kommer inte att vara större - kanske mindre. Den kommer däremot - tyvärr - att kanske ha något ändrad design (man kan inte göra så mycket egentligen).
För mig - sedan nu kameran filmar 1080p som är standarden där det nu stannar - så saknas bara 4G (LTE eller vad det heter). Den tekniken - som ju är IP-baserad - är också en nivå som stannar lååång tid - 3G var bara en stepping stone - isolerat från övrig nätkommunikation. När vi väl har 4G så behöver man inte bygga om ryggraden för att öka kapacitet och speed etc. Det är bara att trimma grejerna - språket är detsamma.
Så - om nästa iPhone har 4G - vilket inte alls är så troligt då ryggraden väl knappast är påtänkt i efterblivna USA (i Stockholm rullar det på) - så är det ett givet köp för mig. Hade jag inte en bunden Iphone4 idag så skulle jag bums köpa 4s. Utan att blinka.

Jag tror att det skulle uppstå ljudpaket som motsvarar "siri" ganska ofta i det allmänna babblet och ljud som vi deltar och omger oss med - tusentals fonetiska formationer - en strid ström - då och då skulle skulle Siri vakna helt och invänta order - och varje gång drar det batteri. Även avlyssnandet i halvslummer drar ju så klart - Siri ska konstant analysera floden av ljudvågor över en viss amplitud.
Detta håller inte. Det är inte rationellt. En knapptryckning - som när det gäller alla andra maskiner och apparater - är vad vi får leva med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-06 16:55

Problemet med språket är att även om man talar svenska så vill man säga vissa saker på engelska, t.ex. låt och artistnamn.

Mitt favorit-trick med röststyrningen i dagens iPhone4 är att säga "Spela låtar med te-kult" på klingande svenska för att spela The Cult. Och frågar man telefonen vad som spelas nu så svarar den "Te-kult" på lika klingande svenska.

Jag hoppas detta fungerar bättre i den svenska versionen av Siri, men det är ju inte alltid lätt att veta när något bör uttalas på engelska eller svenska.

En liten kommentar angående prissättningen Sverige vs USA: här i staterna är det vanligt att nallen säljs för t.ex $299 plus abbonemang 24 månader (utan förhöjd månadsavgift, man tar ett standardabbonemang som kostar samma oavsett telefon eller ej). Operatörerna brukar dock vilja att man lägger till en dataplan.

Apples prissättning här är därmed logisk, en iPhone och en iPod Touch "kostar lika mycket" i butik, skillnaden ligger i att man får teckna ett abbonemang på 24 månader då man tar iPhone av logiska skäl.

Frågan är om inte en liknande prissättning kunde vara tänkbar i Sverige då det verkar vara rena fantasipriserna på "olåsta" nallar. Det är ju tämligen vanligt att iPhones listas för 7000 kronor, 8000 kronor kontant.

En prissättning för svensk del som motsvarar Apples amerikanska koncept vore att sälja iPhone för t.ex 2500 kronor plus abbonemang (abbonemanget har då ingen förhöjd månadsavgift, Internet är dock alltid inkluderat). Alternativet är att lägga på en förhöjd månadsavgift som betalar av de 2500 kronorna.

På området iPhone 4S får jag säga att jag delvis väntat mig en iPhone 5 med större skärm och annan design. Apple har dock "gjort en iPad 2" med iPhone, uppenbarligen.

Troligen blir nästa iPhone en större modifiering och då ser jag helst en större skärm än idag, LTE som standard och iOS 6 som helst bör stödja Dashboard, d.v.s ett skrivbord med widgets som man placerar ut.

Ett problem med iPhone 4S i staterna är just att den saknar LTE och det är en stor nackdel. Anledningen är att Verizon m.fl kör hårt med LTE och en iPhone därmed begränsas till det avsevärt långsammare "3G" här. Sprint som kör WiMax åker också på en del problem, iPhone kör i ett långsamt nät. Det är enbart AT&T och T-Mobile som använder HSPA här men även dessa operatörer har annonserat att LTE är den långsiktiga planen.

Således blir iPhone 4S akterseglad inom snabbt Internet i staterna, i.a.f hos Verizon (som är en stor operatör) och Sprint (som annonserat en mycket stor order för iPhones).

Frågan är om inte detta leder till att en iPhone 4S LTE WiMax dyker upp i början av 2012 som en "interrimslösning" i väntan på iPhone 6. Då iPhone 4 släpptes i CDMA-version för Verizon ett antal månader efter "GSM-4an" dök upp gissar jag på det.

