Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har problem med iPhone och Tele2

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-06 21:52

Har en del problem med 4S på Tele2 som kan vara värt att dela med sig av för utbyte av tips och info.

1.
När ett utgående SMS eller nytt samtal skall initieras/kopplas upp så tappar telefonen många gånger all täckning. Direkt så står det "No service / Searching..." och sedan kommer Tele2 texten tillbaka och då kan man oftast skicka om SMS:et igen eller ringa på nytt.

2.
De flesta utgående samtal jag gör hör jag bara ett eko av min egen röst med försämrad kvalitet, fullt med störningar. Samtalet kopplar upp och den som tar emot samtalet verkar höra vad jag säger men jag hör inget annat än min sida av samtalet. Slår man på högtalarfunktionen på/av så försvinner ekot och ljudet blir som det skall. Finns en kraftigt växande tråd om detta fenomen på Apples forum: http://discussions.apple.com/thread/3393647

Hade varit intressant att höra om fler upplever dessa problem i Sverige? Har de någon samhörighet? Operatörsberoende?

/hejo

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-06 21:54
Ursprungligen av hejo:

Har en del problem med 4S på Tele2 som kan vara värt att dela med sig av för utbyte av tips och info.

1.
När ett utgående SMS eller nytt samtal skall initieras/kopplas upp så tappar telefonen många gånger all täckning. Direkt så står det "No service / Searching..." och sedan kommer Tele2 texten tillbaka och då kan man oftast skicka om SMS:et igen eller ringa på nytt.

2.
De flesta utgående samtal jag gör hör jag bara ett eko av min egen röst med försämrad kvalitet, fullt med störningar. Samtalet kopplar upp och den som tar emot samtalet verkar höra vad jag säger men jag hör inget annat än min sida av samtalet. Slår man på högtalarfunktionen på/av så försvinner ekot. Finns en kraftigt växande tråd om detta fenomen på Apples forum: http://discussions.apple.com/thread/3393647

Hade varit intressant att höra om fler upplever dessa problem? Har de någon samhörighet? Operatörsberoende?

/hejo

Har Tele2 och upplever inte dessa problem.

Ursprungligen av hejo:

Har en del problem med 4S på Tele2 som kan vara värt att dela med sig av för utbyte av tips och info.

1.
När ett utgående SMS eller nytt samtal skall initieras/kopplas upp så tappar telefonen många gånger all täckning. Direkt så står det "No service / Searching..." och sedan kommer Tele2 texten tillbaka och då kan man oftast skicka om SMS:et igen eller ringa på nytt.

2.
De flesta utgående samtal jag gör hör jag bara ett eko av min egen röst med försämrad kvalitet, fullt med störningar. Samtalet kopplar upp och den som tar emot samtalet verkar höra vad jag säger men jag hör inget annat än min sida av samtalet. Slår man på högtalarfunktionen på/av så försvinner ekot och ljudet blir som det skall. Finns en kraftigt växande tråd om detta fenomen på Apples forum: http://discussions.apple.com/thread/3393647

Hade varit intressant att höra om fler upplever dessa problem i Sverige? Har de någon samhörighet? Operatörsberoende?

/hejo

Har Telia, inget av ovan problem.

Att luren tappar/får täckning hela tiden skall kunna undvikas om man tar bort PIN-kodslåsningen.
Det är en tillfällig "workaround", detta kommer sannolikt fixas i 5.0.1 som antagligen kommer nästa vecka.

Ursprungligen av Goflorp:

Har Telia, inget av ovan problem.

Att luren tappar/får täckning hela tiden skall kunna undvikas om man tar bort PIN-kodslåsningen.
Det är en tillfällig "workaround", detta kommer sannolikt fixas i 5.0.1 som antagligen kommer nästa vecka.

Inga problem här heller med Telenor.

hejo, kontakta Tele 2 om du inte redan gjort det..

  • Medlem
  • 2011-11-06 22:39
Ursprungligen av Goflorp:

Har Telia, inget av ovan problem.

Att luren tappar/får täckning hela tiden skall kunna undvikas om man tar bort PIN-kodslåsningen.
Det är en tillfällig "workaround", detta kommer sannolikt fixas i 5.0.1 som antagligen kommer nästa vecka.

