Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon och Canon lanserar nya kameror snart - vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 369 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Fått kameran - eller ja, delleverans på den.

Kul för dig att den kommit till slut!

Grattis till en riktigt fin kamera!

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-07-11 11:55

Det är trist att de inte kan leverera, det är många som vill ha en D800.

Hata är ett starkt ord, det är en pryl/leksak/verktyg vi talar om här.

Kanske dags att kolla runt lite, jag var in på mediamarkt för länge sedan och bad de sätta mig i kö till en D800, i går ringde de från MM i Uppsala och sa att det fanns en sådan till mig. Då svarade jag att jag redan hade två, men han tyckte att jag skulle ha tre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-13 23:18

ring Mattssons Foto 046 148500 . kamerororna levereras hipp som happ, även MM i Lund hade ett antal d800 d800e när jag besökte dom förra veckan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 18:49

Mätning dynamiskt omfång vs iso
d800, d4, och nya 1dx
klicka på bilden så ses värdena

Här är en nyligen genomförd shoot out mellan Nikon D4 och 1DX.

Ett välrenomerat Nikonproffs inom bröllopsbranschen överväger att växla till Canon och 1DX efter att han är missnöjd med D4.

Han köper båda kamerorna och gör de vanliga testen.

Artikeln är illustrerad med bilder och det finns ett videoklipp med resonemangen och slutsatsen.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Här är en nyligen genomförd shoot out mellan Nikon D4 och 1DX.

Ett välrenomerat Nikonproffs inom bröllopsbranschen överväger att växla till Canon och 1DX efter att han är missnöjd med D4.

Han köper båda kamerorna och gör de vanliga testen.

Artikeln är illustrerad med bilder och det finns ett videoklipp med resonemangen och slutsatsen.

AF-testet är nog det sämsta jag sett. De skriver själva bland kommentarerna:

adminWe found that the Nikon lenses needed calibration.

No shit Sherlock!
Jag litar inte på folk som gör tester som kan noll teknik. Att inte se att Nikonkameran frontfokuserar konstant och samtidigt utge sig för o kunna köra ett test, löjligt!

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag litar inte på folk som gör tester som kan noll teknik. Att inte se att Nikonkameran frontfokuserar konstant ...

Det är ju onekligen olyckligt om utrustningen inte används på rätt sätt.

Jag skulle dock tro att merparten av de tester som utförs av professionella testare görs med kamerorna i standardkonfiguration. Man kan inte förvänta sig att de som plöjer igenom stora mängder nya produkter skall lära sig varje detalj innantill.

På både D4 och 1DX finns det många inställningar man kan göra för att anpassa kamerorna efter sina specifika ändamål. Bl a hur snabbt kameran tar bilder i relation till vad autofokussystemet rapporterar (prio kan antingen vara snabb release, eller bättre fokuskvalitet).

Jag har inte följt upp tråden, men om en kamera ständigt frontfokuserar med en liten bit, så kan jag inte se hur det anses självklart att man skall upptäcka detta. I alla fall inte enbart genom att betrakta bilder.

Ett professionellt sätt att testa kameror på hade ju varit att göra en manuell kalibrering med mikrojustage av varje objektiv, men jag förstår om detta inte sker—speciellt när testet inte är kommersiellt.

Nu var ju inte oskärpan på D4 någon dealbreaker här, utan det var andra saker som vägde tyngre. Vad testet framförallt visar är just att det är användarens upplevelse och tilltänkta användingsområde som till slut avgör vad som är "bäst".

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag har inte följt upp tråden, men om en kamera ständigt frontfokuserar med en liten bit, så kan jag inte se hur det anses självklart att man skall upptäcka detta. I alla fall inte enbart genom att betrakta bilder.

Det tycker jag definitivt att man ska kunna. Jag såg det direkt. Speciellt om man livnär sig som fotograf och dessutom utger sig för att kunna göra ett seriöst test

Ursprungligen av ill_chrill:

...och dessutom utger sig för att kunna göra ett seriöst test

Artikeln inleds med följande beskrivning

Ursprungligen av Artikeln:

Always happy with Nikon’s camera bodies in-past, the new D4 left Matt bothered by what seemed to be a step backwards for Nikon in the form of a green lcd screen that made colour difficult to judge. After hearing much praise about Canon’s new 1DX camera, Matt decided to buy both and compare them.

Tycker inte de utger sig för att vara något speciellt. Snarare att det är en utvärdering för eget bruk.

Som så mycket annat på internet (i världen), så får väl läsaren vara källkritisk och tillskriva informationen det värde man tycker den är värd.

