Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon och Canon lanserar nya kameror snart - vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 369 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-23 09:33
Ursprungligen av CyberPet:

Jag tror att ny 5D:n kommer att spanka skiten ur D800.

För mig som fotar bröllop så behövs det ISO-tal i 6400 och ibland högre, men minst 6400 även när du har en glugg mest fast f/2,8. Jag är rätt övertygad om att nya 5D kommer att fixa ISO 6400 och till och med 12800.

Fast det är inte bara höga ISO-tal som är användbart, utan även det som lockar med 61-punkters AF (om ryktena stämmer).

Dags att köpa fasta objektiv? Du kommer långt med en 35:a och en 85:a, släng in 50:an också för den är prisvärd. Visst, det är en hel del pengar men satan i gatan det är värt det. Jag har Nikons motsvarigheter och har sålt mina zoomar och kör enbart med 35, 50, 85 och en 300 eftersom jag plåtar saker långt bort rätt ofta. Bilderna rakt ur kameran är otroligt mycket trevligare att titta på jämfört med de bilder jag tog tidigare med zoomar, det är en helt annan känsla i färger och kontraster.
Jag har även Canons 50 1,4 och den är en favorit när jag jobbar i övrigt. Samma sak där med färger och kontrast jämfört med Canons zoomar.
Prova och se vad du gillar dem om du inte redan har gjort det.

Ursprungligen av Potah:

Dags att köpa fasta objektiv? Du kommer långt med en 35:a och en 85:a, släng in 50:an också för den är prisvärd. Visst, det är en hel del pengar men satan i gatan det är värt det. Jag har Nikons motsvarigheter och har sålt mina zoomar och kör enbart med 35, 50, 85 och en 300 eftersom jag plåtar saker långt bort rätt ofta. Bilderna rakt ur kameran är otroligt mycket trevligare att titta på jämfört med de bilder jag tog tidigare med zoomar, det är en helt annan känsla i färger och kontraster.
Jag har även Canons 50 1,4 och den är en favorit när jag jobbar i övrigt. Samma sak där med färger och kontrast jämfört med Canons zoomar.
Prova och se vad du gillar dem om du inte redan har gjort det.

Tyvärr gillar jag inte fasta objektiv på grund av att jag i kyrkan inte vill röra mig så mycket, då är till exempel en 70-200/2.8L IS rätt bra att ha. Det är en annan sak när jag fotar porträtt, men under vigseln vill jag inte störa alls.

Har några fasta gluggar, men som sagt jag använder dem till porträtt mest (50L och 135L).

Och varför inte använda zoomar när de är så pass bra? Nu när de kommer bättre hus som klarar högre ISO?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-23 16:41
Ursprungligen av CyberPet:

Tyvärr gillar jag inte fasta objektiv på grund av att jag i kyrkan inte vill röra mig så mycket, då är till exempel en 70-200/2.8L IS rätt bra att ha. Det är en annan sak när jag fotar porträtt, men under vigseln vill jag inte störa alls.

Har några fasta gluggar, men som sagt jag använder dem till porträtt mest (50L och 135L).

Och varför inte använda zoomar när de är så pass bra? Nu när de kommer bättre hus som klarar högre ISO?

Jag förstår, då är det en annan femma. Men du har ju två härliga gluggar i din väska i alla fall, 50:an och 135:an är grymma, speciellt 135:an. Zoom är ju bra när man behöver jobba snabbt, men jag gillar ändå de fasta mer.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 03:08
Ursprungligen av CyberPet:

Jag tror att ny 5D:n kommer att spanka skiten ur D800.

För mig som fotar bröllop så behövs det ISO-tal i 6400 och ibland högre, men minst 6400 även när du har en glugg mest fast f/2,8. Jag är rätt övertygad om att nya 5D kommer att fixa ISO 6400 och till och med 12800.

Fast det är inte bara höga ISO-tal som är användbart, utan även det som lockar med 61-punkters AF (om ryktena stämmer).

