- keptang
- Medlem ●
Varför skulle en olåst 4S inte fungera på CDMA?
De poängterade ju på keynoten att det nu är en telefon, "a world phone", både för GSM och CDMA.
Kan någon tekniskt kunnig reda ut detta?
Tror bara man varit slarvig i texten och snabbt lagt dit 4S där det tidigare stog nåt om 4:an.
Varför skulle en olåst 4S inte fungera på CDMA?
De poängterade ju på keynoten att det nu är en telefon, "a world phone", både för GSM och CDMA.
Kan någon tekniskt kunnig reda ut detta?
CDMA har inget SIM-kort för att identifiera användaren utan detta är hårdkodat i telefonen. Alltså kan du per definition inte ha en "olåst" CDMA-telefon.
Skulle gissa att det är det Apple försöker förklara med sin formulering.
"Är du sugen på att lägga vantarna på en ny iPhone 4s? Tro det eller ej men Apple är generösa och kommer att köpa tillbaka din gamla iPhone 4 För upp till 1 434 kr. Kravet för att få din gamla iPhone 4 såld är att du ska ha köpt den för 12 månader sedan. För att få 1 434 kr för telefonen, måste det vara den vita modellen på antingen 16 GB eller 32 GB och komma i ursprungligt skick. Om du istället äger den svarta modellen kommer du ”bara” få upp till 1 291 kr. Om samma erbjudande gäller för oss i Sverige är i skrivande stund osäkert men heller inte omöjligt."
Om jag kommer köpa 4s? Tror faktiskt det... I slutändan är det en bra telefon bara avsaknaden av ny design som stör mig en aning.
"Är du sugen på att lägga vantarna på en ny iPhone 4s? Tro det eller ej men Apple är generösa och kommer att köpa tillbaka din gamla iPhone 4 För upp till 1 434 kr. Kravet för att få din gamla iPhone 4 såld är att du ska ha köpt den för 12 månader sedan. För att få 1 434 kr för telefonen, måste det vara den vita modellen på antingen 16 GB eller 32 GB och komma i ursprungligt skick. Om du istället äger den svarta modellen kommer du ”bara” få upp till 1 291 kr. Om samma erbjudande gäller för oss i Sverige är i skrivande stund osäkert men heller inte omöjligt."
Om jag kommer köpa 4s? Tror faktiskt det... I slutändan är det en bra telefon bara avsaknaden av ny design som stör mig en aning.
Telefonerna kommer förstås gå direkt till destruktion. Ju färre 4:or som kommer ut på beg-marknaden desto fler köper 4s, plus du själv.
Gör någon glad och sälj den för 1500 i stället.
Till mig, exempelvis.
(sitter med en fallfärdig 3G)
Jag vet inte om länken har svängt in här tidigare i tråden men men, här är en liten promovideo om Siri - Apple - iPhone 4S - Ask Siri to help you get things done.
Verkar ruggigt bra men som sagt, så länge svenska inte stödjs så fallerar hela idén här.
Alla konkurrenter på marknaden klarar att baka in dualcore och stor skärm i tunn förpackning med liknande batteritid...
Nog klarar Apple av att göra en större skärm - de vill inte/har valt bort det
Det är något annat;)
Med tanke på att du inte kan styra varken tid eller bländare så är jag högst tveksam till detta. Finns appar som påstår sig fixa biffen, men det handlar om post-processing. man får köra samma trick so tidigare, genom att fokusera på olika ställen i bilden för att uppnå önskad effekt. Funkar bra för det mesta då skärpedjupet är väldigt väldigt långt (om man nu inte envisas med att köra upp motivet i objektivet).
En vit 32:a skall beställas så fort som möjligt! Men när kan man förboka den i Sverige?
Du får prata med din lokal butik?
