Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har problem med iPhone och Tele2

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-11-07 13:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Fick du inte en adapter med ditt microsimkort som du kan använda när du stoppar in SIM-kortet i ett vanligt mini-SIMkortplats?

Nix ingen adapter följde med

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-07 16:55

Har också haft en del kontakt med Tele2. Supporten säger sig känna till problemet. De hänsivar dock hela tiden till att "teknikerna jobbar med en lösning" och att det bara är att vänta. Jag lyckas knappt få till ett enda samtal längre trots en massa trix och fix. ~1/20 utgående samtal kopplar upp som det skall utan eko och massa sprakande knaster.

Vad jag förstått så är det många med Tele2 som har problemet med dålig täckning och att mottagningen dör sporadiskt, och vid initiering av nytt samtal/sms. Men är det även fler som har problem med eko/knaster i luren? Lyckas ni ringa med detta? Är dessa två fel relaterade till varandra tro eller är det något hårdvarubäng med luren?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-11-08 11:57

Köpte min telefon ifrån England och kör med Tele2. Jag har nog samma problem som dom flesta med att så fort jag vill ringa någon som försvinner all täckning. Har även problem att skicka SMS ibland.

Ingen som hört något nytt om när Tele2 kan tänkas ha en lösning?

MVH Patrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-08 20:08
Ursprungligen av Riskok:

Köpte min telefon ifrån England och kör med Tele2. Jag har nog samma problem som dom flesta med att så fort jag vill ringa någon som försvinner all täckning. Har även problem att skicka SMS ibland.

Ingen som hört något nytt om när Tele2 kan tänkas ha en lösning?

MVH Patrik

Tele2 är helt i händerna på Apple verkar det som. Jag är registrerad utvecklare och kör senaste iOS betan men den har inte löst några av dessa problem. Har pratat med dem några vändor och de har inte något besked att ge annat än att vänta tills det kommer en uppdatering, som ändå inte verkar lösa problemen. Apple behöver komma med ytterligare en ny version som adresserar de problem vi upplever med tappade anslutningar och att ljudet många gånger försvinner vid utgående samtal.

Intressant i sammanhanget så växer denna tråd på Apples supportforum i rasande takt:
http://discussions.apple.com/message/16424561#16424561

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2011-11-08 21:16
Ursprungligen av hejo:

Tele2 är helt i händerna på Apple verkar det som. Jag är registrerad utvecklare och kör senaste iOS betan men den har inte löst några av dessa problem. Har pratat med dem några vändor och de har inte något besked att ge annat än att vänta tills det kommer en uppdatering, som ändå inte verkar lösa problemen. Apple behöver komma med ytterligare en ny version som adresserar de problem vi upplever med tappade anslutningar och att ljudet många gånger försvinner vid utgående samtal.

Intressant i sammanhanget så växer denna tråd på Apples supportforum i rasande takt:
http://discussions.apple.com/message/16424561#16424561

Frågan är inte om utan när Apple kommer göra en pudel och erkänna problem som batteri, knaster när man ringer och viktigast problemen med tappad mottagning. För detta är väl trots allt en mobil som det är tänkt att man ska kunna ringa med. Iaf så har jag returnerat min 4s som jag köpt direkt från Apple. Har bekanta som köpt via tele2 och de är för tillfället inne på lagning.

Väldigt trist då jag normalt förespråkar Apple och deras produkter men tyvärr inte med 4s då den är under all kritik!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-08 21:32
Ursprungligen av utedass;2034240[B:

]Frågan är inte om utan när Apple kommer göra en pudel och erkänna problem som batteri, knaster när man ringer och viktigast problemen med tappad mottagning.[/B] För detta är väl trots allt en mobil som det är tänkt att man ska kunna ringa med. Iaf så har jag returnerat min 4s som jag köpt direkt från Apple. Har bekanta som köpt via tele2 och de är för tillfället inne på lagning.

Väldigt trist då jag normalt förespråkar Apple och deras produkter men tyvärr inte med 4s då den är under all kritik!

Det är ett så stort problem alltså?