Jag skrev om detta problem lite tidigare i denna tråd. (Samtal ej kopplas fram och att telefonen tappar täckning)

Har pratat med Tele2 och dom är väl medvetna om problemet, jag misstänker att det är en viss batch av telefoner som helt enkelt är trasiga. Detta skulle kunna förklara verför inte alla har problemet. En del som köpt sina telefoner i butik har fått dom utbytta och då blivit av med problemet.
Många i andra länder har samma symptom, så nått lurt är det med vissa lurar

Jag har testat alla tips tillgängliga på nätet bla pinkodstricket men problemet kvarstår. Sjukt irriterande.

Vet att många lojala här inte skulle "våga" hålla med mig men Apple är fan kassa på att få iphone till en mobil som fungerar att ringa med. Då ska ni veta att jag är extremt Applelojal och har varit dom senaste 15 åren men med tanke på alla problem som varit med iphone sedan iphone 4 så börjar Apple mer och mer likna ett noname företag med billiga skitprodukter.

Vet inte vad det finns för allternativ dock

Ursprungligen av Erran:

Jag skrev om detta problem lite tidigare i denna tråd. (Samtal ej kopplas fram och att telefonen tappar täckning)

Har pratat med Tele2 och dom är väl medvetna om problemet, jag misstänker att det är en viss batch av telefoner som helt enkelt är trasiga. Detta skulle kunna förklara verför inte alla har problemet. En del som köpt sina telefoner i butik har fått dom utbytta och då blivit av med problemet.
Många i andra länder har samma symptom, så nått lurt är det med vissa lurar

Jag har testat alla tips tillgängliga på nätet bla pinkodstricket men problemet kvarstår. Sjukt irriterande.

Vet att många lojala här inte skulle "våga" hålla med mig men Apple är fan kassa på att få iphone till en mobil som fungerar att ringa med. Då ska ni veta att jag är extremt Applelojal och har varit dom senaste 15 åren men med tanke på alla problem som varit med iphone sedan iphone 4 så börjar Apple mer och mer likna ett noname företag med billiga skitprodukter.

Vet inte vad det finns för allternativ dock

(Jag har Telenor som operatör).
Jag ringer 10-20 samtal / dag och hamnar runt 4-8 timmar / dag i samtalstid och kan tyvärr inte hålla med dig Erran.
Har haft 4S snart 3 veckor och innan dess 4:an, utan några problem som detta handlar om.

Kanske 5.0.1 fixar det för personer som har problem med detta, kör själv 5.0.1 b2 just nu och för mig fungerar det lika bra som 5.0 GM som 4S skeppades med.

Att du påstår att det är ett hårdvarufel gör mig ganska skeptisk till ditt inlägg. Men visst, Tele 2 verkar ha mer problem än andra operatörer så då passar det väl bra att skylla på Apple.

F.ö. känner jag personligen killen (om man kan kallas kille när man är 50+ ) som är chef för hela Tele 2's kundtjänst för privatpersoner.

  • Medlem
  • 2011-11-06 23:37
Ursprungligen av keptang:

(Jag har Telenor som operatör).
Jag ringer 10-20 samtal / dag och hamnar runt 4-8 timmar / dag i samtalstid och kan tyvärr inte hålla med dig Erran.
Har haft 4S snart 3 veckor och innan dess 4:an, utan några problem som detta handlar om.

Kanske 5.0.1 fixar det för personer som har problem med detta, kör själv 5.0.1 b2 just nu och för mig fungerar det lika bra som 5.0 GM som 4S skeppades med.

Att du påstår att det är ett hårdvarufel gör mig ganska skeptisk till ditt inlägg. Men visst, Tele 2 verkar ha mer problem än andra operatörer så då passar det väl bra att skylla på Apple.

F.ö. känner jag personligen killen (om man kan kallas kille när man är 50+ ) som är chef för hela Tele 2's kundtjänst för privatpersoner.

Jag påstår inte att det är hårdvarufel men eftersom inte alla har problemet kan det mycket väl vara hårdvarufel på vissa telefoner. Så varför utesluta det? Jag har haft många apple produkter genom åren och har haft på två datorer med hårdvarufel vid leverans. En Powermac G4 och en Macbook Pro. Båda fick bytas ut

För oss som flyttat våra abonemang till Tele2 är det ett väldigt stort problem med att telefonerna inte fungerar, så fort numret är porterat så är man fast vid den telefon man fått av Tele2 och fungerar inte den så är man utan lur vilket inte alls är kul när den är ett måste i arbetet

Ursprungligen av keptang:

[ironi]
Ja jäklar, det är ju 5-10 personer som har rapporterat ett problem där. Klart det är ett hårdvarufel.
[/ironi]

Prova googla på valfri telefonmodell och lägg till dropped calls.

