Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu hör ju detta inte direkt till iPhone 4S, men är det någon som har läst om huruvida SIRI kommer att fungera på iPad 2? Om det är A5-chipet som är begränsningen som gör att det inte kommer på iPhone 4, så borde det ju komma på iPad. Eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Nu hör ju detta inte direkt till iPhone 4S, men är det någon som har läst om huruvida SIRI kommer att fungera på iPad 2? Om det är A5-chipet som är begränsningen som gör att det inte kommer på iPhone 4, så borde det ju komma på iPad. Eller?

I wish...

Jag använder LTE av och till för tethering men också för mobilt surfande och nedladdande och ja, prestandaskillnaden är klart märkbar även för detta (har surfat med GPRS, EDGE, 3G, HSDPA och LTE direkt i nallen och ja, det märks).

Sedan finns ju då tethering och då är det praktiskt att använda nallen för det ihop med t.ex en iPad snarare än att böka med ett USB-modem eller LTE-router (såsom Verizon MiFi).

iPhone 5 eller 6 lär ha LTE vid lansering om ett år. Om inte är jag helt säker på att Apple kommer att annonsera att LTE-modellen kommer till "andra operatörer" datum XX om de släpper en iPhone 5 HSPA först.

Apropå olåsta iPhones i staterna: tanken är god men frågan är hur det kommer att fungera i praktiken. Problemet här är att operatörerna har olika nätstandarder, en olåst iPhone skulle således behöva vara en multistandard-lur, annars är den i praktiken en AT&T-lur men med möjlighet att användas hos T-Mobile. Skall den vara "olåst" i meningen "valfri operatör" behöver den i praktiken stödja GSM/3G/HSDPA/HSPA/CDMA Sprint, WiMax, CDMA Verizon mm. Annars har man inget val, inget lås ja, men det finns enbart en operatör med fullt stöd (AT&T) och en med visst stöd (T-Mobile), ekonomiskt vinner man ingenting jämfört med att köpa sin iPhone med abbonemang eftersom månadskostnaden är samma.

Edit: Man får helt enkelt inget billigare abbonemang även om man köper nallen kontant utan det är t.ex 450 minuter för 39 dollar plus dataplan 20 dollar, totalt 59 dollar som gäller även till en olåst iPhone. Att försöka sig på att använda prepaid faller helt då det är dyrare än ett abbonemang, framförallt om man tankar upp sitt prepaid till t.ex 450 minuter och lägger på dataplanen.

Marknaden för olåsta iPhones i USA lär knappast vara stark då det inte finns några förhöjda månadsavgifter o.dyl man kan slippa. Det blir helt enkelt enbart dyrare att köpa olåst eller rättare sagt, abbonemangsfritt (teckna abbet senare än vid köpet) och betala fullt pris. Ett abbonemang med dataplan är man i praktiken tvungen att ha, åtminstone om man tänkt sig använda Internet.

Apples tanke om olåst fungerar däremot bra i Europa men tyvärr sämre i USA sålänge mobilmarknaden ser ut som den gör med olika nätstandarder.

Sedan kan man ju fråga sig om olåst kontaktköp är en vettig metod för en iPhone då man åker på en rejält hög instegskostnad för nallen samtidigt som man i praktiken behöver ett abbonemang. Jag har svårt att se någon köpa en olåst iPhone för t.ex 6-7000 kronor och sedan använda ett kontantkort "för det är billigare än ett abbonemang" jämfört med att ta den på 12/24 månader.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag använder LTE av och till för tethering men också för mobilt surfande och nedladdande och ja, prestandaskillnaden är klart märkbar även för detta (har surfat med GPRS, EDGE, 3G, HSDPA och LTE direkt i nallen och ja, det märks).
...
Phone 5 eller 6 lär ha LTE vid lansering om ett år. Om inte är jag helt säker på att Apple kommer att annonsera att LTE-modellen kommer till "andra operatörer" datum XX om de släpper en iPhone 5 HSPA först.

Ok, tack:)

Men 4S har väl redan HSPA?

Och jag håller med dig om resonemanget kring kontantköp också. Tveksam ekonomisk fördel för de flesta.

