Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är nog mest missnöjd över att vi inte fick en display på 4", tycker Samsung Galaxy S är skönt att hålla i och 4" är lagom i mitt tycke. Blir att behålla sin iPhone 4 och hoppas på att nästa generation iPhone kommer med 4". Annars kanske man få spana in Nokias WP 7 lurar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-05 00:27

Alltså detta med Siri...

Det känns som Apple funderat över vad de skall med all processorkraft till. Jovisst, självklart, röstigenkänning. Processorkrävande och fint.

Jag kan se ett användningsområde, dock: Skicka SMS när jag kör bil. Vi vet alla att det under de omständigheterna är totalt livsfarligt att tappla ett SMS. Men att säga: (typ) "SMS", "Bosse", "om 5 min hos dig" är ju klockrent.

Ursprungligen av planB:

Alltså detta med Siri...

Det känns som Apple funderat över vad de skall med all processorkraft till. Jovisst, självklart, röstigenkänning. Processorkrävande och fint.

Jag kan se ett användningsområde, dock: Skicka SMS när jag kör bil. Vi vet alla att det under de omständigheterna är totalt livsfarligt att tappla ett SMS. Men att säga: (typ) "SMS", "Bosse", "om 5 min hos dig" är ju klockrent.

Onekligen. Men man får komma ihåg att stänga av den på natten så man inte messar nån det man pratat i sömnen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-05 00:35
Ursprungligen av Anders Täpp:

Onekligen. Men man får komma ihåg att stänga av den på natten så man inte messar nån det man pratat i sömnen.

SMS kan man dessutom faktiskt ta på engelska, om det nu går när man har svensk inställning i övrigt i telefonen.

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden, har precis sett klart videon och måste i säng, så jag kanske upprepar vad någon annan sagt. Men här är några av mina intryck:

1) Detta var en solid uppdatering av iPhone rent tekniskt. Snabbare processor, mycket bättre kamera (även för video), fantastiska grafikmöjligheter, bättre antenner och så Siri. Vad som inte nämndes, men som jag tror stämmer, är att den också har hela 1 GB ram-minne.

2) Jag är superpeppad på nya kameran, jag fotar nästan uteslutande med iPhone trots att jag har bättre kameror hemma, så detta vore ett stort lyft. Den snabbare processor kan också komma till stor nytta i allt från Safari till spel.

3) Detta var precis vad som var väntat om man följt ryktena noga. Alla konkreta rykten pekade på just denna uppdatering. Och än en gång, lita aldrig på kinesiska skaltillverkare, lita på bra rykten

4) Detta ligger helt i linje med hur Apple gjorde med iPhone 3G och sen 3GS året efter. En helt ny design redan nu hade faktiskt inte varit likt Apple.

5) Man ska inte underskatta hur mycket de nya lägre priserna för 3GS och 4 kommer att göra för Apples försäljning. Nu kan man till och med få en iPhone "gratis", vilket lockar helt nya kundgrupper.

6) Cook skötte sig bra, liksom övriga gänget. Helt rätt att inte gå in på Jobs-spåret alls faktiskt, även om man förstås saknar honom, men det är liksom underförstått.

7) Folk som suckar och är besvikna och säger att det inte kom en ny telefon vet inte vad de pratar om.

8) Siri verkar grymt. Det bästa ändamålet med den här tekniken är när det faktiskt går snabbare att genomföra en uppgift via röststyrning än det går med fingrarna - då har funktionen ett reellt värde som på allvar kan få folk att börja använda det.

9) Cook avslutade med att prata om integrationen (hårdvara, mjukvara och tjänster) som Apples starka sida och detta av ett gott skäl. Det är ofta den punkt som kritiker har svårast att greppa, men användarna älskar.

10) Jag längtar till 12 oktober då jag får iOS 5 - utan att det kostar mig ett öre får jag en mycket förbättrad iPhone 4 i handen.