Inte en chans Canon kommer att ha 2stegs míndre DR på basiso och möjligen ha lika bra S/B egenskaper runt 6400iso men ha sämre upplösning. Rawfilerna från d800 är outstanding,

Precis. Jag har objektiv för olika saker. Men med tanke på vad rykten säger, så behöver jag inte oroa mig mer. Eller i alla fall, börja spara nu till nya 5D mk III. Ingen som vill köpa en beggad 5D mk II och en 50D möjligen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-25 02:50
Ursprungligen av CyberPet:

Precis. Jag har objektiv för olika saker. Men med tanke på vad rykten säger, så behöver jag inte oroa mig mer. Eller i alla fall, börja spara nu till nya 5D mk III. Ingen som vill köpa en beggad 5D mk II och en 50D möjligen?

5Dmk2 blir ju en perfekt backup-kamera. Jag hade inte gjort mig av med min i alla fall. Har du en 50D så är det väll läge att göra sig av med den i stället.

Ursprungligen av onnyt:

5Dmk2 blir ju en perfekt backup-kamera. Jag hade inte gjort mig av med min i alla fall. Har du en 50D så är det väll läge att göra sig av med den i stället.

Hahaha... jo, men jag har TVÅ 5D mk II och en 50D, så en 5D mk II behåller jag för att göra plats för två stycken 5D mk III.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-02-25 08:50

Jag håller med onnyt, en beg 5d mark2 betingar väl inga stora slantar på begmarknaden så då är värdet av en bra backupkamera större skulle jag säga. Sälj 50d i stället. För mark3:an lär väl kosta minst som mark2:an när den kom antar jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 03:30

För den som vill se något intressant se dynamiskt omfång , brus, mönsterbrus i en jämförelse jag gjorde mellan den lilla d7000APS sensor med en av mina 5dmk2 . tryck på bildspel så kommer bilderna efter varandra https://picasaweb.google.com/106266083120070292876/DR5dmk2VsD7000
en liten APS spöar en 2,3 ggr större sensor från Canon. D800 sensor har samma celler som d7000 och sensorn är nu 2,3 gånger större 24x36mm

Förhandstitt på MkIII. Ser ju riktigt trevlig ut. Canon EOS 5D Mark III Hands-on Preview: Digital Photography Review

Om jag behövt/haft råd med FF ser ju Canonen ut att vara lite nättare till formatet än D800 som ju i sin tur är lättare än "gamla" D700.

Vådligt praktisk den där jämförelsefunktionen som dpreview har: Side by Side Comparison: Digital Photography Review

Nä, själv blir det nog till att vänta på en Pentax K-1. Fast man skall nog inte hålla andan som amerikanerna säger...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-02 11:35
Ursprungligen av johan_tanying:

Förhandstitt på MkIII. Ser ju riktigt trevlig ut. Canon EOS 5D Mark III Hands-on Preview: Digital Photography Review

Om jag behövt/haft råd med FF ser ju Canonen ut att vara lite nättare till formatet än D800 som ju i sin tur är lättare än "gamla" D700.

Vådligt praktisk den där jämförelsefunktionen som dpreview har: Side by Side Comparison: Digital Photography Review

Nä, själv blir det nog till att vänta på en Pentax K-1. Fast man skall nog inte hålla andan som amerikanerna säger...

Fullformat i samma storlek som Pentax K-5 vore något.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-05 01:16

Mätvärden börjar strömma in nu från d800, kameran överträffar tidiga beräkningar gjorda utifrån d7000 celler/pixlar.
Kameran är state of the art vad det gäller bildkvalitet , dynamiskt omfång och högisoegenskaperna strax under D3s om bilderna jämförs i d3s bildfilsstorlek
Imponerande

Ursprungligen av miri:

Mätvärden börjar strömma in nu från d800, kameran överträffar tidiga beräkningar gjorda utifrån d7000 celler/pixlar.
Kameran är state of the art vad det gäller bildkvalitet , dynamiskt omfång och högisoegenskaperna strax under D3s om bilderna jämförs i d3s bildfilsstorlek
Imponerande

Länk?

Vad har du för användarnamn på dpreview?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-05 14:34

du kan söka på mitt namn Mikael Risedal eller Marianne Oelund sensorforskare/fotograf, eller följ Bob2n författare till ett antal böcker om hur sensorer fungerar, dpreview ligger nere så jag kan inte länka dig. Återkommer

vi börjar med första länken ang detaljering i lågdager d7000 APS jämförs med 24x36, tänk då vad en 2,3 ggr större sensor i d800 kan prestera, cellerna i d800 är tagna från d7000 och två ytor är sedan stitchade till 24x36mm
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40794602

D800 upplösning= fantastisk
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40575947

Marianne Oelund grafer hittar du här http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=40756917

Senast redigerat 2012-03-05 14:45

Fy fasen vad glad jag blir över att vi har sådana här ess här på 99......

imponerande.