Samt - snacket om olåsta Iphones i USA. Det var ännu mer obegripligt tidigare eftersom T-Mobile kör på ett obskyrt UMTS frekvensband som nästan bara de använder och som inte Iphone stödjer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-07 17:15

Röstigenkänning är verkligen gammal Apple-skåpmat egentligen:

Bad Apple Promo Video 1996. Not Cool. - YouTube

iPhone 4S olåst kommer till Applestore det är 100%
"Utan SIM-kort och redo att användas.
När du köper din iPhone från Apple Online Store levereras den utan SIM-kort. Därmed kan du själv välja vilken mobiloperatör du vill ha, och byta operatör när som helst."
iPhone 4S - iPhone 4 - iPhone 3GS - Buy direct from Apple - Apple Store (Sverige)

Frågan blir vad kommer iPhone 4S 64GB att kosta? 7500-8000 Kr för 32 GB kostar idag 6995 Kr utan Abb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-07 20:32

Efter att ha tänkt så har jag kommit fram till att jag är nöjd med uppgraderingen. En telefon som är bättre på alla punkter. Men jag kommer att vänta tills nästa. Har en 3Gs som förutom dåligt batteri fungerar fint och kanske viktigast, kan köra iOS 5. Om några månader när den finns i lager och gått ned i pris lite så kommer jag våga mig på ett batteribyte, går det snett köper jag en ny.

Så här långt så verkar det också som om olyckskorparnas prat kommer på skam. Förhandsbokningarna går bra...
Och jag har redan säkerställt en vit toppskicksfyra till min fru från en av mina mest pedantiska vänner som ska byta ut sin mot en vit 4S 64gb

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-08 10:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Så här långt så verkar det också som om olyckskorparnas prat kommer på skam. Förhandsbokningarna går bra...
Och jag har redan säkerställt en vit toppskicksfyra till min fru från en av mina mest pedantiska vänner som ska byta ut sin mot en vit 4S 64gb

Ja, det där med att ALLA VI KONSUMENTER var missnöjda kan vi nog stryka

For reference, last year, Apple announced that they saw a record-breaking 600,000 iPhone 4 pre-orders in the first day across all carriers in US, France, Germany, Japan and the UK. So, 2010's 600,000 number included all of Apple's launch carriers and over the first full day of sales.
This year, AT&T alone saw over 200,000 pre-orders in half the time. Unlike last year, the new iPhone 4S is now also available on Verizon and Sprint in the U.S, which will account for many other U.S. preorders.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2011-10-09 09:49

Någon som vet om Siri överhuvudtaget kommer att finnas på de första telefonerna som skeppas till Sverige?
Om man tittar man på den svenska apple.se sidan så ser man att dom lyfter fram följande features:

A5,8Mp camera,1080p,Retina,iOS,iCloud,Facetime,AppStore (Siri lyser med sin frånvaro)

medan på motsvarande USA sida ser man Siri "all over the place".
Jag vet att det inte finns stöd för svenska för Siri, men jag kan engelska!

Senast redigerat 2011-10-09 10:01
Ursprungligen av stromg:

Någon som vet om Siri överhuvudtaget kommer att finnas på de första telefonerna som skeppas till Sverige?
Om man tittar man på den svenska apple.se sidan så ser man att dom lyfter fram följande features:

A5,8Mp camera,1080p,Retina,iOS,iCloud,Facetime,AppStore (Siri lyser med sin frånvaro)

medan på motsvarande USA sida ser man Siri "all over the place".
Jag vet att det inte finns stöd för svenska för Siri, men jag kan engelska!

Gissningsvis så har de bara avstått från att marknadsföra det tills det finns på svenska.

En fråga dök dock upp i mitt huvud. Siri använder bl a Wolfram Alpha och den tjänsten finns väl bara på engelska, eller? Så vad ska hända i en svensk iPhone om jag frågar "Siri, vad är 3 gånger 3".

Om jag skriver in "3 gånger 3" på wolframalpha så får jag inget svar. Om jag däremot skriver "vad är 3 plus 3" så får jag svaret 6 eftersom plus är samma sak på engelska och de första orden ignoreras.

