Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsofts WM9 blir standard för HD-DVD?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jepps, tror även jag på sådan hårdvara. Vilket jag *applåd* förutspådde i en artikel på MacNytt för ett par år sedan. Dock så tror jag inte att man målar in sig i ett hörn med propitär teknik. Särsklilt inte Sony, och har varit en bidragande orsak till AAC och är en stor spelare i MPEG t.e.x

Sony är en stor spelare i allt. Och dom gillar inte Apple så där överdrivet tyvärr. Det är synd eftersom båda företagen varit mest innovativa i digitalvideoutvecklingen. I grund och botten har det naturligtvis med företagsstruktur att göra. Sony är high tech-samurajer. Apple är hippies som samlar på dyr konst. Vid några tillfällen har det gnisslat rejält mellan företagen. Hur mycket gnissel det nu kan uppstå när en elefant lutar sig mot en myra...

Sony och Apple delar dock ett; tron på kvalitét framför kvantitét vilket hedrar båda företagen.

Nu talar jag dock inte om Apple, utan om standarder. Talade med en från SF idag. Det kommer dröja länge innan vi får se D-bio här på dom stora bigraferna. Dels för att det kostar sjukt mycket. Dels för att dom vill ha standardiserat. Och sen så är det krångligt med alla kodsystem som används för att begränsa uppspelning av en film...

Då ska du veta att SF och Svenska Bio motarbetar D-bio så mycket dom orkar just nu. FHP:s satsning Digitala Hus som i dag har åtta "state of the art" salonger i Sverige och nyligen öppnat Draken i stockholm har bjudit in alla de stora distributörerna och fått nobben. Jag såg Den Tredje Vågen häromdagen i en DLP "black chip" projektor liknande dom Digitala Hus ställt ut i sina salonger och bildkvaliteten slår 35mm projektion milsvida IMO. Att de stora distributörerna nobbar Digitala Hus går enbart ut över publiken. I de mindre städer man har salonger har man velat erbjuda möjligheten att visa nya storfilmer som Terminator 3 men SF har vägrat med hänvisning till att "Roffe" som driver den gamla slitna landsbyggdsbiografen med halvtrasig 35mm projektor, hårda träbänkar och sprucket monoljud "kan bli ledsen" om inte han får ensamrätt på T3.

Vad det egentligen handlar om är att distributörerna tappar kontrollen och makten om det blir billigt att distribuera film. En krypterad LTO eller SuperDLT master kostar så ohyggligt mycket mindre att producera än trettio 35mm visningskopior. Distributörena är nöjda med läget som det är nu. Dom vill inte fajtas mot en massa uppstickare med nya idéer som inte behöver ett gigantiskt kapital för att förverkliga dessa idéer.

Jag vet från en intern källa att en av SF:s medarbetare, när denne fick höra att Digitala Hus tagit över Draken uttryckte sig -"Jag visste det! Vi skulle ha förstört inredningen mer innan vi lämnade lokalen ifrån oss". Det är tuffa tag just nu.

Den standard den där SF-personen nämde är Hollywoodbolagens förslag om fyra standardiserade nivåer av D-bio där toppbiograferna kommer att ha 4K hela vägen. Detta toppformat kommer att bli kvalitétsskyddat ungefär som THX. Digitala Hus befinner sig någonstans i tredje kategorin vilket ligger mellan 1 och 2K. Det kostar dryga miljonen att utrusta en sådan biograf. I sammanhanget är det inte oöverstigligt mycket pengar.

Måste bara säga att denna diskussion är grymt intressant.

BTW, lite roligt att SF har skippat THX klassificeringen helt nu..

Inte så roligt för publiken

Folk som jobbat som maskinister åt SF vet att dom är mycket mer intresserade av att sälja popcorn för femtusen kronor kilot än att visa film på ett kvalitativt och bra sätt. THX-standarden blir alldeles för dyr för SF. Det kostar inte mycket att inneha klassificeringen men det kostar dem att uppehålla standarden i o m att man måste se till att ha fräscha lampor i projektorerna och hålla salongerna städade. THX-standarden är ju egentligen bara till för att se till att hela bioupplevelsen blir så bra som möjligt för besökaren. Därför skall det sitta ljusstarka lampor i projektorerna. Duken ska inte ha skador. Det får inte läcka in ljud från angränsande salonger. Ljudkomponenterna i ljudsystemet måste vara THX-klassade eller finnas på en lista över godkänd utrustning. Salongen måste ge bra ljud och bild även om man sitter längst fram, längst ut o s v. Om SF är biografsveriges Microsoft (och det är dom) så är AMC biografsveriges Apple. AMC lägger allt krut på den ultimata filmupplevelsen. AMC är också dom enda som inte stängt dörren inför prospektet om digitala biografer.