  • Medlem
  • 2011-10-05 09:33
Ursprungligen av Adrian B:

5) Man ska inte underskatta hur mycket de nya lägre priserna för 3GS och 4 kommer att göra för Apples försäljning. Nu kan man till och med få en iPhone "gratis", vilket lockar helt nya kundgrupper.

De pratade en del om marknadsandelar under presentationen, t ex att de hade 23% av datormarknaden i augusti och 5% av totala mobilmarknaden, och att det fanns utrymme för förbättringar/ökning av andelarna. Som jag minns det brukade Jobs bara prata om Apple som störst, bäst och vackrast och visa siffror på just det och inte alls, som Cook igår, prata om (eller antyda) att en ökning av marknadsandelarna är något de eftersträvar (jag har inte sett presentationen, bara följt Engadgets liveblog).

Jag har alltid tänkt mig Apple som ett bolag som gör som de vill och driver produktutvecklingen dit de vill ha den och sedan ser till att gå med vinst utan att fundera överdrivet mycket på hur stor del av marknaden de har, även om de såklart är oerhört stolta över och garanterat förstår värdet av sina andelar - inte minst där de är marknadsledare. Har jag fel, eller är Apple inne på en delvis ny linje - i det här fallet då att de inte vill tappa för mycket till Android och WP7? Och att vägen framåt också innebär att de inte kan vara en marginalspelare som på den "gamla goda tiden"? Parallellerna till 90-talets datormarknad och hur Apple blev överkörda av MS och diverse burktillverkare är ju uppenbara.

Om iPhone 3GS och 4 är tänkta att ta marknadsandelar från Android, hur tror ni att det kommer att gå? Duger fr a 3GS till nåt? Kommer den att kunna köra iOS5? Apple har ju aldrig velat gå ner i budgetsegmenten, men att sälja äldre modeller billigt kanske är en bra idé? Men om de billigare telefonerna lockar nya kundgrupper, men sen inte håller måttet är ju risken att Apple ändå på sikt förlorar i anseende och andelar. Eller kan suget efter de bättre modellerna göra att kunderna stannar och byter upp sig?

(Det är lite luddiga funderingar från min sida, men området är intressant tycker jag).

Ursprungligen av Giggs:

De pratade en del om marknadsandelar under presentationen, t ex att de hade 23% av datormarknaden i augusti och 5% av totala mobilmarknaden, och att det fanns utrymme för förbättringar/ökning av andelarna. Som jag minns det brukade Jobs bara prata om Apple som störst, bäst och vackrast och visa siffror på just det och inte alls, som Cook igår, prata om (eller antyda) att en ökning av marknadsandelarna är något de eftersträvar (jag har inte sett presentationen, bara följt Engadgets liveblog).

Jag noterade också detta, men jag tolkade det såhär: Cook är mån om att understryka att Apple fortfarande har mycket utrymme att växa på. Detta är direkt riktat mot investerare, aktieägare osv, Cook vill ge en tydligt signal om att Apple kan och kommer att fortsätta växa.

Ursprungligen av Giggs:

Om iPhone 3GS och 4 är tänkta att ta marknadsandelar från Android, hur tror ni att det kommer att gå?

Jag tror 3GS är tänkt att inte bara ta marknadsandelar av Android utan även locka folk inte skaffat smartphone ännu.

Sen tror jag även att det här med att telefonen är "gratis" med kontraktet är en mycket större grej i framförallt USA än här i Europa. Jag skulle gissa att det finns många där ute i USA som helt enkelt förutsätter att telefonen är något man får när man betalar (rätt stora summor) för abonnemanget.

Ursprungligen av Giggs:

Duger fr a 3GS till nåt?

Absolut. En ägare av iPhone 4 skulle förstås inte vilja byta (inte minst för att man aldrig vill gå tillbaka till vanliga skärmar när man sett Retina-skärmen på iPhone 4), men om man istället jämfört med mycket av de andra telefonerna i samma prissegment som iPhone 3GS nu hamnar i så är det helt klart fortfarande en bra telefon.