Mitt bud är helt enkelt att en LTE-iPhone finns på marknaden inom ett halvår. Inte som en ny modell utan som en "anpassad modell". Den lär knappast plötsligt heta iPhone 4G utan det blir 4S LTE "för Verizon".

Tyvärr har jag ingen koll på om någon svensk operatör rullat ut LTE för nallar än eller om det finns LTE-modeller att köpa. Senast jag hörde talas om det gällde det mobila bredbandsmodem.

HTC, Samsung och Motorola har LTE-modeller i sitt sortiment för närvarande.

Edit: Den dag iOS får Dashboard kommer jag att överväga att ta steget till en iPhone men jag vill även ha en större skärm. 3,5 tum är för litet, 4,5 tum är bättre för att läsa dokument m.m. Skillnaden är klart märkbar om man kört båda storlekarna en tid.

Jag ser också helst att iPhone får en finish liknande MacBook Pro, d.v.s aluminium på baksidan och rundade former då 4an är allt för kantig enligt min uppfattning. En form i stil med HTC HD2 vore utmärkt, med välvning.

Det är en nackdel att inte den aktiva hemskärmen kommit till iOS än men förhoppningsvis blir det åtgärdat i iOS 6. Notifieringarna i 5an är ett klart steg framåt, bockar de bara av skrivbordet också blir det riktigt intressant. Jag vill ha RSS, väder, snabbkontakter m.m på mitt skrivbord och program tillgängliga i mappar vid ett svep åt höger.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

En liten kommentar angående prissättningen Sverige vs USA: här i staterna är det vanligt att nallen säljs för t.ex $299 plus abbonemang 24 månader (utan förhöjd månadsavgift, man tar ett standardabbonemang som kostar samma oavsett telefon eller ej). Operatörerna brukar dock vilja att man lägger till en dataplan.

Apples prissättning här är därmed logisk, en iPhone och en iPod Touch "kostar lika mycket" i butik, skillnaden ligger i att man får teckna ett abbonemang på 24 månader då man tar iPhone av logiska skäl.

Frågan är om inte en liknande prissättning kunde vara tänkbar i Sverige då det verkar vara rena fantasipriserna på "olåsta" nallar. Det är ju tämligen vanligt att iPhones listas för 7000 kronor, 8000 kronor kontant.

En prissättning för svensk del som motsvarar Apples amerikanska koncept vore att sälja iPhone för t.ex 2500 kronor plus abbonemang (abbonemanget har då ingen förhöjd månadsavgift, Internet är dock alltid inkluderat). Alternativet är att lägga på en förhöjd månadsavgift som betalar av de 2500 kronorna.

Det är ju precis så det fungerar i Sverige också. (inte för mig dock då jag vill ha mina telefoner olåstar och betalar vad telefonen kostar på en gång).

Enda skillnaden är att man inte tecknar abbonnemang via Apple i Sverige (och de flesta andra länder) utan direkt från operatören (och då även telefonen).

Kolla lite på t.ex. Mobiltelefoner & Mobilabonnemang - Köp Mobil - Privat - tre.se så ser du, 0kr kontant och 299/mån. Ännu billigare än i USA kanske t.o.m.
Några 8k kostar det inte kontant, 5795 hos Tre.

Kollade inga andra operatörer men antar att det funkar likadant.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

....

Ett problem med iPhone 4S i staterna är just att den saknar LTE och det är en stor nackdel. Anledningen är att Verizon m.fl kör hårt med LTE och en iPhone därmed begränsas till det avsevärt långsammare "3G" här. Sprint som kör WiMax åker också på en del problem, iPhone kör i ett långsamt nät. Det är enbart AT&T och T-Mobile som använder HSPA här men även dessa operatörer har annonserat att LTE är den långsiktiga planen.

Således blir iPhone 4S akterseglad inom snabbt Internet i staterna, i.a.f hos Verizon (som är en stor operatör) och Sprint (som annonserat en mycket stor order för iPhones).

.

I USA klarar man inte fixa fram snabbt internet i mobil form nån stans.
I flera storstäder är det så ihopträngt att man ofta inte ens får plats ringa ut...