Jag vill ha mer nörddata och pixelpeeping om D800 ....

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-05 23:38
Ursprungligen av Goflorp:

Fy fasen vad glad jag blir över att vi har sådana här ess här på 99......

imponerande.

Jag vill ha mer nörddata och pixelpeeping om D800 ....

då skall du få det , rawfiler från D700 som har erkänt bra högisoegenskaper och har samma sensor som i D3 jämförd med d800
med 0 brusreducering Nikon D700 vs. D800 noise test: Nikon D3 - D1 / D700 Forum: Digital Photography Review

Jisses! Canon EOS 5D Mark III har intraframe för H264 om man vill! Det var som fn. Snacka om att nu ta filmande med DSLR på allvar - att materialet ska kunna knådas seriöst i post. :-). Detta är sensation.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-05 23:20

video är inte min starka sida men d800 har också H264 och även HDMI direkt ut, ps jag såg att även Canon har HDMI

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-06 02:40

en första information angående 5dmk3 rawfiler, det verkar som den 3 år senare sensor som sitter i 5dmk3 inte har förbättrats märkbart, en estimerad förbättring runt ett steg, läsbruset fortfarande högt och verkningsgrad runt 45% jämfört med tex d3s 58%
vi väntar på en 100 iso fil så man kan bedömma om tex mönsterbruset har försvunnit.
god natt

Som nolla och amatör, men ändock intresserad tycker jag att de "brusbilder" jag ser på Canons 5D MkIII och D800 så leder allt Canonen.

Väntar fortfarande på bilder tagna på samma motiv med olika höga ISO.

För min del är det inte tokviktigt, Nikonen blir det så småningom. Den har många andra godisgrejer.

Det är logiskt. Canon har inte gått på megapixeltramset - färre pixlar (=större pixlar) = mindre brus. Jag tycker Canon leder racet på många sätt. Skulle jag köpa en DSLR och hade dessa nya Canon och Nikon att välja på så blev det Canon - utan tvekan.

Ursprungligen av Goflorp:

Som nolla och amatör, men ändock intresserad tycker jag att de "brusbilder" jag ser på Canons 5D MkIII och D800 så leder allt Canonen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är logiskt. Canon har inte gått på megapixeltramset - färre pixlar (=större pixlar) = mindre brus. Jag tycker Canon leder racet på många sätt. Skulle jag köpa en DSLR och hade dessa nya Canon och Nikon att välja på så blev det Canon - utan tvekan.

Jag tycker snarare som det verkar att Nikon fått ihop det riktigt bra;
många pixlar (36MPixlar på FX-objektiv),
bättre AF,
15MPixlar på DX-objektiv (funkar det ens på Canons?),
inbyggd blixt - bättre än ingen alls OCH bra ISO-egenskaper....
USB3 känns ju bra att ha, det kommer väl via TB-adapter så småningom.
Canonen är dessutom ett antal tusen dyrare....

Kan inte ett skit om det och är inte så intresserad av video men på andra bloggar/forum så beskrivs Nikon:en som överlägsen.
(bättre videolägen, okomprimerad output, bättre ljudmöjligheter - som sagt jag skiter i video och vet inte vad detta exakt innebär
men andra är överens att "canon utan tvekan" nog inte skall sägas utan en jäkla massa tvekan...)

...men det är ju skönt att du är lika bergsäker som alltid på vad som gäller.

Nu hittar jag inte miri's väldigt informativa inlägg om pixlar och tillverkning av sensorer.... damn

Jo, här

http://www.99.se/digitalfoto/293477-canon-eos-5d-mark-iii-lanserad.html#post2056497

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-06 22:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är logiskt. Canon har inte gått på megapixeltramset - färre pixlar (=större pixlar) = mindre brus. Jag tycker Canon leder racet på många sätt. Skulle jag köpa en DSLR och hade dessa nya Canon och Nikon att välja på så blev det Canon - utan tvekan.