Är säkert en massa "dropped calls" på andra modeller också men det är väl inte relavant i en tråd där man hoppas på ett inlägg med en lösning för oss med iphone 4s. Så sluta dölja skadeglädjen bakom massa smileys och kom med konkreta förslag.

Ursprungligen av Erran:

Jag påstår inte att det är hårdvarufel men eftersom inte alla har problemet kan det mycket väl vara hårdvarufel på vissa telefoner. Så varför utesluta det? Jag har haft många apple produkter genom åren och har haft på två datorer med hårdvarufel vid leverans. En Powermac G4 och en Macbook Pro. Båda fick bytas ut

För oss som flyttat våra abonemang till Tele2 är det ett väldigt stort problem med att telefonerna inte fungerar, så fort numret är porterat så är man fast vid den telefon man fått av Tele2 och fungerar inte den så är man utan lur vilket inte alls är kul när den är ett måste i arbetet

Är säkert en massa "dropped calls" på andra modeller också men det är väl inte relavant i en tråd där man hoppas på ett inlägg med en lösning för oss med iphone 4s. Så sluta dölja skadeglädjen bakom massa smileys och kom med konkreta förslag.

Ok, förlåt, byt operatör, konkret nog?

  • Medlem
  • 2011-11-06 22:53

Här finns en tråd på Apples forum om tappade samtal https://discussions.apple.com/message/16409447#16409447

Ursprungligen av Erran:

Här finns en tråd på Apples forum om tappade samtal https://discussions.apple.com/message/16409447#16409447

[ironi]
Ja jäklar, det är ju 5-10 personer som har rapporterat ett problem där. Klart det är ett hårdvarufel.
[/ironi]

Prova googla på valfri telefonmodell och lägg till dropped calls.

Ursprungligen av hejo:

Har en del problem med 4S på Tele2 som kan vara värt att dela med sig av för utbyte av tips och info.

1.
När ett utgående SMS eller nytt samtal skall initieras/kopplas upp så tappar telefonen många gånger all täckning. Direkt så står det "No service / Searching..." och sedan kommer Tele2 texten tillbaka och då kan man oftast skicka om SMS:et igen eller ringa på nytt.

2.
De flesta utgående samtal jag gör hör jag bara ett eko av min egen röst med försämrad kvalitet, fullt med störningar. Samtalet kopplar upp och den som tar emot samtalet verkar höra vad jag säger men jag hör inget annat än min sida av samtalet. Slår man på högtalarfunktionen på/av så försvinner ekot och ljudet blir som det skall. Finns en kraftigt växande tråd om detta fenomen på Apples forum: http://discussions.apple.com/thread/3393647

Hade varit intressant att höra om fler upplever dessa problem i Sverige? Har de någon samhörighet? Operatörsberoende?

/hejo

Jag köpte iPhone 4S från Applestore, och kör med tele2. Jag har exakt samma fel. Har varit i kontakt med Tele2 men tyvärr är dom inte så insatta. Tänkte ringa Apple imorgon och höra efter. Men jag har hört att de som har köpt från Tele2 har fått operatörsinställningar via iTunes. Detta har inte jag fått. Funderar om det kan vara det som är felet?

  • Medlem
  • 2011-11-06 23:24
Ursprungligen av Gurraeng:

Jag köpte iPhone 4S från Applestore, och kör med tele2. Jag har exakt samma fel. Har varit i kontakt med Tele2 men tyvärr är dom inte så insatta. Tänkte ringa Apple imorgon och höra efter. Men jag har hört att de som har köpt från Tele2 har fått operatörsinställningar via iTunes. Detta har inte jag fått. Funderar om det kan vara det som är felet?

Den frågan tycker jag att du skall ställa till Tele2. Det borde ju de kunna svara på...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Den frågan tycker jag att du skall ställa till Tele2. Det borde ju de kunna svara på...