Att iphone skulle hamna på nån kälke åt ngt håll för att den inte har LTE - tillåt mig skratta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 07:43
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

... Ett problem med iPhone 4S i staterna är just att den saknar LTE och det är en stor nackdel. Anledningen är att Verizon m.fl kör hårt med LTE och en iPhone därmed begränsas till det avsevärt långsammare "3G" här. Sprint som kör WiMax åker också på en del problem, iPhone kör i ett långsamt nät. Det är enbart AT&T och T-Mobile som använder HSPA här men även dessa operatörer har annonserat att LTE är den långsiktiga planen.

Således blir iPhone 4S akterseglad inom snabbt Internet i staterna, i.a.f hos Verizon (som är en stor operatör) och Sprint (som annonserat en mycket stor order för iPhones).

Mja, så är det ju inte riktigt. Det finns bara Verizon LTE på hundrafemtio ställen i USA (dvs i runda slängar tre marknader per stat, som att bara Stockholm, Göteborg och Malmö stadskärnor skulle ha täckning i Sverige. Vilket väl var fallet när 4G LTE "lanserades" av Telia?) och oerhört centrerat längs kusterna och östra USA. Plus även på hundratalet flygplatser. Överallt annars så roamar din Verizon 4G LTE-telefon ned på 3G-nätet.
Dvs Verizon LTE har ingenstans nära rikstäckning utan används för att höja farten lite i vissa storstäder. Det är absolut ingen kris att iPhone inte stöder LTE än.

Du ser mer på täckningskartan hos Verizon. Resten är marknadsföring från operatörernas och hårdvaruleverantörernas sida.
Verizons mål är att täcka 2/3 av befolkningen mitt-2012 och att få samma täckning som sitt 3G-nät i slutet av 2013. Dvs Apple hinner i god tid få ut en iPhone femma (kanske även en sexa) innan det är nån större skillnad på en telefon med och utan LTE för många användare. Sen finns alltid personer som bor på rätt ställe och inte använder telefonen utanför de tvåhundrafemtio små zonerna, då kan LTE vara bättre - om man kan leva med nackdelarna (batteritid, telefonen i övrigt, etc).

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Frågan är om inte detta leder till att en iPhone 4S LTE WiMax dyker upp i början av 2012 som en "interrimslösning" i väntan på iPhone 6. Då iPhone 4 släpptes i CDMA-version för Verizon ett antal månader efter "GSM-4an" dök upp gissar jag på det.

Mitt bud är helt enkelt att en LTE-iPhone finns på marknaden inom ett halvår. Inte som en ny modell utan som en "anpassad modell". Den lär knappast plötsligt heta iPhone 4G utan det blir 4S LTE "för Verizon".

WiMAX är en dålig lösning för mobiltelefoni och även Sprint är på väg bort från sitt unika val - de har det tungt på aktiemarknaden nu eftersom alla börjar förstå att det blir en stor LTE-investering för dem förutom de redan tagna WiMAX-investeringarna. Att tro på en WiMAX-iPhone blir i det läget konstigt. Det finns inte heller nån leverage i resten av världen - eller några bra och batterisnåla chip att köpa, vad jag kan se.
Som sagt är det ju mest i mobila bredband som 4G/LTE är effektivt idag - just för att chippen har utvecklats tillräckligt. Jag tror därför inte heller på en interims-LTE för bara Verizon. Alla operatörerna är på väg mot LTE (med lite skillnader) och det hela konvergerar ganska lagom till att bra basbandschip finns tillgängliga för Apple. Allting kommer samman i en ny modell om sisådär ett år. 4GS eller 5, det vette tusan vad de kallar den. Men med tidigare omdesign vartannat år så är det väl dags för nytt utseende och att bumpa den till 5? (Fast jag skulle gilla en helt ny 4G/LTE-telefon som får heta 4G eller 4GS - våga stå emot namninflationen!)

Svårt detta med lagringsutrymme. Hur mycket plats kommer hd-material ta per minut ungefär?

Jag använder LTE numera (hos Verizon) och det jag kan jämföra med är HSDPA hos Tre som jag använde tidigare. Mitt intryck är att LTE pinnar på riktigt bra, avsevärt snabbare än s.k 3G här, dock är hastigheten jämförbar eller bättre än HSDPA 7,2 Mbit/s. Mobilnät är inte den starkaste sidan i USA.