Sprid inte myter är du snäll.
Du lever i en gammal myt Zimmerman, storleken av enskild pixel har inget med bruset att göra, det är storleken på sensorn som är avgörande, mindre pixlar generar mindre läsbrsus än stora, vill du ta en diskussion angående läsbrus, pixelstorlek osv så rek jag dig att läsa på lite först. här får du en bra länk Noise, Dynamic Range and Bit Depth in Digital SLRs -- page 3

på andra frågan om ett brudpar i vitt och svart, ja här kan bandningen ses om man har otur, exponerar du efter att vit slöja eller liknande inte skall bli utfrätt och samtidigt vill du se textur i mannens svarta kläder så måste du förändra lågdagerinformationen genom att lyfta det svarta med tex kurvverktyget och då kan bandningen ses som beror på att de 8 utläsningskanalerna är ojämt förstärkta.
här kan du se vad som kan ses i de mörka delarna https://picasaweb.google.com/106266083120070292876/DR5dmk2VsD7000 tryck på bildspel

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-06 19:30

Jag håller inte med, men vi skall naturligtvis invänta rawfiler tagna under exakt samma förhållanden, jag har sett rawfiler från de två och vad du har sett är nog närmast Canons brusreducering, men vi skall inväntar identiska rawfileroch använda samma rawkonverter.

Jag har dåliga nyheter, Canon 5dmk3 uppvisar bandning på 100iso ,skickar med utsnitt

Ursprungligen av miri:

[ATTACH="CONFIG"]32306[/ATTACH]Jag håller inte med, men vi skall naturligtvis invänta rawfiler tagna under exakt samma förhållanden, jag har sett rawfiler från de två och vad du har sett är nog närmast Canons brusreducering, men vi skall inväntar identiska rawfileroch använda samma rawkonverter.

Jag har dåliga nyheter, Canon 5dmk3 uppvisar bandning på 100iso ,skickar med utsnitt

Dåliga nyheter för canonfansen i så fall.

Finns det något om just det här med Omfånget, enligt pressen skall det vara extra bra i D800.
Hur menar de? Vad betyder det rent praktiskt - snygga vita brudklänningar som INTE är utfrätta men ända must i svarta kläder brevid?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-06 22:21
Ursprungligen av Goflorp:

Dåliga nyheter för canonfansen i så fall.

Finns det något om just det här med Omfånget, enligt pressen skall det vara extra bra i D800.
Hur menar de? Vad betyder det rent praktiskt - snygga vita brudklänningar som INTE är utfrätta men ända must i svarta kläder brevid?

Dynamiska omfånget hos d7000, är 14 steg d800 kommer sannolikt ha något högre kanske 14,5 steg, Canon 5dmk2 har 11,2 steg och 5dmk3 kommer att ha ungefär 12,2 steg. MEN i Canons botten/skugga finns det också mönsterbrus och bandning som tillkommer efter utläsningen vilket i själva verket ger ett dynamiskt omfång som är mindre än 11,2 steg, snarare ner mot 10 steg

brudklänning och svarta byxor finns i svaret ovan.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-03-06 22:45

Finns det några siffror gällande D4:ans dynamiska omfång?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-06 23:59
Ursprungligen av Potah:

Finns det några siffror gällande D4:ans dynamiska omfång?

jag har en vän som analyserar rawfiler från D4, läsbruset är klart mindre än hos D3s vilket kommer att visa sig i ett större dynamiskt omfång på basiso, med varje halvering av elektronutläsning=1steg uppåt i isoskalan så sjunker också läsbrsuet radikalt.
Så just nu ser det ut så här, D4 har förbättad DR på basiso ca 13 jämfört med D3s som har 11,7 steg på basiso pga högre läsbrus . båda kamerorna har liknande högisoegenskaper men D4 har högre upplösning vilket kan ses i detaljeringen i en bild

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2012-03-07 10:14
Ursprungligen av miri:

jag har en vän som analyserar rawfiler från D4, läsbruset är klart mindre än hos D3s vilket kommer att visa sig i ett större dynamiskt omfång på basiso, med varje halvering av elektronutläsning=1steg uppåt i isoskalan så sjunker också läsbrsuet radikalt.
Så just nu ser det ut så här, D4 har förbättad DR på basiso ca 13 jämfört med D3s som har 11,7 steg på basiso pga högre läsbrus . båda kamerorna har liknande högisoegenskaper men D4 har högre upplösning vilket kan ses i detaljeringen i en bild

Man tackar för utförlig info! Det ska bli spännande att se vad den presterar när den väl anländer.

Bevaka tråden