Jag har bara blivit mer och mer glad och hoppfull sedan igår. Jag ska nog också ha den vita 32gb:s-versionen. Fast jag har verkligen ingen aning om hur jag ska försäkra den (ha ha, egen firma), har letat överallt efter en lösning... Kanske får beställa den via någon butik som säljer med en prylförsäkring, istället för applestore. Suck. :|
Jag har stora förhoppningar på Siri, när hon väl kommer på svenska!
Jag har bara blivit mer och mer glad och hoppfull sedan igår. Jag ska nog också ha den vita 32gb:s-versionen. Fast jag har verkligen ingen aning om hur jag ska försäkra den (ha ha, egen firma), har letat överallt efter en lösning... Kanske får beställa den via någon butik som säljer med en prylförsäkring, istället för applestore. Suck. :|
Jag har stora förhoppningar på Siri, när hon väl kommer på svenska!
Om du har ett KREDITkort, typ Mastercard, Visa eller Amex så ingår ofta en allriskförsäkring för elektronik. Kolla upp detta.
Om du har ett KREDITkort, typ Mastercard, Visa eller Amex så ingår ofta en allriskförsäkring för elektronik. Kolla upp detta.
Tänkte bara dela med mig om fler hade samma problem som jag - det är sant att vissa banker erbjuder elektroniksförsäkring med kreditkortet, men om man t.ex. har Handelsbanken har man inte samma villkor som om man t.ex. har SEB, så det är inte helt hundra. Bra tips dock!
Min lösning: Dustin Home (♥) erbjuder en tilläggsförsäkring som skiljer sig från många liknande, i och med att den inte bara vänder sig till privatpersoner. Självrisken är 500 om man är privatperson, 1 000 om man är företagskund. Priset är 1 676,00 kr för två år (annan elektronik än mobiltelefoner omfattar 3 år). Det här är hittills det bästa erbjudandet jag hittat för de som befinner sig i samma situation som jag. Försäkringen måste köpas till samtidigt som man köper telefonen.
Lite OT men jag tror (vet!) att fler har liknande problem, många fotografer och andra egenföretagare här på forumet. Nackdelen är att jag kanske får min vita iPhone 4S lite senare än planerat. Efter så tålmodig väntan gör lite extra tid ingenting. <=)
Tänkte bara dela med mig om fler hade samma problem som jag - det är sant att vissa banker erbjuder elektroniksförsäkring med kreditkortet, men om man t.ex. har Handelsbanken har man inte samma villkor som om man t.ex. har SEB, så det är inte helt hundra. Bra tips dock!
Min lösning: Dustin Home (♥) erbjuder en tilläggsförsäkring som skiljer sig från många liknande, i och med att den inte bara vänder sig till privatpersoner. Självrisken är 500 om man är privatperson, 1 000 om man är företagskund. Priset är 1 676,00 kr för två år (annan elektronik än mobiltelefoner omfattar 3 år). Det här är hittills det bästa erbjudandet jag hittat för de som befinner sig i samma situation som jag. Försäkringen måste köpas till samtidigt som man köper telefonen.
Lite OT men jag tror (vet!) att fler har liknande problem, många fotografer och andra egenföretagare här på forumet. Nackdelen är att jag kanske får min vita iPhone 4S lite senare än planerat. Efter så tålmodig väntan gör lite extra tid ingenting. <=)
Nu har jag inte hängt med så mycket i svängarna om försäkringar, men rent spontant så kändes ditt förslag inte alls bra utan dyrt.
Har folk kollat upp vad deras vanliga hemförsäkring täcker? Den innefattar ibland drulleförsäkring och kan då t ex gälla mobiltelefoner eller kan göra det med ett mindre tillägg för att få just drulleförsäkring att ingå.
Dr Tinnitus
Nu har jag inte hängt med så mycket i svängarna om försäkringar, men rent spontant så kändes ditt förslag inte alls bra utan dyrt.