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2011-11-08 21:40

Enligt min mening, ja! Sen så har jag läst om andras som fungerar perfekt och det är bra för dem. Men tyvärr har jag inte den erfarenheten. Kör nu med min 4a och den funkar perfekt! Visst lite långsammare än 4s men den fungerar iaf

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-08 22:10
Ursprungligen av utedass:

Enligt min mening, ja! Sen så har jag läst om andras som fungerar perfekt och det är bra för dem. Men tyvärr har jag inte den erfarenheten. Kör nu med min 4a och den funkar perfekt! Visst lite långsammare än 4s men den fungerar iaf

Ok, jag har inte fått uppfattningen om att det är ett så omfattande problem men såg att det fanns en rätt stor tråd om det också.

Ursprungligen av utedass:

Frågan är inte om utan när Apple kommer göra en pudel och erkänna problem som batteri, knaster när man ringer och viktigast problemen med tappad mottagning. För detta är väl trots allt en mobil som det är tänkt att man ska kunna ringa med. Iaf så har jag returnerat min 4s som jag köpt direkt från Apple. Har bekanta som köpt via tele2 och de är för tillfället inne på lagning.

Väldigt trist då jag normalt förespråkar Apple och deras produkter men tyvärr inte med 4s då den är under all kritik!

Nu har jag ju inte Tele2 men jag förstår inte hur du menar att 4S skulle vara under all kritik då uppenbarligen den stora massan inte har dessa problem. Det tycks vara en liten andel användare i vissa nät som upplever problem. Om detta då beror på ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem eller en kombination av båda återstår väl att se. Det finns inte en tillverkare av någon form av produkt som till 100% kan förutse alla problem som kan uppstå när en ny produkt kommer ut till användarna. Det finns ingenting som fungerar till 100% för alla överallt. När man läser i trådarna på Apples forum kan man exempelvis se att det även gäller vissa som har AT&T i USA, vilket troligen är den största gruppen iPhone-användare. Om alla dessa hade problem skulle väl Apples huvudkontor blivit stormat vid det här laget? Trist att du fått en lur som inte fungerar för dig, men för det är inte 4S en dålig produkt.

Ursprungligen av pmarriott:

Nu har jag ju inte Tele2 men jag förstår inte hur du menar att 4S skulle vara under all kritik då uppenbarligen den stora massan inte har dessa problem. Det tycks vara en liten andel användare i vissa nät som upplever problem. Om detta då beror på ett mjukvaruproblem eller ett hårdvaruproblem eller en kombination av båda återstår väl att se. Det finns inte en tillverkare av någon form av produkt som till 100% kan förutse alla problem som kan uppstå när en ny produkt kommer ut till användarna. Det finns ingenting som fungerar till 100% för alla överallt. När man läser i trådarna på Apples forum kan man exempelvis se att det även gäller vissa som har AT&T i USA, vilket troligen är den största gruppen iPhone-användare. Om alla dessa hade problem skulle väl Apples huvudkontor blivit stormat vid det här laget? Trist att du fått en lur som inte fungerar för dig, men för det är inte 4S en dålig produkt.

Har googlat lite o funnit att det är väldigt många använda som har detta problem tyvärr, inkl mig. väldigt tråkig just nu känns det mer som ett nerköp snarare än uppgradering. Har dock blivit erbjuden en ny telefon av apple, frågan är om det skulle fixa något eller om problemet återstår. vad fan ska man göra.. :/

Ursprungligen av eightyseven:

Har googlat lite o funnit att det är väldigt många använda som har detta problem tyvärr, inkl mig. väldigt tråkig just nu känns det mer som ett nerköp snarare än uppgradering. Har dock blivit erbjuden en ny telefon av apple, frågan är om det skulle fixa något eller om problemet återstår. vad fan ska man göra.. :/

Eftersom det uppenbarligen inte är alla med Tele2 och iPhone 4S som har problem så är det väl bara att byta och hoppas på det bästa. Eller byt SIM-kort. Skaffa ett Tele2 kontantkort bara för att testa.