Ursprungligen av Giggs:

Kommer den att kunna köra iOS5?

Japp.

Ursprungligen av Giggs:

Apple har ju aldrig velat gå ner i budgetsegmenten, men att sälja äldre modeller billigt kanske är en bra idé? Men om de billigare telefonerna lockar nya kundgrupper, men sen inte håller måttet är ju risken att Apple ändå på sikt förlorar i anseende och andelar. Eller kan suget efter de bättre modellerna göra att kunderna stannar och byter upp sig?

Jag tror på det senare. Kunder som prioriterar lågt pris över allt annat ställer nog inte samma krav som kunder som är beredda att betala för det senaste. Och i mångt och mycket får det tillgång till samma värld (iOS, apparna i App Store osv) och sen är valet av nästa telefon ganska enkelt.

Ursprungligen av Adrian B:

5) Man ska inte underskatta hur mycket de nya lägre priserna för 3GS och 4 kommer att göra för Apples försäljning. Nu kan man till och med få en iPhone "gratis", vilket lockar helt nya kundgrupper.

iPhone 3GS kommer med största sannolikhet inte att erbjudas gratis i Sverige. Priserna kommer antagligen inte heller att vara så mycket lägre i Sverige än de är nu. I Sverige finns det i princip ingen subventionering av telefoner. Vi måste betala av hela summan (eller nästan) på 24 månader. Det är inte särskilt billigt.

Apple har också börjat sälja den "nya" iPhone 4 8GB på sin webbutik. Den kostar där 4.795,00 kr: iPhone 4 8 GB Svart - Apple Store (Sverige) (I USA kostar den $549 olåst)

Det är varken rimligt eller billigt. Subventionering av telefoner i Sverige är ett minne blott.

Glöm inte att iPhone 3GS har man fått för under 4000 kr.

Ursprungligen av William WM:

iPhone 3GS kommer med största sannolikhet inte att erbjudas gratis i Sverige.

Men nu är inte Sverige hela marknaden, eller hur? I USA är det en helt annan sak till exempel, där är många vana att telefoner är något man får gratis med kontraktet.

Och jag tror inte det är helt orimligt att den blir gratis här också, med vissa abonnemang. Redan idag säljer Telia iPhone 3GS för 995 kr med abonnemang. Gårdagens sänkning av priset på 3GS borde halvera det beloppet ungefär. Men jag är inte främmande för att Telia passar på att pressa det ner till gratis också, för att binda upp nya kunder.

Ursprungligen av William WM:

Priserna kommer antagligen inte heller att vara så mycket lägre i Sverige än de är nu.

Priserna lär sänkas lika mycket som i USA skulle jag tippa. De gick från 49 dollar till 0 dollar, och vi borde se motsvarande sänkning här.

Ursprungligen av William WM:

I Sverige finns det i princip ingen subventionering av telefoner.

Inte? Telias nya Flex-abonnemang kör hårt på att "mobiltelefon ingår i abonnemanget" - det är precis vad jag skulle kalla subventionering.

Jag förstår faktiskt inte riktigt var du vill komma med resonemanget, nästan alla som köper iPhone idag i Sverige gör det subventionerat.

Ursprungligen av William WM:

Vi måste betala av hela summan (eller nästan) på 24 månader. Det är inte särskilt billigt.

Givetvis måste du betala av det på något sätt. Subventionering handlar inte om välgörenhet, utan om att ta igen på gungorna vad de förlorat på karusellerna. Kunderna måste i slutändan betala för telefonen förstås. Det gäller likaväl i Sverige som i USA.

Apples ASP för iPhone 4 ligger idag på ungefär 600 dollar. Det är vad kunderna betalar, hur man än vrider och vänder på det. Antingen betalar du hela summan direkt eller så subventionerar operatören det mot Apple och tar igen det på abonnemanget.