Men och det är ett men, LTE är klart snabbare än tidigare system och därför ÄR det en nackdel (för tillfället) att iPhone 4S inte stödjer det. I Sverige är läget ett annat då den stödjer höga hastigheter men på den amerikanska marknaden är det för Verizon och Sprint ungefär som en nalle som enbart orkar med standard-3G 384 Kbit/s jämfört med HSDPA eller HSPA.

Självfallet är detta ingenting som påverkar iPhone 4S i Europa men på Apples hemmamarknad är det ett problem eftersom LTE redan är i drift och hårt marknadsfört. Dessutom fungerar det och ger snabb uppkoppling.

Nu är det väl naturligtvis så att det är lite känsligt att invända mot iPhone här och därför säger jag diplomatiskt att Apple sannolikt kommer med en LTE-version inom ett halvår enligt samma mönster som tidigare med iPhone 4 för Verizon.

För Sveriges del ser jag inte att LTE är relevant riktigt än.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-07 07:53
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag använder LTE numera (hos Verizon) och det jag kan jämföra med är HSDPA hos Tre som jag använde tidigare. Mitt intryck är att LTE pinnar på riktigt bra, avsevärt snabbare än s.k 3G här, dock är hastigheten jämförbar eller bättre än HSDPA 7,2 Mbit/s. Mobilnät är inte den starkaste sidan i USA.

Men och det är ett men, LTE är klart snabbare än tidigare system och därför ÄR det en nackdel (för tillfället) att iPhone 4S inte stödjer det. I Sverige är läget ett annat då den stödjer höga hastigheter men på den amerikanska marknaden är det för Verizon och Sprint ungefär som en nalle som enbart orkar med standard-3G 384 Kbit/s jämfört med HSDPA eller HSPA.

Självfallet är detta ingenting som påverkar iPhone 4S i Europa men på Apples hemmamarknad är det ett problem eftersom LTE redan är i drift och hårt marknadsfört. Dessutom fungerar det och ger snabb uppkoppling.

Nu är det väl naturligtvis så att det är lite känsligt att invända mot iPhone här och därför säger jag diplomatiskt att Apple sannolikt kommer med en LTE-version inom ett halvår enligt samma mönster som tidigare med iPhone 4 för Verizon.

För Sveriges del ser jag inte att LTE är relevant riktigt än.

Det är inte alls känsligt, men det finns orsaker till att Apple har valt att vänta med LTE.

"Another question raised the use of LTE in future phones. Apple said that the first generation of LTE chipsets forced a lot of design compromises, and Apple was unwilling to make those compromises."

Anandtech tror inte på det förrän om ett år, så det kanske inte ens kommer i "5an"

AnandTech - Why No LTE iPhone 5 in 2011? Blame 28nm Maturity, Check Back In Q2/Q3 2012

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag använder LTE numera (hos Verizon) och det jag kan jämföra med är HSDPA hos Tre som jag använde tidigare. Mitt intryck är att LTE pinnar på riktigt bra, avsevärt snabbare än s.k 3G här, dock är hastigheten jämförbar eller bättre än HSDPA 7,2 Mbit/s. Mobilnät är inte den starkaste sidan i USA.

LTE är snabbare, det är liksom inneboende i systemskiftet:)

Men jag är nyfiken på vad du använder LTE till? Har du telefonen som modem till datorn eller något annat? För egentligen så ser jag inget större behov av LTE datatakter för "rent" telefonbruk. För samtal spelar det ingen roll och för "normalt" dataanvändning i telefonen så räcker datatakterna jag har idag långt även om jag gärna skulle ha lite snabbare ibland.

"Apple reveals that in the U.S., the iPhone 4S will be available unlocked starting in November." Detta är väl nytt? Blir till att köpa iPhone från USA igen

Ursprungligen av el gringo:

"Apple reveals that in the U.S., the iPhone 4S will be available unlocked starting in November." Detta är väl nytt? Blir till att köpa iPhone från USA igen

Varför inte från UK redan idag med skeppning den 14e oktober?

Ursprungligen av keptang:

Varför inte från UK redan idag med skeppning den 14e oktober?

Prisskillnaden?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Prisskillnaden?

Ja det är enda anledningen jag kan komma på också.

se där...trodde inte uk sålde unlocked från start. hade missat det. blir ju billigare från staterna

Ursprungligen av el gringo:

se där...trodde inte uk sålde unlocked från start. hade missat det. blir ju billigare från staterna

Ja, om du känner någon där som kan köpa den och skicka som gift (och slipper tullen) / ta med på flyget till sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-07 18:16
Ursprungligen av keptang:

Varför inte från UK redan idag med skeppning den 14e oktober?