Jo självklart är det tele2 som borde veta.. men han jag snackade med sa att alla inställningar gick att göra i telefonen.. så han var nog inte så insatt. Jag tänte bara höra här på forumet med dom som köpt via tele2 att dom verkligen har fått operatörsinställningar

  • Medlem
  • 2011-11-07 00:21
Ursprungligen av Gurraeng:

Jo självklart är det tele2 som borde veta.. men han jag snackade med sa att alla inställningar gick att göra i telefonen.. så han var nog inte så insatt. Jag tänte bara höra här på forumet med dom som köpt via tele2 att dom verkligen har fått operatörsinställningar

Jag hoppas själv att det inte blir något krångel. Jag har fn Tele2, och min lur skall komma från Applestore under nästa vecka hoppas jag. Vill inte få problem, pga "fel" operatör...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag hoppas själv att det inte blir något krångel. Jag har fn Tele2, och min lur skall komma från Applestore under nästa vecka hoppas jag. Vill inte få problem, pga "fel" operatör...

Jag håller tummarna att det är en easy fix.. men det kan ju egentligen inte vara beroende på operatör då dom som köpt genom tele2 har iphones som funkar bättre..

  • Medlem
  • 2011-11-07 00:55
Ursprungligen av Gurraeng:

Jag håller tummarna att det är en easy fix.. men det kan ju egentligen inte vara beroende på operatör då dom som köpt genom tele2 har iphones som funkar bättre..

Vad skulle skillnaden vara mellan iPhones från Tele2 och Applestore, förutom att de från Tele2 är operatörslåsta?! iOS och allt annat måste ju vara detsamma?!

Ursprungligen av Gurraeng:

Jag håller tummarna att det är en easy fix.. men det kan ju egentligen inte vara beroende på operatör då dom som köpt genom tele2 har iphones som funkar bättre..

Nu förstår jag egentligen inte resonemanget. Om det fungerar bättre för en viss operatör så är det väl snarare ett tecken på att det är beroende på operatör?

Vilket iofs inte är omöjligt, men då skulle jag snarare misstänka problem i operatörernas nätverk än individproblem i telefonerna.

Ursprungligen av Gurraeng:

Jo självklart är det tele2 som borde veta.. men han jag snackade med sa att alla inställningar gick att göra i telefonen.. så han var nog inte så insatt. Jag tänte bara höra här på forumet med dom som köpt via tele2 att dom verkligen har fått operatörsinställningar

Vad är rätt operatörsinställningar? Vore det inte läge då att försöka reda ut vilka inställningar som ni har respektive inte har?

Ovanstående inlägg utbrutna från nedanstående tråd.

http://www.99.se/iphone/290109-officiella-traden-iphone-4s.html

/Mod

Ni med problem, testat "Återställ nätverksinställningar"?

Ursprungligen av theplague:

Ni med problem, testat "Återställ nätverksinställningar"?

Ja, felet kvarstår. Har t.o.m. Ominstallerat den från scratch utan framgång.

Ok ok, men är det klarlagt om detta enbart gäller Apple-sålda iPhones, eller finns det exempel på Tele2-sålda med? Det nämns i tråden men inte helt utrett tycker jag.

Så, ni som har detta problem, har ni köpt telefonen från Apple eller Tele2?

Senast redigerat 2011-11-07 09:06
  • Medlem
  • 2011-11-07 09:40
Ursprungligen av theplague:

Ok ok, men är det klarlagt om detta enbart gäller Apple-sålda iPhones, eller finns det exempel på Tele2-sålda med? Det nämns i tråden men inte helt utrett tycker jag.

Så, ni som har detta problem, har ni köpt telefonen från Apple eller Tele2?

Min är köpt av Tele2.

Värt att notera är att detta problem finns hos flera operatörer ute i världen bla annat O2 i England, Orange i Frankrike, AT&T i USA, T-Mobile i Tyskland mm. Så det är alltså inte ett specifikt Tele2 bekymmer.

För vissa har det lösts genom att stänga av pinlåset eller manuellt ställa in tidzon, och plats, återställa nätverkstjänster men långt ifrån för alla. Det enda som verkar fungera i nuläget är att få sin telfon utbytt. Dom användare jag läst om som fått sina telefoner utbytta har i 9 fall av 10 blivit av med problemet.