Ursprungligen av William WM:

Apple har också börjat sälja den "nya" iPhone 4 8GB på sin webbutik. Den kostar där 4.795,00 kr: iPhone 4 8 GB Svart - Apple Store (Sverige) (I USA kostar den $549 olåst)

Det är varken rimligt eller billigt.

Jag vet inte vem som påstår att det är billigt. Inte jag i alla fall. Apple gör en fin vinst på varje iPhone, utan tvekan.

Men det är vad en iPhone kostar och på den punkten skiljer sig inte Apple speciellt mycket från andra tillverkare. Om du kollar på vad andra smartphones av motsvarande kvalité som iPhone 4 kostar ligger de också på ett antal tusenlappar. Apple är lite dyrare, men det är inga gigantiska skillnader.

Ursprungligen av William WM:

Subventionering av telefoner i Sverige är ett minne blott.

Så om vi kommer tillbaka om ett år och kollar på marknaden så menar du att alla kommer att betala fullt pris för mobiltelefoner i Sverige? Låt mig sätta en slant på att du har väldigt fel...

Ursprungligen av William WM:

Glöm inte att iPhone 3GS har man fått för under 4000 kr.

Låst till en operatör, ja.

Men Apples priser för olåsta telefoner har alltid legat klart högre, 3GS kostade olåst 4995 kronor förut och nu tar Apple 3495 kr för den i Apple Store. Det är en ganska tydlig prissänkning, eller hur?

Är inte nästan alla lurar subventinerade? Man får dom billigare än kontant om man skriver på ett kontrakt - man betalar sedan av luren på avbetalning (förhöjd månadsavgift kallar dom det - jag kallar det avbetalning vilket det är).

Ursprungligen av William WM:

Subventionering av telefoner i Sverige är ett minne blott.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte nästan alla lurar subventinerade? Man får dom billigare än kontant om man skriver på ett kontrakt - man betalar sedan av luren på avbetalning (förhöjd månadsavgift kallar dom det - jag kallar det avbetalning vilket det är).

Ja, om man inte köper den kontant och betalar fullt pris så blir det på avbetalning (subventionering).

Ursprungligen av keptang:

Ja, om man inte köper den kontant och betalar fullt pris så blir det på avbetalning (subventionering).

Subventionen som operatörerna betalar ut håller på att försvinna, tidigare så var den på upp till 7 000:- (då talar vi mitten av 90-talet) nu ligger den ofta runt 500 - 700 kronor på ett 24 månaders abonnemang. Resten är avbetalning, men subventionsdelen alltså den del som operatörerna bistår med är nästan borta nu..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-05 02:22

Man kan kort säga såhär:

En ny iPhone 4, den kommer sälja, men iPhone 5 skulle sålt mer.

Godnatt

NOTIS:

En enormt kul sak, som jag hade gjort om jag satt där när de hade sin keynote, när de precis visas klart Siri och förklarat hur amazing de är.. jag hade inte kunnat hålla mig då, utan jag hade ropat ut " But can it read?" sen om jag hade blivit utslängd vet jag inte men de hade de vart värt. I tidningar hade de stått "swedish people have bad humour"

Jag försöker inse vad "marknaden" saknar enligt vissa här och kommer fram till:

Större skärm. Oavsett personliga uppfattningar om vad man föredrar så var det extremt osannolikt att Apple skulle komma med en skärm med annan upplösning.