1 st 35mm biografkopia kostar mellan 14 000-25 000 kr att framställa. Övergår man till digitala salonger tar det inte lång tid att spara in kostnaderna för utläggen. En LTO kostar väl någon tusing. Digitala Hus har en intern fetlina över vilken man distribuerar de digitala mastrarna så då behöver man inte ens köpa en LTO.

Det har inte så mycket med bioljud att göra (och det har verkligen ingenting med tråden rubrik att göra ) men min erfarenhet av SF har inte varit odelat positivt.

För ett antal år sedan var jag med och skapade hemsidan för Filmstaden här i Umeå. Vi skapade enkla, men snygga, sidor som på den tiden stod över det mesta annat i biografsverige. Vi var till och med först med biljettbokning via nätet genom det inte alltför avancerade systemet där ett formulär skickade ett mejl till biografen där det gjordes en bokning manuellt och ett svar skickades tillbaka. Skulle aldrig fungera idag, men på den tiden gjorde det faktiskt det. Men sen bestämde sig SF för att de många taskiga biografhemsidorna runt om i landet inte var bra reklam (och det var ju sant iofs) och tog över hela hemsidebiten och la ner alla lokala hemsidor. på lång sikt var detta oundvikligt (speciellt när internetbokning skulle till) men erfarenheten av SF som organisation var inte så kul. Man kan inte direkt snacka om en dialog. Och Filmstaden i Umeå fick en mycket sämre hemsida.

Det här utspelade sig på en tid då det räckte med att förstå kantutjämning för att göra snygga hemsidor. Oh, those were the days...

Ok, en liten uppdatering inom området:

An industry standards group has made a preliminary decision to include Microsoft's video compression technology in a next-generation DVD format, giving the company a key boost in the digital media arena.

Microsoft on every DVD?

Hmm. Well, jag har en känsla av att sista ordet inte är sagt. Microsoft har ju t.e.x en del patent i MPEG4 video (nej, jag vet inte tyvärr inte detaljerna)

• Medlem
  • 2004-02-28 01:45

För mig är det ett mysterium att man hela tiden måste bygga på den stenålderslika teknologin med CD-skivor. MO/MD är mycket smartare, och om man tänkte till ännu mer skulle man kanske komma på något ännu bättre. DVD-skivan är ju bara en CD på steroider, och nu kommer HD-DVD, som blir en DVD på steroider. Haja vad känsliga de kommer att vara. En DVD för uthyrning håller för mellan tio till femton uthyrningar, med lite otur och en ettåring bara för en... Inser de inte att grundtekniken är dålig?

Ursprungligen av stfm:

För mig är det ett mysterium att man hela tiden måste bygga på den stenålderslika teknologin med CD-skivor. MO/MD är mycket smartare, och om man tänkte till ännu mer skulle man kanske komma på något ännu bättre. DVD-skivan är ju bara en CD på steroider, och nu kommer HD-DVD, som blir en DVD på steroider. Haja vad känsliga de kommer att vara. En DVD för uthyrning håller för mellan tio till femton uthyrningar, med lite otur och en ettåring bara för en... Inser de inte att grundtekniken är dålig?

HD-DVD kommer antagligen vara inkapslade och så gott som oförstörbara som DVD-RAM iaf så är Sonys blue ray skivor det.

• Medlem
  • 2004-02-28 02:53
Ursprungligen av jazzper:

HD-DVD kommer antagligen vara inkapslade och så gott som oförstörbara som DVD-RAM iaf så är Sonys blue ray skivor det.

Then it´s all good!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 15:47

Vad jag förstått så innebär inte blue-ray "standarden" att de måste skeppas i "carchrages" av den typen Sony´s Pro Blue Ray skivor skeppas i. Jag har för mig sony sagt att "våra proffs skivor levereras så". Sony gjorde ju MD också där man klämde in en 8 cm CD (?) i en förpackning. Produktionsmässigt är det nog många gånger billigare att pressa 2 000 000 skivor än att göra MD-liknande förpackningar, men jag kan ha fel.

Bevaka tråden