Inte längre, det är 1-2 veckors extra leveranstid från den 14e redan i UK

  • Medlem
  • Vännäs
  • 2011-10-07 18:28
Ursprungligen av zappee:

Inte längre, det är 1-2 veckors extra leveranstid från den 14e redan i UK

Puh. Jag satt framför datorn i ca 40 min och tryckte på reload tills applestore kom upp. Funderade ett tag om jag var riktigt frisk. Men när jag läste ditt inlägg så känns det genast bättre

Ursprungligen av zappee:

Inte längre, det är 1-2 veckors extra leveranstid från den 14e redan i UK

Vart står det om att det är 1-2v extra nu? Skeppas om 1-2v står det.

Hur är det med engelskan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-07 20:13
Ursprungligen av keptang:

Vart står det om att det är 1-2v extra nu? Skeppas om 1-2v står det.

Hur är det med engelskan.

Läste lite slarvigt på macrumors, men okejdå... bara en vecka extra

Har gluttat igenom tråden och det verkar som om ingen uppmärksammat att 4S har fått en uppdatering på Bluetooth från 2.1 till 4.0

Dr Tinnitus

Tycker att det här är häftigt! i of. inget iPhone 4S unikt, utan mer ett bevis på hur kraftfullt A5 och AirPlay är..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-07 15:41

Jag har halkat efter lite i den här tråden och hoppas därför det här inte tagits upp innan (orkar helt enkelt inte läsa igenom alla 9 sidor):

Vad krävs av mig som användare för att jag skall dra nytta av den snabbare processorn i 4S? Jag sitter nämligen och funderar på om det mest är för spel osv - och om iPhone 4 isf räcker för mig (jag har en 3G idag)? Vad, förutom spel med avancerad grafik, är så pass krävande att jag behöver en 4S? Med andra ord - är det stor skillnad sett till det stora hela (och då menar jag just hastighet - vet att kamera osv är bättre)?
Jag vill givetvis ha en rapp och snabb telefon, men den snåla smålänningen i mig måste dock ifrågasätta behovet så klart

Ursprungligen av Hallon:

Jag har halkat efter lite i den här tråden och hoppas därför det här inte tagits upp innan (orkar helt enkelt inte läsa igenom alla 9 sidor):

Vad krävs av mig som användare för att jag skall dra nytta av den snabbare processorn i 4S? Jag sitter nämligen och funderar på om det mest är för spel osv - och om iPhone 4 isf räcker för mig (jag har en 3G idag)? Vad, förutom spel med avancerad grafik, är så pass krävande att jag behöver en 4S? Med andra ord - är det stor skillnad sett till det stora hela (och då menar jag just hastighet - vet att kamera osv är bättre)?
Jag vill givetvis ha en rapp och snabb telefon, men den snåla smålänningen i mig måste dock ifrågasätta behovet så klart

Frågeställningen om processorn är jag också nyfiken att få svar på!

A5-processorn behövs för Siri och 1080-video. I övrigt innebär den att allt är rappare än en A4 som sitter i iPhone4. Så - är man inte nödsugen på Siri och 1080-video - eller den mycket bättre kameran - så finns egentligen ingen anledning att köpa 4s om man har 4an.

Hade jag inte varit sugen på just kameran och 1080-video så hade jag inte höjt ett ögonbryn för 4s utan helt lugnt väntat ett år på nästa iPhone.

Ursprungligen av theplague:

Frågeställningen om processorn är jag också nyfiken att få svar på!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-10 13:12
Ursprungligen av Zimmerman:

Hade jag inte varit sugen på just kameran och 1080-video så hade jag inte höjt ett ögonbryn för 4s utan helt lugnt väntat ett år på nästa iPhone.

Jag har idag en väldigt mobil 1080-videokamera (Samsung W200).. men det är kanske gött att ha den i telefonen ist/också.. Sen är man ju lite småsugen på Siri, så klart.. men har det diskuterats något om hur snart det kommer lira på svenska? Skulle det dröja upp till ett halvår/år så kunde jag lika gärna satsa på en begagnad 4:a nu och på så vis även hamna rätt i uppdateringsrytmen - att min bindningstid tar slut vid "hel"-modellen istf S-modellen som det ju annars kommer bli om jag köper ny nu..

Bevaka tråden