Snabbare datatakter: nämns väldigt lite här. Hursomhelst, HSPA är en fördubbling av datahastigheten. Visserligen så är HSPA+ snabbare men det stora flertalet bryr sig inte/har inte möjlighet att komma åt högre takter. LTE var helt uteslutet och oönskvärt. De LTE mobiler som finns äter batterier

Annan formfaktor: ändra för att ändra? Det hade iofs kunnat ske men är otypiskt för Apple. så jag är inte förvånad

NFC: det låter kanske bra men tekniken är inte mogen att ersätts kreditkorten. Vad händer när batteriet i mobilen är slut och du ska betala? Än så länge så föredrar jag kreditkort utan batterier

I övrigt så vet jag inte vad som saknas? Jag har sett enstaka rop på fysiskt tangentbord men det gick inte ens att ta på allvar

Och trots allt. Det är bara en mobiltelefon, vad förväntar sig folk? Revolutionen kom med iPhone och iOS. Nu är det iteration och evolution som gäller

Senast redigerat 2011-10-05 04:34
Ursprungligen av BlackSmp:

Större skärm. Oavsett personliga uppfattningar om vad man föredrar så var det extremt osannolikt att Apple skulle komma med en skärm med annan upplösning.

Ja, det där med större skärm var ett rykte jag hade väldigt svårt att se någon giltighet i. Känns väldigt osannolikt att Apple skulle komma med det. Antingen skulle de få sträcka ut dagens pixlar över större yta och riskera att förlora Retina-stämplen eller använda en annan, något högre upplösning och det känns helt orimligt.

Ursprungligen av BlackSmp:

I övrigt så vet jag inte vad som saknas?

En riktigt bra frontkamera.
Jag använder frontkameran lika mycket som den riktiga kameran.
Men det kanske bara är jag och 14-åriga tjejer som gör det, haha.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag trodde i min fantasi att Apple var så starka att man kunde lansera två telefonmodeller samtidigt dvs. En billig 4S i annat pris segment typ 3000 kr, och en ny designad nalle med lite större skärm dvs en iPhone 5, men kanske den ena hade tagit udden av den andra om man lanserat dom samtidigt men jag tror inte det. Tror att båda hade sålt som smör i solsken.

iPhone 4 8G kommer. Vi får se hur den prissätts med operatörssubvention

Inte riktigt samma prisläge som dy hoppades på men en ingångs modell

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-10-05 07:36
Ursprungligen av Jetwash:

Du glömde iPhone 2G

Ursprungligen av wilhelmsson:

ööö missat en? iPhone 2G ????

Det finns ingen iPhone som heter "2G". När folk säger "2G" så menar de den första modellen, som bara hette "iPhone".

Här är en rätt tänkvärd artikel. Glöm inte att telefonen i första hand inte är till för att locka folk att byta från 4 till 4s. Det är inte nerdarna som man är ute efter. Det är vanligt folk

http://feeds.ziffdavisenterprise.com/~r/RSS/g...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-10-05 09:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Här är en rätt tänkvärd artikel. Glöm inte att telefonen i första hand inte är till för att locka folk att byta från 4 till 4s. Det är inte nerdarna som man är ute efter. Det är vanligt folk

Google Watch - Android Vs. iPhone - iPhone 4S Has Apple Apologists Up in Arms

Bra artikel, tack för tipset...

Ursprungligen av BlackSmp:

... Glöm inte att telefonen i första hand inte är till för att locka folk att byta från 4 till 4s. Det är inte nerdarna som man är ute efter. Det är vanligt folk

Jag tror mer på ägare av 3G och 3GS som kundkrets. Har inte dom flesta ett abb på 24 mån?

Jag är också nöjd med presentationen av iPhone 4S. Tim Cook & Co skötte evenemanget galant.

iPhone 4S imponerade mig. Många bra saker i den, A5 processor, röstigenkänning (tack vare A5 processor), roaming mellan GSM och CDMA, bättre kamera, vidare utvecklade antenner, bluetooth 4. Hade jag haft en äldre iPhone 3G/3GS hade jag köpt iPhone 4S.

Även iOS5 imponerade mig. Gillade nya "notifying" funktioner! Kommer att installera den i min iPhone 4, vilket jag behåller ett år till.