  • Medlem
  • 2011-11-09 15:00
Ursprungligen av pmarriott:

Eftersom det uppenbarligen inte är alla med Tele2 och iPhone 4S som har problem så är det väl bara att byta och hoppas på det bästa. Eller byt SIM-kort. Skaffa ett Tele2 kontantkort bara för att testa.

Har provat detta, med två olika kontantkort dessutom och det fungerar inte. Är näst intill övertygad om att det är telefonerna det är fel på. Synd att den är låst till Tele2 annars hade man kunnat testa med ett simkort från en annan operatör.

Nån som har en olåst telefon med problem,Tele2 och tillgång till ett Telia simkort kanske kan bekräfta.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-09 16:02
Ursprungligen av theplague:

Finns det några som använder iPhone 4S med Tele2 och det fungerar helt problemfritt?

Definiera helt problemfritt.

Jag har i alla fall inga problem med att den tappar täckning när jag ska ringa o.s.v
Ibland har jag märkt ett eko, men det är det enda problem som är relaterat till denna tråd.

Ursprungligen av annagoo:

Man blir ju helt matt när man surfar runt och läser forumtrådar om problemen med 4s ... Täckningsproblemen är ju bara en del. Och inte är det Tele2 som är problemet, hur kass deras nät än är. Den här tråden skulle lika gärna kunna flytta in i den allmänna diskussionen om 4s igen. Hur kunde det bli så fel? Börjar verkligen ångra att jag hoppade på en helt oprövad modell. Hade lika gärna nöjt mig med en vanlig 4, jag behövde en ny lur för att den gamla hade åkt i marken. Gnäll gnäll.

Vänta nu. Vad är det som har blivit fel?
Googlar du en sak så hittar du garanterat någon som har problem med det.
Att några hundra i en tråd har problem med en sak innebär inte att alla miljoner iPhones som säljs har detta problem.
Problem blir alltid upphausade, ungefär som antennproblemet med 4an.
Har du problem så lämna tillbaka den och få en ny utan problem.

Ursprungligen av eightyseven:

Har googlat lite o funnit att det är väldigt många använda som har detta problem tyvärr, inkl mig. väldigt tråkig just nu känns det mer som ett nerköp snarare än uppgradering. Har dock blivit erbjuden en ny telefon av apple, frågan är om det skulle fixa något eller om problemet återstår. vad fan ska man göra.. :/

Väldigt många är några hundra personer, kanske tusen, av miljontals sålda.
Det är väl klart att du ska ta emot en ny telefon. Än en gång, ALLA iPhones har inte dessa problem.

Ursprungligen av zappee:

Definiera helt problemfritt.

Jag har i alla fall inga problem med att den tappar täckning när jag ska ringa o.s.v
Ibland har jag märkt ett eko, men det är det enda problem som är relaterat till denna tråd.

Ok, jag menar fritt från problemen som denna tråd handlar om. Inga hårklyverier nu tack.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-09 22:16
Ursprungligen av theplague:

Ok, jag menar fritt från problemen som denna tråd handlar om. Inga hårklyverier nu tack.

Av det som tas upp i första inlägget, nej.

Jag beställde ju från AppleStore.. UPS hämtar upp och den nya skickas med expressbud. Men tar fortfarande ca: 1-2 veckor.. Kanske kunde gå snabbare sa dom.

Ursprungligen av Gurraeng:

Jag beställde ju från AppleStore.. UPS hämtar upp och den nya skickas med expressbud. Men tar fortfarande ca: 1-2 veckor.. Kanske kunde gå snabbare sa dom.

Tack. Men då får vi ringa dem om samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-08 14:02

Jag har en 4S köpt från Apple Store och abb hos Tele2 och lider av exakt samma problem som er andra. Väldigt tråkigt men skönt att höra att jag inte är ensam.

Har beställt från Tele2s sajt och fick hyfsat snabb leverans. Men funktionen är ungefär som alla andra beskrivit här ovan: kass täckning om ens någon, metalliskt ljud, omöjligt att surfa med och batteri som slocknar med en gång. Det är ok att någon, Apple eller Tele2, klantat sig men det är förbannat respektlöst av Tele2 att enbart meddela att man försöker hitta en lösning - samtidigt som man inte har en tanke på att kompensera de som drabbats. Jag har gett Tele2 pengar för något som man inte levererar. Det är SJ-nivå.

