Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kör jag Mozilla Firefox!

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Måste bara säga en sak. Ni får tänka på att det inte är en färdig produkt. Och det innehåller en del buggar då och då...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-28 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Scrolllist? Vilken version kör du? Någon gammal?

p.s http://kmgerich.com/archive/000045.html
Pinstripe temat blir standard temat på OS X.

Sorry, jag var för trött för att förklara:
I version 0.6.1. som jag började använda i somras så funkar scroll-listen (dom använder förresten inte MacOS scrollmotor, utan en egen som dom gjort ganska smal. Snor inte lika mycket utrymme.)

Men i den senaste versionen (nedladdad i förrgår) så är liksom listen "borta"....

Ah, skit samma. Jag håller mig till den äldre versionen om nu inte nån skulle veta ett enkelt knep.

EDIT fem minuter senare: Nu behagade scrollen i den senaste komma åter. Tack, tack...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 10:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Jag tycker också Firebird är bra.
En liten detalj jag stör mig på är att krysset för att stänga en flik inte sitter på själva fliken utan längst ut till höger.

I övrigt en jäkligt kompetent webbläsare.

Har bara kört Firebird på Win, men det första tillägget jag installerade var Tabbrowser Extensions - enbart för att få stängknapp på varje flik.

En snabb googling ger t ex:
http://www.texturizer.net/firebird/extensions/

  • Medlem
  • 2003-11-28 19:19

Jag hittar inget nytt nattbygge till Mac.
Christopher har du byggt dina själv ?, eller är det bara jag som är blind.

Hittade f.ö denna kommentar på sidan om hur man bygger Firebird. "Depending on the configuration of your machine this can take anywhere from 15 minutes (hyatt's studly SCSI stripe on a 2GHz P4) to 1.5 hours (G4-550MHz Mac)." Dave Hyatt och P4 ???, man trodde ju han skulle köra G5. :eek:

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-29 11:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har inte kört så mycket Firebird, hur får man fixat så att man kan öppna länkar i en ny flik (tab) med scroll-hjulet (middle click) ?

Själv använder jag All-in-one-gestures 0.8.6. Du håller man in vänster knapp och drar upp över länken så öppnas den i en ny tab. Sen håller man ned vänster knapp och "skriver" L och tabben stängs. Min produktivitet (aka power-surfing) stiger 400% med gestures. Oerhört effektivt om man lär sig alla kombinationer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av NoAce
Jag hittar inget nytt nattbygge till Mac.
Christopher har du byggt dina själv ?, eller är det bara jag som är blind.

Hittade f.ö denna kommentar på sidan om hur man bygger Firebird. "Depending on the configuration of your machine this can take anywhere from 15 minutes (hyatt's studly SCSI stripe on a 2GHz P4) to 1.5 hours (G4-550MHz Mac)." Dave Hyatt och P4 ???, man trodde ju han skulle köra G5. :eek:

Kan nog säga att han har en G5:a till Safari b.la.
Det här är ju hans setup för Firebird.
Sen kan den ju vara gammal också.

Nattliga byggen hittar du på:
http://texturizer.net/firebird/download.html

(de senaste byggena innehåller ett mycket bättre MacOS X ui (helt nytt tema) och en ny dowload manager. Dock så har jag upptäckt en bugg som är irriterande. Att man inte kan köra "Save Page as" och "Save Image". Kan vara intressant och se om någon av er har samma problem under OS X?)

Det nya temat som kommer att vara standard ser ut så här:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 14:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Dock så har jag upptäckt en bugg som är irriterande. Att man inte kan köra "Save Page as" och "Save Image". Kan vara intressant och se om någon av er har samma problem under OS X?)

För mig fungerar båda de funktionerna. Jag kör det senaste bygget från i natt. Fungerade iofs även med det som släpptes för några dagar sedan.

Det är verkligen inte svårt att bli kär i Firebird...

Dock märkte jag att TabbedExtensions eller vad det nu hette totalkraschade läsaren. Hoppas på en uppdaterad version.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
För mig fungerar båda de funktionerna. Jag kör det senaste bygget från i natt. Fungerade iofs även med det som släpptes för några dagar sedan.

Det är verkligen inte svårt att bli kär i Firebird...

Dock märkte jag att TabbedExtensions eller vad det nu hette totalkraschade läsaren. Hoppas på en uppdaterad version.

Ok! Det är det nattliga bygget från den 27/28:e som tydligen buggar. Inte bara hos mig utan på hos andra *nix system. En en buggrapport finns i Bugzilla om det nu. Kanske har blivit fixat inatt? Eller så händer buggen bara hos en del. Well, skall pröva med den senaste versionen.

TabbedExtensions är tydligen buggigt. Men vad jag fattar för så kommer samma funtionalitet vara inbyggt i Mozilla Firebird 1.0

  • Medlem
  • 2003-11-29 18:20

Är det någon som lyckats importera Safaris bokmärken ?
Bookmarks.plist går att markera, men inget händer när man trycker open.

Detta är nog det enda som får mig att fortsätta använda Safari (jag har MÅNGA bokmärken)

Hm,trodde i min enfald att eftersom Dave Hyatt är involverad i båda så skulle det funka klockrent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av NoAce
Är det någon som lyckats importera Safaris bokmärken ?
Bookmarks.plist går att markera, men inget händer när man trycker open.

Detta är nog det enda som får mig att fortsätta använda Safari (jag har MÅNGA bokmärken)

Hm,trodde i min enfald att eftersom Dave Hyatt är involverad i båda så skulle det funka klockrent.