När jag pratade med Tele2 sa dom att dom utreder problemet och har olika teoirier på vad det kan vara, en av dom är att deras simkort inte är helt komplatibla med iphone 4s. Dom samlar även in serienummer på på dom telefoner som anmäls för att kunna se om det är om det är en viss leverans som har problemet.

I grund och botten är det Apple som ska stå för kvaliteten och testa telefonerna grundligt mot alla operatörer som kommer att sälja telefonen, så Apple bör agera fort. Det bästa vore att ersätta telefonerna direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 10:00

Köpte min Iphone 4s via Tele2 och fick den för en dryg vecka sen. Mina problem är ju inte unika ser jag, men det kanske är intressant att läsa ytterligare en bekräftelse:

Har länge haft samma abonnemang hos Tele2 med min 3gs. Med 3gs:en kunde jag konstatera att jag i stort sett alltid hade sämre täckning än andra med Telenor- eller Telia-abonnemang, men problemen var inte så stora att jag kände mig tvungen att byta operatör. Och jag misstänkte aldrig att problemen berodde på själva luren.

Nu däremot, med 4s:en, är det nästan kört att surfa, ringa eller skicka sms utan att starta om telefonen, och då funkar det bara en liten stund, om alls. Har exakt de problem som beskrevs i det inledande inlägget.

Pratade just med Tele2:s kundtjänst som förklarade att problemet var väl känt, samt att det inte är Tele2 eller, som jag först misstänkte, simkortet det är fel på, utan att detta är ett problem med just Iphone 4s. Tele2 hade ingen lösning i dagsläget utan lovade återkomma.

För min del blir det att ta den gamla fina trotjänaren 3gs i bruk igen tills detta får en lösning.

Tack för utförliga svar. Och info om att det även gäller telefoner köpta av Tele2.
Jag har en vän som har detta problem.

En annan vän har liknande problem men har Tre, finns det inga rapporter om samma problem där? Mina två vännes telefoner kom nämligen med samma leverans från Apple och är båda iPhone 4S 32gb svart, tänkte om det är vissa batchar med enheter från Apple som har detta fel?

Senast redigerat 2011-11-07 10:17
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 10:17

Min 4s är en vit 16gb, så inte samma batch som dina kompisars i a f

Var i kontakt med Apple idag. Dom hade inte hört om problemet tidigare. Men de skickar en ny telefon i alla fall.

Ursprungligen av Gurraeng:

Var i kontakt med Apple idag. Dom hade inte hört om problemet tidigare. Men de skickar en ny telefon i alla fall.

Hur går det till rent praktiskt, lämnar du in den någonstans?

  • Medlem
  • 2011-11-07 11:35

Mycket olika vändor med detta, snackade nu med Tele2's webshop och dom byter såklart ut telefonerna som är trasiga, hade varit bra om den informationen gått ut förra veckan då kanske man suttit med en fungerande telefon vid det här laget.

Tar tyvärr en vecka ungefär att få en ny.

Praktiskt går detta till så att man får en lapp hemskickad så att man kostnadsfritt kan skicka in sin telefon till dom, sen skickar dom tillbaka en ny.

Efter lite tjat fick jag även ett nytt sim kort hemskickat eftersom micro simet som går i 4s inte går att ha i 3gs.

Börjar kännas som att gå till läkaren, man måste veta vilken typa av behandling man kan få för en åkomma och sen stå på sig för att få den.

Ursprungligen av Erran:

Mycket olika vändor med detta, snackade nu med Tele2's webshop och dom byter såklart ut telefonerna som är trasiga, hade varit bra om den informationen gått ut förra veckan då kanske man suttit med en fungerande telefon vid det här laget.

Tar tyvärr en vecka ungefär att få en ny.

Praktiskt går detta till så att man får en lapp hemskickad så att man kostnadsfritt kan skicka in sin telefon till dom, sen skickar dom tillbaka en ny.

Efter lite tjat fick jag även ett nytt sim kort hemskickat eftersom micro simet som går i 4s inte går att ha i 3gs.

Börjar kännas som att gå till läkaren, man måste veta vilken typa av behandling man kan få för en åkomma och sen stå på sig för att få den.

Fick du inte en adapter med ditt microsimkort som du kan använda när du stoppar in SIM-kortet i ett vanligt mini-SIMkortplats?

Bevaka tråden