Jag har en iPhone 4 med tele2s Företags app med "max" dom har lovat en datahastighet "upp till 7 m/bit" har dock aldrig överstigit 1,5 m /bit var jag än i stockholm mätt med bredbandskollen. Sen jag skaffade spotify så märker jag hur värdelös 3g-täckning det är i Stockholm. Hackar minst en gång per låt. Suck.

Beställde iphone 4s från apple.se. Tappar täckning hela tiden, får starta om telefonen sjukt många ggr, får "samtal misslyckades" en gång innan jag faktiskt kan ringa någon..
Väldigt tråkigt att det är så mycket problem!

Finns det några som använder iPhone 4S med Tele2 och det fungerar helt problemfritt?

Har också problem med min 4S och har tele2.
De flesta samtal går inte på första försöket utan under uppkopplingen börjar det knastra högt och sedan tappar telefonen koppling till mobilnätet.
Men efter några försök går samtalet fram.

Men har kollegor som också har 4S och tele2 som det fungerar ok för, så är inte helt säker på att det är Tele2 som är boven här.
Jag beställde från Apple Store och efter att ha pratat med dom kommer jag få den utbytt mot en ny.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2011-11-09 12:02

Jag har Tele2 och en 4S. Men jag märker inte av fler nedkopplade samtal än med min tidigare 3GS, kanske ett av 10. Tele2s nät är dock under all kritik. Tappar 3G-täckningen mitt i centrala gbg. Så har det varit även innan 4S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-09 12:48

Man blir ju helt matt när man surfar runt och läser forumtrådar om problemen med 4s ... Täckningsproblemen är ju bara en del. Och inte är det Tele2 som är problemet, hur kass deras nät än är. Den här tråden skulle lika gärna kunna flytta in i den allmänna diskussionen om 4s igen. Hur kunde det bli så fel? Börjar verkligen ångra att jag hoppade på en helt oprövad modell. Hade lika gärna nöjt mig med en vanlig 4, jag behövde en ny lur för att den gamla hade åkt i marken. Gnäll gnäll.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-09 23:42

Är det någon som upplever problemet på en annan iPhone än 4S?
Såg något om det i Apple-tråden

Tried my old iPhone 4, wife's iPhone 4, and the new 4S tonight. The call/earpiece static is present n all 3. It's just more noticeable in the 4S due to the louder earpiece.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2011-11-10 07:57

Jag har problemet med att det ibland inte hörs (ingen ton eller den som svarar) något när jag ringer ut. Har än sålänge aldrig hänt när jag svarar på ett samtal. Jag har Telia och telefonen är 3 dagar gammal.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 20:01

iOS 5.0.1 ute nu via iTunes och OTA-update. Hade en liten förhoppning att denna skulle lösa åtminstone något av problemen tråden tagit upp men så verkar ej fallet. Någon med en annan erfarenhet?

5.0.1 ger alltså inga förbättringar till dessa problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 23:54

Nope den uppdateringen fokuserar på batteriproblemet.

Upptäckte en märklig sak med iPhone 4S som kanske kan hjälpa till vid felsökning. Testa att ta ut SIM kortet med telefonen på, min 4S har efter det full mottagning och går att ringa till trots att SIM kortet är uttaget. Den vet alltså inte att SIM kortet är uttaget förrens den tappar nät när jag försöker ringa ut, först då får man meddelande om "No SIM Card Installed". När jag provar att ta ut det på en 4 eller 3GS så säger telefonen till direkt och täckningen försvinner och ersätts med No SIM omedelbart.

Hade ute SIM kortet över en halvtimme utan att telefonen sa till att det saknades. Jag kan ju tänka mig att de som inte har dessa täckningsproblem har en telefon som "pratar" lite oftare med SIM kortet...

Har fler med dessa tappade anslutningar samma beteende om ni tar ut SIM kortet?

Bevaka tråden