Har folk kollat upp vad deras vanliga hemförsäkring täcker? Den innefattar ibland drulleförsäkring och kan då t ex gälla mobiltelefoner eller kan göra det med ett mindre tillägg för att få just drulleförsäkring att ingå.
Dr Tinnitus
Jag har svårt att tro att hans hemförsäkring skulle täcka något relaterat till hans företag.
Jag har svårt att tro att hans hemförsäkring skulle täcka något relaterat till hans företag.
Är man egen företagare så borde det väl göra det? Annars har man väl försäkring hos företaget?
För övrigt, nästa iPhone kommer att heta iPhone 6. iPhone 3G är INTE iPhone 3, utan 2. iPhone 4 är INTE 4G, utan nummer 4 i ordningen och 4S är nummer 5 i ordningen.
(Förlåt, men jag har vissa drag av perfektionism eller vad man ska kalla det)
Är man egen företagare så borde det väl göra det? Annars har man väl försäkring hos företaget?
För övrigt, nästa iPhone kommer att heta iPhone 6. iPhone 3G är INTE iPhone 3, utan 2. iPhone 4 är INTE 4G, utan nummer 4 i ordningen och 4S är nummer 5 i ordningen.
(Förlåt, men jag har vissa drag av perfektionism eller vad man ska kalla det)
if säger annorlunda
En stor andel av dem som startar ett nytt företag tänker inte på att de måste teckna en företagsförsäkring. En vanlig orsak är att man tror att hemförsäkringen även täcker företagets verksamhet. På försäkringsbolaget If får man dagligen in sådana ärenden. Vanligast är att man anmäler skador eller förluster av egendom som används i företaget.
Hur vet du att det blir 5, det kanske blir 4G?
Omöjligt att ta snygga snöbilder utan exponeringskompensation.
jo, det är sant men kameran verkar ändock vara väldigt kompetent utifrån de bilder som Apple har lagt ut. De är givetvis utvalda för att vara imponerande men...
jo, det är sant men kameran verkar ändock vara väldigt kompetent utifrån de bilder som Apple har lagt ut. De är givetvis utvalda för att vara imponerande men...
Det hade varit så fruktansvärt enkelt att bara ha ett + och ett - val på skärmen. Min fem år gamla Motorola hade + - kompensation på sin kamera med VGA upplösning.
Jag skulle säga att det är rent skrattretande att inte ha det. Vi får se vilka app'ar som kommer.
Det hade varit så fruktansvärt enkelt att bara ha ett + och ett - val på skärmen. Min fem år gamla Motorola hade + - kompensation på sin kamera med VGA upplösning.
Jag skulle säga att det är rent skrattretande att inte ha det. Vi får se vilka app'ar som kommer.
Men du har väl något i din snöbild som inte är snö? Ett ansikte kanske?
Peta på det på skärmen så blir snön vit! Det är väl en ännu enklare lösning?
Omöjligt att ta snygga snöbilder utan exponeringskompensation.
Inte omöjligt, bara svårare. Det gäller förstås att ha något som är mörkare än 17% grått med i bilden, så löser det sig. Då kan man fokusera där och på så vis få hela exponeringsomfånget att skifta. Fullösning naturligtvis, och jag håller med. Om nu Apple verkligen vill pusha för att det är den mest använda kameran på flickr, så borde man släppa lös funktionaliteten i SDK, så att duktiga programmerare jan utnyttja möjligheterna till att göra kameran ännu bättre.
Jag gick igenom exempelbilderna
1/350 f/2.4 ISO 64
1/1100 f/2.4 ISO 64
1/286 f/2.4 ISO 64
1/800 f/2.4 ISO64
1/125 f/2.4 ISO80
1/1842 f/2.4 ISO64
1/449 f/2.4 ISO64
1/1600 f/2.4 ISO64
Det finns ju en röd tråd här och det är att det är en fast bländare (knappast förvånande). Dessutom är ISO-känsligheten, mer eller mindre fast vid vad man får förmoda är lägsta känsligheten. Bara i en av de åtta bilderna har ett annat värde använts. Till synes utan anledning dessutom. Borde inte vara omöjligt att styra exponeringstiden på sensornivå.