Kan någon luska ut hur de gjort med tyska versionen av Siri?

Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine

Den är mycket bra

Denna är också bra:
Google Watch - Android Vs. iPhone - iPhone 4S Has Apple Apologists Up in Arms

De fick mig att reflektera lite. Trots allt vad vi tycker och tänker, har Iphone någon gång varit "prestandamästare"? Det är det totala paketet som får oss att vilja ha den, men det har alltid funnits telefoner med bättre specar - med bättre kamera - mer minne - större skärm och så vidare men det är helheten som gör den bra

Ursprungligen av BlackSmp:

Den är mycket bra

Denna är också bra:
Google Watch - Android Vs. iPhone - iPhone 4S Has Apple Apologists Up in Arms

De fick mig att reflektera lite. Trots allt vad vi tycker och tänker, har Iphone någon gång varit "prestandamästare"? Det är det totala paketet som får oss att vilja ha den, men det har alltid funnits telefoner med bättre specar - med bättre kamera - mer minne - större skärm och så vidare men det är helheten som gör den bra

Tackar, har inte varit inne på den än.

Gällande prestanda (iPad 2 iofs, iPhone 4S kör ju samma, i lite lägre klockfrekvens men också lägre upplösning än iPad 2), AnandTech - Samsung Galaxy S 2 (International) Review - The Best, Redefined

Ursprungligen av keptang:

Tackar, har inte varit inne på den än.

Gällande prestanda (iPad 2 iofs, iPhone 4S kör ju samma, i lite lägre klockfrekvens men också lägre upplösning än iPad 2), AnandTech - Samsung Galaxy S 2 (International) Review - The Best, Redefined

Vet vi ännu om 4S verkligen kör A5 nedklockad? iP4 kör väl sin processor en smula nedklockad jämfört med iPad, det är ju bekräftat.

Ska bli intressant att se om 4S har 512 MB RAM eller 1 GB, inga uppgifter på det har väl visats ännu, så vi får kanske vänta på iFixit eller Anandtech.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Vet vi ännu om 4S verkligen kör A5 nedklockad? iP4 kör väl sin processor en smula nedklockad jämfört med iPad, det är ju bekräftat.

Ska bli intressant att se om 4S har 512 MB RAM eller 1 GB, inga uppgifter på det har väl visats ännu, så vi får kanske vänta på iFixit eller Anandtech.

Dr Tinnitus

Jag tror att den kommer vara något nedklockad jämfört med iPad 2 som kör 1GHz.

Ang. RAM så vad som framkommit än så länge är det 512MB, som i iPad 2, vilket räcker alldeles utmärkt i iPad 2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-09 12:55
Ursprungligen av keptang:

Ang. RAM så vad som framkommit än så länge är det 512MB, som i iPad 2, vilket räcker alldeles utmärkt i iPad 2.

Nej, man kan aldrig få för mycket minne och jag känner absolut att jag skulle kunna behöva mer...både i iPhone 4 och i iPad 2.

Ursprungligen av zinned:

Nej, man kan aldrig få för mycket minne och jag känner absolut att jag skulle kunna behöva mer...både i iPhone 4 och i iPad 2.

Jag skrev inte att man aldrig kan få för mycket. Jag tycker iPad 2 funkar alldeles utmärkt gällande minnet, i jämförelse med iPad 1 t.ex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-09 10:34

Fråga som kanske svarats: när börjar pre-orders i Sverige för 4S?

Ursprungligen av Erik.dv:

Fråga som kanske svarats: när börjar pre-orders i Sverige för 4S?

28e troligen då den släpps.

Själv tror jag inte att det kommer att vara möjligt att förbeställa i Sverige (från apple.se då).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-09 11:04

Det vore ballt om Siri fick ett API. Jag kan se flera appar som skulle fungera bra med det (IMDB, Spotify, div reseplanerar appar).

Måste säga att jag först var tveksam till iPhone 4S. Mest baserat på alla rykten om iPhone 5.

Men jag har insett att iPhone 4S har de flesta av de attribut jag önskade i iPhone 5. Framförallt bättre kamera och A5-arkitekturen. Så nu har jag bestämt mig för att skaffa en iPhone 4S. Särskilt då jag inte i nuläget har en iPhone (har en lånad HTC).