Jag förstår att man inte kan klämma in allt folk önskar sig, t.ex. 5 Ghz (kanske för att det fortfarande drar för mycket ström), NFC (eftersom det inte är fullt ut standardiserat), LTE (finns inga singel chip idag, med flera chip drar LTE på tok för mycket ström), HD front kamera (kostnadsskäl?) Dessa kanske kommer med i nästa iPhone nästa år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-05 09:14

Jag förstår inte hur folk kan vara besvikna (det sa man även på TV4 Nyheterna igår). iPhone 4Gs är precis som jag i varje fall trodde och lite till. Den hade nästan kunnat heta iPhone 5.

Saknad av 5Ghz nät är en stor miss dock. Vi kan knappt köra 2.4Ghz nät vid jobbet då det är för stor konkurrens bland nätverken här.

Nu ska jag bara övertala cheifen att jag behöver uppgradera min 3Gs…

Skickade följande feedback på iphone till Apple

Dear Team

Siri need one "simple" thing to make it truly great and thats borrowing one thing from Mac OS X

Add Listening Method to Siri and Add it in iOS Settings
The two options would be
- Listen only while home button is pressed
- Listen continuously with keyword "Siri"

That way Siri is always there and make it accesable for people who dont have a free hand to press any button.. While driving, working or maybe is disabled in some how ...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-06 00:51
Ursprungligen av gotfredsen:

Skickade följande feedback på iphone till Apple

Dear Team

Siri need one "simple" thing to make it truly great and thats borrowing one thing from Mac OS X

Add Listening Method to Siri and Add it in iOS Settings
The two options would be
- Listen only while home button is pressed
- Listen continuously with keyword "Siri"

That way Siri is always there and make it accesable for people who dont have a free hand to press any button.. While driving, working or maybe is disabled in some how ...

Jag delar inte den åsikten. Röstigenkänning och tolkning drar mycket processorkraft och batteri, oavsett om det sker lokalt eller ska skickas i en ständig uppkoppling över radio. Om det skulle vara igång jämt så skulle telefonen helt enkelt inte leva länge. Möjligen kan man med ett optimerat nyckelord sänka processorbehovet något (är det en slump att "Siri" börjar med tydligt vitt brus?) och bara halvlyssna, men det är ändå oerhört krävande jämfört med att idla tills knappen trycks in.
Lägger man logiken i molnet så blir det en otrolig processorkraft som skall finnas i molnet, med tiotals miljoner iPhones som ständigt matar in ljud i realtid. Hu. (Men kanske kan de göra en lösning tillsammans med NSA...?)

Så jobbigt är det inte att trycka och hålla hemknappen för att få Siri att vakna.

Sen vore det ju kul att se vad som händer i ett mötesrum eller en aula där, säg, 30% av deltagarna har iPhone och always-on Siri, när någon ropar: "Siri, delete all my meetings for the rest of the week! Confirmed, Yes!"

Ursprungligen av alamode:

Så jobbigt är det inte att trycka och hålla hemknappen för att få Siri att vakna.

Eller knappen på headsetet.

Ursprungligen av alamode:

Möjligen kan man med ett optimerat nyckelord sänka processorbehovet något (är det en slump att "Siri" börjar med tydligt vitt brus?) och bara halvlyssna, men det är ändå oerhört krävande jämfört med att idla tills knappen trycks in.

Jag har för mig att SonyEricsson hade den där funktionen i någon telefon för länge sedan. Man kunde programmera in ett magisk ord som väckte röststyrningen. Vet dock inte hur bra/dåligt det fungerade.

Jag är nöjd. Hade hoppats på en ny formfaktor men inser att det är för snabbt för att Apple skulle ändra efter bara ett år. Antar att vi får se iPhone 5 med ny form om 1 år.
Jag inser också att innehållet är det viktigaste och där är det en ny telefon. Allting har uppats ganska rejält.
I kombination med iOS5 som är denna lansering väldigt spännande.
Jag hoppas verkligen kameran är så bra som de outar.

