Då ska du veta att SF och Svenska Bio motarbetar D-bio så mycket dom orkar just nu. FHP:s satsning Digitala Hus som i dag har åtta "state of the art" salonger i Sverige och nyligen öppnat Draken i stockholm har bjudit in alla de stora distributörerna och fått nobben. Jag såg Den Tredje Vågen häromdagen i en DLP "black chip" projektor liknande dom Digitala Hus ställt ut i sina salonger och bildkvaliteten slår 35mm projektion milsvida IMO. Att de stora distributörerna nobbar Digitala Hus går enbart ut över publiken. I de mindre städer man har salonger har man velat erbjuda möjligheten att visa nya storfilmer som Terminator 3 men SF har vägrat med hänvisning till att "Roffe" som driver den gamla slitna landsbyggdsbiografen med halvtrasig 35mm projektor, hårda träbänkar och sprucket monoljud "kan bli ledsen" om inte han får ensamrätt på T3.
Vad det egentligen handlar om är att distributörerna tappar kontrollen och makten om det blir billigt att distribuera film. En krypterad LTO eller SuperDLT master kostar så ohyggligt mycket mindre att producera än trettio 35mm visningskopior. Distributörena är nöjda med läget som det är nu. Dom vill inte fajtas mot en massa uppstickare med nya idéer som inte behöver ett gigantiskt kapital för att förverkliga dessa idéer.
Jag vet från en intern källa att en av SF:s medarbetare, när denne fick höra att Digitala Hus tagit över Draken uttryckte sig -"Jag visste det! Vi skulle ha förstört inredningen mer innan vi lämnade lokalen ifrån oss". Det är tuffa tag just nu.
Den standard den där SF-personen nämde är Hollywoodbolagens förslag om fyra standardiserade nivåer av D-bio där toppbiograferna kommer att ha 4K hela vägen. Detta toppformat kommer att bli kvalitétsskyddat ungefär som THX. Digitala Hus befinner sig någonstans i tredje kategorin vilket ligger mellan 1 och 2K. Det kostar dryga miljonen att utrusta en sådan biograf. I sammanhanget är det inte oöverstigligt mycket pengar.