Men hade jag haft en iPhone 4 så hade jag inte sett någon anledning att byta upp mig. Särskilt eftersom inte Siri kommer på svenska under överskådlig framtid.

Ursprungligen av http://www.apple.com/iphone/features/siri-faq.html:

Language Support and Availability
Siri works exclusively on iPhone 4S. Siri understands and can speak the following languages:

English (United States, United Kingdom, Australia)
French (France)
German (Germany)
In 2012, Siri will support additional languages, including Japanese, Chinese, Korean, Italian, and Spanish.

Can I use Siri in any of these languages in other countries?
Yes. Siri can be enabled in any country, and you can choose to speak to it in English, French, or German. However, Siri is designed to recognize the specific accents and dialects of the supported countries listed above. Since every language has its own accents and dialects, the accuracy rate will be higher for native speakers.

Siri är verkligen en Killer App, likaså Facetime. Men väntar fortfarande på att Facetime ska komma till Androider.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-14 18:50
Ursprungligen av William WM:

Måste säga att jag först var tveksam till iPhone 4S. Mest baserat på alla rykten om iPhone 5.

Men jag har insett att iPhone 4S har de flesta av de attribut jag önskade i iPhone 5. Framförallt bättre kamera och A5-arkitekturen. Så nu har jag bestämt mig för att skaffa en iPhone 4S. Särskilt då jag inte i nuläget har en iPhone (har en lånad HTC).

Men hade jag haft en iPhone 4 så hade jag inte sett någon anledning att byta upp mig. Särskilt eftersom inte Siri kommer på svenska under överskådlig framtid.

Siri är verkligen en Killer App, likaså Facetime. Men väntar fortfarande på att Facetime ska komma till Androider.

2012 är ju om 2,5 månad...

Ja, fast Siri-stöd för svenska kommer då antagligen tidigast 2013, det är ganska länge till dess...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-17 08:53
Ursprungligen av William WM:

Ja, fast Siri-stöd för svenska kommer då antagligen tidigast 2013, det är ganska länge till dess...

Men kommer det fungera om man snackar engelska - eller måste man kanske ha hela telefonen inställd på engelska då? För annars så är det väl inte så jättejobbigt att prata engelska med Siri..

Ursprungligen av Hallon:

Men kommer det fungera om man snackar engelska - eller måste man kanske ha hela telefonen inställd på engelska då? För annars så är det väl inte så jättejobbigt att prata engelska med Siri..

Rekommenderar en titt här:)
http://www.99.se/kopa-iphone/290097-vi-har-bestallt-iphone-4s-4.html#post2027798

Ursprungligen av William WM:

Ja, fast Siri-stöd för svenska kommer då antagligen tidigast 2013, det är ganska länge till dess...

Hmm ok, är detta en ren gissning från dig?

Förhandlingarna klara med frun; hon tar min iPhone4. Jag köper en 4S.

än en gång; bättre fru än Mari kan man inte ha.....

EDIT; kan tillägga att utgångsläget var att jag propsade på att frugan skall byta ut sin enormt kantstötta 3GS före mig. Hon säger att hon vill ha min 4:a för skärmen.....

Senast redigerat 2011-10-09 22:21
Ursprungligen av Goflorp:

Förhandlingarna klara med frun; hon tar min iPhone4. Jag köper en 4S.

än en gång; bättre fru än Mari kan man inte ha.....

Jag förhandlade till mig samma deal.

Eller förhandlade och förhandlade, det var mer en fråga om jag beställt 4S så hon kan ta min 4:a.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-09 18:37
Ursprungligen av Goflorp:

Förhandlingarna klara med frun; hon tar min iPhone4. Jag köper en 4S.

än en gång; bättre fru än Mari kan man inte ha.....

Förhandlingarna klara här med. Jag byter från iPhone 4 till 4S och min fru får göra detsamma om hon tycker den är så mycket bättre när jag fått min.

Har ingen som kan ärva min iPhone 4 så den får nån annan lycklig människa ta hand om via tradera eller nått..

Bevaka tråden