För min del tycker jag länken har sin plats i tråden, men det är inte min avsikt att försvara eventuellt kontroversiellt innehåll. Jag äger heller ingen av kamerorna (och har inte testat dem), så jag har inte så mycket att bidra med av egna erfarenheter.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Artikeln inleds med följande beskrivning

Tycker inte de utger sig för att vara något speciellt. Snarare att det är en utvärdering för eget bruk.

Som så mycket annat på internet (i världen), så får väl läsaren vara källkritisk och tillskriva informationen det värde man tycker den är värd.

För min del tycker jag länken har sin plats i tråden, men det är inte min avsikt att försvara eventuellt kontroversiellt innehåll. Jag äger heller ingen av kamerorna (och har inte testat dem), så jag har inte så mycket att bidra med av egna erfarenheter.

Jag håller med, det är bra att folk gör tester som är lite "från verkligheten" men jag tycker också att det är viktigt att påpeka felaktigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-29 15:43

Intressant artikel Andree. Som sagt många gånger finns mer till en kamera än bara låga brusnivåer på lågdagrarna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-30 01:17

Det värsta med den testen/texten är att personen tror att kontrast , angenäma färger är något som kameran statiskt ger, han förstår inte vad kontrastkurvor och val av profiler innebär, ett riktigt bottennapp av någon som kallar sig fotograf.
Nikon har sannolikt bättre färgfilter i d4 jmf med 1dx vilket DXO uppmätningar kommer att visa vilket ger en större färgnoggrannhet något som Canon har tullat på för att öka ljusgenomsläppligheten
resten av kritiken finns här The 1DX vs D4 Head to Head: Canon EOS-1D / 1Ds / 5D Forum: Digital Photography Review

Ursprungligen av miri:

Det värsta med den testen/texten är att personen tror att kontrast , angenäma färger är något som kameran statiskt ger...

Teknisk kritik blir malplacerad, eftersom testet i det här fallet inte är ett kontrollerat test av absolut kameraprestanda. Det är mer en vägledning för fotografer som känner igen sig i det beskrivna arbetssättet—och det finns säkert många sådana.

Det var en fotograf som nått viss kommersiell framgång som köpte båda kamerorna och testade dem på ett sätt som motsvarar hur han jobbar. Varken mer eller mindre.

Och just detta var andemeningen: sett till alla fotografer så finns det väldigt många sätt att närma sig fotografering på.

Om insikten att någon annan inte får ut full prestanda av ett kamerahus svider, vänd då på det istället och njut av vissheten att du med dina djupa tekniska kunskaper har en liten edge emot denne, om ni någonsin skulle skicka in bilder till samma tävling.

Men om vi kort bortser från testets brister... vet du om det finns någon lösning på hans egentliga problem: det gröna sticket?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-08 03:52

klart att det gör, just nu är skärmen för gul/grön med den interna jpgrenderingen

  • Avstängd
  • 2012-07-30 01:36

Dom som jag tycker är bäst på att testa kameror är nog dpreview, oftast inte så "färgade" som andras tester, mäter också med utrustning tillsammans med bildanalyser och gör ofta rättningar/nya test om något gått snett eller nya firmware kommer som rättar till ett problem.

Ursäkta OT men var hittar jag den bästa micro AF justerings guden på nätet? Gärna specifikt till en d800.

Ursprungligen av jurassic579:

Ursäkta OT men var hittar jag den bästa micro AF justerings guden på nätet? Gärna specifikt till en d800.

Användarmanualen?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Användarmanualen?

Nej.

Jag menar med "linjal i pdf" och mer utförliga intruktioner så klart. Och jag kan självklart googla detta och hitta men jag undrade om någon har någon guide dom använt sig av för Nikon som dom vet är bra.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-08-01 11:17
Ursprungligen av jurassic579:

Nej.

Jag menar med "linjal i pdf" och mer utförliga intruktioner så klart. Och jag kan självklart googla detta och hitta men jag undrade om någon har någon guide dom använt sig av för Nikon som dom vet är bra.