4S 64gb är en given uppgradering från min 3GS 32gb.

Hej alla glada äppelfanatiker!
Här kommer ett inlägg från en slö användare, mitt i deadline, som tröttnade på keynotes långt innan det var färdigt för att det laggade och som nu läst ikapp två trådar.

Och jag måste säga att jag är oerhört förvånad över den märkligt låga nivån på inläggen, samt den dåliga kunskapen.
Till alla er som är besvikna på prestandan:

En smartphone är inte bara en processor, minne, kamera, skärm, etc. utan en helhet. Resonerar ni likadant när ni köper bil på skulle ni alla åka små sportbilar med maximalt effekt/viktförhållande (finns faktiskt billiga sådana också). Men hur bra hade det fungerat när ni skulle åka till Willys och veckohandla, eller på skidresa med kompisarna, eller till stranden med samma kompisar eller... osv.

En smartphone handlar om funktion och är idag en glorifierad volvokombi, eller kanske som när Saab 900 Turbo kom. Det handlar helt enkelt om vad du kan göra och hur kul det är under tiden. Då är hårdvara jätteviktigt, men långt ifrån allt. Långt ifrån.

Dessutom är, precis som så många redan påpekat, 4S allt man sagt att 5 skulle vara, förutom den nya designen. Den "4S" som det ryktades om är numera 3GS. Alla rykten stämmer men benämningarna har blivit fel. Vad är problemet?

Sedan det här med att döpa telefoner och formspråk. Är det bara jag som noterar att det först kom en 3G, sedan en 3GS med samma utseende men bättre prestanda. Efter det en 4 och sedan en 4S med samma utseende men bättre prestanda. Hur kan någon bli besviken, eller ens överraskad?!? Jag skiter i vad processorn heter så länge telefonen gör det den ska, och det gör min 4 alldeles utmärkt. Och när jag köper en ny så köper jag givetvis senaste modellen eftersom jag gillar nya funktioner och nya prylar.

Som exempelvis Siri. Och här blir jag återigen MYCKET förvånad. Jag håller med Capeman till fullo, detta kommer att revolutionera telefonanvändandet och förändra vårt sätt att använda gränssnitt totalt. Inte första versionen, eller andra, men i längden. Men det som är mest förvånande är att ingen verkar ha använt röststyrning som finns idag. Använder den väldigt ofta, eftersom jag alltsom oftast reser mig ur fåtöljen och faktiskt arbetar med mina händer, då är det grymt bra att bara dutta till headsetet och säga: "Ring XXX", telefonen svarar "Ringer XXX, hem eller mobil?" Jag svarar "Mobil" och samtalet är igång utan att jag tagit av mig handskarna. Fungerar utmärkt med andra kommandon också, som: "Spela låtar med Pink Floyd".
Jag skulle utan omsvep kunna köpa 4S på grund av Siri, som givetvis kommer att fungera på svenska eftersom röststyrning gör det.

Personligen var jag mycket besviken när Apple presenterade Beatles på iTunes, eftersom de sa att det skulle förändra mitt liv. Jag hade redan Beatles alla listettor i iTunes och känner inte alls att det förändrade mitt liv. Detta är dock en helt vanlig produktutveckling, där Apple i vanlig ordning tar ett helhetsgrepp på produkt och funktion. Jag kan bli lite orolig över vad som kommer att hända när Steve Jobs på allvar är borta ur bilden och hoppas innerligt att hans arv till Apple blir en filosofi som går ut på att kombinera hårdvara och mjukvara till användarens fördel och hela tiden driva utvecklingen av gränssnitt framåt för att förenkla och göra vårt användande mer intuitivt. Siri ligger helt i linje med detta, och snart kommer vi alla att prata med våra mobiltelefoner, för om tre månader så kommer funktionen på Android också.

Jag har inte lyckats få reda på om SIRI är en iPhone 4S feature eller en iOS 5 feature.

Bevaka tråden