Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som har problem med iPhone och Tele2

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja den som säljer (försäljaren) varan är alltid ytterst ansvarig.

Tele2's kundtjänst är dessutom väldigt bra - om man får tag på rätt person.

Hoppa över möjlighten att Chatta med dem - du hamnar hos ett "servicebolag" som inte vill gå med på nåt över huvud taget.

Ring Kundtjänst, stå i kö, anteckan vem du pratar med, var trevlig precis hela tiden, men bestämd att du inte kan acceptera det hela som det ser ut just nu. Du behöver en fungerande telefon och det klarar de inte leva upp till.

Tappa inte fattningen, be cool och glöm aldrig att den ende som faktiskt kan hjälpa dig är den som du pratar med på kundtjänst.

Kundtjänst är precis samma "servicebolag" som har hand om chatten, Teleperformance : Transforming Passion Into Excellence i Söderhamn.

Det var nytt för mig, jag kan vittna om två diametralt motsatta upplevelser med chatten respektive att ringa till Kundtjänst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-14 09:16

Sett på lite andra forum att det börjar spekuleras kring att olika typer av SIM-kort skulle ställa till det. En del på Apple forumet säger sig ha bytt SIM-kort till 128k och då har problemet lösts. Har vi med Tele2 en äldre generations SIM-kort som är 64k?

Någon som vet vad skillnaden är mellan 64k/128k SIM annat än kapacitet?

Tror starkt på hårdvarufel, min nya 4s lur kan sällan ringa eller smsa på första försöket. Försöker man ett par gånger kan det gå igång. Dock tappar jag också täckning helt om det inte funkar, innan jag kan göra ett nytt försök. Har tele2 kompis surf men testade nyligen en svart 4s med mitt sim-kort och det gick briljant på den. Men väl tillbaka i min igen, samma skit. Kontakta apple?

Jag har ett 3 kontantkort på min mobil, hade stora problem med tele2, och nu funkar det perfekt

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-15 20:21

Då kan vi alltså konstatera att problemet ligger hos Telia/Tele2?
Dags att byta rubrik?

Ursprungligen av zappee:

Då kan vi alltså konstatera att problemet ligger hos Telia/Tele2?
Dags att byta rubrik?

Helt klart - och som "keptang" skrev - det finns ju en logik där! Nu precis ringer en granne - samma telefon (4s) samma operatör )Telia)
och samma problem.

Stor fin helsidesannons i DN från Telia "Köp nya iPhone hos oss så får du friheten att använda den fullt ut. Det är du värd."
Med tanke på mina och andras nätproblem så kan man ju hålla sig för skratt.

Hade telia och iPhone 4. Totalt oanvändbart, skaffade därför en 4S med Tre och nu är livet som vanligt igen.

Är inte era problem med Tele 2 samma problem som diskuteras kring Telia här?
http://www.99.se/iphone/290816-osaker-pa-om-det-ar-telias-fel-fel-pa-telefonen.html

Ursprungligen av radaradam:

Hade telia och iPhone 4. Totalt oanvändbart, skaffade därför en 4S med Tre och nu är livet som vanligt igen.

Är inte era problem med Tele 2 samma problem som diskuteras kring Telia här?
http://www.99.se/iphone/290816-osaker-pa-om-det-ar-telias-fel-fel-pa-telefonen.html

Nja, de problem som många av oss upplever med Telia i den tråden har uppkommit successivt under året, på telefoner där det fungerat innan (t ex iPhone 4) och som tycks vara relaterat till regionala överbelastningar. Den var också helt inriktad på problem här i Malmö, till andra började skriva om liknande fenomen i andra större städer. Den här tråden handlar om mer specifika problem relaterade till iPhone 4S och Tele2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-16 10:56

Har haft min 4S i en dryg vecka nu. Initialt med mitt gamla kontantkort från Comviq (klippte till det för att passa) och nu kör jag med nya SIM-kortet, Kompis Surf och har inte märkt några problem alls. Så frågan är var problemet egentligen ligger?

Var precis i kontakt med applestores kundtjänst och de sa att problemen med misslyckade samtal och tappar täckning är känt och de kom till slutsatsen att det var fel på telefonen, så nu ska en ny lur vara på gång.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Var precis i kontakt med applestores kundtjänst och de sa att problemen med misslyckade samtal och tappar täckning är känt och de kom till slutsatsen att det var fel på telefonen, så nu ska en ny lur vara på gång.

Om dom är så säkra på sin sak - tycker man ju att dom skulle gå ut med en allmän/officiellt uttalande. Vore ju en fjäder i hatten.

Ursprungligen av adress@mac:

Om dom är så säkra på sin sak - tycker man ju att dom skulle gå ut med en allmän/officiellt uttalande. Vore ju en fjäder i hatten.

Jo man tycker ju det. Han sa att det var känt med misslyckade samtal på 4s:en och så frågade han om jag hade testat sim-kortet i en annan telefon och jag svarade ja, det funkade. Plus att en annan har exakt samma abb som jag förutom att det inte är student men hans funkar. Verkar vara ett visst antal telefoner som har detta problem eftersom inte alla har det.