Den här kanske. Nikon D70 Focus Chart

  • Avstängd
  • 2012-08-01 13:43
Ursprungligen av onnyt:

Den här kanske. Nikon D70 Focus Chart

Finns mänder av sådana på om man söker på google, men just den här var ju bra

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-08 03:59
Ursprungligen av jurassic579:

Ursäkta OT men var hittar jag den bästa micro AF justerings guden på nätet? Gärna specifikt till en d800.

du kan lätt bygga en egen testrigg, avståndet skall vara 50 x50mm =2,5 m för att justera in ett 50 mm objektiv, 5m för ett 100mm osv
Sneställ en sida med tidningstext, använd dig av en linjal osv för att se var absoluta skärpelanet hamnar

Ursprungligen av miri:

du kan lätt bygga en egen testrigg, avståndet skall vara 50 x50mm =2,5 m för att justera in ett 50 mm objektiv, 5m för ett 100mm osv
Sneställ en sida med tidningstext, använd dig av en linjal osv för att se var absoluta skärpelanet hamnar

Tack! Hur viktigt är det att "sneställsvinkeln" är 45 grader som vissa skriver?

Ursprungligen av jurassic579:

Tack! Hur viktigt är det att "sneställsvinkeln" är 45 grader som vissa skriver?

Inte alls.
Det som däremot är viktigt är att du, motivet och linjalen (eller vad du väljer) är i linje

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-10 01:03
Ursprungligen av jurassic579:

Tack! Hur viktigt är det att "sneställsvinkeln" är 45 grader som vissa skriver?

45 grader eller mindre är väl lämpligt, det viktiga är att du har ett plan där AF skall testas mot och ett där du ser ev avvikelser från detta plan och då är en en sneställd linjal ett bra sätt att verifiera var skärpeplanet är lagt

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-31 10:53

det enda gul/gröna stick som finns är lcd visningen av bilden bak på kameran, här har Nikon fått kraftig kritik och det kommer sannolikt en fix som ändrar färgvisningen mer mot magenta.

Ursprungligen av miri:

det enda gul/gröna stick som finns är lcd visningen av bilden bak på kameran, här har Nikon fått kraftig kritik och det kommer sannolikt en fix som ändrar färgvisningen mer mot magenta.

OK, då får vi hoppas på det.

Lite märkligt att det blivit så dock, eftersom det inte varit problem innan om jag förstått det hela rätt.

Risken är väl att det har med skärmens native white point att göra och att ändringar i färgbalans även påverkar kontrast. Förhoppningsvis kommer de dock med en fix utan negativa bieffekter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-08-08 03:49
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

OK, då får vi hoppas på det.

Lite märkligt att det blivit så dock, eftersom det inte varit problem innan om jag förstått det hela rätt.

Risken är väl att det har med skärmens native white point att göra och att ändringar i färgbalans även påverkar kontrast. Förhoppningsvis kommer de dock med en fix utan negativa bieffekter.

problem och problem, nikon d800 visar världen för gulgrön i sin interna jpg rendering till kamerasskärmen, vilket kan fixas lätt med en uppgradering

  • Avstängd
  • 2012-08-01 02:02

Man måste väl skilja på tester utförda av testproffs med riktig test-utrustning och folk som provar eller använder en sak och ger sitt omdöme på vad dom tycker och hittat?
Jag gillar bägge metoderna men man måste ju inse att det i det sistnämnda fallet ofta kan av naturliga orsaker bli lite färgat och så?

Bästa metoden är ju att prova själv... vi känner och tycker alla lite olika om vad som är bra eller inte... tex jag själv har aldrig gillat Canons meny-system eller Nikons lite kantiga vassa handgrepp och då har jag jämfört med mina erfarenheter med Minolta/Sony som jag har... däremot är ju både Canons och Nikons mfl kameror i den högre klassen jäkligt bra liksom den jag har.

Kan bara säga att efter en hel del skjutande med D800:an. Kan inte hitta nåt att klaga på.
Fokuserar i förvånansvärt dåligt ljus.
Fokusen låser alltid på rätt sak (den gör som jag vill)
Kvalién på bilderna är ruskigt bra.
Bruset håller sig borta även långt upp i ISO.

Knappar grepp och vred sitter där man vill ha dem.

Som min pappa skulle sagt "Väghållning? ja, den ligger som en tallrik gröt i kurvorna!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-10 08:45

En tämligen imponerande firmware uppdatering av Canon EOS 7D kom nyligen:

EOS 7D

Nyheter inkluderar:
- Större bildbuffert
- RAW-bildredigering i kameran
- Bildgradering i kameran
- Storleksändring av jpeg i kameran
- Inställning av maxvärde för Auto ISO (ISO 400-6400)
- Manuell justering av ljudnivån vid filminspelning
- GPS-kompatibilitet
- Egna filnamn
- Tidszonsinställningar
- Snabbare scrollning av förstorade bilder
- Snabbkontrollfönster vid uppspelning

Bevaka tråden