Och sedan kan vi konstatera att AAPL har kommit uppåt och ligger nästan på samma nivå som innan Keynote. Olycksfåglarna som ondgjorde sig över att AAPL rusade neråt kan således sitta lugnt i båten och se på när Apples börsvärde fortsätter uppåt.
Jag tror att iPhone 4S är ett rätt bra drag av Apple, trots allt. Dock tycker jag att det framstår ganska tydligt att man främst har fokuserat på den amerikanska marknaden där Siri lär fungera riktigt bra, och där man kan köra iTunes Match fullt ut. Men förhoppningsvis så kommer Siri att fungera med svenska kartor (även om språket blir engelska) och iTunes Match kanske inte är så långt borta (man har ju inlett förhandlingar med rättighetsinnehavare för att rulla ut tjänsten utanför USA).
Och sedan kan vi konstatera att AAPL har kommit uppåt och ligger nästan på samma nivå som innan Keynote. Olycksfåglarna som ondgjorde sig över att AAPL rusade neråt kan således sitta lugnt i båten och se på när Apples börsvärde fortsätter uppåt.
Olycksfåglarna hör nästan undantagslöst till gruppen inbundna män i lägre medelåldern, som hörs extremt mycket men knappast är något tvärsnitt av kundkretsen. De har heller aldrig förstått sig på Apple, vare sig nu eller tidigare.
Jag tror att iPhone 4S är ett rätt bra drag av Apple, trots allt. Dock tycker jag att det framstår ganska tydligt att man främst har fokuserat på den amerikanska marknaden där Siri lär fungera riktigt bra, och där man kan köra iTunes Match fullt ut. Men förhoppningsvis så kommer Siri att fungera med svenska kartor (även om språket blir engelska) och iTunes Match kanske inte är så långt borta (man har ju inlett förhandlingar med rättighetsinnehavare för att rulla ut tjänsten utanför USA).
Jag kan föreställa mig att Siri ändå får fler språk relativt fort. Misstänker att logiken bakom inte direkt är hårdkodad för engelska, frågan är väl bara som vanligt hur hög prio svenskan får. Det är trots allt inget pyttespråk vi talar, men Sverige verkar inte direkt ha jättehög prio hos Apple.
Hmm... står i velar på klassiskt i-landsmanér...
Å ena sidan:
Är A5:ans processorkraft en rejäl performancebump från 3GS.
För en mobilfotograf som mej verkar kameran vara ett rejält lyft, är dock osäker på hur mycket bättre kameran är om man bortser från Megapixelsiffror.
Siri verkar grymt häftigt, och som någon sa tidigare här känns som en första inblick i hur kommunikationen mellan människa och maskin kan komma att te sig i framtiden.
Är 64GB inte helt fel om man som jag är lite efter och fortfarande har ett fett bibliotek med mp3:or.
Bättre batteritid.
Har alltid tyckt 4:an är snyggare än 3GS!
Använder redan Mobile Me, man kan väl bara hoppas att iCloud blir lite rappare rent allmänt...
Å andra sidan:
Min 3GS funkar fortfarande helt felfritt, möjligen har batteritiden blivit lite sämre.
Jag kanske är en gnällf***a men det hade varit trevligt med en lite större skärm...
Mycke funderingar nu...
Hmm... står i velar på klassiskt i-landsmanér...
Å ena sidan:
Är A5:ans processorkraft en rejäl performancebump från 3GS.
För en mobilfotograf som mej verkar kameran vara ett rejält lyft, är dock osäker på hur mycket bättre kameran är om man bortser från Megapixelsiffror.
Om du jämför med 3GS så är kameran garanterat flera klasser bättre.