Hade problem med sprakande ljud, tappad täckning och samtal som inte gick fram.
Fick min utbytestelefon från Apple häromdan och den fungerar hitintills perfekt med samma tele2 simkort.
Så åtminstånde det problem jag hade verkar ha varit hårdvarurelaterat.

beställde igår (Onsdag 16/11-2011) en Svart iPhone 4S 16GB från Halebop. Är det bara att be posten returnera paketet när den kommer på måndag? man vill ju inte bli besviken. Den låter helt obrukbar när man läser denna tråden. Eller kanske har jag fått en telefon som funkar?

Ursprungligen av robertkarlsen:

beställde igår (Onsdag 16/11-2011) en Svart iPhone 4S 16GB från Halebop. Är det bara att be posten returnera paketet när den kommer på måndag? man vill ju inte bli besviken. Den låter helt obrukbar när man läser denna tråden. Eller kanske har jag fått en telefon som funkar?

Välkommen till internet. Om det säljs 100 000 stycken och 0,1% har problem kommer du ändå se 100 personer som skriver arga inlägg på sådana här ställen.... Att 99 900 funkar bra, tja de skriver ju ingenstans eller?

(Nu är säkert siffran högre än så, men jag tog den rakt ur luften för att illustrera ett exempel)

Edit: detta sagt utan att förringa de stackare som HAR problem, de har säkert ett helvete.

Senast redigerat 2011-11-20 19:05

Fick en ny 4s levererad idag (inköpt på apple.se), av det jag hunnit testa hitills, så verkar det fungera med tele2
Min gamla 4s åker på retur imorgon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-17 22:48

Det är en minoritet som inte funkar. Ta emot den och testa. Har du extrem otur, bara få den utbytt.

Ursprungligen av kenjon:

Det är en minoritet som inte funkar. Ta emot den och testa. Har du extrem otur, bara få den utbytt.

Blev så glad av ditt svar att jag började gråta (går igenom en känslig period). Skulle gärna ge dej en kram du gamle man

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-11-18 16:06

Så vad är det som gäller? Ska man skicka tillbaks sin telefon till Apple? Tele2 ringde och sa att dom inte har några problem utan det måste vara hårdvaran.

Ursprungligen av Riskok:

Så vad är det som gäller? Ska man skicka tillbaks sin telefon till Apple? Tele2 ringde och sa att dom inte har några problem utan det måste vara hårdvaran.

Jag skulle göra det - har gjort det redan. Hoppas på nya luren måndag-tisdag. Det verkar ändå det säkraste sättet för dom/vi som har problem. Även om ingen riktigt vet - inte Apple heller - vad som gäller mjukvara/hårdvara. Olika besked överallt.

  • Medlem
  • 2011-11-18 21:23

Fick en ny lur i dag från tele2 och vips så funkar det galant. Måste vara en viss batch med telefoner som helt enkelt är trasiga

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-19 13:14
Ursprungligen av Erran:

Fick en ny lur i dag från tele2 och vips så funkar det galant. Måste vara en viss batch med telefoner som helt enkelt är trasiga

Skickade du in din trasiga först till Brightpoint? Hur lång tid tog det tills du fick den nya i så fall?

  • Medlem
  • 2011-11-19 19:08
Ursprungligen av hejo:

Skickade du in din trasiga först till Brightpoint? Hur lång tid tog det tills du fick den nya i så fall?

Jepp skickade in den till brightpoint. Fick en helt ny telefon. Tog en vecka.

Ett långt offtopic-sidospår raderat.

Om ni ska bråka - eller tjafsa utanför ämnet - så kan ni göra det via PM, så att vi andra slipper se det.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-11-21 15:34

Det skall bli intressant att se vad som händer iom 5.0.2-uppdateringen, för jag har inte de problem som beskrivits här, däremot har jag ett skumt fenomen. När jag aktiverar mobildata över 3G, så är det inte alltid att det kommer igång med 3G-logga i menyn som följd, utan då får jag ibland stänga av och starta telefonen igen. Vid denna procedur tar det ibland en stund innan telefonen hittar nät och någon enstaka gång har det stått no service i menyn. Bortsett från detta funkar allt kalas, och efter att ha laddat ur och laddat upp telefonen fullt en gång, så har jag skitbra batterikapacitet tycker jag själv i alla fall. Standby i flera dagar är inga som helst problem, och det enda jag märkt tar mycket av batteriet är just när man surfar över 3G och Wifi. Övriga funktioner verkar inte lika batterihungriga.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det skall bli intressant att se vad som händer iom 5.0.2-uppdateringen, för jag har inte de problem som beskrivits här, däremot har jag ett skumt fenomen. När jag aktiverar mobildata över 3G, så är det inte alltid att det kommer igång med 3G-logga i menyn som följd, utan då får jag ibland stänga av och starta telefonen igen. Vid denna procedur tar det ibland en stund innan telefonen hittar nät och någon enstaka gång har det stått no service i menyn.

Det är ju " ett av felen" som drabbat vissa telefoner - bla. min. Sen är det ytterligare fel som har påpekats i olika sammanhang. Jag reklamerade min i torsdags, och fick lev.meddelande precis - kommer i morgon. Därefter får dom hämta min "felaktiga" för retur till Apple.

Bevaka tråden