Jag hittade något program på Versiontracker som exporterade alla bokmärken från Safari till en html-fil vid namn bookmarks.html.
Den flyttade jag till Firebirds användarmapp, som fortfarande heter Phoenix. Ersatte den gamla med andra ord. Fungerar perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 18:48

Har också bytt tillbaka till Mozilla Firebird efter en kort sejour med Safari.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 23:26

Svårt att lämna Safari - älskar sättet att hantera bokmärken. Kan man få Moz FB att synka bokmärken mellan sina olika burkar?

Requests och sådant kan man göra i MozillaZines forum. Vilket förövrigt är en mycket bra källa för Nya Extensions.. Buggar etc etc..

http://forums.mozillazine.org/

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-30 11:38

Jag får inte Tabbrowser Preferences (single windows mode) att fungera. Jag vill alltså att alla nya fönster skall öppnas som tabs isf just förnster.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-30 13:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av NoAce
Är det någon som lyckats importera Safaris bokmärken ?
Bookmarks.plist går att markera, men inget händer när man trycker open.

Detta är nog det enda som får mig att fortsätta använda Safari (jag har MÅNGA bokmärken)

Hm,trodde i min enfald att eftersom Dave Hyatt är involverad i båda så skulle det funka klockrent.

Denna funkade utmärkt:
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19266

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 13:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Denna funkade utmärkt:
http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19266

Det var precis den jag använde! Fungerarade exemplariskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 15:31

Mycket bra tråd, Christopher!

Mozilla Firebird blir bara bättre och bättre - och befinner sig bara på version 0.7 än så länge!

Citat:

Skrevs ursprungligen av DozePih
Jag får inte Tabbrowser Preferences (single windows mode) att fungera. Jag vill alltså att alla nya fönster skall öppnas som tabs isf just förnster.

Kör du nattliga bygget och TabExtension? Den verkar buggig för många.. Vilket man kan läsa om här:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=37595

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Mycket bra tråd, Christopher!

Mozilla Firebird blir bara bättre och bättre - och befinner sig bara på version 0.7 än så länge!

Tackar! Tycket att tiden var mogen att folk började få upp ögonen för en webbläsare som är fullpackad med features. Och dessutom är snabb.

Som sagt när Caminos utveckling bara går slöare och slöare så är det dags att flytta fokus till Firebird. Och som du skrev. Vi är bara i version 0.7!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 19:01

Det enda jag vill ha nu är ett snyggare utseende, men det kanske kommer?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 19:08

Nu har jag slängt in Firebird och testar lite, det är väl mest två saker jag inte gillar.
Det första är att snabbt kunna scrolla längst upp/längst ner på en sida med äpple + upp/neråtpil.
Det andra är de fula knapparna och rullgardinsmenyerna. Ser ut som i Windows. Blä.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 19:11

Nej, du får använda Page Up/Page Down-tangenterna, vad de nu kan heta på svenska.

Jepp, gränsnittet är fult i Mozilla Firebird, och symboler. Men sånt är detaljer.

Senast redigerat 2003-12-01 00:44

Jag kör Mozilla Firebird på min PC och det är den bästa webbläsaren på denna plattform. Den är snabb, väger lite och kan lätt kompletteras med tillägg om det är något man saknar.

Problemet med Mozilla Firebird på Mac sägs ju vara att den inte följer Apples HIG och således inte känns speciellt "Macig". Man kan ju hoppas att detta kommer att förändras med framtida versioner.

För en genomgång av vilka webbläsare som finns till Mac-plattformen rekommenderas denna Ars Technica artikel:

Macintosh Browser Smackdown

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 21:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det enda jag vill ha nu är ett snyggare utseende, men det kanske kommer?

Jag tycker faktiskt att de senaste nattliga byggena är riktigt snygga! Klart bättre än tidigare.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Nej, du pår använda Page Up/Page Down-tangenterna, vad de nu kan heta på svenska.

Men de funkar inte på samma sätt.
Om jag kör Safari och trycker äpple + uppåtpil hamnar jag alltid längst upp på sidan, och trycker jag äpple + nedåtpil hamnar jag längst ner på sidan. Direkt. Rätt smidigt ibland.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-30 23:58

Woooohooooo!
Om det är nån mer som gör webbplatser, så dra in "editCSS" och "Web Developer" extensions.
<hysteriskt fnitter>

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-01 00:29

Nillon: Som vi skrivit tidigare i tråden, du fixar detta med Superscroll

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag kör Mozilla Firebird på min PC och det är den bästa webbläsaren på denna plattform. Den är snabb, väger lite och kan lätt kompletteras med tillägg om det är något man saknar.

Problemet med Mozilla Firebird på Mac sägs ju vara att den inte följer Apples HIG och således inte känns speciellt "Macig". Man kan ju hoppas att detta kommer att förändras med framtida versioner.

För en genomgång av vilka webbläsare som finns till Mac-plattformen rekommenderas denna Ars Technica artikel:

Macintosh Browser Smackdown

Jag tycker att det ser maccigt nog på mac. Se screenshoten på sid 3 här... Ars Technica artikeln är dessutom rätt så outdated..
Apple följer typ aldrig HIG själv ändå.. Safari bryter mot typ allting där som finns att bryta..

Men visst, vissa saker är inte så "Aqua" ännu. Men det kommer sakta men säkert. Men om du är "Powersurfare" så skiter du i sådant. Det är bara en bonus..

Tack Cristopher!

Efter ditt inspirerande inlägg så har jag bytt till Firebird från Safari.

J.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Tack Cristopher!

Efter ditt inspirerande inlägg så har jag bytt till Firebird från Safari.

J.

Tänk på att för alla passar det sig inte att byta. Men om man vill leva lite "On the edge" och ha coolast saker så..

Bevaka tråden